معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی رومانی به دنبال بازیابی شکوه دهه 90

از ساعت 16:30 امروز، رومانی به مصاف اوکراین می‌رود. فوتبال‌دوستان قدیمی با رومانی خاطره دارند. اگر دلیل خاطره‌بازی آن‌ها را نمی‌دانید، پاسخ شما در این مقاله داده شده است!

1403/03/28 14:58 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی رومانی به دنبال بازیابی شکوه دهه 90

فوتبال‌دوستان میانسال یا مسنتر، حتماً نسل طلایی رومانی در دهه 90 را بخاطر دارند. بر عکس آن سال‌ها، در قرن 21 رومانی یک تیم کاملاً معمولی در فوتبال اروپا بوده. اما نسل جدید فوتبال رومانی، قصد دارد در جام ملت‌های اروپای امسال دوباره صدای فوتبال رومانی را به گوش دنیا برساند. رومانی که در مقدماتی شکست‌ناپذیر بود، به آلمان سفر می‌کند تا خاطره آن نسل طلایی را زنده کند.

رهبری نسل طلایی رومانی بر عهده گئورگی هاجی مشهور بود و نکته جالب اینست که اکنون پسر او یانیس هاجی، عضوی از تیم ملی رومانی است. البته پسر درین مورد نشانی از پدر ندارد و قطعاً یک ستاره نیست، اما تیم رومانی گلچینی از بازیکنان خوب و فداکار است که با هم برای بازیابی شکوه گذشته، کار می‌کنند.

گروه رومانی یک گروه تقریباً متوازن است و به جز بلژیک، می‌توان گفت که بقیه تیم‌ها از شانس نسبتاً برابری برای صعود برخوردارند.

نخستین بازی رومانی، امروز شنبه ساعت 16:30 مقابل اوکراین برگزار می‌شود. رومانی در رده 46 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر بازی‌های رومانی در گروه 5 (E) مسابقات

بلژیک-رومانی، شنبه 2 تیر 22:30

اسلواکی-رومانی، چهارشنبه 6 تیر 19:30

مربی تیم ملی رومانی کیست؟

ادوارد یوردانسکو سرمربی سابق باشگاه‌های زسکا صوفیه بلغارستان، کلوژ رومانی و استوابخارست رومانی

یوردانسکوی 45 ساله، بیشتر از اینکه به ویژگی‌های فنیش شناخته شود، به‌خاطر دوستی سابقش با یکی از خواننده‌های مشهور زن در رومانی، شناخته می‌شود. دیگر عامل شهرت یوردانسکو، پدر اوست. او پسر آنخل یوردانسکو، فوتبالیست و مربی صاحب‌نام فوتبال رومانیست.

این بار داستان فرق می‌کند و یوردانسکو به دنبال اثبات خود در حوزه فنی و سربلند کردن کشورش است، همانند پدرش آنخل که در دوران بازی، بخشی از آن نسل طلایی بود و همراه با گئورگی هاجی، رومانی را به 1/4 نهایی جام‌جهانی 1994 در خاک آمریکا رساند.

یوردانسکو به‌عنوان دستیار در باشگاه استوابخارست، کار خود را آغاز کرد و بزرگترین دستاورد او در دوران مربیگری، قهرمانی در لیگ رومانی با سی‌اف‌آر کلوژ در فصل 21-2020 است.

با این کارنامه ضعیف، پس از انتصاب او در ژانویه 2022، هواداران رومانی انتظارات زیادی از او نداشتند، اما او خود را به تردیدکنندگان ثابت کرد و رومانی را به دور نهایی یورو رساند.

یوردانسکو 24 بازی هدایت رومانی را بر عهده داشته که حاصل آن 9 پیروزی، 9 تساوی و 6 شکست بوده، یعنی نرخ پیروزی %37.5 .

همان‌طور که از روند بازی‌های رومانی با یوردانسکو مشخص است، او استاد تساوی است! یکی ازین تساوی‌های عجیب در آخرین دیدار دوستانه رومانی پیش از یورو رقم خورد. رومانی برابر لیختن‌اشتاین با تساوی 0-0 متوقف شد. این تساوی که 3 امین تساوی لیختن‌اشتاین در 3 سال گذشته بود، باعث نگرانی شدید هواداران رومانی در آستانه یورو شد. البته رومانی در این دیدار 35 شوت شامل 12 شوت در چارچوب داشت، اما موفق به گلزنی نشد!

ستاره اصلی رومانی؟

رادو دراگوژین 22 ساله با 17 بازی ملی و بدون گل زده.

اگرچه تیم رومانی بیشتر به‌خاطر یکدست بودن و همدلی‌اش شناخته می‌شود، اما نمی‌توان رادو گوژین، مدافع میانی تاتنهام را به‌عنوان ستاره این تیم نادیده گرفت. هر چند دراگوژین از زمان انتقال به تاتنهام، کمتر فرصت بازی پیدا کرده، اما پیش از آن در سری آ در باشگاه جنوا، عالی بود. درخشش کم او در تاتنهام را می‌توان به حساب جوانی او و جو سخت فوتبال جزیره گذاشت.

دراگوژین در سن 18 سالگی به زیر 23 ساله‌های یوونتوس پیوست و پس از 3 فصل حضور در تیم اصلی، به چند تیم قرض داده شد و در نهایت نیز به جنوا منتقل شد.

6 ماه درخشش در جنوا کافی بود تا نظر آنژ پوستوغلو سرمربی تاتنهام را جلب کند و در ژانویه امسال به لیگ برتر منتقل شود.

دراگوژین 192 سانتی که یک مدافع تنومند است، کاملاً ویژگی‌های فیزیکی یک مدافع را دارد و در 20 سالگی زیر نظر یوردانسکو، نخستین بازی خود را برای تیم ملی رومانی انجام داد. طبق اطلاعات پایگاه آمار و تاریخ فیفا، دراگوژین ترکیبی از ویژگی‌های دفاعی و هجومیست و در 365 روز گذشته، در ویژگی‌های لمس توپ و پاس رو به جلو و هم‌چنین در پیروزی در نبردهای هوایی به لطف قامت بلندش، جزو 20 درصد برتر مدافعان اروپاست. دراگوژین در بازی‌های این فصل برای جنوا 2 گل و 1 پاس گل ثبت کرد.

نحوه صعود به یورو

صعود مستقیم به یورو به‌عنوان تیم اول گروه I مقدماتی با 22 امتیاز شامل 6 پیروزی و 4 تساوی، بالاتر از سوییس، اسراییل، بلاروس، کوزوو و آندورا (گروه 6 تیمی).

به‌لطف حضور دفاعی چون دراگوژین، رومانی در مقدماتی، تنها 5 گل دریافت کرد. اگر آن‌ها موفق به تکرار عملکرد دفاعی خود در آلمان شوند، صعود به مرحله حذفی یورو 2024 دور از دسترس نیست.

سابقه در یورو

5 دوره حضور در یورو.

بهترین عنوان: جایگاه 7 ام در یورو 2000.

رومانی نخستین بار در سال 1984 در یورو شرکت کرد.

در قرن 21، بهترین عملکرد آن‌ها صعود به 1/4 در یورو 2000 است. پس از آن در یورو 2008 و یورو 2016، در مرحله گروهی حذف شدند. رومانی در دوره پیشین، حضور نداشت.

تصویری از پیروزی 3-2 رومانی بر انگلیس در یورو 2000 که باعث حذف انگلیس و صعود رومانی به مرحله حذفی شد

سهم باشگاه‌ها

استوابخارست با 4 بازیکن، بیشترین سهم را در لیست رومانی دارد. غازی عینتاب ترکیه با 3 بازیکن و پارمای ایتالیا و کلوژ رومانی با 2 بازیکن، در رده‌های بعدی هستند. بقیه باشگاه‌ها نیز 1 بازیکن در لیست دارند.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | خلاصه بازی هلند 2-1 لهستان با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

🔹ویدیو | خلاصه بازی انگلیس 1-0 صربستان با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی بلژیک به دنبال جبران مافات نسل طلایی

🔹ویدیو | گل جود بلینگام به صربستان (انگلیس 1-0 صربستان)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اوکراین به دنبال خوشحال کردن قلب‌های جنگ‌زده

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7