استفاده ساوت‌گیت از یک روش جالب برای پیروزی انگلیس در ضربات پنالتی مقابل سوییس

انگلیس پس از تجربه تلخ فینال یورو 2020، این بار موفق بود و با شکست سوییس در ضربات پنالتی، به نیمه‌نهایی یورو 2024 صعود کرد.

1403/04/18 0:58 بهروز شیعه‌یان

استفاده ساوت‌گیت از یک روش جالب برای پیروزی انگلیس در ضربات پنالتی مقابل سوییس

پس از سوت پایان بازی، دوربین‌ها ساوت‌گیت را نشان دادند که در حال گفتگو با 4 بازیکن بود: دکلان رایس، لوک شاو، کایل واکر و جان استونز. اما هیچ‌کدام ازین بازیکنان پنالتی‌زن انگلیس نبودند، پس چرا ساوت‌گیت با آن‌ها صحبت می‌کرد؟!

ساوت‌گیت از سیستمی استفاده کرد که در علوم اجتماعی به آن Buddy System یا سیستم رفاقتی می‌گویند. هر کدام ازین بازیکنان مسئول حمایت از یکی از پنالتی‌زنان انگلیس شد: واکر با پالمر جفت شد، شاو با بلینگام، ساکا با استونز و دکلان رایس با ایوان تونی. وظیفه آن‌ها تشویق و روحیه دادن به پنالتی‌زن پیش از ضربه و تحسین یا آرام کردن او پس از ضربه بود.

با توجه به اینکه آرنولد پنالتی‌اش را گل کرد و انگلیس به نیمه‌نهایی راه یافت، مشخص نشد که در این سیستم، چه کسی مسئول حمایت از آرنولد بود! هم‌چنین مشخص نیست که آیا این ایده مربوط به خود گرت ساوت‌گیت است یا نه.

ساوت‌گیت چه به‌عنوان بازیکن و چه به‌عنوان مربی تجربه تلخی از ضربات پنالتی دارد. در یورو 1996 ، در نیمه‌نهایی مقابل آلمان پنالتی از دست داد و باعث ناکامی انگلیس شد. در یورو 2020 نیز در فینال ومبلی مقابل ایتالیا، به‌عنوان مربی شاهد پنالتی خراب کردن بوکایو ساکا و پریدن جام قهرمانی از دستان انگلیس بود.

پیش از این گایِر جوردِت مؤلف کتاب مدیریت فشار: درس‌های روانشناختی از ضربات پنالتی، در کتاب خود، به استفاده ازین روش اشاره کرده بود. احتمال اینکه ساوت‌گیت از این نویسنده الهام گرفته باشد، وجود دارد.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹متهم افت امباپه در یورو 2024 مشخص شد: پاری سن‌ژرمن و ناصرالخلیفی!

🔹وینگر فرانسوی میکاییل اولیسه به بایرن‌مونیخ پیوست (+ معرفی و آمار بازیکن)

🔹نگاهی به تاریخچه تقابل‌های فرانسه و اسپانیا در آستانه نیمه‌نهایی یورو 2024

🔹عذرخواهی محترمانه تونی کروس و پاسخ پدری در شبکه‌های اجتماعی

🔹4 درس کلیدی آلمان از یورو 2024

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7