فوتبال7

پاری سن ژرمن- بارسلونا: تحلیل مختصر و نکات آماری

بارسلونا در شبی که امباپه را کیش‌ومات کرده بود، با دست پر به کاتالان برگشت. در این مقاله، برخی از زوایا و نکات بازی دیشب را زیر ذره‌بین فوتبال7 قرار داده‌ایم.

1403/01/23 23:36 بهروز شیعه‌یان

پاری سن ژرمن- بارسلونا: تحلیل مختصر و نکات آماری
ارکستر گوشخراش انریکه در نیمه نخست

- با وجود دفاع خوب ژوائو کانسلو و ژول کونده در برابر عثمان دمبله و کیلیان امباپه، 7 شوت ابتدایی مسابقه در نیمه اول، از آن پاریسی‌ها بود.

- پس از این 7 شوت، بارسایی‌ها به خودشان آمدند و با 6 شوت دروازه پاریس را تهدید کردند.

- پائو کوبارسی به‌عنوان جوانترین مدافعِ تاریخ لیگ قهرمانان در مرحله یک‌چهارم نهایی، بازی را آغاز کرد و باز هم زمینه‌ساز یکی از گل‌های تیمش شد. گل نخست بارسلونا از پاس کوبارسی به لواندوفسکی آغاز شد. در ادامه‌یِ حرکت لوا، یامال را صاحب توپ کرد تا او با یک پاس بیرون پای زیبا، دوناروما را به اشتباه بیندازد. در نهایت رافینیا با بهره‌گیری از اشتباه دوناروما، توپ برگشتی را به گل تبدیل کرد.

- پائو کوبارسی جوان در نیمه نخست، فقط 2 پاس اشتباه داشت.

- ستاره نوجوان بارسلونا یک آمار چشمگیر دفاعی نیز دارد: در لیگ قهرمانان، هنوز هیچ بازیکنی موفق به دریبل زدن کوبارسی نشده است!

اعتراف انریکه به چیدمان اشتباه

- نارضایتی مشهود لوییز انریکه از عملکرد تیمش در نیمه اول، منجر به بیرون کشیدن آسنسیو بین دو نیمه شد. پاریس نیمه دوم را با بردلی بارکولا آغاز کرد و دمبله نیز از جناح راست به وسط منتقل شد.

- تغییرات انریکه جواب داد و دمبله که به وسط آمده بود، با واکنش سریع روی سانتر تندوتیز امباپه، گل نخست را به ثمر رساند. با این گل دمبله به دهمین بازیکنی تبدیل شد که هم برای بارسا و هم برابر بارسا گلزنی کرده است. بارسلونا نیز از نظر دریافت گل از بازیکنان قبلی خود رکورددار لیگ قهرمانان شد. دقایقی پس از این گل، ویتینا روی پاس زیبای فابین رویز، گل دوم پاریس را به ثمر رساند.

بیرون آمدن مهره‌های مار از آستین ژاوی

- در شطرنج رازآلود مربیان، پس از گل ویتینیا، نوبت به ژاوی رسید تا مهره‌های خود را حرکت دهد و ضربه انریکه را با ضربه‌ای متقابل پاسخ دهد. فقط 51 ثانیه برای پدری کافی بود تا پس از تعویضش، پاس گل بدهد. رافینیا قدر پاس چیپ پدری را دانست و با یک والی سرضرب، گل دوم خودش و بارسلونا را به ثمر رساند.

- شاهکار هنری ژاوی در تعویض‌ها به همینجا ختم نشد و کریستنسن دومین تعویض ژاوی، در روز تولدش، گل پیروزی‌بخش را به خودش و به آقای مربی کادو داد. مدافع-هافبک دانمارکی به نخستین بازیکن بارسا تبدیل شد که در روز تولدش در لیگ قهرمانان گلزنی می‌کند.

- کریستنسن در ادامه بازی کارت زرد گرفت تا از بازی برگشت محروم شود و اندکی از شیرینی گلش کاسته شود.

رافینیا، ستاره سهیل اما درخشان

- بر خلاف تصورات هواداران و کارشناسان پیش از بازی، دیشب نه شب امباپه بود و نه شب لواندوفسکی. دیشب آسمان پاریس شاهد درخشش ستاره‌ای به اسم رافینیا بود. مهاجم برزیلی، نخستین گل خود در لیگ قهرمانان را برای بارسلونا به ثمر رساند. آخرین باری که یک بارسلونایی نخستین گل خود را در مرحله یک‌چهارم لیگ قهرمانان به ثمر رساند، به سال 2008 برمی‌گردد، به شبی که یحیی توره مقابل شالکه گلزنی کرد.

- آمار رافینیا در بازی دیشب بدین شرح است: 76 دقیقه بازی- 40 لمس توپ- 2 گل- 6 شوت شامل 4 شوت در چارچوب (62. 0 احتمال تبدیل شدن به گل)- 3 پاس کلیدی- 15 پاس درست از 22 پاس (04. 0 احتمال تبدیل شدن به پاس گل)- 2 دریبل موفق از 3 دریبل- کسب نمره 8 تا 9 از بیشتر پایگاه‌های آماری

- علی‌رغم انتقاداتی که حول عملکرد رافینیا مطرح می‌شود، از فصل گذشته تا به امروز، رافینیا پس از لواندوفسکی (با 70 بار مشارکت)، دومین بازیکن آبی‌اناری‌ها از نظر مشارکت در گل‌ها است (18 گل، 21 پاس گل).

- رافینیا در 14 بازی آخر خود 6 بار گلزنی کرده و 7 پاس گل نیز برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کرده است.

نکات آماری و نتیجه‌گیری

- پیروزی دیشب دومین پیروزی بارسلونا در خانه پاریس در لیگ قهرمانان بود. نخستین پیروزی آن‌ها در پاریس، زمانی رقم خورد که خود انریکه هدایت بارسا را بر عهده داشت. در این فاصله نیز 2 تساوی و 3 شکست نصیب بارسا شد.

- پس از مارس 2019 و شکست خانگی 3-1 مقابل منچستریونایتد، این نخستین بار بود که پاریس در لیگ قهرمانان 3 گل در خانه دریافت می‌کند.

- شکست دیشب سومین باری بود که پاریس علی‌رغم پیش افتادن در نتیجه، با شکست زمین را ترک می‌کند. دو شکست قبلی مقابل لاکرونیا (سال 2000، شکست 3-1) و منچسترسیتی (سال 2021، شکست 2-1) رقم خورده بود.

- پدری با پاس گل خود، به جوانترین تعویضی بارسا تبدیل شد که در بازی‌های خارج خانه لیگ قهرمانان، پاس گل می‌دهد.

- آیا بارسلونا در بازی برگشت موفق به حفظ نتیجه خواهد شد؟ گوندوغان بهترین بازیکن از نظر موقعیت‌سازی در فصل جاری لیگ قهرمانان است. اگر گوندوغان نمایش خود را در بازی برگشت نیز ادامه دهد، اگر کوبارسی رکورد دریبل نخوردن خود را حفظ کند، اگر لواندوفسکی علی‌رغم گل نزدن، همانند بازی دیشب حداقل بازی ترکیبی مؤثرش را از هم‌تیمی‌ها دریغ نکند و اگر ... ، چرا که نه !!


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | گل‌های بازی پاری سن ژرمن ۲-۳ بارسلونا (اختصاصی فوتبال۷)

🔹سالروز بازی خاطرانگیز دورتموند ۳ – مالاگا ۲؛ معجزه وست فالن چگونه رقم خورد؟

🔹رئال مادرید- منچسترسیتی: نکات آماری بازی دیشب

🔹پیش بازی اتلتیکو مادرید - دورتموند؛ اوّلین رویارویی سیمئونه و ترزیچ

🔹پیش بازی بارسلونا – پاریس سنت ژرمن؛ رویارویی تیم‌هایی که اقتدار سابق را ندارند!


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار