معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اسلواکی، تیمی کم‌ستاره اما پر امید

اسلواکی از ساعت 19:30 امروز نخستین بازی خود در یورو را برابر بلژیک قدرتمند برگزار می‌کند. این مقاله فوتبال7 برای فوتبال‌دوستانیست که قصد آشنایی با تیم ملی اسلواکی را دارند.

1403/03/28 17:30 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اسلواکی، تیمی کم‌ستاره اما پر امید

از زمان استقلال، این 3 امین حضور اسلواکی در یورو است (3 حضور متوالی). اسلوواکی در سال 1993 از چک جدا شد و به‌عنوان یک کشور مستقل، هویت جدیدی پیدا کرد.

در جام ملت‌های اروپای امسال، اسلواکی جزو تیم‌هایی محسوب می‌شود که بخت پایینی برای صعود دارند، حتی با اینکه 4 تیم سوم برتر گروه‌ها نیز به مرحله حذفی صعود می‌کنند.

سرمربی اسلواکی، در ماه‌های پایانی این فصل، همزمان هدایت باشگاه ناپولی را نیز بر عهده داشت، اما پس از پایان فصل سری آ و عدم موفقیت در این باشگاه، اکنون به‌طور کامل تمرکز خود را روی یورو 2024 گذاشته است.

نخستین مسابقه اسلواکی، امروز دوشنبه ساعت 19:30 مقابل بلژیک برگزار می‌شود. اسلواکی در رده 48 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر بازی‌های اسلواکی در گروه 5 (E) مسابقات

اسلواکی-اوکراین، جمعه 1 تیر 16:30

اسلواکی-رومانی، چهارشنبه 6 تیر 19:30

مربی تیم ملی اسلواکی کیست؟

فرانچسکو کالزونای ایتالیایی، دستیار در امپولی، ناپولی و کالیاری و سرمربی موقت ناپولی

کالزونای 55 ساله از معدود مربیان دنیای فوتبال است که همزمان مربی یک تیم باشگاهی و یک تیم ملی بوده‌اند. البته این مربیگری همزمان برای مدت کوتاهی اتفاق افتاد و ناپولی پس از اخراج والتر ماتزاری در فصل جاری، برای دومین بار مربی خود را عوض کرد و کالزونا جانشین او شد. در فصل بد ناپولی، کالزونا نتوانست تغییر خاصی در این تیم ایجاد کند و در پایان فصل، از هدایت ناپولی کنار رفت تا به‌طور انحصاری در تیم ملی اسلواکی کار کند. در دیدار 1/8 لیگ قهرمانان مقابل بارسلونا، ناپولی عملکرد تقریباً قابل‌قبولی زیر نظر کالزونا داشت، اما در مجموع نرخ پیروزی کالزونا، %19 بود.

هدایت اسلواکی، نخستین مسئولیت کالزونا در کسوت سرمربی یک تیم است. تا پیش از آن، او یا دستیار بود یا مدیر فنی. کالزونا در دهه 1990 تاجر قهوه نیز بود!

کالزونا از اواخر سال 2022 ، سرمربی اسلواکی شد و در این مدت در 18 بازی، 9 پیروزی، 5 تساوی و 4 شکست کسب کرده، یعنی نرخ پیروزی دقیقاً 50 درصدی.

اسلواکی در آخرین دیدار دوستانه پیش از یورو 4-0 ولز را شکست داد و در مهمترین دیدار دوستانه‌اش نیز 2-0 از اتریش که از تیم‌های خوب حاضر در یورو است، شکست خورد.

ستاره اسلواکی کیست؟

میلان اشکرینیار 29 ساله با 68 بازی ملی و 3 گل

برای انتخاب ستاره اسلواکی، یک گزینه بیشتر وجود ندارد: میلان اشکرینیار مدافع میانی باشگاه پاری سن‌ژرمن و اسلواکی.

اشکرینیار در آخرین فصل حضورش در اینترمیلان، در نیم‌فصل دوم از ناحیه کمر مصدوم شد و همین مصدومیت باعث شد که در پاری سن‌ژرمن درخشش کافی را نداشته باشد. با این‌حال، اشکرینیار باز هم در 24 بازی لیگ فرانسه و 6 بازی لیگ قهرمانان بازی کرد و در کسب 3گانه داخلی پی‌اس‌جی نقش مؤثری داشت. او در لیگ قهرمانان، 1 گل برای پاریس به ثمر رساند.

طبق اطلاعات پایگاه آمار و تاریخ فیفا، بهترین ویژگی اشکرینیار در 365 روز گذشته، پاس‌های صحیح اوست و در این ویژگی جزو 1 درصد برتر مدافعان اروپا است.

نحوه صعود به یورو

صعود مستقیم به‌عنوان تیم دوم گروه J مقدماتی با 22 امتیاز شامل 7 پیروزی، 1 تساوی و 2 شکست، پایینتر از پرتغال و بالاتر از لوکزامبورگ، ایسلند، بوسنی و لیختن‌اشتاین (گروه 6 تیمی).

اسلواکی با پیروزی خانگی 4-2 مقابل ایسلند، صعود خود به یورو را قطعی کرد. 2 شکست آن‌ها در مقدماتی، 2 شکست بسیار نزدیک برابر پرتغال صدرنشین مقتدر گروه بود، به‌ترتیب 1-0 در خانه و 3-2 در خانه پرتغال.

سابقه در یورو

اسلواکی به‌عنوان کشور چکسلواکی، حتی قهرمان یورو نیز شده است، اما از زمان استقلال فقط 2 دوره در قرن 21 حضور داشته است.

بهترین عملکرد آن‌ها در یورو 2016 بود که به 1/8 راه یافتند. در یورو 202 نیز در مرحله گروهی حذف شدند. با اینکه لهستان را 2-1 شکست دادند، اما نتوانستند به‌عنوان یکی از تیم‌های سوم برتر، راهی 1/8 شوند.

تصویری از مارک همشیک در یورو 2016 پس از شکست 3-0 مقابل آلمان در 1/8

سهم باشگاه‌ها

فاینورد هلند و ورونای ایتالیا با 2 بازیکن بیشترین سهم را در لیست اسلواکی دارند. سایر باشگاه‌ها نیز 1 بازیکن در لیست دارند.

مارتین دوبرافکا دروازه‌بان نیوکاسل و استانیسلاو لوبوتکا هافبک ناپولی، از جمله چهره‌های مطرح ترکیب اسلواکی هستند.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی رومانی به دنبال بازیابی شکوه دهه 90

🔹ویدیو | خلاصه بازی هلند 2-1 لهستان با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

🔹ویدیو | خلاصه بازی انگلیس 1-0 صربستان با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی بلژیک به دنبال جبران مافات نسل طلایی

🔹ویدیو | گل جود بلینگام به صربستان (انگلیس 1-0 صربستان)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7