بررسی آمار یورو 2024 تا پیش از مرحله یک‌چهارم نهایی؛ کلاس درس جوانان برای باتجربه‌ها

با فوتبال7 همراه باشید تا مرور کوتاهی داشته باشیم بر اتفاقات و آمارهای یورو 2024 تا پیش از مرحله یک چهارم نهایی.

1403/04/13 17:32 بهروز شیعه‌یان

بررسی آمار یورو 2024 تا پیش از مرحله یک‌چهارم نهایی؛ کلاس درس جوانان برای باتجربه‌ها
جام پسران بزرگ

یورو 2024 تا اینجای کار قطعاً جام ستاره‌های جوان بوده. روز جمعه 2 تیمی مقابل هم قرار می‌گیرند که بهترین خط حمله را دارند و ستاره‌های جوان آن‌ها بیشترین تأثیر را داشته‌اند. یامال در برابر موسیالا و ویرتز در برابر نیکو ویلیامز. یامال سومین بازیکن جوان تاریخ یوروست که موفق به ثبت 2 پاس گل شده. او 11 خلق موقعیت و 11 دریبل موفق داشته و دقت پاس او نیز %80 بوده. موسیالا با 3 گل جزو بهترین گلزنان جام است و دقت پاس او %92 است. نیکو ویلیامز با قدرت دریبلینگ و شتاب خیره‌کننده‌اش، تا همینجا نیز توجه بسیاری از باشگاه‌های بزرگ را جلب کرده. ویلیامز 1 گل، 1 پاس گل، %90 دقت پاس و 7 شوت داشته، از جمله شوت زیبایی که به تیر دروازه ایتالیا برخورد کرد. ویرتز نیز با 1 گل، %95 دقت پاس و 15 پاس کلیدی، یکی از خلاقترین بازیکنان آلمان بوده.

برنده دیدار آلمان-اسپانیا در نیمه‌نهایی به مصاف برنده پرتغال-فرانسه خواهد رفت. هر 4 تیم دارای بیشترین بازیکن در باشگاه‌های مطرح اروپایی هستند و صرف‌نظر از اینکه کدامشان به نیمه‌نهایی صعود کنند، یک نیمه‌نهایی پرستاره و جذاب را پیش رو خواهیم داشت. هر چند بسیاری از فوتبالدوستان قطعاً دوست داشتند این دیدارها را در مرحله نیمه‌نهایی یا فینال ببینند، اما جدول مسابقات، در 1/4 آن‌ها را به هم رساند.

در سمت دیگر جدول نیز برنده انگلیس-سوییس باید به مصاف هلند-ترکیه برود که بدون شک نیمه‌نهایی کم ستاره‌تری خواهد بود!

سرخوردگی برای نام‌های بزرگ

عملکرد امباپه خرید کهشکانی رئال‌مادرید تا پایان مرحله 1/8: از دست دادن 3 موقعیت عالی (2 موقعیت مقابل اتریش)، 13 شوت در محوطه جریمه اما فقط 1 گل آن هم از روی نقطه پنالتی، %61 دریبل موفق و %60 پیروزی در نبردهای فردی

آیا امباپه تنها نام بزرگیست که در حد انتظار ظاهر نشده. بگذارید به سراغ کریستیانو رونالدو برویم: 19 شوت و تنها 1 گل زده که آن هم در پنالتی‌های پایان بازی به ثمر رسید!

هری کین و جود بلینگام اوضاع بهتری دارند و از نظر گل‌زنی، هر کدام 2 گل به ثمر رسانده‌اند، اما فقط در بازی مقابل اسلواکی اثرگذار بودند، آن هم نه به لحاظ بازی‌سازی، بلکه فقط در حوزه گل‌زنی. حتی از نظر گل‌زنی نیز از هری کین انتظار بیشتری می‌رود. کین برترین گلزن بوندس‌لیگا در فصل گذشته بود و علی‌رغم عملکرد ضعیف بایرن، جزو معدود ستاره‌های این تیم بود. اما در یورو از 13 شوت، فقط 2 گل به ثمر رسانده!

اسلحه‌های پنهان جوان و ستون‌های اثرگذار پیر

آردا گولر به جوانترین گلزن جام تبدیل شد و یامال به جوانترین بازیکنی که در یورو 2 پاس گل می‌دهد. در آن سوی طیف، نمادهای پا به سن گذاشته دنیای فوتبال نیز بیکار ننشستند. مودریچ با گلزنی، به مسن‌ترین گلزن تاریخ یورو تبدیل شد. پپه مدافع باسابقه پرتغال نیز رکورددار پیرترین بازیکن جام شد.

گل به خودی‌ها درخشانتر از مهاجمان

در حالی‌که مهاجمان ستاره جام درخشان نبوده‌اند، آمار گل به‌خودی‌های جام کنتور نمی‌اندازد و هم‌چنان در حال افزایش است. تاکنون شاهد 9 گل به خودی بوده‌ایم که خنده‌دارترین آن‌ها در بازی پرتغال-ترکیه شکل گرفت. یک پاس رو به عقب اشتباه از زکی چلیک مدافع ترکیه که باعث شد آلتای باییندیر دروازه‌بان جلوکشیده این تیم به توپ نرسد و توپ از خط عبور کند.

بیشتر این گل‌ها ناشی از سانترهای خطرناک بوده، مانند گل ریکاردو کالافیوری مقابل اسپانیا یا گل به‌خودی نورمان مقابل گرجستان. به هرحال یورو 2024 فقط 2 گل با رکورد تاریخ یورو فاصله دارد (11 گل به خودی در یورو 2020).

جبران مافات تیم‌های ضعیف‌تر

فرانسه، بلژیک، انگلیس و پرتغال که بالاترین تیم‌ها در رنکینگ یوفا هستند، عملکرد ضعیفی داشته‌‌اند و در مقابل، تیم‌های ضعیف‌تر رنکینگ فراتر از نامشان ظاهر شده‌اند.

گرجستان در نخستین حضورش به 1/8 صعود کرد و پرتغال، یکی از تیم‌های بالانشین رنکینگ را شکست داد. رومانی که در 16 بازی پیشین خود در یوروها فقط 1 پیروزی داشت، در گروهی با حضور بلژیک، اول شد، هر چند مقابل هلند حرفی برای گفتن نداشت و در 1/8 حذف شد.

سوییس نیز نه تنها ایتالیا را شکست داد، بلکه با نمایشی کاملاً برتر، این شکست را به شاگردان اسپالتی تحمیل کرد.

و طبیعتاً ترکیه در صدر تمام این نام‌ها قرار می‌گیرد. هر چند ترکیه همیشه یکی از مدعیان نسبی یورو بوده، اما فراتر از جایگاه کنونی‌اش در رنکینگ فیفا بازی کرده و روز شنبه می‌تواند با شکست دادن لاله‌های نارنجی، خاطره یورو 2008 را زنده کند.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹احتمال محرومیت ستاره ترکیه مقابل اتریش به‌خاطر حرکت نژادپرستانه

🔹ویدیو | خلاصه بازی برزیل 1-1 کلمبیا (سوپرگل ضربه آزاد رافینیا)

🔹ویدیو | خلاصه بازی ترکیه 2-1 اتریش با گزارش ترکی (اختصاصی فوتبال7)

🔹نکات آماری از بازی هلند 3-0 رومانی؛ از شکستن طلسم یک‌چهارم تادرخشش کودی گاکپو

🔹نکات آماری خواندنی از بازی ترکیه 2-1 اتریش؛ از سریعترین گل حذفی تا درخشش آردا گولر

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7