معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی سوییس به‌دنبال تکرار موفقیت با ستاره‌های کهنه‌کارش

از ساعت 16:30 امروز شنبه، دومین دیدار یورو 2024 بین تیم‌های سوییس و مجارستان برگزار می‌شود. اگر قصد آشنایی با تیم ملی سوییس را دارید، این مقاله برای شماست.

1403/03/26 12:26 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی سوییس به‌دنبال تکرار موفقیت با ستاره‌های کهنه‌کارش

سوییس در گروه نسبتاً دشواری قرار دارد، اما تجربه بازیکنانی چون گرانیت ژاکا و ژردان شکیری می‌تواند کلید موفقیت آن‌ها باشد. ریکاردو رودریگز مدافع چپ سوییس و باشگاه تورینو نیز بیش از 100 بازی ملی دارد. ژاکا و شکیری می‌دانند که بازی در تورنمنت‌های بزرگ چه معنایی دارد و با این لحظات زندگی کرده‌اند.

پس از یک نمایش فراتر از انتظار در دوره پیشین یورو و حذف فرانسه قهرمان جهان، سوییسی‌ها به دنبال دومین موفقیت متوالی درین مسابقات هستند.

نخستین بازی سوییس در یورو 2024، امروز شنبه ساعت 16:30 مقابل مجارستان برگزار می‌شود. سوییس در رده 19 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر بازی‌های مجارستان در گروه 1 (A) مسابقات

اسکاتلند-سوییس، چهارشنبه 30 خرداد 22:30

سوییس_آلمان، یکشنبه 3 تیر 22:30

مربی تیم ملی سوییس کیست؟

مورات یاکین سرمربی سابق تیم‌های بازل سوییس، اسپارتاک مسکو و گراس‌هاپرز اتریش

یاکین، هم خودش و هم برادرش، برای تیم ملی سوییس بازی کرده‌اند. یاکین در دوران بازی، مدافع وسط بود.

یاکین 49 ساله، از سال 2021 هدایت تیم ملی سوییس را بر عهده دارد و در 34 بازی، به 15 پیروزی، 11 تساوی و 8 شکست دست یافته است، یعنی نرخ پیروزی %44.

یاکین در جام‌جهانی 2022، سوییس را به مرحله 1/8 رساند. آن‌ها پس از برزیل در گروه خود دوم شدند، اما در مرحله 1/8، با شکست تحقیرآمیز 6-1 از پرتغال، با جام‌جهانی قطر وداع کردند.

در رده باشگاهی، مهترین افتخار یاکین، 2 بار قهرمانی با تیم بازل در لیگ سوییس است.

سوییس در آخرین دیدار دوستانه خود پیش از یورو، به تساوی 1-1 با اتریش رضایت داد.

ستاره اصلی سوییسی‌ها؟

گرانیت ژاکای 31 ساله با 125 بازی ملی و 14 گل.

مانوئل آکانجی مدافع تنومند منچسترسیتی، یکی از مهره‌های اصلی تیم ملی سوییس است، اما بدیهیست که یاکین، تیم خود را حول یک مهره خاص بنا می‌کند. این مهره کسی نیست جز ژاکا، هافبک آماده و کهنه‌کار لورکوزن.

ژاکا، از آن جمله فوتبالیست‌هاییست که در سنین بالا به اوج می‌رسند. درین فصل، لورکوزن و ژاکا موفق به فتح دوگانه داخلی (بوندس‌لیگا-جام حذفی) شدند و رکورد شکست‌ناپذیری فوتبال اروپا را نیز جابجا کردند.

ژاکا ستون تیم ژابی آلونسو بود. او 3 رکورد بوندس‌لیگا را که از فصل 05-2004 ثبت شده بودند، شکست: 3648 لمس توپ، 3259 پاس و 3003 پاس صحیح. به گواه این آمار، ژاکا موتور محرک لورکوزن بود. آیا او در تیم ملی سوییس و در یورو نیز می‌تواند به همین اندازه اثرگذار باشد؟ یا تأثیر سرمربی لورکوزن با مورات یاکین قابل‌مقایسه نیست؟!

نکته جالب در مورد گرانیت ژاکا اینکه او هم‌اکنون در حال گذراندن دوره‌های مربیگریست. با توجه به استعداد بالای ژاکا در خط هافبک و قدرت بازی‌خوانی و بازی‌گردانی او، شاید روزی بتواند همانند سرمربی‌اش آلونسو، به مربی بزرگی تبدیل شود و شاید روزی او را روی نیمکت تیم ملی کشورش ببینیم!

گرانیت ژاکا رکورددار بازی‌های ملی برای سوییس است و امید اول هوادارن سوییس برای درخشش در آلمان است.

نحوه صعود به یورو

صعود مستقیم به‌عنوان تیم دوم گروه I مقدماتی با 17 امتیاز شامل 4 پیروزی، 5 تساوی و 1 شکست، پایینتر از رومانی و بالاتر از اسراییل، بلاروس، کوزوو و آندورا (گروه 6 تیمی)

سوییس موفق به پیروزی بر حریف اصلی خود رومانی نشد. در خانه مقابل رومانی با نتیجه 2-2 متوقف شدند و در خانه رومانی، 1-0 شکست خوردند.

زکی امدونی مهاجم اصالتاً مصری سوییس، با 6 گل بهترین گلزن گروه مقدماتی شد.

سابقه در یورو

5 دوره حضور بدون افتخار خاصی.

در آخرین دوره (یورو 2020)، سوییس با شکست فرانسه در 1/8، به 1/4 صعود کرد. این بهترین عملکرد و بیشترین میزان پیشروی سوییس در یورو است.

سوییسی‌ها پس از یک تساوی جذاب 3-3 با فرانسه، خروس‌ها را در ضربات پنالتی شکست دادند. در مرحله بعد نیز حریف سرسختی برای ماتادورها بودند و پس از تساوی 1-1 در وقت‌های عادی، بازی به پنالتی کشیده شد، اما این بار سوییس ناکام ماند و اسپانیا به نیمه‌نهایی صعود کرد.

تصویری از خوشحالی بازیکنان سوییس پس از شکست فرانسه در پنالتی‌ها

سهم باشگاه‌ها

بولونیا با 3 بازیکن بیشترین سهم را در لیست سوییس دارد. موناکو با 2 بازیکن در رده بعدی قرار دارد و سایر باشگاه‌ها نیز دارای 1 بازیکن هستند.

گرگور کوبل دروازه‌بان دورتموند، یان زومر دروازه‌بان اینترمیلان، فابین شار مدافع نیوکاسل و اُکافور مهاجم میلان، از جمله بازیکنان شناخته‌شده سوییس هستند.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی مجارستان و سرگذشت جالب سرمربی ایتالیایی‌الاصل آن‌ها

🔹پیش بازی اسپانیا–کرواسی؛ جذاب‌ترین بازی هفته اوّل یورو ۲۰۲۴

🔹ویدیو | خلاصه بازی آلمان 5-1 اسکاتلند (اختصاصی فوتبال7- گزارش عربی)

🔹ویدیو | گل‌های بازی آلمان 5-1 اسکاتلند (گزارش فرانسوی- اختصاصی فوتبال7)

🔹نکات آماری خواندنی و دست اول از بازی آلمان 5-1 اسکاتلند (درخشش کروس و جمال موسیالا)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7