فوتبال7

بحث فعلی پیرامون گاوی؛ آیا موتور متحرک و جوان بارسلونا، همان ژاوی بعدی است؟

پابلو گاوی، پسرطلایی بارسلونا که از لاماسیا ظهور کرده است، این روزها با درخشش خود، بیش از پیش اسمش را سر زبان‌ها انداخته است. در فوتبال7 به تجزیه تحلیل سبک بازی و آینده‌ی او در بارسلونا می‌پردازیم.

1402/07/16 21:13 بهروز شیعه‌یان

بحث فعلی پیرامون گاوی؛ آیا موتور متحرک و جوان بارسلونا، همان ژاوی بعدی است؟

 در دنیای فوتبال، نام‌های بسیار کمی هستند که مثل بارسلونا و اسطوره‌ی افسانه‌ای خط هافبک آن، ژاوی هرناندز، رابطه‌ی عمیقی بین آن‌ها برقرار شده باشد. سال‌هاست که سبک بارسلونا، با تسلط بر خط هافبک شناخته می‌شود و بازیکنانی مانند ژاوی و آندرس اینیستا، رهبری بِرَند مشهور این تیم موسوم به ««فوتبال تیکی‌تاکا»» را بر عهده داشته‌اند. اکنون نوبت گاوی است، یک هافبک جوان اسپانیایی که بحث‌های داغ و متعددی در مورد او، در بین هواداران و کارشناسان فوتبالی در جریان است. آیا او واقعاً ژاوی بعدی است و آیا در جایگاهی هست که بتواند برتری دیرینه‌ی بارسلونا در خط هافبک را حفظ کند، یا اینکه نه، او یک بازیکن کاملاً متفاوت از ژاوی است که از نظر سبک بازی، اتفاقاً در قطب مخالف ژاوی قرار می‌گیرد؟

لحظات جنجالی گاوی در بارسا

کارت زرد دوم گاوی در مقابل پورتو در لیگ قهرمانان، یکی از لحظات مهم و شوکه‌کننده این بازی بود. بارسلونا با برتری شکننده‌ی 0-1 ، با 10 نفر در حال دفاع بود که بازیکن اسپانیایی در تصمیمی عجیب، برای کاستن از سرعت بازیکن پورتو، پیراهن او را کشید، اما این حرکت کودکانه، به قیمت کارت زرد دوم و اخراج از زمین بازی تمام شد. این اتفاق، دومین اخراج در دوران بازی این جوان در بارسلونا است. با توجه به شهرتی که گاوی برای خود دست‌پا کرده است، این لحظه‌ی خوشایندی برای او نبود و مجدداً به بحث‌هایی درباره‌ی سبک بازی او دامن زد.

معمای گاوی

در بحث اهالی فوتبال در مورد گاوی، نظرات متفاوتی مطرح می‌شود. این محصول لاماسیا که زمانی او را به‌عنوان وارث تاج‌وتخت ژاوی در خط میانی بارسلونا ستایش می‌کردند، اکنون تکامل یافته و ظاهراً به یک بازیکن متفاوت تبدیل شده است. گاوی از نظر مهارت و ظرافت تکنیکی، شاید در سطح الگو و مربی فعلی خود، ژاوی، نباشد، اما بسیاری از هواداران بارسلونا او را یک هافبک چندمنظوره می‌دانند که بدون توپ، مثل یک پشه سمج حریف را آزار می‌دهد و در حالت پا به توپ نیز قابلیت ارسال پاس‌های مرگبار ناگهانی یا رقم زدن لحظات جادویی را دارد. در آن سوی طیف نظرات نیز عده‌ای معتقدند که بیش از حد به گاوی بها داده شده است و خشونت و بی‌احتیاطی در بازی او، گاهی تا مرز خطر انداختن دیگران نیز پیش می‌رود. بنابراین یک پرسش مهم مطرح می‌شود: گاوی واقعی، کدام تصویر است؟ یا شاید هم ترکیبی از هر دو است، یعنی یک آمیزه‌ی کامل برای مربی خود ژاوی؟

اوایل دوران حضور گاوی در بارسا

سفر گاوی در بارسلونا، در یکی از دوران‌های چالشی این باشگاه آغاز شد. او نیز همانند بسیاری از دیگر استعدادهای بارسلونا، در عصر آشفته‌ی پسامسی، به تیم اول تزریق شد. فراخوانی او به تیم بزرگسالان، پس از تماشای نمایش درخشان آنسو فاتی درین تیم، صورت گرفت. گاوی، از سن 11 سالگی به آکادمی بارسلونا پیوسته است و در این مدت همیشه عملکردی فراتر از رده سنی‌اش داشته است. در تیم بزرگسالان نیز پتانسیل او از همان بازی‌های نخست مشهود بود و به‌سرعت به یکی از بازیکنان ثابت تیم در روزهای سخت تبدیل شد. در فصل 2022-2021، زمانی که بارسلونا در رده‌ی نهم لالیگا دست‌وپا می‌زد و در لیگ قهرمانان نیز اوضاع خوبی نداشت، گاوی تنها نقطه‌ی روشن و امیدبخش تیم بود. رونالد کومان، مربی وقت بارسلونا، استعداد استثنایی گاوی و سهم او در تیم را به صراحت ستایش می‌کرد.

نوید ظهور یک ستاره

ظهور سریع گاوی که مثل ریزش یک شهاب‌سنگ بود، از نگاه کادر فنی اسپانیا نیز دور نماند. مربی لوییز انریکه که به استعداد او واقف بود، با بازی دادن گاوی در نخستین مسابقه ملی‌اش، او را به جوانترین بازیکن تاریخ اسپانیا ازین حیث تبدیل کرد. عملکرد گاوی در اسپانیا، توجه و تحسین دنیای فوتبال را به همراه داشت و مهارت‌های فنی و شخصیت او کانون اصلی این تمجیدها بود. لوییز انریکه پس از بازی اظهار داشت که گاوی با چنان شوراشتیاقی بازی می‌کرد که انگار دارد در مدرسه یا حیاط خانه‌اش بازی می‌کند و این نشانه‌ای از استعداد ذاتی اوست. درخشش او در بارسلونا و اسپانیا ادامه یافت تا جایگاه او به‌عنوان یکی از درخشانترین استعدادهای جوان اروپا تثبیت شود. ماحصل این سفر برای گاوی تاکنون کسب یک جایزه‌ی معتبر ««پسر طلایی Golden Boy»» در نوامبر 2022 بوده است که با کنار زدن سایر استعدادهای جوان و تحسین‌شده مانند ادواردو کاماوینگا، جود بلینگام و جمال موسیالا، نصیب او شد.

سبک غیرمتعارف

آن‌چه گاوی را از همتایان او جدا می‌سازد، سبک بازی غیرمتعارف اوست. او نه مثل مهاجمان نمایشی است که صرفاً گلزنی می‌کنند و نه مثل هافبک‌های تهاجمی خلاق است، بلکه ویژگی برجسته‌ی او، شراکت در جنبه‌ی کثیفتر بازی، یعنی شیرجه زدن برای تکل‌ها، یقه به یقه شدن با حریفان و ... است. او برای باز پس‌گیری مالکیت، به هر روشی، چه قانونی و چه غیرقانونی متوسل می‌شود. جنگندگی و سرسختی او، در نخستین بازیش برای اسپانیا نیز آشکار بود و بیشتر دوئل‌های زمین را برنده شد.

تمایل گاوی به مشارکت فیزیکی در بازی، جزو ویژگی‌های ثابت اوست و تکل‌های سفت‌سخت و درگیری فیزیکی با بازیکنان حریف، مشخصه‌های غالب آن هستند. با این‌حال، این حرکات که برای هوادارن بارسلونا فراتر از قواعد متعارف بازی هستند، تصویر یک هافبک نترس و بی‌پروا را از او ترسیم کرده‌اند.

رقابت با رئال‌مادرید

رقابت‌های فوتبالی، همیشه افسانه‌ای هستند و خصومت بین هواداران بارسلونا و رئال‌مادرید نیز ازین قضیه مستثنی نیست. سبک بازی گاوی نیز دلیل بسیار خوبی برای تنفر هواداران مادرید از او و شعله‌ورتر ساختن این رقابت تاریخی است. در ال‌کلاسیکوی ژانویه 2023، گاوی وارد درگیری فیزیکی با دنی سبایوس بازیکن رئال‌مادرید شد. پس از اینکه سبایوس موی گاوی را کشید، مشاجره بین این دو بازیکن بالا گرفت. در دیدارهای بعدی دو تیم نیز گاوی مُدام با تکل‌های درگیرانه و تقابل‌های فیزیکی، موی دماغ رئالی‌ها می‌شد. این تقابل‌ها، تصویر رسانه‌های هوادار مادرید از گاوی به‌عنوان ««یک بازیکن خشن و بی‌احتیاط»» را تشدید کرده و بر کیفیت فوتبالی او سایه انداخته است.

دفاع ژاوی از گاوی

ژاوی، مربی فعلی گاوی و یکی از اسطوره‌های بارسلونا در زمان خودش، قاطعانه از بازیکن خود در برابر انتقادات دفاع کرد. ژاوی استدلال کرد که گاوی، به‌خاطر اینکه بازیکن بارسلوناست، تا این حد سرزنش می‌شود و اگر برای تیم دیگری بازی می‌کرد، بازی تخریبی او به‌عنوان یک مزیت، تحسین می‌شد. او ضمن تعریف از پتانسیل بالای گاوی، او را یکی از بهترین بازیکنان اسپانیا و دنیا خطاب کرد و بر نقش او در موفقیت‌های تیمش تأکید کرد.

نقش در حال تکامل گاوی

پیشرفت‌های اخیر گاوی در بازی، جالب‌توجه است. او که قبلاً به‌عنوان یک بال چپ یا یک بال متمایل به مرکز در آرایش 2-4-4 اصلاح‌شده بازی می‌کرد، در این فصل نقش محوری‌تری را عهده‌دار شده است. این تغییر بیشتر ناشی از حضور ژوائو فلیکس است که باعث شده گاوی به‌عنوان یک هافبک تهاجمی بازی کند و ایلکای گوندوغان و اوریول رومئو نیز پشت سر او قرار بگیرند. گاوی سمج و بی‌پروا که قبلاً آزادی عمل بیشتری داشت، اکنون مسئول حفظ سنگر بارسلونا در میانه‌ی زمین شده است.

بخش جدایی ناپذیری از بارسلونا

علی‌رغم تردیدهایی که حول تمدید قراداد او و مشکلات مالی بارسا وجود دارد، اما گاوی به جزء جدایی‌ناپذیری از تیم تبدیل شده است. ژاوی بر اهمیت گاوی تأکید و او را بازیکنی توصیف کرده که به جسم تیمش روح می‌بخشد و شدت و ریتم بازی و بازیابی توپ را تنظیم می‌کند. بارسلونا روی این ««یاغی سرکش»» و عمیقاً آینده‌دار خود حساب باز کرده تا قدرت و انگیزه‌ی هجومی تیم را افزایش دهد.

نتیجه‌گیری

بحث در مورد گاوی به‌شدت ادامه دارد و نمی‌توان هیچ نتیجه‌ی قطعی‌ایی برای آن متصور شد. این هافبک جوان اسپانیایی، هم‌چنان هواداران فوتبال را شیفته‌ی سبک منحصربفرد خود می‌کند و نقش بزرگی در خط میانی بارسلونا دارد. چه او ژاوی بعدی باشد و چه یک نیروی جدید و متمایز با سبک خاص خودش باشد، یک چیز قطعیست: گاوی بازیکنیست که ارزش تماشا کردن دارد و تکامل او خبر از نوشته شدن یکی از جذابترین داستان‌ها در فوتبال مدرن می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید: آنالیز | ژائو فلیکس در بارسلونا؛ شروعی دوباره برای ژائو با رویایی که به حقیقت پیوست!

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار