معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اوکراین به دنبال خوشحال کردن قلب‌های جنگ‌زده

تیم ملی اوکراین فردا دوشنبه از ساعت 16:30، نخستین بازی خود را مقابل رومانی برگزار می‌کند. در این مقاله، شما را به‌طور مختصر با این تیم آشنا می‌کنیم.

1403/03/27 23:15 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اوکراین به دنبال خوشحال کردن قلب‌های جنگ‌زده

ملی‌پوشان اوکراین همیشه برای پیراهن کشورشان جنگیده‌اند، اما این بار متفاوت است، چون هم باید با دردهای ناشی از جنگ ویرانگر بجنگند و هم در زمین بازی برای پیراهن کشورشان. در حقیقت آن‌ها درین دوره، سفیران یک کشور جنگ‌زده هستند.

تیم ملی اوکراین برای خوشحال کردن مردم کشورش و کاستن از آلام آن‌ها، ستاره کم ندارد. آرتم دوبیک مهاجم خیرونا، اندری لونین دروازه‌بان رئال‌مادرید و ویکتور چیگانکوف هافبک خیرونا، نمونه‌ای ازین ستاره‌ها هستند.

اُلکساندر زینچنکوی 27 ساله نیز با 60 بازی ملی از بازیکنان باسابقه اوکراین به نظر می‌رسد.

نخستین بازی اوکراین، فردا دوشنبه ساعت 16:30 مقابل رومانی برگزار می‌شود. اوکراین در رده 22 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر مسابقات اوکراین در گروه 5 (E) مسابقات

اسلواکی-اوکراین، جمعه 1 تیر 16:30

اوکراین-بلژیک، چهارشنبه 6 تیر 19:30

مربی تیم ملی اوکراین کیست؟

سرخی رِبروف سرمربی سابق تیم‌های دیناموکیف اوکراین، الاهلی عربستان، فرنس‌واروش مجارستان و العین امارات

سرخی ربروف که در دوران بازی، مهاجم تیم تاتنهام بود، در تیم ملی همیشه زیر سایه آندری شوچنکو بود، اما در دنیای مربیگری، ربروف مربی نسبتاً موفقی محسوب می‌شود.

ربروف در 3 کشور اوکراین (2 بار)، مجارستان (3 بار) و امارات (1 بار)، قهرمان لیگ شده است.

پس از این کارنامه موفق باشگاهی، ربروف در اواسط سال 2023 ، به‌عنوان مربی کشورش برگزیده شد. ربروف، 13 بازی هدایت اوکراین را بر عهده داشته و 7 پیروزی، 4 تساوی و 2 شکست، حاصل کار او بوده، یعنی نرخ پیروزی %54.

اوکراین در بازی‌های دوستانه پیش از یورو، با آلمان به تساوی 0-0 دست یافت، از لهستان 3-1 شکست خورد و در آخرین بازی، 4-0 مولداوی را شکست داد.

ستاره اصلی اوکراینی‌ها؟

آرتم دوبیک 26 ساله با 28 بازی ملی و 10 گل

امسال سال خوبی برای ستاره‌های اوکراین در فوتبال اروپا بوده. دوبیک، چیگانکوف و لونین در لالیگا و زینچنکنو و ایلیا زابارنی در لیگ برتر، خوش درخشیدند.

کاپیتان تیم ملی اوکراین، آندری یارمولنکوی کهنه‌کار است، اما ستاره اصلی اوکراین، بی‌تردید آرتم دوبیک است که با خیرونا به مقام سوم لالیگا رسید و با 24 گل، صاحب کفش طلای لالیگا شد. دوبیک برای کسب این جایزه، بازیکنانی همچون بلینگام، لواندوفسکی و گریزمان را کنار زد.

دوبیک 189 سانتی از آن نوع مهاجمان قدبلندی است که نه تنها حاکم آسمان هستند، بلکه در روی زمین و در کار با توپ نیز حکمفرمایی می‌کنند!

زوج دوبیک در خط حمله اوکراین، ویکتور چیگانکوف هم‌تیمی او در باشگاه خیروناست. این بازیکن 26 ساله نیز دست کمی از دوبیک ندارد. چیگانکوف که قابلیت بازی در پُست هافبک هجومی یا وینگر را دارد، در این فصل برای خیرونا 8 گل به ثمر رساند و 7 پاس گل داد. شایعاتی مبنی بر علاقه آرتتا و انتقال او به آرسنال وجود دارد.

در مجموع، بر خلاف سال‌های پیشین که اوکراین متکی به معدود ستاره‌های خود بود، ربروف امسال یک تیم منجسم را در اختیار دارد که تقریباً در همه نقاط زمین، بازیکنان مستعدی دارد. در خط میانی نیز احتمالاً زینچنکو در کنار روسلان مالینوفسکی هافبک جنوا، ستارگان اصلی خواهند بود.

نحوه صعود به یورو

صعود از طریق پلی‌آف

در گروه C مقدماتی، اوکراین 14 امتیاز کسب کرد و به‌خاطر نتایج ضعیفتر در بازی رو در رو با ایتالیا (شکست 2-1 و تساوی 0-0)، در رده سوم قرار گرفت. اما اوکراین، سهمیه درخشش در لیگ ملت‌های اروپا را داشت و از طریق این سهمیه به پلی‌آف صعود کرد.

در پلی‌آف، ابتدا 2-1 بوسنی و سپس 2-1 ایسلند را شکست دادند. 3 گل از 4 گل آن‌ها در پلی‌آف، از دقیقه 84 و پس از آن به ثمر رسید که نشان از روحیه امیدواری در اوکراینی‌ها دارد!

سابقه در یورو

3 دوره حضور متوالی از سال 2012.

بهترین عملکرد آن‌ها در دوره پیشین (یورو 2020) بود که تا مرحله 1/4 پیشروی کردند، اما درین مرحله شکست سختی از انگلیس میزبان خوردند (4-0) و چمدان خود را به مقصد کیف بستند.

تصویری از اوکراینی‌ها پس از شکست سوئد در مرحله 1/8 یورو 2020

سهم باشگاه‌ها

شاختار دونتسک و دیناموکیف با 6 بازیکن بیشترین سهم را در لیست اوکراین دارند. خیرونا با 2 بازیکن در رده بعدی است و بقیه باشگاه‌ها نیز 1 بازیکن دارند.

مودریک از باشگاه چلسی دیگر ستاره لیست اوکراین است.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | گل‌های بازی دانمارک 1-1 اسلوونی (تقسیم غنایم به نفع صربستان!)

🔹رسمی؛ ترکیب تیم‌های ملی انگلیس و صربستان (امشب ساعت 22:30)

🔹ویدیو | گل‌های بازی هلند 2-1 لهستان (نمایش شایسته لهستان در غیاب لواندوفسکی)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی صربستان به دنبال نخستین صعود از گروه پس از استقلال

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اسلوونی به دنبال صعود از گروهی با طعم انتقام از دانمارک

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7