به مناسبت تولّد ۵۷ سالگی یورگن کلوپ؛ مروری بر لحظات خاطرانگیز آقای عادی

با مرد پرانرژی آلمانی بیشتر آشنا شوید.

1403/03/26 16:57 علی ساغری

به مناسبت تولّد ۵۷ سالگی یورگن کلوپ؛ مروری بر لحظات خاطرانگیز آقای عادی

در دنیای فوتبال کمتر کسی را می‌توان یافت که به اندازه یورگن کلوپ، پرانرژی و کاربلد باشد. مرد دوست داشتنی آلمانی، امروز ۵۷ سالگی خود را جشن می‌گیرد و هواداران فوتبال بسیار مشتاقند تا ببینند که او چه زمانی به دوران استراحت خود پایان می‌دهد و روی نیمکت کدام تیم در ادامه دوران مربیگری­اش خواهد نشست. کلوپ  در دوران حضور خود در فوتبال آلمان و انگلیس، افتخارات متعددی را کسب کرده است. این مطلب از سایت فوتبال۷ به شرح بیوگرافی یورگن کلوپ و ذکر چند لحظه خاطرانگیز او اختصاص دارد. اگر شما هم به این مربی دوست داشتنی دنیای فوتبال علاقه مندید، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

نگاهی به بیوگرافی و ویژگی‌های شخصیتی کلوپ

یورگن نوربرت کلوپ در ۱۶ ژوئن ۱۹۶۷ در شهر اشتوتگارت آلمان متولد شد. وی سابقه بازی در تیم‌های ارگنزینگن، فروزهایم، آینتراخت فرانکفورت و ماینتس را داراست و در سال ۲۰۰۱ با پیراهن همین تیم از فوتبال خداحافظی کرد. کلوپ دوران مربیگری خود را نیز از ماینتس آغاز کرد و در سال ۲۰۰۸ هدایت بوروسیا دورتموند را برعهده گرفت. زنبورها در زمان مربیگری اقای عادی، یکی از طلایی‌ترین دوران خود را پشت سرگذاشتند و همین نتایج خوب سبب شد که فرصت هدایت لیورپول هم برای کلوپ پیش بیاید.

او بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ روی نیمکت قرمزهای مرسی ساید نشست و با نتایج خوب و افتخاراتی که کسب کرد، محبوب آنفیلدی‌ها شد. او یکی از باشخصیت‌ترین مربیان فوتبال اروپا تلقی می‌شود و ارتباط خوبش با بازیکنان تحت هدایتش، همواره مثال زدنی بوده است. با یک نگاه ساده به صحبت‌های وی در کنفرانس خبری و برخوردش با بازیکنان، می‌توان به تواضع و اخلاق مداری­اش پی برد. کلوپ از همسر خود؛ اولا سندراک به عنوان حامی شماره یک خود همواره یاد کرده است. او در کنفرانس خبری بعد از امضا قرارداد با لیورپول، برخلاف خوزه مورینیو که سالیان قبل خود را آقای خاص معرفی کرده بود، از خود به عنوان آقای عادی یاد کرد.

دوران کلوپ در ماینتس

کلوپ حدفاصل سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ بازیکن ماینتس بود و بعد از خداحافظی از فوتبال بلافاصله سرمربی این تیم شد. وی با تیم ماینتس توانست به رقابت‌های بوندسلیگا ۱ صعود کند و حتی در پایان فصل ۲۰۰۵ – ۲۰۰۶ تیمش به لیگ اروپا صعود کرد. اما در فصل ۲۰۰۶ – ۲۰۰۷ ماینتس به دسته پایین‌تر سقوط کرد. علی رغم اینکه مدیران این تیم به همکاری با کلوپ ادامه دادند، اما به دنبال ناکامی او در بازگرداندن تیمش به لیگ برتر فوتبال آلمان، از سمت خود کناره گیری کرد.

بوروسیا دورتموند؛ سکوی پرتاب کلوپ

یورگن کلوپ در ماه مه سال ۲۰۰۸ به عنوان جایگزین توماس دالی روی نیمکت بوروسیا دورتموند نشست. دالی تا آن مقطع زمانی نتایج ضعیفی را با زرد و مشکی‌پوشان وست فالن کسب کرده بود. کلوپ در فصول ابتدایی حضورش در جمع زنبور ها، یکبار فصل را با جایگاه ششم و بار دیگر با جایگاه پنجم به پایان رساند و همین سبب شد که مدیران دورتموند، تصمیم به تمدید قرارداد با وی بگیرند. او در سال ۲۰۱۱ دورتموند را در حضور بایرن مونیخ قدرتمند آن روزها به مقام قهرمانی رساند و این عنوان را در سال ۲۰۱۲ نیز تکرار کرد.

در کمتر مقطع زمانی دورتموند، به اندازه زمان مربیگری کلوپ، توانست برابر بایرن مونیخ به پیروزی برسد. آن‌ها بارها در بوندسلیگا، دی اف بی‌پوکال و جام حذفی برابر باواریایی‌ها به پیروزی رسیدند. اما نتوانستند قرمزهای مونیخ را در فینال اروپا در سال ۲۰۱۳ شکست دهند. شاید سنگین‌ترین شکست بایرن مقابل زنبورهای وست فالن، باخت ۵ بر ۲ آن‌ها در فینال دی اف بی‌پوکال ۲۰۱۲ بود. بوروسیا دورتموند در دوران مربیگری کلوپ، علاوه بر کسب دو عنوان قهرمانی بوندسلیگا، یکبار قهرمان بوندسلیگا، دوبار قهرمان سوپرجام آلمان و یکبار هم نایب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. آخرین بازی کلوپ روی نیمکت زنبورها برابر ولفسبورگ در فینال جام حذفی آلمان در سال ۲۰۱۵ بود که با شکست ۳ بر ۱ دورتموند همراه بود.

لیورپول؛ تو هرگز تنها نیستی!

کلوپ در سال ۲۰۱۵ به عنوان جایگزین برندن راجرز روی نیمکت لیورپول نشست و در نخستین بازی باید برابر تاتنهام قرار می‌گرفت که این بازی با تساوی به پایان رسید. مربی آلمانی در لیگ اروپا همان فصل مقابل تیم سابقش؛ یعنی دورتموند قرار گرفت. بازی رفت این دو تیم در سیگنال ایدونا پارک با تساوی ۱ – ۱ به پایان رسید. اما در بازی برگشت درحالی که لیورپول با نتیجه ۳ بر ۱ دورتموند عقب بود، درنهایت به پیروزی ۴ بر ۳ رسید. لک لک‌های آنفیلد در فینال لیگ اروپا آن سال مقابل سویا شکست خوردند و به نایب قهرمانی این تورنمنت بسنده کردند.

در سال ۲۰۱۸ لیورپول تحت هدایت کلوپ به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید، اما مقابل رئال مادرید با نتیجه سر بر یک شکست خورد. قرمزهای مرسی ساید این شکست را در فصل بعد چمپیونزلیگ با برتری مقابل تاتنهام جبران کردند و برای ششمین بار بر بام اروپا ایستادند. اما این تنها دلبری کلوپ از سکونشینان آنفیلد نبود. در سال ۲۰۲۰ کلوپ بعد از سی سال لیورپول را قهرمان انگلیس کرد. این قهرمانی محبوبیت مربی آلمانی را نزد هواداران تیمش، چندبرابر کرد.

مروری بر لحظات خاطرانگیز کلوپ

دوران ورزشی کلوپ سرشار از لحظات خاطرانگیز است. او فردی شوخ طبع و درعین حال بااخلاق و فروتن است. همین ویژگی‌ها او را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مربیان سطح اروپا کرده است.

کسب تنها دوگانه تاریخ بوروسیا دورتموند

بوروسیا دورتموند در فصل ۲۰۱۱ – ۲۰۱۲ هم به مقام قهرمانی بوندسلیگا آلمان رسید و هم با پیروزی ۵ بر ۲ مقابل بایرن مونیخ موفّق به قهرمانی در دی اف بی‌پوکال شد. در این فصل، زرد و مشکی‌پوشان وست فالن با ۸۱ امتیاز، رکورد امتیازگیری در بوندسلیگا را شکستند که البته این رکورد هم بعدا توسط بایرن مونیخ زده شد! به هر حال قهرمانی دورتموند در جام حذفی و لیگ برتر آن فصل، تنها دوگانه تاریخ این باشگاه تلقی می‌شود.

شوخی جالب کلوپ با خبرنگار بازی لیورپول – پاری سن ژرمن

در لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ قرمزهای آنفیلد باید به مصاف پاری سن ژرمن میرفتند. در کنفرانس خبری قبل از این بازی خبرنگاری از کلوپ پرسید:

«عصر بخیر مربی! مانه مصدوم شده… چه حسی نسبت به این اتفاق دارید؟ … ببخشید چون خودم سنگالی هستم این سوال را میپرسم.»

کلوپ در جواب به این خبرنگار گفت:

«صدایت شدیدا اروتیک است! … تبریک میگم، لطفا دوباره بگو!»

این پاسخ مربی آلمانی، کنفرانس خبری را سراسر خنده کرد.

درس اخلاق کلوپ در کنفرانس خبری

بعد از پیروزی لیورپول مقابل منچستریونایتد در جریان رقابت‌های لیگ برتر انگلیس، کلوپ به سمت مانه رفت تا به او خسته نباشید بگوید. اما مانه به او بی‌توجهی کرد و با او دست نداد. این موضوع در کنفرانس خبری مورد بحث قرار گرفت و یکی از خبرنگاران خطاب به کلوپ گفت:

«سادیو مانه به رئیسش بی‌احترامی کرد. اگر ما چنین بی‌احترامی به رئیسمان میکردیم، احتمال تو دردسر بزرگی میفتادیم.»

کلوپ در پاسخ گفت:

" اگر یک نفر پنج میلیون بار به من احترام بگذارد و فقط یکبار این کار را انجام ندهد، کدامیک مهم‌تر است؟ دنیا در وضعیتی است که انگار ما این یک دفعه را بیشتر از حد معمول بزرگ می‌کنیم و متاسفانه مشکل همین است. و من برای تو آرزو میکنم اگر یک روز به رئیست احترام نزاشتی، او تمام کارهای خوبت را به خاطر داشته باشد.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | خلاصه کامل بازی آلمان 5-1 اسکاتلند با گزارش انگلیسی

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی کرواسی به دنبال انتقام از اسپانیا در نخستین بازی گروهی

🔹ویدیو | خلاصه بازی دوستانه آرژانتین 4-1 گواتمالا (گل لیونل مسی و برگردان تماشایی دی ماریا)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی سوییس به‌دنبال تکرار موفقیت با ستاره‌های کهنه‌کارش

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی مجارستان و سرگذشت جالب سرمربی ایتالیایی‌الاصل آن‌ها

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7