4 درس کلیدی آلمان از یورو 2024

میزبان جام ملت‌های اروپا، با شکست برابر اسپانیا، از صعود به نیمه‌نهایی باز ماند. اما آلمان درس‌هایی از این تورنمنت گرفت که می‌تواند در آینده به کمک آن‌ها بیاید. در این مقاله از فوتبال7، 4 نکته کلیدی از حضور آلمان در یورو 2024 را بررسی می‌کنیم.

1403/04/17 12:38 بهروز شیعه‌یان

4 درس کلیدی آلمان از یورو 2024
دو ستاره جوان و قابل‌اتکا

جمال موسیالا و فلورین ویرتز، بازی به‌عنوان شماره 10 در پُست هافبک هجومی را ترجیح می‌دهند، اما در تیم ملی به ناچار یکی از این دو باید در نقش وینگر ظاهر شود. با توجه به ویژگی‌های نزدیکتر موسیالا، او باید تغییر نقش خود در آلمان را بپذیرد و خود را با بازی در پست وینگر تطبیق دهد.

با توجه به عملکرد این 2 بازیکن در یورو 2024، ناگلزمن اکنون می‌داند 2 مهره‌ی قابل‌اتکا دارد که می‌تواند آلمان جدید را حول آن‌ها بسازد، اما شکیبایی در مورد هر 2 بازیکن، شرط پیشرفت آلمان است. نمونه این ناشکیبایی را در مورد ویرتز دیدیم. ویرتز در بازی‌های مرحله گروهی در ترکیب ثابت بود و عملکرد قابل‌قبولی داشت، اما در مراحل حذفی جای خود را به لروی سانه‌ای داد که تازه از مصدومیت رهایی یافته بود و فاقد آمادگی لازم بود.

از طرفی هر 2 بازیکن باید اثرگذارتر باشند. ویرتز باید در بازی‌ها به ثُبات برسد، نه اینکه 10 دقیقه عالی بازی کند و 10 دقیقه محو باشد! جمال موسیالا نیز در بازی مقابل اسپانیا، تصمیمات ضعیفی در یک‌سوم هجومی داشت و نشان داد هنوز باید پخته‌تر شود.

نه هاورتز، نه فولکروگ، هاوکروگ!

هاورتز در برخی از مقاطع در بازی‌ها عالی بود و با دوندگی‌های تعیین‌کننده پشت دفاع حریف، به‌خوبی نقش مهاجم کاذب را ایفا می‌کرد. از طرف دیگر فولکروگ نیز در ایفای نقش شماره 9 کلاسیک، گاهی موفق ظاهر شد و با قدرت بدنی و جثه بزرگی که دارد، مدافعان حریف را آزار داد. اما هر 2 ی آن‌ها موقعیت‌های زیادی را مقابل اسپانیا از دست دادند. به نظر می‌رسد که آلمان به مهاجمی با ویژگی‌های ترکیبی نیاز دارد، یک «هاوکروگ» که ترکیبی از هاورتز و فولکروگ باشد.

در حال‌حاضر آیا چنین بازیکنی در فوتبال آلمان وجود دارد؟ آری. ماکسیملیان بِیِر، مهاجم 21 ساله و 185 سانتی باشگاه هوفنهایم. بیر بسیار سریع است و تمام‌کنندگی خوبی دارد. نقطه ضعف بیر در حال‌حاضر، قدرت فیزیکی اوست. بیر 69 کیلویی، برای بازی در نوک خط حمله، باید عضلانی‌تر شود، اما افزایش عضلات باید در حد معقول و مناسب باشد تا مؤلفه سرعت او را از بین نبرد.

اگر ناگلزمن از هم‌اکنون روی بیر سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند در جام‌جهانی 2026 میوه آن را بچیند. حتی اگر بیر در پُست مهاجم نوک کارساز واقع نشود، با توجه به سرعتش، می‌توان او را به یک وینگر گلزن تبدیل کرد. پس سرمایه‌گذاری روی بیر، دو سر بُرد است!

تصویری از ماکسیمیلیان بیر، مهاجم جوان باشگاه هوفنهایم

نسلی نو، گذاری سخت

آلمان دارای نسلی از بازیکنان مستعد و نو مانند بیر، پاولوویچ، اشتیلر و ... است اما از آن سو، بازیکنانی چون توماس مولر، تونی کروس، مانوئل نویر، ایلکای گوندوغان، آنتونیو رودیگر و پاسکال گروس، یا از تیم خداحافظی می‌کنند یا پا به سن گذاشته‌اند. بدین‌ترتیب تیم ملی تا حد زیادی قدرت رهبری و تجربه را از دست می‌دهد و نسل نو، با وجود تبلیغاتی که روی استعداد آن‌ها صورت می‌گیرد، گذار آسانی نخواهد داشت.

بنابراین آلمان به رهبران جدیدی نیاز دارد که حداقل چند سال در تیم باشند و به‌لحاظ سنی به این استعدادهای جوانان نزدیکتر باشند. اگر گوندوغان از فوتبال ملی کنار برود، یوشوا کیمیش 29 ساله می‌تواند رهبر آلمان در جام‌جهانی 2026 باشد.

آلمان برگشته است

در یورو 2024، آلمان تیم کاملی نبود، اما نشانه‌های پیشرفت آشکار بود. تیم باید گام‌های بعدی را با قدرت و مستحکم بردارد، ناگلزمن هنوز جوان است و جای پیشرفت در عرصه مربیگری دارد. بازیکنان نیز خودبخود در بازی‌های باشگاهی آبدیده‌تر می‌شوند، اما پس از دوران هانسی فلیک، می‌توان با قاطعیت گفت که آلمان بالاخره در حد یکی از 5 تیم برتر دنیا ظاهر شده.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | خلاصه بازی و ضربات پنالتی بازی اروگوئه 0-0 برزیل، 4-2 (حذف برزیل از کوپا امریکا)

🔹چرا بارسلونا بابت مصدومیت پدری غرامت دریافت می‌کند؟

🔹تحسین هری کین از عملکرد بوکایو ساکا مقابل سوییس

🔹نکات آماری بازی هلند 2-1 ترکیه؛ از رکورد دریافت کارت برای ترکیه تا صعود هلند پس از 16 سال

🔹ویدیو | خلاصه بازی انگلیس 1-1 سوییس، پنالتی‌ها 5-3 انگلیس (اختصاصی فوتبال7)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7