فوتبال7

سالروز فینال جام جهانی ۲۰۲۲؛ انتقام با طعم قهرمانی

روزی که آرژانتین در قهرمانی جام جهانی هتریک کرد.

1402/09/28 0:49 علی ساغری

سالروز فینال جام جهانی ۲۰۲۲؛ انتقام با طعم قهرمانی


۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ بود که تیم ملی آرژانتین با شکست فرانسه توانست بعد از ۳۶ سال قهرمان جهان شود. از این نظر آلبی سلسته از دیگر تیم قاره آمریکای جنوبی، یعنی اروگوئه فاصله گرفت و تعداد قهرمانی‌های خود را به عدد ۳ رساند. با این قهرمانی حسرت لیونل مسی؛ فوق ستاره تیم ملی آرژانتین در کسب یک عنوان معتبر بین المللی پایان یافت و بازیکن کنونی اینترمیامی جام جهانی را هم به لیست افتخارات خود افزود. در این مطلب از سایت فوتبال۷ قصد داریم خاطرات این بازی را با شما فوتبال دوستان عزیز مرور کنیم. با ما همراه باشید. 

سابقه تقابل خروس‌ها با آلبی سلسته (تا قبل از این بازی) 

تا پیش از این بازی دو تیم سه بار مقابل هم قرار گرفته بودند. سهم آرژانتین از این سه رویارویی دو برد بود و خروس‌ها هم موفق به کسب یک پیروزی شده بودند. اولین بار در نخستین دوره جام جهانی؛ یعنی در ۱۹۳۰ دو تیم برابر هم صف آرایی کردند که نماینده آمریکای جنوبی این بازی را با برد پشت سر گذاشت. یاران مارادونا در ۱۹۷۸ هم مقابل فرانسوی‌ها به پیروزی رسیدند و جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تنها جامی بود که یاران مسی مقابل هموطنان بنزما شکست خوردند. بازی فینال این دو تیم فرصتی برای فرانسه بود که برد‌هایش را به عدد دو برساند و از این نظر مانند حریفش شود. 

مسیر فرانسه و آرژانتین برای رسیدن به فینال چگونه بود؟ 

آرژانتین دور گروهی را شوکه کننده آغاز کرد. آن‌ها در اولین بازی خود مقابل تیم عربستان سعودی شکست خوردند. اما در بازی‌های بعدی مقابل لهستان و مکزیک به پیروزی رسیدند و راهی یک هشتم نهایی شدند. یاران مسی در این دور استرالیا را در یک بازی سخت با نتیجه ۲-۱ شکست دادند و با حضور در مرحله یک چهارم نهایی و قرارگرفتن رو به روی هلند، خاطره فینال ۱۹۷۸ را زنده کردند. در آن جام جهانی آلبی سلسته میزبان بود و توانست اوّلین قهرمانی تاریخ خود را بدست آورد. نماینده آمریکای جنوبی توانست ناکام‌ترین فینالیست جام جهانی را در ضربات پنالتی شکست دهد و راهی نیمه نهایی شود. آرژانتین با شکست سه بر صفر کرواسی در مرحله نیمه نهایی، انتقام شکست مقابل این تیم در دوره قبلی را گرفت و بالاخره راهی فینال شد. 

از سویی دیگر فرانسه درگروهی قرار داشت که استرالیا، دانمارک و تونس هم در آن بودند. آن‌ها مقابل استرالیا مقتدرانه با نتیجه چهار بر یک به پیروزی رسیدند و علی رغم شکست نماینده اسکاندیناوی، باخت ناباورانه‌ای را در روز آخر مرحله گروهی مقابل نماینده آفریقا کسب کردند. در مرحله یک هشتم نهایی خروس‌ها موفق به شکست یاران لواندوفسکی در تیم ملی لهستان شدند. شاگردان دشان در یک بازی سخت موفق شدند انگلیس را در مرحله یک چهارم نهایی شکست دهند و در مرحله نیمه نهایی هم با شکست مراکش به غول کشی‌های این تیم پایان دادند. 

وقت‌های معمولی که اتفاقاتش قابل پیش بینی نبود؛ وقتی دود از کنده بلند می‌شود! 

آرژانتین بازی را طوفانی آغاز کرد و ابتدا دقایق ۲۳ و ۳۶ توسط مسی و آنخل دی ماریا به گل رسید. بازی تا آخرین دقایق نیمه دوم هم با همین نتیجه پیش میرفت تا اینکه امباپه موفق شد دقایق ۸۰ و ۸۱ دوبار دروازه حریف را باز کند و تیمش را به بازی برگرداند. وقت‌های اضافه این بازی هم دو گل داشت که مسی و امپابه هرکدام یک گل را به نام خود ثبت کردند. فرانسه‌ای که نمیخواست دومین قهرمانی پیاپی و سومین قهرمانی تاریخ خود در تاریخ جام‌های جهانی را از دست بدهد تمام تلاش خود را کرد که کارش در وقت‌های معمول تمام نشود. 

ضربات پنالتی بازی 

این بازی این حقیقت را به همه یادآوری کرد که همیشه نیروی جوانی برتر نیست. به طوری که بسیاری از اوقات تجربه در برنده شدن تیم‌ تعیین کننده است. هر چهار ضربه پنالتی آرژانتین توسط لیونل مسی، پائولو دیبالا، لئوناردو پاردس و گونزالو مونتیل وارد دروازه فرانسه شد. اما خروس‌ها تنها موفق شدند دو ضربه پنالتی را تبدیل به گل کنند. امباپه و موانی ضربات خود را وارد دروازه آرژانتین کردند و شوامنی و کومان هم در گل کردن توپ‌های خود ناکام ماندند. بدین ترتیب آرژانتین انتقام شکست در یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ را گرفت.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار