فوتبال7

پیشخوان فوتبال7: از جدال حساس اتلتیکومادرید و خیرونا تا دوئل آرتتا و امری

به روال هفتگی، مهمترین بازی‌های داخلی اروپا را برای شما روی پیشخوان فوتبال7 گذاشته‌ایم. ذکر این توضیح لازم است که این پیش‌بازی‌ها محدود به یک بازی نیست و تلاش می‌شود تا در لابلای مطالب خواندنی پیشخوان، آمارهایی کلی نیز در مورد بازیکنان و تیم‌ها ارائه شود.

1403/01/24 22:46 بهروز شیعه‌یان

پیشخوان فوتبال7: از جدال حساس اتلتیکومادرید و خیرونا تا دوئل آرتتا و امری
پس از کاسته‌شدن از تب‌وتاب لیگ قهرمانان، دوباره شاهد برگزاری لیگ‌های اروپایی خواهیم بود. پیشخوان این هفته از بعدازظهر شنبه با بازی اتلتی و خیرونا آغاز می‌شود و با بازی آرسنال و ویلا در لیگ برتر پایان می‌یابد. در وسط هفته نیز شاهد برگزاری دور برگشت لیگ قهرمانان خواهیم بود که جذابترین دیدار قطعاً من‌سیتی و رئال در شب چهارشنبه خواهد بود. پایان‌بخش این هفته نیز دور برگشت لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپاست که پنج‌شنبه شب برگزار خواهد شد.

لالیگا اسپانیا: اتلتیکومادرید- خیرونا، بعدازظهر شنبه ساعت 15:30

اتلتیکو در حال‌حاضر با 7 امتیاز کمتر از خیرونا، در رده چهارم جدول لالیگا به سر می‌برد و جنگ هر دو تیم (به‌علاوه بیلبائو) برای کسب سهمیه اروپایی، تا پایان فصل ادامه دارد.

اتلتیکو پس از پیروزی روحیه‌بخش برابر دورتموند، به مصاف خیرونا خواهد رفت. سه‌شنبه این هفته، آن‌ها می‌توانند در آلمان کار دورتموند را یکسره کنند، اما برای صعود به رقابت‌های لیگ قهرمانان، باید روی مسیر اصلی و محتمل‌تر شرط‌بندی کنند، یعنی صعود به‌عنوان یکی از چهار تیم برتر لالیگا.

اتلتیکو با تیم رده پنجم، بیلبائو، 2 امتیاز اختلاف دارد و در صورت پیروزی در بازی فردا، علاوه بر افزایش فاصله با بیلبائو، حتی می‌تواند به کسب جایگاه سوم جدول نیز امیدوار باشد.

تیم سیمئونه با کسب 40 امتیاز از 15 بازی خانگی، از نظر امتیازات خانگی دومین تیم لالیگا محسوب می‌شود. تنها شکست خانگی آن‌ها در لالیگای این فصل، در آخرین بازی خانگی آن‌ها در مقابل دیگر تیم کاتالانی، بارسلونا، رقم خورد (با نتیجه 3-0).

پیش از شکست برابر بارسلونا نیز در خارج از خانه مقابل کادیز شکست خورده بودند. اما پس از این 2 شکست متوالی، ابتدا در خانه بیلبائو با نتیجه 2-1 پیروز شدند تا انتقام شکست جام حذفی را از بیلبائو بگیرند. سپس در اروپا دورتموند را از پیش رو برداشتند. پس از یک روند ضعیف که باعث شد اتلتیکو کاملاً از کورس قهرمانی فاصله بگیرد، آن‌ها در بازی فردا به دنبال سومین پیروزی متوالی هستند.

فاصله امتیازی خیرونا با رئال‌مادرید نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت به‌تدریج بیشتر شد و حتی رده دوم را به بارسلونا تقدیم کردند. متوسط xG خیرونا، در آغاز سال جدید 4. 7 بود و اکنون به 49. 1 رسیده است که نشان از اُفت فاحش خیرونا در سال 2024 دارد. علی‌رغم افت کلی خیرونا، آرتم دوبیک مهاجم اوکراینی این تیم، چه در تیم باشگاهی و چه در تیم ملی، آماده نشان داده است.

شاگردان میشل اکنون به دنبال هدف واقع‌بینانه‌تر، یعنی کسب بهترین رتبه باشگاه در تاریخ لالیگا هستند. خیرونایی‌ها اگر بتوانند در بازی فردا، شاگردان سیمئونه را شکست دهند، هفته بعد در یک بازی نسبتاً آسان در خانه میزبان کادیز خواهند بود.

خیرونا در آخرین بازی، در مونتولیوی، 3-2 بتیس را شکست داد. فُرم خانگی خیرونا در این فصل عالی بوده، اما در خارج خانه، آن‌ها پس از 4 شکست متوالی مقابل رئال‌مادرید، اتلتیک بیلبائو، مایورکا و ختافه، به واندامتروپولیتانو می‌روند.

از 4  بازی آخر دو تیم، خیرونا 3 بازی را به اتلتیکو واگذار کرده. غول‌های پایتخت به‌دنبال انتقام شکست 4-3 دور رفت لالیگا در خانه خیرونا هستند.

مهمترین غایبان اتلتیکو، دپای، هِرموسو و لِمار هستند. خیرونا تقریباً با ترکیب کامل به مصاف اتلتیکو می‌رود. آیا اتلتی می‌تواند انتقام شکست دور رفت را بگیرد؟ واندا برای فرا رسیدن ساعت انتقام لحظه‌شماری می‌کند. فوتبال7 نیز شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 15 و سی دقیقه شنبه بعدازظهر به تماشای دیدار جذاب اتلتی و خیرونا بنشینید.

سری آ ایتالیا: دربی تورین، غروب شنبه ساعت 19:30

یوونتوس به‌دنبال حفظ برتری سال‌های اخیر در دربی تورین است.

یووه پس از چند هفته ناامیدکننده، با دو برد پیاپی در جام حذفی و سری آ، به مصاف تورینو می‌رود و به دنبال هجدهمین بازی بدون شکست خود برابر رقیب همسایه است.

یووه در آخرین بازی خود، به شیوه کلاسیک الگری و با 1 گل، فیورنتینا را شکست داد. پیروزی یووه با %25 مالکیت توپ رقم خورد. بدین‌ترتیب تعداد پیروزی‌های یووه با مالکیت کمتر از %50، به عدد 11 رسید. بین پنج لیگ معتبر اروپایی، نزدیکترین تیم به این سبک و رکورد، تیم دیگو سیمئونه است که در ادامه فصل می‌تواند با رکورد الگری برابری کند.

4 بازی پیروز نشدن، نه تنها رؤیای قهرمانی، بلکه رده دوم یووه در جدول را بر باد داد. یووه حتی رده سوم را نیز در خطر می‌بیند و اختلاف آن‌ها با تیم چهارم، بولونیا، به 4 امتیاز رسیده است. صدای پای موتا که به‌عنوان مربی فصل آینده بیانکونری یاد می‌شود، بیخ گوش الگری شنیده می‌شود.

هر چند یووه در این سال‌ها کاملاً سرتر از رقیب همشهری بوده، اما میزبان نبودن یووه در بازی فردا شب، کمی هواداران این تیم را نگران ساخته. یووه از پایان ماه ژانویه (اوایل بهمن) تاکنون، موفق به پیروزی خارج خانه نشده و از 4 بازی آخر لیگ به‌عنوان مهمان، 3 بار شکست خورده- برابر با کل تعداد شکست‌های آن‌ها در 16 بازی خارج از خانه قبلی. در صورتی که تورینو موفق به متوقف کردن یا حتی شکست یووه شود، برای نخستین بار از سال 2010 ، یووه به رکورد منفی 5 بازی بدون پیروزی خارج از خانه در سری آ می‌رسد.

در بازی‌های این فصل که در خانه تیم‌های میانه‌یِ بالایی جدول برگزار شده، یووه فقط %33 بازی‌ها را پیروز شده است. به خاطر همین عملکرد ضعیف یووه در خانه حریفان است که اینتر با اقتدار بر صدر جدول سری آ تکیه زده است.

البته لغزش یووه در بازی فردا شب بعید به نظر می‌رسد، چون در هر 15 سفر آخر خود به تورینو، گلزنی کرده است و در مجموع 17 بازی می‌شود که در دربی تورین شکست نخورده است. آخرین بازی دو تیم در دور رفت لیگ با برتری 2-0 یووه پایان یافت تا تورینو از 5 دربی آخر، 3 دربی را بدون گل تمام کرده باشد. در کل تاریخ دربی نیز تورینو حرفی برای گفتن ندارد و نرخ پیروزی‌های یووه بیش از  2 برابر آن‌هاست (77 به 35).

تورینو هر چند آخرین بازی خود را با نتیجه 3-2 در خانه امپولی قعر جدولی واگذار کرد، اما در مجموع فصل خوبی را سپری می‌کند. تورینو جلوتر از تیمی چون فیورنتینا در رده نهم جدول است و به پایان رساندن فصل در نیمه بالایی جدول، کاملاً در دسترس به نظر می‌رسد. تورینو در استادیو المپیکوگرانده ورزشگاه خانگی خود موفق به ثبت 10 کلین‌شیت شده و ازین حیث مشترکاً بهترین تیم سری آ است. برای تیم الگری که در گلزنی ضعف دارد، پیروزی در برابر چنین دفاعی که تنها 8 گل در خانه دریافت کرده، آسان به نظر نمی‌رسد. یووه از 4 بازی آخر خارج از خانه، در 2 بازی در گلزنی ناکام بوده. تورینو اگر در بازی فردا شب گلی دریافت نکند، با 11 کلین‌شیت در خانه، رکورد باشگاه را در تاریخ سری آ خواهد شکست.

انتقال دوان زاپاتا از آتالانتا به تورینو، یکی از عوامل پیشرفت چشمگیر آن‌ها درین فصل است. زاپاتای 32 ساله از دوران اوج خود فاصله گرفته، اما گلزنی‌های او باعث شده که تورینو از 15 بازی خانگی در لیگ، فقط 2 بار شکست بخورد. زاپاتا با 7 گل زده، دومین گلزن سری آ از ابتدای سال 2024 است و در بازی آخر تورینو مقابل امپولی نیز 2 بار گلزنی کرد.

آرکادیوش میلیک، تنها غایب یووه برای بازی فردا شب است. فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 19 و سی دقیقه غروب شنبه، به تماشای دویست‌وهشتمین دربی تورین بنشینید.

لیگ برتر انگلیس: آرسنال- استون‌ویلا، غروب یکشنبه ساعت 19:00

آرسنال در یکی از جدی‌ترین آزمون‌های خود، روز یکشنبه باید در امارات مقابل ویلا استقامت خود برای قهرمانی را محک بزند.

آرسنال از 11 بازی آخر در لیگ برتر، 10 پیروزی و 1 تساوی دارد. در این 11 بازی آرسنال صلابت دفاعی بی‌نظیری داشته و تنها 4 گل دریافت کرده. میانگین گل‌های آن‌ها در 10 پیروزی نیز 2 گل در هر بازی است.

بوکایو ساکا که در دوران اوج خود در این فصل به سر می‌برد، در این 11 بازی، 11 مشارکت گلزنی داشته (9 گل و 2 پاس گل). ساکا در مجموع 14 گل در لیگ برتر به ثمر رسانده است، یعنی پیش از این 11 بازی، او تنها 5 گل به ثمر رسانده بود. این آمار نشان‌دهنده اوجگیری آشکار ساکا در هفته‌های پایانی فصل است. آرتتا برای قهرمانی در لیگ برتر و صعود از یک‌چهارم لیگ قهرمانان، به ادامه روند خوب او نیاز دارد. از زمان ایان رایت، هیچ بازیکن انگلیسی آرسنال نتوانسته 15 بار در لیگ برتر گلزنی کند. ساکا فقط 1 گل با این آمار فاصله دارد.

آرسنال در آخرین بازی لیگ، 3-0 مقابل برایتون پیروز شد که با توجه به توقف لیورپول برابر یونایتد، صدرنشینی این تیم را به همراه داشت. در آخرین بازی برابر بایرن‌مونیخ نیز با گل تروسار، شکست را با تساوی عوض کرد. تروسار این فصل تعویض طلایی آرتتا بوده و 4 گل از 8 گل او در لیگ برتر نیز به‌عنوان تعویضی به ثمر رسیده.

هاورتز که در ابتدای فصل با انتقادات زیادی مواجه بود، خود را بازیابی کرده و در 7 مسابقه آخر خود، 9 مشارکت گلزنی داشته (5 گل و 4 پاس گل). هاورتز در مجموع نیز بهترین فصل خود را از نظر مشارکت گلزنی تجربه می‌کند (9 گل و 5 پاس گل).

استون‌ویلا یکی از چهار تیمیست که در فصل جاری، موفق به شکست آرسنال در لیگ برتر شده‌اند، اما افت این تیم در بازی‌های اخیر و 2 تساوی و 2 شکست در 5 مسابقه آخر، باعث شد که این تیم رده چهارم را به تاتنهام بدهد. آخرین نتیجه ناامیدکننده آن‌ها در خانه و برابر برنتفورد رقم خورد که پیروزی 2-0 را با تساوی 3-3 عوض کردند.

پیش از آرتتا هدایت آرسنال بر عهده مربی کنونی ویلا، اونای امری بود. اما آخرین حضور امری در امارات، به سال 2021 و به مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا برمی‌گردد، زمانی که به‌عنوان سرمربی ویارئال، به تساوی بدون گل دست یافت و به فینال صعود کرد. تفاوت بازی یکشنبه‌شب حضور تماشاگران است. آن بازی بخاطر کرونا بدون تماشاگر برگزار شد.

در مجموع امری 6 بار با تیم‌های مختلف به مصاف آرسنال رفته که حاصل آن 2 پیروزی، 3 تساوی و 1 شکست است.

فصل رؤیایی اُلی واتکینز ادامه دارد و او در 10 بازی آخر ویلا در لیگ برتر، 11 (9 گل، 2 پاس گل) و در 4 بازی آخر خارج خانه، 7 مشارکت گلزنی (5 گل و 2 پاس گل) داشته. واتکینز با زدن تنها 1 گل دیگر به رکورد بهترین گلزن باشگاه در لیگ برتر می‌رسد (کریستین بنتکه با 19 گل در 13-2012).

ویلا چند غایب مهم دارد، از جمله داگلاس لوییز، مَتی کَش و کلمنت لنگله.

مهمترین نقطه قوت دفاعی ویلا در فصل جاری، هنر آفسایدگیری آن‌هاست و بیش از هر تیم دیگری در لیگ برتر آفسایدگیری کرده‌اند (142 بار).

ویلا در دور رفت با تک گل جان مَک‌گین، 1-0 آرسنال را شکست داد و به دنبال هت‌تریک کردن در پیروزی رفت‌وبرگشت مقابل آرسنال است. آن‌ها 2 بار در فصول 93-1992 و 21-2020 موفق به شکست آرسنال در هر دو بازی لیگ شده‌اند.

آرسنال، از 6 بازی آخر با ویلا در امارات، 5 بار پیروز شده و آخرین شکست خانگی آن‌ها به سال 2020 بر می‌گردد که 3-0 از ویلا شکست خوردند. در آخرین دیدار دو تیم در امارات، سرمربی ویلا استیون جرارد بود و شاگردان آرتتا 2-1 پیروز شدند.

ویلا در 9 سفر آخود به خانه تیم‌های لندنی شکست نخورده است (6 پیروزی و 3 تساوی). اما در آخرین بازی خارج خانه مقابل سیتی، با نتیجه دور از انتظار 4-1 شکست خورد. از طرفی ویلا مدت‌هاست که 2 شکست متوالی خارج از خانه را در لیگ برتر تجربه نکرده است.

ویلا در خانه تیم‌های قدرتمند این فصل عملکرد ضعیفی داشته و علاوه بر سیتی، شکست خانگی 3-2 برابر یونایتد و شکست خارج خانه 5-1 مقابل نیوکاسل و 3-0 مقابل لیورپول را تجربه کرده است. تنها دستاورد آن‌ها کسب پیروزی 2-1 در خانه تاتنهام است. آیا ویلا می‌تواند دومین دستاورد خارج خانه خود برابر تیم‌های قدرتمند را کسب کند؟ اگر کنجکاو پاسخ این پرسش هستید، فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 19 غروب یکشنبه به تماشای دیدار آرسنال و ویلا بنشینید.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:


🔹پیشخوان فوتبال7: از جدال حساس اتلتیکومادرید و خیرونا تا دوئل آرتتا و امری


🔹پاری سن ژرمن- بارسلونا: تحلیل مختصر و نکات آماری


🔹ویدیو | گل‌های بازی پاری سن ژرمن ۲-۳ بارسلونا (اختصاصی فوتبال۷)


🔹سالروز بازی خاطرانگیز دورتموند ۳ – مالاگا ۲؛ معجزه وست فالن چگونه رقم خورد؟


🔹رئال مادرید- منچسترسیتی: نکات آماری بازی دیشب


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار