نگاهی به تاریخچه تقابل‌های فرانسه و اسپانیا در آستانه نیمه‌نهایی یورو 2024

روز سه‌شنبه اسپانیا و فرانسه در نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپا 2024 به مصاف هم می‌روند. به همین مناسبت فوتبال7 نگاهی دارد به تاریخچه رقابت این 2 کشور در ورزش فوتبال.

1403/04/17 19:57 بهروز شیعه‌یان

نگاهی به تاریخچه تقابل‌های فرانسه و اسپانیا در آستانه نیمه‌نهایی یورو 2024
تولد یک رقابت

مثل تمام کشورهای اروپایی، فوتبال در قرن نوزدهم به فرانسه و اروپا رسید و مثل هر 2 کشور همسایه‌ای در دنیا، اسپانیا و فرانسه نیز علاقه مشترکی به ترویج این ورزش نشان دادند. نخستین مسابقه دو تیم، یک مسابقه دوستانه بود که سال 1922 برگزار شد و اسپانیا با 4 گل فرانسه‌یِ میزبان را در هم کوبید.

پس از آن اتفاقاتی در دو کشور افتاد که توجه به فوتبال و رشد فوتبال در این دو کشور را کُند کرد. با اینکه فرانسه میزبان جام‌جهانی 1938 بود، اما این رویداد چندان مورداستقبال فرانسوی‌ها واقع نشد، چون فرانسه در کش‌وقوس تغییر از جمهوری سوم فرانسه به جمهوری چهارم و شرکت در کنفرانس مونیخ و پیامدهای آن در 1938 بود. از آن سو، اسپانیا درگیر جنگ داخلی بود.

با آغاز جنگ‌جهانی دوم نیز تنش‌ها بین دو کشور شدت گرفت، چون اسپانیا تظاهر به بی‌طرفی می‌کرد، اما در واقعیت تحت حاکمیت ژنرال فرانکو بود که افکاری نزدیک به نازی‌ها داشت. فرانسه در اشغال نازی‌های آلمان بود و جایگاه اسپانیا در نگاه فرانسوی‌ها، به‌خاطر پناه دادن به نظامیان ارشد آلمانی و مشارکت در اشغال این کشور، به شدت تنزل یافته بود.

جنگ که تمام شد، خودبخود روابط حالت عادی گرفت و روابط ورزشی و به‌ویژه فوتبالی بین دو کشور نیز اوج گرفت.

تصویری از ژنرال فرانکو، دیکتاتور وقت اسپانیا

نخستین دوئل رسمی

پس از جنگ، اسپانیا به نخستین افتخار در رده ملی دست یافت و در سال 1964، قهرمان جام ملت‌های اروپا شد. تا سال 1984، همسایه جنوبی، به‌لحاظ فوتبالی بر همسایه شمالی غالب بود، اما در یورو 1984، فرانسوی‌ها نخستین نسخه فوتبالی خود را برای اسپانیایی‌ها تجویز کردند. فینال یورو 1984 نخستین رقابت رسمی بین 2 تیم بود که با برتری 2-0 فرانسه پایان یافت و فرانسه با نشستن بر بام فوتبال اروپا، به نخستین افتخار ملی خود دست یافت. پلاتینی ستاره آن جام بود. او در مجموع 9 گل به ثمر رساند که یکی از این گل‌ها، یک گل ضربه آزاد در برابر اسپانیا بود. پلاتینی پس از کریستیانو رونالدو (14 گل)، هم‌چنان دومین گلزن برتر تاریخ یورو است و جالب آنکه فقط همان 9 گلیست که در یورو 1984 به ثمر رساند. در واقع او رکورددار گلزنی در یک دوره یورو است.

تصویری از گل ضربه آزاد پلاتینی در فینال یورو 1984

پس از این دستاورد، تمرکز فرانسوی‌ها بر ورزش فوتبال افزایش یافت و مرکز آکادمی کلیرفونتین (INF Clairefontaine) را برای استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوانِ فوتبال فرانسه، تأسیس کردند. تأسیس این آکادمی، نتیجه‌بخش بود و خروس‌ها در رده ملی، گوی سبقت را از ماتادورها ربودند و تا اوایل 2000، فرانسه در 90 درصد بازی‌های رسمی پیروز می‌شد: پیروزی‌های 3-1 و 2-1 در مقدماتی یورو 92، 2-1 در یک‌چهارم نهایی یورو 2000 و 3-1 در یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی 2006 . در یک‌چهارم نهایی یورو 2000، پپ گواردیولا و زین‌الدین زیدان که اکنون جزو بزرگترین مربیان دنیای فوتبال هستند، در برابر هم قرار گرفتند. این تنها تقابل ملی زیدان و گواردیولا است.

نقطه عطف برای اسپانیا

نسل طلایی اسپانیا که با قهرمانی در یورو 2008 کارش را آغاز کرد و در جام‌جهانی 2010 نیز قهرمان شد، در یورو 2012 روند بازی‌های رو در رو را به نفع اسپانیا تغییر داد. در یک‌چهارم نهایی یورو 2012، اسپانیا نخستین شکست در بازی‌های رسمی را به فرانسه تحمیل کرد: شکست 2-0 . ژابی آلونسو ستاره تیمش بود و هر 2 گل اسپانیا را به ثمر رساند. پس از یورو 2012، دشان هدایت فرانسه را بر عهده گرفت و جام‌جهانی 2014، نخستین تورنمنت مهم او با تیم ملی فرانسه بود. اسپانیا در این تورنمنت، دومین پیروزی در تقابل‌های رسمی را ثبت کرد: پیروزی 1-0 در دور گروهی.

تصویری از گل ژابی آلونسو به فرانسه و نخستین پیروزی رسمی اسپانیا برابر فرانسه در یورو 2012

پس از این جام، آخرین بازی رسمی دو تیم، فینال لیگ ملت‌های اروپا 2021 بود که فرانسه دوباره به روند پیشین برگشت و با شکست 2-1 اسپانیا در سن‌سیروی میلان، قهرمان شد. با این قهرمانی، رقابت بین این 2 تیم جان تازه‌ای گرفت و سه‌شنبه شب برای نخستین بار پس از آن دیدار، دو تیم در یک میدان رسمی، در نیمه‌نهایی یورو 2024 به مصاف هم می‌روند.

در مجموع بازی‌ها، رسمی و غیر رسمی، اسپانیا با 16 پیروزی در برابر 13 پیروزیِ فرانسه، تیم برتر است، اما در بازی‌های رسمی، فرانسه با 6 پیروزی در برابر 2 پیروزی اسپانیا، دست بالا را دارد.

پیوندهای فوتبالی دو کشور

در دهه 2020، بازیکنان دو کشور در باشگاه‌های همدیگر بازی کردند و برخی از آن‌ها نیز اصالتاً از همان کشور هستند، برای مثال گریزمن که برای اتلتیکومادرید و بارسلونا بازی کرد، یا تئو و لوکاس هرناندز که اصالتاً اسپانیایی هستند و در رئال‌مادرید و اتلتیکومادرید شاغل بودند، یا بازیکنان برجسته رئال‌مادرید همچون کریم بنزما، کاماوینگا، واران و شوامنی. در مقابل، پاری سن‌ژرمن در سال‌های اخیر و به‌ویژه از زمان مربیگری انریکه اقدام به جذب اسپانیایی‌ها همچون راموس، آسنسیو و فابین رویز کرده.

در تیم ملی فعلی اسپانیا، دو مدافع ثابت این تیم اصالتاً فرانسوی هستند: رابین لو نُرمان و آیمریک لاپورت. نُرمان مدافع سوسیداد به دلیل دریافت کارت زرد، از بازی نیمه‌نهایی محروم است.

در نیمه‌نهایی امسال چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا اسپانیا که مشترکاً با آلمان، بهترین خط حمله جام را داراست، اختلاف خود با فرانسه در بازی‌های رسمی را کاهش می‌دهد یا فرانسه خاطره آخرین دیدار و پیروزی در فینال 2021 را تکرار می‌کند؟

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹عذرخواهی محترمانه تونی کروس و پاسخ پدری در شبکه‌های اجتماعی

🔹4 درس کلیدی آلمان از یورو 2024

🔹ویدیو | خلاصه بازی و ضربات پنالتی بازی اروگوئه 0-0 برزیل، 4-2 (حذف برزیل از کوپا امریکا)

🔹چرا بارسلونا بابت مصدومیت پدری غرامت دریافت می‌کند؟

🔹تحسین هری کین از عملکرد بوکایو ساکا مقابل سوییس

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7