معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی ترکیه به دنبال پرواز روی بال‌های مونتلا

از ساعت 19:30 امروز سه‌شنبه، ترکیه در نخستین بازی خود در گروه آخر یورو 2024، به دیدار گرجستان می‌رود. با خواندن این مقاله، می‌توانید با تیم ملی ترکیه آشنا شوید.

1403/03/29 3:0 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی ترکیه به دنبال پرواز روی بال‌های مونتلا

ترکیه همیشه به‌عنوان یکی از تیم‌های خطرناک تورنمنت‌های ملی دیده می‌شود، اما شاهزاده‌های ترک گاهی در نمایش پتانسیل واقعی خود، تقلا می‌کنند.

با توجه به نتایجی که ترکیه در مقدماتی گرفته، ظاهراً این بار نوبت درخشش آن‌هاست. تفاوت این ترکیه با ترکیه سال‌های پیشین، بین‌المللی شدن ستارگان آن است، ستارگانی که در هر 5 لیگ معتبر اروپایی پراکنده شده‌اند و برخی از آن‌ها حتی جزو بازیکنان برتر این لیگ‌ها هستند، برای مثال هاکان چالهان اوغلو هافبک اینترمیلان که به جرأت یکی از بهترین هافبک‌های سری آ است.

نخستین مسابقه ترکیه، امروز سه‌شنبه ساعت 19:30 مقابل تیم تازه‌وارد یورو، گرجستان، برگزار می‌شود. ترکیه در رده 40 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر بازی‌های ترکیه در گروه 6 (F) مسابقات

ترکیه-پرتغال، شنبه 2 تیر 19:30

چک-ترکیه، چهارشنبه 6 تیر 22:30

مربی تیم ملی ترکیه کیست؟

وینچنزو مونتلا سرمربی سابق باشگاه‌های ایتالیایی از جمله رم، میلان و فیورنتینا، سویای اسپانیا و آدانا دِمیراسپور ترکیه

پیش از اینکه مونتلا سرمربی ترکیه شود، قطعاً هواداران سرسخت رُم در کشور ترکیه، او را می‌شناختند. بعید است کسی هوادار رم باشد و شادی خاص هواپیمایی مونتلا در دوران بازی را نشناسد! مونتلا در دوران بازی برای رُم یکی از مهاجمان خوب فوتبال ایتالیا بود و در هنگام شادی گل، دست‌هایش را همانند دو بال هواپیما باز می‌کرد. تا قبل از صعود ترکیه به یورو، این احتمالاً خاطره‌انگیزترین قاب مونتلا برای هواداران ترکیه‌ای رم بود، اما اکنون آن‌ها دلیل دیگری هم برای دوست داشتن مونتلا دارند.

بر خلاف دوران بازی که مونتلا مهاجم نسبتاً بزرگی بود و موفق به فتح سری آ با رُم شد، تنها افتخار او در دوران مربیگری کسب سوپرجام ایتالیا با میلان است. با وجود این، مقامات فدراسیون فوتبال ترکیه تصمیم گرفتند روی او ریسک کنند، چون در دومین فصل حضورش روی نیمکت باشگاه آدانا، موفق شد با کسب 20 پیروزی، این تیم را به مقام 4 اُم برساند. این مقام که بهترین مقام تاریخ باشگاه آدانا بود و باعث صعود این تیم به لیگ کنفرانس اروپا شد، توجه مقامات فدراسیون را معطوفِ مونتلا کرد.

مونتلای 49 ساله، از اواسط سال 2023 به‌عنوان سرمربی ترکیه برگزیده شد و در 8 بازی با این تیم، 3 پیروزی، 2 تساوی و 3 شکست کسب کرده، یعنی نرخ پیروزی %37.

ترکیه در یک دیدار دوستانه مهم، آلمان را در خانه خودش، 3-2 مغلوب کرد، اما در 4 دیدار دوستانه پس از آن، عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت. از مجارستان 1-0 شکست خورد. سپس یک شکست 6-1 تحقیرآمیز مقابل اتریش را متحمل شد، با ایتالیا 0-0 مساوی کرد و در آخرین دیدار پیش از یورو نیز 2-1 از لهستان شکست خورد.

ستاره اصلی ترک‌ها؟

آردا گولر 19 ساله با 7 بازی ملی و 1 گل

آردا گولر پس از درخشش در فنرباغچه، از بین مشتریان متعدد خود در بازار، رئال‌مادرید را انتخاب کرد. مصدومیت‌های متعدد گولر در رئال باعث شد خاطره هازارد برای هواداران رئال زنده شود، به‌ویژه اینکه او پس از بازگشت به میادین، دوباره در تمرینات مصدوم شد. اما گولر، مقطع پایانی فصل را بدون مصدومیت سپری کرد و به یک آمار خیره‌کننده نیز دست یافت!

آردای فوتبال ترکیه که از او به‌عنوان جانشین مودریچ در رئال یاد می‌شود، به سریعترین بازیکن لالیگا در به ثمر رساندن 6 گل تبدیل شد. او پس از تنها 330 دقیقه بازی، موفق به ثبت 6 گل برای رئال‌مادرید شد. بنابراین بی‌جهت نیست که با وجود سن پایین گولر، او را ستاره ترکیه می‌دانیم! اگر پیش‌بینی هوش مصنوعی درست از آب دربیاید، گولر در سال 2038 برنده توپ طلا خواهد شد!

در کنار گولر، ترکیه ستاره‌های دیگری هم دارد. هاکان باتجربه و 30 ساله که در این فصل، موفق به ثبت 13 گل و 3 پاس گل برای اینتر شد و هنر شوت‌زنی‌اش، او را به یک خطر جدی از پشت محوطه تبدیل می‌کند. کِنان ییلدیز مهاجم با آتیه و 19 ساله یوونتوس، دیگر ستاره ترک‌هاست.

نحوه صعود به یورو

صعود مستقیم به‌عنوان تیم اول گروه D مقدماتی با 17 امتیاز شامل 5 پیروزی، 2 تساوی و 1 شکست، بالاتر از کرواسی، ولز، ارمنستان و لتونی

تنها شکست ترکیه در مقدماتی، یک شکست خانگی 2-0 مقابل ترکیه بود که البته دور برگشت در خانه کرواسی، با نتیجه 1-0 آن شکست را تلافی کردند. این یکی از پیروزی‌های مهم مونتلا بود که تأثیر مهمی در صعود ترکیه به دور نهایی یورو داشت، چون تا پیش از این بازی، دو تیم در امتیاز 10 برابر بودند، اما مونتلا با این پیروزی ارزشمند در نخستین بازی خود روی نیمکت ترکیه، ترک‌ها را 3 امتیاز جلو انداخت و صدرنشین کرد!

سابقه در یورو

5 بار حضور در یورو و یک عنوان سومی.

ترکیه نخستین بار در سال 1996 به یورو راه یافت. در سال 2000 به 1/4 صعود کردند و در یورو 2008، در بهترین عملکرد تاریخ خود، به نیمه‌نهایی صعود کردند. در نیمه‌نهایی نیز عملکرد شایسته‌ای داشتند و تا دقیقه 86، 2-2 با آلمان مساوی بودند، اما در دقیقه 90 فیلیپ لام، لشکر عثمانی را در مرز فینال شکست داد!

در دوره پیشین یورو (یورو 2020) نیز بدترین عملکرد را داشتند و با 3 شکست، 1 گل زده و 8 گل خورده، بدترین تیم تورنمنت شدند! امسال چه سرنوشتی انتظار ترکیه را می‌کشد؟ خاطره یورو 2008 زنده می‌شود یا خاطره دوره پیشین؟

تصویری از گل پیروزی‌بخش فیلیپ لام به ترکیه در دقیقه 90 (نیمه‌نهایی یورو 2008)

سهم باشگاه‌ها

گالا و فنرباغچه با 4 بازیکن بیشترین سهم را در لیست ترکیه دارند. بشکیتاش با 3 بازیکن در رده بعدی است. بقیه باشگاه‌ها نیز 1 بازیکن دارند.

مهمت زکی چیلیک مدافع رم، صالح اوزچان هافبک دورتموند و آلتای باییندیر دروازه‌بان ذخیره منچستر، از جمله مهره‌های مهم ترکیه هستند.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | خلاصه بازی فرانسه 1-0 اتریش (پیروزی سخت با گل به خودی حریف!)

🔹ویدیو | گل‌های بازی اوکراین 3-0 رومانی (اشتباه مرگبار لونین)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ اتریش به دنبال شوکه کردن اروپا با معلم آلمانی

🔹ویدیو | شوت تماشایی استانچیو به آندری لونین (گل اول رومانی به اوکراین)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اسلواکی، تیمی کم‌ستاره اما پر امید

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7