فوتبال7

بارسلونای ژاوی؛ کاملتر، جذابتر و بلندپروازتر از همیشه

به بهانه‌ی عملکرد درخشان شاگردان ژاوی مقابل بتیس و در آستانه‌ی آغاز لیگ قهرمانان، در فوتبال۷ نگاهی می‌اندازیم به وضعیت بارسلونای جذاب 2023-24

1402/06/27 0:48 احمد رستمی

بارسلونای ژاوی؛ کاملتر، جذابتر و بلندپروازتر از همیشه
خط دفاعی؛ بهترین در اروپا؟

فصل گذشته آبی‌اناری‌ها بهترین خط دفاعی لیگ‌های داخلی اروپا را در اختیار داشتند و حتی به رکورد بیشترین کلین شیت در تاریخ لالیگا رسیدند، با این حال فقدان مدافع راست تخصصی در کنار مصدومیت‌های مقطعی آرائوخو، کونده و کریستنسن از عوامل اصلی حذف شدن آن‌ها از لیگ قهرمانان بود.

اما در فصل جدید با اضافه شدن کانسلوی آماده و اینیاگو مارتینز باتجربه، به نظر میرسد باید منتظر یک خط دفاعی مطمئن‌تر و جاه‌طلب‌تر در اروپا باشیم.

خط هافبک؛ متنوع و باصلابت

با خداحافظی بوسکتس، یکی از دغدغه‌های اصلی ژاوی در نقل و انتقالات جذب یک هافبک دفاعی شش دانگ بود. مدیریت بدلیل مشکلات مالی نتوانست خواسته‌های اصلی ژاوی در این پست (کیمیش یا زوبیمندی) را بر آورده کند، اما انتقال رایگان کاپیتان قهرمان اروپا «ایلکای گوندوغان» و معامله‌ی ارزان ۳.۵ میلیون یورویی اوریول رومئو تا حدود زیادی خیال ژاوی را از بابت خط هافبک راحت کرد.

اکنون شاید تنها پاشنه آشیل این پست مصدومیت‌های نگران کننده‌ی پدری باشد!

خط حمله؛ قویتر با جواهر لاماسیا و هدیه‌ی لحظه آخری لاپورتا

با جدایی دمبله و عدم جذب مسی یا نیمار، نگرانی هواداران بارسا در مورد خط حمله این تیم دو چندان شد. غافل از اینکه سوپرایزهای بزرگی انتظارشان را میکشید...

ظهور ستاره نوجوان لاماسیا

لامیل یامال ۱۶ ساله که فصل گذشته تنها چند دقیقه برای تیم اصلی بازی کرده بود، با محرومیت رافینیا فرصت خودنمایی پیدا کرد و به بهترین شکل ممکن از آن بهره برد.  تکنیک ناب و هوش بالای این نوجوان مراکشی هواداران را امیدوار به ظهور یک فوق ستاره دیگر از بهترین مدرسه فوتبال دنیا کرده است.

هدیه‌ی لاپورتا به ژاوی

در حالی که خلا یک وینگر صاحب نام در ترکیب آبی‌اناری‌ها وجود داشت و مشکلات مالی بیداد میکرد، لاپورتا و افرادش در ساعات پایانی نقل و انتقالات بالاخره توانستند انتقال قرضی ژائو فلیکس را نهایی کنند تا هم ژائو به آرزویش برسد، هم ژاوی دمبله را به باد فراموشی بسپارد.

تحول فران

ستاره‌ی مغضوب فصل گذشته‌ی بارسا که هواداران و کادر فنی را عاصی کرده بود، این فصل کاملا تبدیل به بازیکنی دیگر شده است. درخشش و گلزنی‌های او در همین مدت کوتاه باعث شده که بر خلاف فاتی، همگان روی دگرگونی شماره ۷ جدید بارسا هم‌نظر باشند! به طوری که حتی می‌توان از او به عنوان خریدی جدید یاد کرد!

ماجراجویی در اروپا

فصل گذشته تلفیق بی تجربگی، مصدومیت، بدشانسی و اشتباهات داوری منجر به حذف زودهنگام شاگردان ژاوی از لیگ قهرمانان شد. اما این فصل با تیمی کامل‌تر و گروهی آسان (آنتروپ بلژیک، پورتو پرتغال، شاختار دونتسک اوکراین) شرایط بسیار بهتر است. حتی رسیدن به مراحل بالاتر نیز دور از دسترس نیست.

تکرار قهرمانی لالیگا؟

بعد از قهرمانی قاطعانه فصل گذشته و تقویت نقاط ضعف ترکیب، بسیاری انتظار تکرار یکه‌تازی در لالیگا را از بارسای ژاوی دارند. اما فصل بسیار طولانی و پرماجراست و هیچگاه نمی‌توان رقیب رئال مادرید را از پیش قهرمان دانست!

کهکشانی‌ها با خرید جذاب خود (جود بلینگهام) فعلا بالانشین لالیگا هستند ولی نباید مصدومیت طولانی مدت کورتوا و میلیتائو و همچنین فقدان مهاجم نوک مطمئن در این تیم را فراموش کنیم. ضمن اینکه یادآور می‌شویم قهرمان 2 سال پیش لالیگا تیمی نبود به جز اتلتیکو مادرید!

جمع بندی

چیزی که واضح است، حضور قوی‌ترین و ماجراجوترین بارسلونای چند سال اخیر در لالیگا و اروپاست. حال باید دید کاتالان‌هایی که شدیدا تشنه‌ی تکرار قدرت‌نمایی‌های دوران طلایی خود هستند؛ با کمک ستارگان جدید، رهبری ژاوی و مدیریت هوشمندانه‌ی لاپورتا به این مهم دست خواهند یافت یا خیر...

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار