فوتبال7

تحلیل و بررسی وضعیت نامطلوب بارسلونا؛ آیا ژاوی می‌تواند بازی‌های مهم پیش رو را با موفقیت پشت سر بگذارد؟

در این بخش به بررسی شرایط نه چندان مناسب بارسلونا بعد از باخت در الکلاسیکو میپردازیم. با ما همراه باشید.

1402/08/26 15:4 بهروز شیعه‌یان

تحلیل و بررسی وضعیت نامطلوب بارسلونا؛ آیا ژاوی می‌تواند بازی‌های مهم پیش رو را با موفقیت پشت سر بگذارد؟
ژاوی زیر آتش انتقادات

فوتبال7 | آخرین بازی با آلاوز در حالی با نتیجه 2-1 به پایان رسید که بارسلونا باز هم به‌لطف عملکرد فردی یک بازیکن، موفق به کسب پیروزی شد.

سال گذشته نیز ژاوی تقریباً در یک‌سالگی قرارداد خود با بارسلونا، دچار مشکلات مشابهی در لالیگا و چمپیونزلیگ شد، از جمله شکست ناامیدکننده در الکلاسیکو که منجر به تردیدهایی درباره شایستگی او برای هدایت بارسا و عدم تجربه کافی او شد.

البته او هشت ماه بعد به‌لطف دفاع مستحکمش توانست قهرمانی در لالیگا را با شاگردان خود جشن بگیرد، اما نه با آن فوتبال هجومی زیبا به سبک پپ و با مکتب کرایف که وعده‌اش را داده بود.

یک سال بعد وضعیت مشابه است، اما شرایط نه. حتی سد دفاعی فصل پیش که نقطه امیدبخش تیم بود، در هم شکسته است. اسامی بزرگ خریداری‌شده که قرار بود باعث تقویت تیم در فاز حمله شوند، اثربخش نبوده‌اند. در حال‌حاضر آن‌ها فقط به لطف یک بازی بیشتر از اتلتیکومادرید، در رده سوم جدول لالیگا قرار دارند.

در کنار این روند بد در درون زمین، در بیرون زمین نیز متهم کردن رسانه‌های داخلی به فشار بی‌دلیل به بارسا، آتش انتقادات از ژاوی را شعله‌ورتر ساخته است.

حال باید دید ژاوی در بازی‌های تعیین‌کننده بعد از وقفه ملی، مانند سال پیش جان سالم به در خواهد برد یا نه؟!

انتقادات غیرمنصفانه

ژاوی، در مصاحبه خبری پس از پیروزی یکشنبه شب مقابل آلاوز، گرچه اذعان داشت که تغییر جو تیم و بازگرداندن آن به روند سابق، وظیفه اوست، اما معتقد بود که اگر پوشش خبری رسانه‌ها از بازی‌های اخیر تیمش مثبت‌تر می‌بود، شاید کار به اینجا نمی‌کشید: ««چیزایی که رسانه‌ها میگن، قطعاً روی نوع بازی ما تأثیر میزاره. و به نظرم خیلی از حرفاشون واقعی نیست.»»

ژاوی به‌عنوان یک بازیکن بزرگ، تجربه فشار رسانه‌ای روی تیم‌های بزرگ را دارد. اما مناقشات اخیر رسانه‌ها در مورد بارسلونا، از جمله نحوه استفاده لاپورتا از اهرم‌های مالی، رشوه به داوران و ناتوانی در شکوفا کردن بازیکنان آکادمی، به‌گفته خود ژاوی، بر جوانان تیم اثرگذار بوده است.

البته اگر کمی منصف باشیم، چیزهای امیدوارکننده هم در این تیم وجود دارد، چیزهایی مثل یامال 16 ساله که هنوز به مدرسه می‌رود، گاوی 19 ساله که تازه گواهینامه رانندگی خود را اخذ کرده و فرمین لوپز باستانی‌تر اما 20 ساله! که پنج بازی را در ترکیب اصلی آغاز کرده است.ژاوی باید بداند که او نمی‌تواند بازیکنانش را از خواندن اخبار رسانه‌ها منع کند، اما به‌عنوان مربی می‌تواند خوانش آن‌ها از اخبار را کنترل کند!

تأثیر مصدومیت‌ها

حتی اگر باکیفیت‌ترین تیم دنیا را داشته باشید و رسانه‌ها نیز به مثبت‌ترین شکل ممکن از شما حمایت کنند، با مصدومیت‌های پیاپی بازیکنان اصلی مانند دی‌یونگ، کونده، پدری، لواندوفسکی، رافینیا و آرائوخو، سخت است که همان عملکرد سابق را ارائه دهید. مصدومیت یک مسأله است و بازگشت سریع بازیکن به روند پیش از مصدومیت نیز یک مسأله دیگر است. لواندوفسکی اگرچه بازگشت زودهنگامی از مصدومیت داشت، اما شش بازی را بدون گل پشت سر گذاشت. در این مورد می‌توان حداقل تاحدودی، مربی را مقصر دانست.

اکنون نیز با پایان یافتن فصل برای گاوی وضعیت خط هافبک همچنان پیچیده است، و غیبت دوباره‌ی یکی دیگر از هافبک‌های اصلیِ تیم صدمات جبران ناپذیری برای یاران ژاوی به همراه خواهد داشت!

اشتباهات و فُرم ضعیف بازیکنان

بر خلاف مصدومیت‌ها، یکی از چیزهایی که می‌توان مربی را مقصر اصلی آن دانست، فُرم بازیکنان در دسترس (غیرمصدوم) تیم است. در تابستان، بارسلونا با هدف اضافه کردن عنصر تجربه در کنار جوانگرایی، روی خرید اسامی بزرگ مانند گوندوغان، رومئو، فلیکس و کانسلو سرمایه‌گذاری کرد. اما بجز گوندوغان، همه آن‌ها پس از یک نمایش چشمگیر اولیه، شدیداً دچار افت شده‌اند و برای مثال فلیکس از اواسط سپتامبر موفق به گلزنی نشده است.

ستاره‌های فصل پیش نیز روند مشابهی را تجربه می‌کنند. آلخاندرو بالده افت محسوسی را تجربه می‌کند و حتی به لیست اسپانیا دعوت نشد. گل‌های خورده ترشتگن دو برابر شده، لواندوفسکی وقفه‌های بدون گل طولانی را تجربه می‌کند و شاید فقط گاوی مصدوم باشد که بتوان صحبت از بهبود فنی او کرد!

اشتباهات منجر به گل را هم به این لیست اضافه کنید، از اشتباه کریستنسن که باعث گل زودهنگام گرانادا شد، تا اشتباه گوندوغان در گل زودهنگام آلاوز در همین هفته. و البته اشتباهاتی مانند اشتباهات متعدد کونده مقابل سوسیداد که ختم به خیر شدند.

زمان تغییرات فرا رسیده؟

در رقابتی مثل لالیگا، قطعاً 3 امتیاز از همه چیز مهتر است و قهرمانی فصل پیش نیز این را ثابت کرد که مؤثر بازی کردن گاهی بهتر از زیبا بازی کردن است. اما آیا ژاوی نمی‌تواند با یک سری تغییرات زندگی را برای خود و شاگردانش آسانتر سازد؟

او از ژانویه 2023، از یک 4-4-2 که نسخه تعدیل‌شده 4-4-2 گواردیولاست استفاده می‌کند، اما هنوز در مسائلی مانند یافتن پُست مناسب برای کونده و اتکای بیش از حد به هافبک هجومی خود، مشکل دارد. آیا وقت آن نیست که به یک سری تغییرات تاکتیکی فکر کند؟ مثلاً بکارگیری کانسلو در دفاع راست بجای بال راست؟ یا قرار دادن یامال در ترکیب ثابت؟

بازی‌های سخت پیش رو

ژاوی چقدر برای اندیشیدن به طرحی نو، زمان دارد؟ به نظر می‌رسد بسیار کم. چون بعد از وقفه بازی‌های ملی، ابتدا باید به مصاف تیم سرسخت رایو در خارج از خانه بروند، سپس در یک بازی سرنوشت‌ساز که حق باخت ندارند، باید از پورتو در چمپیونز میزبانی کنند و سپس هم دو بازی لالیگایی دشوار با اتلتیکو و خیرونای در حال‌حاضر صدرنشین را در خانه دارند.

ژاوی فعلاً حمایت دکو، مدیر ورزشی باشگاه و هم‌تیمی سابق خود را احساس می‌کند: ««او بهترین مربی برای پروژه فعلی ماست. او همیشه مقاطع سخت رو با درس‌های خوبی که گرفته، پشت سر گذاشته.»»

ما هم مثل دکو، برای هواداران بارسا امیدواریم که امید او واهی نباشد! چون اشتباه در هفته‌های آتی می‌تواند گران تمام شود، مانند شکست در برابر پورتو و از دست دادن صدر جدول گروه در چمپیونزلیگ و روبرو شدن با قرعه‌ای سخت در مرحله حذفی.


🚨🚨 این مطالب را هم از دست ندهید:

بحث فعلی پیرامون گاوی؛ آیا موتور متحرک و جوان بارسلونا، همان ژاوی بعدی است؟

بارسلونای ژاوی؛ کاملتر، جذابتر و بلندپروازتر از همیشه

بررسی وضعیت بارسلونا و رئال مادرید در نقل و انتقالات؛ استراتژی‌های کاملا متفاوت دو باشگاه

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار