فوتبال7

حقایقی جالب و خواندنی از رقابت‌های سری آ ایتالیا

در این بخش، فوتبال۷ به بررسی رویدادها و آمارهای جالب هفته شانزدهم سری آ میپردازد.

1402/09/29 8:47 بهروز شیعه‌یان

حقایقی جالب و خواندنی از رقابت‌های سری آ ایتالیا

این هفته از رقابت‌های سری آ با قطع نوار بردهای ناپلئونی یوونتوس، برد حیاتی اینتر برابر لاتزیو و رساندن اختلاف با یووه به 4، ادامه روند احیای ناپولی با پیروزی 2-0 برابر کالیاری و خط و نشان کشیدن بولونیا برای سایر تیم‌ها همراه بود تا رم پس از چند هفته‌ی موفق، دوباره یک شکست دیگر را تجربه کند. در انتهای جدول نیز ورونا و امپولی نگون‌بخت، آخر هفته تلخی داشتند و باز هم شکست خوردند.

در ادامه برخی روایت‌های جالب از این هفته جذاب را مرور می‌کنیم:

فدریکو کیزا، جا پای پدر می‌گذارد

فدریکو کیزا در ادامه روند گلزنی‌های خود ، با به ثمر رساندن تک‌گل یووه برابر جنووا، باز هم خود را به‌عنوان اصلی‌ترین مهره هجومی الگری ثابت کرد. کیزا، جنگندگی، دوندگی و قدرت شوتزنی را به‌خوبی از پدرش انریکو کیزا به ارث برده است. درست مانند پدرش که بین سال‌های 90 تا 2000، یکی از ستارگان فوتبال ایتالیا بود، فدریکو نیز در حال تجربه یک بلوغ تاکتیکی و تکنیکی است و به‌لطف پنالتی خراب کردن‌های وولاهویچ که پنالتی‌زن اصلی یووه است، این هفته خودش پشت ضربه پنالتی‌ایی که گرفته بود، ایستاد و آن را تبدیل به گل کرد. با توجه به نگرش و سبک ذاتاً هجومی کیزا، قطعاً 5 گل از 15 بازی آمار رضایت‌بخشی نیست، اما تردیدی نیست که او قربانی سبک دفاعی و محتاطانه تیمش می‌شود.

لائوتارو مارتینز، ماشین گلزنی توقف‌ناپذیر

یکی از دلایل قهرمانی کاریزماتیک اینتر در فصل گذشته، چیزی نبود جز لائوتارو مارتینز که تا این لحظه از سال 2023، آمار استثنایی 29 گل راثبت کرده است.

گل حیاتی این هفته برابر لاتزیو که هفدهمین گل این فصل او (پانزدهمین در لیگ) بود، لائوتارو را در مسیر آمار جوزپه مه‌آتزای اسطوره‌ای در سال 1933 قرار داد و هم‌چنین او را به بزرگترین مهاجم اینتر پس از رونالدو نازاریو، بدل ساخت. با ادامه روند فعلی، هیچ بعید نیست که او رکورد 36 گل هیگواین در سری آ در ناپولی را نیز بشکند. 

لائوتارو، یک رهبر تکنیکی و کاریزماتیک است که استاد استفاده از فضاهای خالی و بازی با هافبک‌های اینتر است. اگر او را بعد از اینزاگی،««مربی دوم تیم در درون زمین»» بنامیم، اغراق نکرده‌ایم. در مقابل لاتزیو نیز با دوندگی و پرس بی‌امان، علاوه بر خسته کردن مدافعان، آن‌ها را به اشتباه مکرر وامی‌داشت.

اسیمن و کوارتسخلیا، دوقلوهای گل‌زنی و گل‌سازی

اسیمن و کوارتسخلیا، دوقلوهای گلزنی و گل‌سازی ناپولی هستند که پیروزی ناپولی مانند دیدار این هفته مقابل کالیاری، در گرو گلزنی آن‌هاست. اسیمن علاوه بر گلزنی، توانایی دریبل‌زنی و بازیسازی دارد و با دریبل از بین چهار مدافع کالیاری و دادن پاس گل به کوارتسخلیا، بار دیگر ثابت کرد که ارزش‌های او فقط محدود به گلزنی نیست.

کوارتسخلیا نیز طبق پایگاه آماری اوپتا، در 49 بازی ناپولی در سری آ، در 30 گل نقش داشته (17 گل و 13 پاس گل) که از فصل 05-2004، فقط دومنیکو براردی و الکساندر پاتو از او بهتر بوده‌اند. 

قهرمان ایتالیا پس از 3 شکست متوالی در سری آ و چمپیونزلیگ که برابر تیم‌های قدرتمند اینتر، رئال و یوونتوس ثبت شد، با کسب این پیروزی روحیه‌بخش به جایگاه پنجم رسید، اما دفاع آن‌ها با 19 گل دریافتی در 16 بازی، هیچ نشانی از دفاع تیم قهرمان فصل پیش ندارد. شاید بازیابی سریعتر ماریو روی از مصدومیت، بتواند دفاع آشفته ناپولی را تا حد زیادی ترمیم کند.

سیمیچ، نوید یک بازیکن فوق‌العاده

یان کارلو سیمیچ که این هفته نخستین بازی خود برای میلان را برابر مونزا انجام داد و موفق به گلزنی شد، فصل پیش عضو آث‌میلان پرایماورا (Primavera تیم جوانان میلان) بود و پیولی او را برای تور پیش‌فصل در آمریکا، به تیم اصلی دعوت کرد.

هر چه هفته‌های بیشتری می‌گذشت، شایستگی‌های او بیشتر اثبات می‌شد تا اینکه در مقابل مونزا، نخستین بازی خود برای میلان را انجام داد. سیمیچ، به‌سرعت خود را با جو این بازی مهم که کسب 3 امتیاز آن برای میلان حیاتی بود، تطبیق داد و قدرت و شخصیت خود برای حضور بیشتر در ترکیب میلان را ثابت کرد. این یک لحظه طلایی در دوران ورزشی سیمیچ بود و اگر به پیشرفت ادامه دهد، میلان دیگر نگران مشکلات جسمانی بازیکنانی چون کیائر و کالولو نخواهد بود.

آیا تاریخ انقضای رناتو سانچز گذشته؟

در پایان بازی رم بولونیا که با شکست 2-0 رم به اتمام رسید، مورینیو مجبور به عذرخواهی از سانچز شد و گفت: ««میدونم که این نوع تعویض‌ها هم برای بازیکن سخته، هم برای مربی. در دوران 20 ساله مربیگریم، چند بار بیشتر این کارو نکردم، ولی به‌عنوان مربی باید تصمیمی رو بگیرم که به صلاح تیم باشه.»»

رناتو سانچز که خود به‌عنوان تعویضی وارد زمین شده بود، بعد از 18 دقیقه تعویض شد تا هم نشانه‌ای از یک نمایش فاجعه‌بار دیگر از او باشد و هم نشانه‌ای از نارضایتی دوطرفه باشگاه و بازیکن از خریدی که در پایان فصل پیش انجام شد.

سانچز 26 ساله هنوز نتوانسته به آمادگی جسمانی 100 درصدی برسد و اگر مورینیو نتواند راهی برای بهره‌گیری از استعداد او پیدا کند، به نظر می‌رسد این پایان کار ستاره سابق بایرن‌مونیخ و پی‌اس‌جی در تیم‌های بزرگ اروپایی خواهد بود.

آلبرت گودمونسون، قهرمان ایسلندی جنوا

بازیکن ایسلندی در مقابل یوونتوس در بهترین شب خود نبود، اما حتی در چنین شبی، او با به ثمر رساندن گلی که زمان‌بندی دقیق و شجاعت زیادی را می‌طلبید، موفق شد دژ دفاعی یوونتوس را فتح کند.

در تیم آلبرتو جیلاردینو که در بازی با توپ بسیار سریع عمل می‌کند، گودمونسون نقش محوری را دارد. او که در ابتدا به‌عنوان یک وینگر هجومی، فوتبال خود را شروع کرد، به‌تدریج به یک مهاجم دوم تبدیل شد که در بازی در فضاهای تنگ مهارت خاصی دارد و با سرعت و تکنیک خود، مثل یک آهنربا مدافعان حریف را به سمت خود می‌کشد.

گودمونسون در حال‌حاضر در 14 بازی، 6 گل به ثمر رسانده، یعنی دو برابر مهاجم نوک تیم. با توجه به اینکه در سن 26 سالگی، این نخستین فصل حضور او در سری آ است، می‌تواند به بهترین ایسلندی تاریخ سری آ تبدیل شود و مسلماً در تابستان پیش رو، تیم‌های زیادی در بازار نقل‌انتقالات به دنبال او خواهند بود.

تیاگو موتا می‌تواند گواردیولای بعدی باشد

تردیدی نیست که موتا و بولونیا، بزرگترین شگفتی این فصل سری آ هستند. آن‌ها با شکست تحقیرآمیز تیم مورینیو به رده چهارم صعود کردند و فعلاً اصلی‌ترین رقیب ناپولی در راه کسب سهمیه لیگ قهرمانان، محسوب می‌شوند.

پیروزی برابر تیم مورینیو، یک پیروزی کاملاً تاکتیکی بود. بولونیایی‌ها %56 مالکیت توپ را در اختیار داشتند و در خط میانی، 124 پاس بیش از رمی‌ها داشتند. موتا دارای یک شخصیت مقتدر استثنایی از جنس شخصیت گواردیولا در ابتدای دوران مربیگری مربی کاتالانی است. موتا باعث احیای بازیکنانی نظیر رمو فرولر سوییسی شده و پیروزی آن‌ها برابر رم، آمیزه‌ای از تکنیک، تاکتیک و شدت بود.

سقف تورینو برای دوان زاپاتا کوتاه است

اگر مصدومیت‌های 2 سال گذشته، گریبانگیر دوان زاپاتا نمی‌شدند، او الان در کجای فوتبال ایستاده بود؟

غول تاکتیکی و تکنیکی کلمبیایی به‌خوبی با بازی در پست مهاجم نوک در فوتبال ایتالیا خو گرفته است. زاپاتا که بیش از 230 بازی در سری آ دارد، مقابل دروازه اعتمادبه‌نفس بالایی دارد و حرکاتش کاملاً متناسب با خطوط دفاعی سرسخت سری آ است.

زاپاتا یکی از بازیگران اصلی نمایش احیای آتالانتا در فصول گذشته بود، اما مشکلات مصدومیت موجب شد آتالانتا تصمیم به فروش او به تورینو بگیرد و خود بازیکن نیز با این انتقال کنار آمد. اگر مصدومیت‌ها پاشنه آشیل زاپاتا نمی‌شدند، می‌توانستیم او را جزو پنج مهاجم برتر سری آ بدانیم، اما حتی با این وجود نیز برای یک تیم میانه جدولی چون تورینو، زاپاتای 32 ساله یک کالای لوکس به نظر می‌رسد و به‌خصوص با 2 گلی که در هفته چهاردهم مقابل آتالانتا به ثمر رساند، به هم‌تیمی‌های سابقش یادآوری کرد که هنوز برای فراموش کردن او زود است!


🚨🚨 این مطالب را هم از دست ندهید:

بررسی آمار فوق العاده‌ی خط دفاعی اینترمیلان؛ بهترین عملکرد در پنج لیگ معتبر اروپا

سالروز فینال جام جهانی ۲۰۲۲؛ انتقام با طعم قهرمانی

از شعار تا واقعیت؛ بررسی سرنوشت برخی از استعدادهای ناکام در دنیای فوتبال (بخش اول)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار