کدام دروازه‌بان‌ها قهرمان جام ملت‌های اروپا شده‌اند؟ و چه نقشی در قهرمانی تیمشان داشتند؟

مثل همیشه با فوتبال7 همراه باشید تا یک مقاله جذاب را با هم بخوانیم. در این مقاله گریز کوتاهی داریم بر آنچه بر دروازه‌بانان قهرمان یورو گذشت.

1403/04/14 0:23 بهروز شیعه‌یان

کدام دروازه‌بان‌ها قهرمان جام ملت‌های اروپا شده‌اند؟ و چه نقشی در قهرمانی تیمشان داشتند؟

دوناروما، ایتالیا (2020)- روی پاتریشیو، پرتغال (2016)- ایکر کاسیاس، اسپانیا (2008 و 2012)_ نیکوپولیدیس، یونان (2004)- بارتز، فرانسه (2000)- کوپکه، آلمان (1996)- اشمایکل، دانمارک (1992)- بروکِلِن، هلند (1988)_ باتس، فرانسه (1984)- شوماخر، آلمان غربی (1980)- ویکتور، چکسلواکی (1976)- سِپ مایر، آلمان غربی (1972)- دینوزوف، ایتالیا (1968)- آنخل ایریبار، اسپانیا (1964)- لئو یاشین، شوروی سابق (1960)

این لیست، نام تمامی دروازه‌بان‌هایی بود که فاتح یورو شده‌اند.

اما کدام دروازه‌بان‌ها مؤثر بودند و آیا تأثیرشان مثبت بود یا منفی؟!

در یورو 2020 بازی فینال بین انگلیس و ایتالیا به پنالتی کشیده شد و دوناروما با مهار پنالتی‌های بوکایو ساکا و جیدون سانچو، قهرمان ملی کشورش شد. ایتالیا فاتح یورو شد و دوناروما جایزه «برترین بازیکن جام» را دریافت کرد.

در سال 1992، دانمارک با نتیجه 2-0 آلمان را شکست داد و قهرمان شد، اما اگر واکنش زودهنگام اشمایکل مقابل کلینزمن نبود، شاید داستان به گونه دیگری رقم می‌خورد. «وقتی هم‌تیمی‌هام، این واکنش فوق‌العاده رو از من دیدن، قدرت و انگیزه مضاعفی برای بازی پیدا کردن.»

فینال 1976 بیش از آنکه به‌خاطر درخشش دروازه‌بان چکسلواکی، ایوو ویکتور مشهور باشد، به‌خاطر نقش منفی او مشهور شد! خروج اشتباه ویکتور و ضربه سر مهاجم آلمان، باعث شد بازی به وقت‌های اضافه و سپس پنالتی‌ها برود. در ضربات پنالتی فینال یورو 1976، آنتونیو پاننکا با همان پنالتی چیپ مشهور، چکسلواکی را قهرمان کرد و ابداع‌گر «پنالتی پاننکا» شد.



در یک‌چهارم نهایی یورو 2008 ، ایکر کاسیاس با مهار پنالتی دنیله ده‌روسی و آنتونیو دی‌ناتاله، نه تنها زمینه‌ساز قهرمانی اسپانیا شد، بلکه تاریخ اسپانیا را تغییر داد و طلسم بی‌جامی اسپانیا در رده ملی را پایان بخشید. پس از آن اسپانیا قهرمان جام‌جهانی 2010 و در ادامه نیز قهرمان یورو 2012 شد تا کاسیاس تنها دروازه‌بانی باشد که 2 بار جام یورو را بالای سر می‌برد.

دینوزوف نیز در سال 1968 نقش مشابهی را ایفا کرد. ایتالیا با واکنش‌های زوف، یوگسلاوی شایسته را با نتیجه 1-1 متوقف کرد. کار فینال به بازی تکراری کشید و این بار نیازی به درخشش زوف نبود، چون آتزوری تیم برتر بود و ایتالیای میزبان با شکست 2-0 یوگسلاوی، قهرمان شد. ایتالیا در جام‌جهانی 1970 نیز درخشان ظاهر شد، اما در فینال از پس برزیل قدرتمند برنیامد و به مقام نایب‌قهرمانی اکتفا کرد.

نیکوپولیدیس در یورو 2004، الهه کلین‌شیت بود و یونان را با 3 پیروزی 1-0 در مرحله حذفی، قهرمان کرد!

برخی از این دروازه‌بان‌های قهرمان نیز بیشتر از جنبه غیرفوتبالی مشهور بودند تا فوتبالی. دو دروازه‌بان قهرمانِ فرانسه، بارزترین نمونه آن هستند. جوئل باتس که در سال 1984 قهرمان شد، هنرمند و شاعر بود و یکی از اشعار او برای کودکان، به نام «حلزون L'Escargot»، پس از تبدیل شدن به یک اثر موزیکال، در تاریخ فرانسه ماندگار شد. فابین بارتز نیز بیشتر به‌خاطر بوسه‌هایی مشهور بود که لورن بلان پیش از آغاز مسابقات در یورو 2024 به سر او می‌زد. بلان معتقد بود بوسه بر سر بارتز، برای فرانسه شانس می‌آورد که البته حق با بلان بود و سر بارتز برای فرانسه خوش‌یُمن بود!





🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹یان اوبلاک و افتخار مهار پنالتی کریستیانو رونالدو و لیونل مسی

🔹ادامه ماجراهای عجیب در یورو 2024؛ برخورد خشن نیروهای امنیتی با هواداران تیم ملی پرتغال

🔹بررسی آمار یورو 2024 تا پیش از مرحله یک‌چهارم نهایی؛ کلاس درس جوانان برای باتجربه‌ها

🔹احتمال محرومیت ستاره ترکیه مقابل اتریش به‌خاطر حرکت نژادپرستانه

🔹ویدیو | خلاصه بازی برزیل 1-1 کلمبیا (سوپرگل ضربه آزاد رافینیا)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7