فوتبال7

کارلوس پویول ۴6ساله شد؛ نگاهی به زندگینامه و سوابق ورزشی کاپیتان سابق آبی اناری‌ها

خاطره بازی با کاپیتان محبوب سالهای نه چندان دور بارسا

1403/01/26 0:13 علی ساغری

کارلوس پویول ۴6ساله شد؛ نگاهی به زندگینامه و سوابق ورزشی کاپیتان سابق آبی اناری‌ها

در تاریخ فوتبال همیشه بازیکنان تک باشگاهی محبوبیت داشته و از آن‌ها به عنوان اسوه وفاداری یاد شده است. کارلوس پویول؛ کاپیتان دوست داشتنی سال‌های نه چندان دور باشگاه بارسلونا و تیم ملّی اسپانیا یکی از همین بازیکن‌هاست. این مدافع متعصب امروز ۴۳ سالگی را تمام می‌کند و به همین مناسبت در این مطلب از سایت فوتبال۷ به شرح بیوگرافی و سوابق ورزشی او خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. 

اطلاعات شخصی کارلوس پویول 

کارلوس پویول ایسافورکادا متولد ۱۳ آوریل ۱۹۷۸ در لاپوبلا دی سگور کشور اسپانیاست. او تنها ۱۵ سال داشت که در تیم محلی شهر خودش فوتبال را آغاز کرد و در سال ۱۹۹6 به رده‌های سنی پایه بارسلونا پیوست. او حدفاصل سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ در تیمهای بارسلونا بی‌ و سی هم بازی کرد تا اینکه نهایتا در همان سال ۱۹۹۹، پیراهن تیم اصلی آبی اناری‌ها را برتن کرد. او تمام دوران فوتبال خود را در بلوگرانا گذراند و از شناخته شده‌ترین بازیکنان تک باشگاهی، درکنار نامهایی مانند فرانچسکو توتی و رایان گیگز هم اکنون به شمار میرود. پویول در سال ۲۰۱۳، بعد از شکست اسپانیا مقابل برزیل در فینال جام کنفدارسیون‌ها، از بازی‌های ملّی خداحافظی کرد. وی همچنین در سال ۲۰۱۴، فوتبال باشگاهی را هم بدرود گفت و به طور کامل کفش‌هایش را آویخت. 

کارلوس پویول در عرصه ملّی 

کاپیتان سابق بارسلونا از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ در تمامی رده‌های سنی پایه تیم ملّی اسپانیا بازی کرد و درست در همین سال پیراهن تیم ملّی فوتبال بزرگسالان کشورش را برتن کرد. پویول صد بازی با پیراهن اسپانیا را در کارنامه دارد و موفّق به زدن سه گل ملّی برای تیم فوتبال کشورش شده است. اوّلین بار در سال ۲۰۰۲ بود که در یک بازی دوستانه دروازه تیم ملّی ایرلند شمالی را باز کرد. وی همچنین در سال ۲۰۰۸ دروازه استونی را در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ باز کرد. امّا سوّمین گل ملّی او چیز دیگری بود. گلی که سبب صعود اسپانیا به فینال جام جهانی ۲۰۱۰ شد…! 

خاطرانگیزترین لحظات دوران فوتبالی کارلوس پویول

هواداران فوتبال خاطرات زیادی با کارلوس پویول دوست داشتنی، چه در پیراهن اسپانیا و چه به عنوان کاپیتان آبی اناری‌ها دارند. در ادامه چند مورد از این خاطرات را با هم مرور خواهیم کرد. 

گلزنی به آلمان در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ و قهرمانی اسپانیا در آن تورنمنت 

آلمان در جام جهانی ۲۰۱۰، کاملا چهره یک تیم قدرتمند و بی‌رحم را از خود نشان داد. آن‌ها مقابل انگلیس با نتیجه ۴ بر ۱ به پیروزی رسیدند و آرژانتین را هم با ۴ گل در هم کوبیدند. در نیمه نهایی آن تورنمنت آلمان و اسپانیا مقابل هم قرار گرفتند و کارلوس پویول، بعد از ارسال توپ توسط ژاوی از روی نقطه کرنر، با یک پرش سه گام زیبا و ضربه سری حرفه‌ای توانست دروازه نویر را باز کند. با این گل اسپانیا به دیدار فینال جام جهانی آفریقای جنوبی رفت و با شکست هلند در این بازی، نخستین قهرمانی جهانی خود را بدست آورد. 

گل‌های پویول درتقابل‌های بارسلونا و رئال مادرید 

کاپیتان سابق تیم ملّی اسپانیا دوبار موّفق به گلزنی در الکلاسیکو شده است. او یکبار در رقابت‌های لالیگا و بار دیگر در مسابقات کوپا دل ری دروازه رئال مادرید را باز کرد. هر دو گل این مدافع شناخته شده فوتبال اسپانیا، روی ضربات سر پرقدرت او به ثمر رسیدند. در طول تاریخ تقریبا هیچ مدافعی را نمی‌توان یافت که با ضربه سر موفّق به گلزنی به دروازه بانانی نظیر کاسیاس و نویر شده باشد. 

کسب شش‌گانه با تیم بارسلونا در فصل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ 

یکی از قدرتمندترین اسکواد‌های تاریخ بارسلونا مربوط به سال ۲۰۰۹ است. این تیم در ترکیب خود از بازیکنان حرفه زیادی نظیر لیونل مسی، ساموئل اتوئو، ژاوی هرناندز، آندرس اینیستا، جرارد پیکه، کارلوس پویول و… بهره می‌برد و توانایی به زانو درآوردن هر رقیبی را داشت. در آن مقطع زمانی پپ گواردیولا سرمربی بارسلونا بود و علاوه بر کسب قهرمانی در چمپیونزلیگ ۲۰۰۹، ۵ جام ممکن دیگر را هم در آن فصل برای تیمش به ارمغان آورد. این رکورد ۱۱ سال بعد توسط هانس دیتر فیلیک؛ سرمربی وقت بایرن مونیخ تکرار شد.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹پیشخوان فوتبال7: از جدال حساس اتلتیکومادرید و خیرونا تا دوئل آرتتا و امری

🔹پاری سن ژرمن- بارسلونا: تحلیل مختصر و نکات آماری

🔹ویدیو | گل‌های بازی پاری سن ژرمن ۲-۳ بارسلونا (اختصاصی فوتبال۷)

🔹سالروز بازی خاطرانگیز دورتموند ۳ – مالاگا ۲؛ معجزه وست فالن چگونه رقم خورد؟

🔹رئال مادرید- منچسترسیتی: نکات آماری بازی دیشب


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار