معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی بلژیک به دنبال جبران مافات نسل طلایی

تیم ملی بلژیک در ساعت 19:30 امروز (دوشنبه) نخستین بازی خود را برابر اسلواکی برگزار می‌کند. اگر قصد آشنایی با تیم ملی بلژیک را دارید، این مقاله برای شماست.

1403/03/28 2:30 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی بلژیک به دنبال جبران مافات نسل طلایی

با توجه به گروه نسبتاً آسانی که بلژیک در آن قرار گرفته، بخت نخست صعود از گروه به نظر می‌رسد.

یورو 2020، آخرین نمایش «نسل طلایی» بلژیک بود و این نسل با ستاره‌هایی همچون هازارد نتوانست به دستاورد خاصی در یورو دست یابد. بهترین دستاورد این نسل، کسب عنوان سومی در جام‌جهانی 2018 بود.

در دوره فعلی، شاهد یک بلژیک جوان‌شده و متحول‌شده هستیم، چه بازیکنان تیم و چه سرمربی تیم!

آیا این نسل جوان می‌توانند کاری را که نسل طلایی نکرد و موفق به فتح جام نشد، انجام دهند؟

نخستین بازی بلژیک، فردا دوشنبه ساعت 19:30 مقابل اسلواکی برگزار می‌شود. بلژیک در رده 3 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر بازی‌های بلژیک در گروه 5 (E) مسابقات

بلژیک-رومانی، شنبه 2 تیر 22:30

اوکراین-بلژیک، چهارشنبه 6 تیر 19:30

مربی تیم ملی بلژیک کیست؟

دومینیکو تدسکو سرمربی سابق تیم‌های شالکه، اسپارتاک مسکو و لایپزیش

بلژیک پس از 6 سال، به همکاری با روبرتو مارتینز اسپانیایی پایان داد. تدسکو از اواخر سال 2023، جانشین مارتینز شد.

این مربی جوان 38 ساله، در 14 بازی روی نیمکت بلژیک، 10 پیروزی و 4 تساوی کسب کرده و هنوز شکستی را متحمل نشده است (نرخ پیروزی %71).

تدسکو یک مربی مستعد آلمانی-ایتالیایی است. مهمترین دستاورد او، به نخستین فصل مربیگری‌اش بر می‌گردد. تدسکو در فصل 18-2017، شالکه را نایب‌قهرمان بوندس‌لیگا کرد. یکی از قاب‌های خاطره‌انگیز تدسکو درین فصل، کامبک مقابل دورتموند بود. در حالی‌که شالکه 4-0 در نیمه اول عقب افتاده بود، در نیمه دوم 4 گل زد و از شکست در دربی شمال‌غرب آلمان نجات پیدا کرد. این کامبک نشان‌دهنده شجاعت تدسکو در دنیای مربیگری بود!

تدسکو پیش از مربیگری در بلژیک، سرمربی لایپزیش بود و این تیم را قهرمان جام حذفی آلمان کرد.

بلژیک در آخرین دیدارهای دوستانه، به‌ترتیب به این نتایج دست یافت: تساوی 2-2 با انگلیس، پیروزی 2-0 بر مونته‌نگرو و پیروزی 3-0 بر لوکزامبورگ در آخرین دیدار پیش از یورو.

عجیب‌ترین نکته در مورد تدسکو، دعوت نکردن از تیبو کورتوا برای یورو است. تدسکو مدعی شده که کورتوا را به دلیل مصدومیت طولانی‌مدت در رئال دعوت نکرده است. این در حالیست که کورتوا، در چند بازی پایانی فصل رئال‌مادرید حضور داشت و طبق معمول با کلین‌شیت، از جمله کلین‌شیت در فینال لیگ قهرمانان، اثبات کرد که با وجود مصدومیت سخت و طولانی‌مدت، هم‌چنان یکی از برترین دروازه‌بان‌های دنیاست. کورتوا شخصاً دلیل دعوت نشدنش به تیم ملی را اختلاف بر سر کاپیتانی تیم ملی می‌داند، اختلافی که در یکی از بازی‌های مقدماتی یورو آغاز شد و کورتوا انتظار داشت در غیاب دی‌بروینه مصدوم، بازوبند کاپیتانی به او برسد، اما تدسکو، لوکاکو را کاپیتان کرد.

ستاره اصلی بلژیکی‌ها؟

کوین دی‌بروینه 32 ساله با 101 بازی ملی و 27 گل

بلژیک پر است از بازیکنان باتجربه‌ای چون فرتونگن و لوکاکو و جوانان آینده‌داری چون آرتور فرمیرن که ارزشمندترین بازیکن بلژیک در بازار تابستانی امسال محسوب می‌شود.

با وجود این بازیکنان، احتمالاً اکثر فوتبالدوستان و کارشناسان، همچنان کوین دی‌بروینه را ستاره اصلی بلژیک می‌دانند. او از معدود بازیکنان باقیمانده از نسل طلایی بلژیک است.

دی‌بروینه چند ماه مصدوم بود، اما پس از بازگشت به میادین، به‌ویژه در لیگ برتر، خیره‌کننده ظاهر شد و به منچسترسیتی و گواردیولا کمک کرد تا با کسب 4 امین قهرمانی متوالی لیگ برتر، در تاریخ جاودانه شوند. دی‌بروینه با وجود مصدومیت، در 18 بازی لیگ برتر، 10 پاس گل داد و 4 گل نیز به ثمر رساند!

نحوه صعود به یورو

صعود مستقیم به‌عنوان تیم اول گروه F مقدماتی با 20 امتیاز شامل 6 پیروزی، 2 تساوی و بدون شکست. بالاتر از اتریش، سوئد، آذربایجان و استونی.

بلژیک با شکست 3-2 اتریش، صعود خود به یورو را قطعی کرد. عملکرد خط حمله بلژیک در مقدماتی عالی بود. 22 گل به ثمر رساندند و لوکاکو با 14 گل، بهترین گلزن گروه شد.

سابقه در یورو

6 دوره حضور. دارای یک عنوان نایب‌قهرمانی و یک عنوان سومی.

نایب‌قهرمانی بلژیک در سال 1980 به دست آمد، در نخستین دوره‌ای که مسابقات با 8 تیم برگزار می‌شد. در فینال، 2-1 از آلمان غربی شکست خوردند.

در قرن 21، بلژیک 3 بار به یورو راه یافته. در یورو 2000 در مرحله گروهی حذف شدند و در 2 دوره پیشین نیز در صعود به نیمه‌نهایی، ناکام ماندند.

در آخرین دوره (یورو 2020)، در مرحله 1/8، با نتیجه 1-0 پرتغال را حذف کردند و در 1/4 از ایتالیا قهرمان مسابقات، 2-1 شکست خوردند و حذف شدند.

تصویری از فینال یورو 1980 بین بلژیک و آلمان غربی

سهم باشگاه‌ها

منچسترسیتی، اتلتیکومادرید، اندرلخت و وولفسبورگ با 2 بازیکن بیشترین سهم را در لیست بلژیک دارند. بقیه باشگاه‌ها نیز 1 بازیکن در لیست دارند.

زنو ده‌باس از اندرلخت، یانیک کاراسکو از الشباب، آمادو اونانا از اورتون، یوری تیلمانس از استون‌ویلا، شارل دکتلاره از آتالانتا، جرمی دوکو از منچسترسیتی و لئاندرو تروسار از آرسنال، از جمله چهره‌های شناخته‌شده ترکیب بلژیک هستند.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | گل جود بلینگام به صربستان (انگلیس 1-0 صربستان)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اوکراین به دنبال خوشحال کردن قلب‌های جنگ‌زده

🔹ویدیو | گل‌های بازی دانمارک 1-1 اسلوونی (تقسیم غنایم به نفع صربستان!)

🔹رسمی؛ ترکیب تیم‌های ملی انگلیس و صربستان (امشب ساعت 22:30)

🔹ویدیو | گل‌های بازی هلند 2-1 لهستان (نمایش شایسته لهستان در غیاب لواندوفسکی)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7