فوتبال7

از شعار تا واقعیت؛ بررسی سرنوشت برخی از استعدادهای ناکام در دنیای فوتبال (بخش اول)

چه بازیکنانی در فوتبال هیچوقت به آنچه که پیش‌بینی میشد نرسیدند؟

1402/09/26 11:56 بهروز شیعه‌یان

از شعار تا واقعیت؛ بررسی سرنوشت برخی از استعدادهای ناکام در دنیای فوتبال (بخش اول)

یکی از پدیده‌های متداول دنیای فوتبال، تبلیغات اغراق‌آمیز در مورد بازیکنان جوان است. برخی جوان‌ها بی‌توجه به این فشار تبلیغاتی، مسیر فوتبالی خود را ادامه داده و به همان بازیکن موردانتظار تبدیل می‌شوند. اما بسیاری از آن‌ها، در فشار بازی در یک باشگاه بزرگ محو می‌شوند و یک بازیکن معمولی باقی می‌مانند.

این موضوع دلایل متعددی دارد، از آسیب‌دیدگی و معضلات روحی-روانی گرفته تا ارزیابی غلط رسانه‌ها، استعدادیاب‌ها و هواداران از پتانسیل یک بازیکن. یکی از جلوه‌های این پدیده نیز ضررهای کلانیست که باشگاه‌ها در اثر نقل‌انتقالات نسنجیده متحمل می‌شوند.

درین مقاله چندقسمتی از فوتبال7 ، قصد داریم تعدادی از بازیکنانی را که بر خلاف پیش‌بینی‌ها محو شدند، بررسی کنیم. درین لیست نام‌های مشهوری چون روبینیو بازیکن رئال‌مادرید به چشم می‌خورد و این‌طور به نظر می‌رسد که برزیلی و انگلیسی بودن تأثیر بیشتری در تبلیغات اغراق‌آمیز دارد.

الویر بالیچ

در سال 1999 که رئالی‌ها بی‌مهابا پروژه خریدهای گران‌قیمت را کلید زده بودند، الویر بالیچ در کنار نام‌هایی چون نیکلاس آنلکا و جرمی، با 15 میلیون یورو راهی رئال‌مادرید شد، اما فقط 11 بار موفق به پوشیدن پیراهن سفیدرنگ مشهور شد.

بازیکن بوسنیایی، اگرچه در نخستین بازی برای رئال نمایش رضایت‌بخشی داشت، اما خیلی زود معلوم شد که فاصله زیادی با استانداردهای باشگاهی چون رئال‌مادرید دارد. مصدومیت طولانی‌مدت نیز بر مشکلات او افزود، تا اینکه دل‌بوسکه هدایت رئال را به دست گرفت و بالیچ را در لیست مازاد قرار داد. «ریوالدوی جدید»» در سال 2008 در لیگ ترکیه به دوران ناموفق خود پایان داد، اما پیش از خداحافظی از دنیای فوتبال، در سال 2005 با عرضه یک آلبوم موسیقی ناموفق به بازار، یک شکست دیگر را نیز در دنیای موسیقی تجربه کرد !

رایان بابل

رایان بابل، شاید به‌خاطر هلندی بودن و شاید هم به این خاطر که از دل آکادمی آژاکس، به دنیای فوتبال معرفی شده بود، در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اما بهرحال، بابل آن چیزی نبود که تصور می‌شد. پس از کسب دو قهرمانی در لیگ هلند و درخشش در مسابقات زیر 21 ساله‌های اروپا در سال 2007، لیورپول 5. 11 میلیون پوند برای خرید این بازیکن هلندی هزینه کرد. بابل اگرچه توانایی‌های خاصی از خود نشان می‌داد، اما نمایش‌های پرنوسان او در دوران حضورش در لیورپول باعث شد تا کاسه صبر باشگاه لبریز شود و او را به هوفنهایم آلمان بفروشد. در هوفنهایم نیز بابل فقط در حد یک نام ظاهر شد و او در نهایت فوتبال خود را در کشور ترکیه به پایان رساند.

کلبرسون

خرید بازیکنی که مدال جام‌جهانی بر گردن او باشد، همیشه سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ای از آب در نمی‌آید، درست مانند آنچه برای منچستریونایتد در ماجرای خرید کلبرسون اتفاق افتاد.

بازیکن جوان برزیلی اتلتیکو پارانائنزه پس از کسب مدال طلای جام‌جهانی 2002 با تیم ملی برزیل، از شاه‌مهره‌های بازار نقل‌انتقالات در آن دوران محسوب می‌شد. یونایتد در نهایت پیروز رقابت برای خرید این بازیکن شد، اما کلبرسون نتوانست موتور محرک قدرتمندی باشد که منچستری‌ها در میانه زمین انتظارش را داشتند.

کلبرسون در دومین بازی خود برای یونایتد مصدوم شد و جمعاً 20 بار برای منچستر به میدان رفت. ««خرید بی‌خاصیت»» شاید بهترین واژه برای توصیف او باشد.

فیلیپ کریستانوال

سفر سریع کریستانوال از یک قهرمان به یک بازنده مطلق، با انتخاب او به‌عنوان بهترین بازیکن جوان لیگ 1 فرانسه و امضای قرارداد با بارسلونا در قامت یک ستاره نوظهور، آغاز شد اما در سن 29 سالگی، با کناره‌گیری زودهنگام او از میادین فوتبال، این سفر بسیار زودتر از حد تصور، با سرنوشتی تلخ پایان یافت.

این مدافع قدرتمند و ماهر که با موناکو قهرمان فرانسه شد و 6 بازی ملی نیز برای فرانسه انجام داده بود، در شبیه سازی موفقیت‌های خود در بارسلونا ناکام بود. کریستانوال پس از ترک بارسلونا و یک تجربه ناموفق دیگر در مارسی، به فولام منتقل شد و در نهایت در سال 2009، چون هیچ باشگاهی خواهان او نبود و نتوانست قراداد جدیدی به امضا برساند، از فوتبال خداحافظی کرد.

هری کیول

هری کیول بازیکن تیم ملی استرالیا که برای ایرانی‌ها نیز نامی آشناست، احتمالاً از سیر تکامل خود در دنیای فوتبال راضی است، اما اگر آسیب‌دیدگی دامنگیر او نمی‌شد، قطعاً قله‌های بلندتری را فتح می‌کرد.

انتقال این بازیکن از لیدز به لیورپول در سال 2003 ، سر و صدای زیادی به پا کرد. اما پس از آغازی درخشان و امیدوارکننده در لیورپول، مصدومیت‌های متعدد موجب شدند پنج سال حضور او درین باشگاه، بیشتر روی تخت‌های درمانی سپری شود تا زمین فوتبال. ستاره استرالیایی در سال 2008 به گالاتاسرای منتقل شد.

مهمترین خاطره کیول از دوران بازی در لیورپول، حضور در نیمه نخست فینال معروف استانبول بود. هر چند لیورپول در نیمه دوم آن بازی موفق به کامبک شد و در ضربات پنالتی با شکست میلان، قهرمان فصل 05-2004 لیگ قهرمانان شد، اما کیول با تعویض شدن در یکی از مهم‌ترین دیدارهای زندگیش، بدون رضایت قلبی، زمین بازی را ترک کرد.

هری کیول فوتبال خود را در سرزمین مادری در ملبورن‌هارت به پایان رساند، اما در هیچ یک از تیم‌هایش نتوانست پتانسیلی را که در لیدز نشان داده بود، تکرار کند. 

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار