معرفی تیم‌های یورو 2024؛ اتریش به دنبال شوکه کردن اروپا با معلم آلمانی

از 1 ساعت و نیم دیگر، اتریش در نخستین بازی خود، با فرانسه یکی از مدعیان اصلی رقابت‌ها دیدار می‌کند. اتریش یکی از تیم‌های یورو 2024 است که می‌تواند بر خلاف جریان مدعیان شنا کند! با خواندن این مقاله فوتبال7، می‌توانید با تیم ملی اتریش و مربی صاحب سبک آن‌ها آشنا شوید.

1403/03/28 21:10 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ اتریش به دنبال شوکه کردن اروپا با معلم آلمانی

اتریش به‌عنوان یکی از آماده‌ترین تیم‌های حال‌حاضر اروپا، برای خلق شگفتی راهی آلمان شده است. اگرچه تاریخ به نفع اتریش نیست، اما در 2 سال گذشته شاهد تحول این تیم زیر نظر سرمربی آلمانی هستیم.

مدتی بود که هواداران اتریش با تیم کشورشان قهر کرده بودند، اما سرمربی جدید، چیزی را به هواداران هدیه کرده که حاضرند به‌خاطر آن به ورزشگاه بیایند یا پای تلویزیون بنشینند: یک تیم پرانرژی با سبک بازی مبتنی بر پرسینگ شدید.

در نوامبر سال گذشته بود که اروپا با چهره‌ی جدید اتریش بیشتر آشنا شد، زمانی که در یک دیدار دوستانه، 2-0 آلمان را شکست دادند. اتریشی‌ها نمی‌خواهند در همین‌جا متوقف شوند و در یورو نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

نخستین بازی اتریش، امشب دوشنبه ساعت 22:30 مقابل فرانسه برگزار می‌شود. اتریش در رده 25 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر بازی‌های مسابقات در گروه 4 (D) مسابقات

لهستان-اتریش، جمعه 1 تیر 19:30

هلند-اتریش، سه‌شنبه 5 تیر 19:30

مربی تیم ملی اتریش کیست؟

رانگنیک سرمربی سابق تیم‌های اشتوتگارت، هانوفر، شالکه، هوفنهایم و لایپزیش

رانگنیک 6 ماه مربی موقت منچستر بود و نتایج قابل‌قبولی کسب نکرد. مربی آلمانی، پس از به توافق نرسیدن برای ادامه کار درین باشگاه، تیم ملی اتریش را انتخاب کرد تا حیثیت و آبروی از دست رفته خود را بازیابد. هر چند بر هیچ‌کس پوشیده نیست که وضعیت نابسامان منچستر با 6 ماه مربیگری سامان نمی‌یابد و درین مورد تقصیری متوجه رانگنیک نبوده!

رانگنیک در سال 2012 به‌عنوان مدیر فوتبال «مجموعه باشگاهی شرکت ردبول» منصوب شد. مدیریت او که مبتنی بر توجه به تیم‌های پایه با استفاده از استعدادیاب‌های جهانی و اتکا به فوتبال هجومی بود، باعث شد ارزش این باشگاه‌ها از 120 میلیون به 1.2 میلیارد یورو افزایش یابد.

از رانگنیک 65 ساله، به‌عنوان «پدرخوانده فوتبال مدرن آلمان» یاد می‌شود. او مبتکر تاکتیک گِگِن پرسینگ است، همان تاکتیک موردعلاقه یورگن کلوپ در لیورپول که مبتنی بر باز پس‌گیری سریع توپ و آغاز موج جدید حمله است. «یارگیری منطقه‌ای zonal marking» دیگر مفهومیست که رانگنیک به دنیای فوتبال معرفی کرد. مربیان زیادی در مکتب او پرورش دیده یا از او تأثیر پذیرفته‌اند. توماس توخل، یولیان ناگلزمن، رالف هازن‌هوتل و یورگن کلوپ، نمونه‌ای از آن‌ها هستند.

رانگنیک با نرخ پیروزی %38 به کار خود در یونایتد پایان داد و 2 روز بعد، در اواخر بهار سال 2022، به‌عنوان مربی تیم ملی اتریش انتخاب شد، انتخابی که هم برای فدراسیون فوتبال اتریش و هم برای این مربی، بسیار سودمند بوده.

رانگنیک در این مدت 23 بازی با اتریش داشته که حاصل آن 14 پیروزی، 4 تساوی و 5 شکست بوده، یعنی نرخ پیروزی %61.

اتریش در دیدارهای دوستانه پیش از یورو، در فروردین ماه 2-0 اسلواکی را شکست داد و سپس 6-1 ترکیه را در هم کوبید. در ماه جاری نیز ابتدا 2-1 صربستان را شکست دادند و در آخرین دیدار دوستانه، به تساوی 1-1 با سوییس دست یافتند.

ستاره اصلی اتریشی‌ها؟

مارسل سابیتزر 30 ساله با 78 بازی ملی و 17 گل

ستاره اصلی تیم اتریش، داوید آلابا مدافع باسابقه رئال‌مادرید است، اما آلابا به‌خاطر نبرد با مصدومیت رباط صلیبی، نتوانست در لیست نهایی اتریش حضور پیدا کند. رانگنیک نیز نسبت به غیبت او ابراز تأسف کرد: «بسیار مایه تأسفه که داوید نمیتونه ما رو همراهی کنه. در چند هفته گذشته دائماً باهاش در تماس بودم. میدونم که قلباً می‌خواست با ما در آلمان باشه، ولی مصدومیت اجازه نداد.»

در غیاب آلابا، ستاره اتریش سابیتزر است که بار خط هافبک را به دوش می‌کشد. سابیتزر هافبک محوری دورتموند است که در صعود این تیم به فینال لیگ قهرمانان، نقش بسیار مؤثری داشت. سابیتزر در 12 بازی لیگ قهرمانان، 1 گل و 5 پاس گل ثبت کرد. گل او مقابل اتلتیکومادرید که گل 4 ام تیمش بود، باعث صعود زنبورها به نیمه‌نهایی شد. در بوندس‌لیگا نیز سابیتزر در 25 بازی، 4 گل و 3 پاس گل ثبت کرد.

دیگر ستاره اتریش، مارکو آرناتوویچ مهاجم باشگاه اینتر است که در 112 بازی ملی، 36 گل به ثمر رسانده و دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی اتریش است.

نحوه صعود به یورو

صعود مستقیم به عنوان تیم دوم گروه F مقدماتی با 19 امتیاز شامل 6 پیروزی، 1 تساوی و 1 شکست، پایینتر از بلژیک و بالاتر از سوئد، آذربایجان و استونی.

تنها شکست اتریش در مقدماتی، شکست خانگی 3-2 مقابل بلژیک صدرنشین گروه بود.

طبق فلسفه دلخواه رانگنیک، اتریش در مقدماتی یک تیم سر تا پا هجومی بود که 17 گل به ثمر رساند. سابیتزر با 4 گل و 2 پاس گل، مهره شاخص اتریش در مقدماتی بود. کریستوف بامگارتنر هافبک لایپزیش و میشاییل گرگوریش مهاجم فرایبورگ، هر کدام با 3 گل، گلزنان بعدی بودند. آرناتوویچ نیز در 4 بازی 2 گل به ثمر رساند.

سابقه در یورو

3 دوره حضور. بهترین دستاورد: صعود به 1/8 .

اتریش تا قرن 21، موفق به صعود به یورو نشده بود. سال 2008 برای نخستین بار به یورو راه یافتند، اما در مرحله گروهی حذف شدند. سال 2016 نیز همین‌طور. اما در دوره پیشین، یورو 2020، بالاخره از گروه خود صعود کردند. در 1/8، در وقت‌های اضافه 2-1 مغلوب ایتالیا شدند و ایتالیا در ادامه قهرمان مسابقات شد.

امسال که اتریشی‌ها تیم ظاهراً قویتری دارند، آیا می‌توانند پیشروی خود در یورو را از 1/8 فراتر ببرند؟

تصویری از بازی اتریش-ایتالیا در 1/8 یورو 2020

سهم باشگاه‌ها

راپید وین با 4 بازیکن بیشترین سهم را در لیست اتریش دارد. لایپزیش، مونشن گلادباخ و فرایبورگ با 2 بازیکن در رده بعدی هستند. سایر باشگاه‌ها نیز 1 بازیکن در لیست دارند.

کُنراد لایمر هافبک بایرن‌مونیخ از جمله چهره‌های سرشناس اتریش است که در بالا به آن اشاره نکردیم.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | شوت تماشایی استانچیو به آندری لونین (گل اول رومانی به اوکراین)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اسلواکی، تیمی کم‌ستاره اما پر امید

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی رومانی به دنبال بازیابی شکوه دهه 90

🔹ویدیو | خلاصه بازی هلند 2-1 لهستان با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

🔹ویدیو | خلاصه بازی انگلیس 1-0 صربستان با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7