معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی مجارستان و سرگذشت جالب سرمربی ایتالیایی‌الاصل آن‌ها

از ساعت 16:30 امروز شنبه، دومین دیدار یورو 2024 بین تیم‌های مجارستان و سوییس برگزار می‌شود. اگر قصد آشنایی با تیم ملی مجارستان را دارید، این مقاله برای شماست.

1403/03/26 10:13 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی مجارستان و سرگذشت جالب سرمربی ایتالیایی‌الاصل آن‌ها

تیم ملی مجارستان برای 3 امین دوره متوالی در یورو شرکت می‌کند.

مجارستان در آخرین دوره لیگ ملت‌های اروپا (23-2022)، نتایج شگفت‌انگیزی داشت. مجارها انگلیس را رفت و برگشت (شامل یک پیروزی 4-0 خانگی) و آلمان را 1 بار شکست دادند. آن‌ها در این گروه مرگبار، پس از ایتالیا دوم شدند.

وقتی از تیم ملی مجارستان صحبت می‌شود، حواس‌ها خودبخود معطوف دومینیک سوبوسلای، هافبک تهاجمی لیورپول می‌شود، اما دروازه‌بان این تیم «پیتر گولاچی»، مدافع باسابقه لایپزیش «ویلی اوربان» و وینگر فرایبورگ «رولاند سالای» را که خالق گل‌های زیباست، نباید از یاد بُرد.

مجارها یک مدافع چپ نیز به اسم کالوم استایلز دارند. اگر از اسمش تعجب کرده‌اید، طبیعیست. چون او یک بازیکن انگلیسی است که برای باشگاه بارنزلی انگلیس (تیم دسته 3) بازی می‌کند. او تاکنون در هیچ باشگاه غیرانگلیسی بازی نکرده و حتی قادر به صحبت به زبان مجارستانی نیست، اما در سال 2020 متوجه شد که مادربزرگ او اصالتی مجارستانی داشته!

نخستین بازی مجارستان در یورو 2024، امروز شنبه ساعت 16:30 مقابل سوییس برگزار می‌شود. مجارستان در رده 26 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر بازی‌های مجارستان در گروه 1 (A) مسابقات

آلمان-مجارستان، چهارشنبه 30 خرداد 19:30

اسکاتلند-مجارستان، یکشنبه 3 تیر 22:30

مربی تیم ملی مجارستان کیست؟

مارکو روسی سرمربی سابق تیم‌های دسته‌های پایین ایتالیا و باشگاه مجارستانی مشهور بوداپست‌هونوِد.

روسی 59 ساله، ایتالیایی‌الاصل است و سال پیش، تابعیت مجارستانی را کسب کرد. او که اکنون شهروند مجارستان محسوب می‌شود، سرگذشت جالبی در دنیای مربیگری دارد.

روسی پس از 7 سال نتایج ضعیف در تیم‌های سطح پایین ایتالیا، در رستوران یکی از دوستان خود در مجارستان مشغول بکار شد و قصد داشت مربیگری را به‌طور کامل کنار بگذارد. از قضا دوست او با مالک باشگاه هونوِد، یکی از باشگاه‌های قدیمی مجارستان، آشنا بود. هونود همان باشگاهیست که فرانس پوشکاش مشهور را به جهان معرفی کرد.

مرد ایتالیایی، با تشویق دوستش، با مدیر ورزشی باشگاه هونود تماس گرفت و سرمربی این باشگاه شد. در دومین سال حضورش در هونود، در سال 2017 این باشگاه را پس از 24 سال قهرمان مجارستان کرد و سال بعد سرمربی مجارستان شد. او اکنون 3 امین مربی باسابقه در تیم ملی مجارستان است!

در دوره پیشین یورو، مجارستان در گروه مرگ در کنار فرانسه، آلمان و پرتغال قرار گرفته بود و نمایش‌های قابل‌تحسینی داشت. آن‌ها فرانسه و آلمان را متوقف کردند و اگر گل دقایق پایانی گورتزکا نبود، به مرحله حذفی صعود کرده بودند.

این بار مجارستان در گروه ساده‌تری قرار دارد و تیم باتجربه‌تریست. آیا مارکو روسی که 3 سال پیاپی به‌عنوان «چهره ورزشی سال» کشور مجارستان انتخاب شده، می‌تواند به رؤیاهای بزرگ با مجارستان فکر کند؟

روسی در 64 بازی با مجارستان، 33 پیروزی، 14 تساوی و 17 شکست کسب کرده، یعنی نرخ پیروزی %.51.5 .

مجارها از 16 بازی آخر خود فقط 1 شکست دارند. مجارستان، 3 دیدار از 4 دیدار دوستانه خود پیش از یورو را پیروز شده است. مهمترین پیروزی آن‌ها، پیروزی 1-0 برابر ترکیه بود و برابر ایرلند نیز 2-1 شکست خوردند.

ستاره اصلی مجارها؟

دومینیک سوبوسلای 23 ساله با 42 بازی ملی و 12 گل

سوبوسلای که کاپیتان تیم ملی است، با 4 گل و 5 پاس گل، ستاره مجارها در مقدماتی یورو بود. به لطف او، مجارستان مقدماتی را بدون شکست به پایان رساند.

سوبوسلای هافبک باشگاه لیورپول، در تیم ملی به‌عنوان یک هافبک شناور بازی می‌کند. خلاقیت در بازیسازی، قدرت دوندگی و مشارکت بالا در کار دفاعی، ویژگی‌های اصلی اوست.

در دور مقدماتی، او یک ضربه آزاد 25 متری تماشایی را برابر بلغارستان به ثمر رساند. بنابراین توانایی‌های او در ضربات آزاد را نیز نباید دست کم گرفت. مارکو روسی در وصف توانایی شوت‌زنی سوبوسلای می‌گوید: «بیش از 50 سال است که در ورزش فوتبال هستم و کمتر بازیکنی را دیده‌ام که قدرت و دقت شوت‌زنی او مثل سوبوسلای باشد.»

گل دقیقه 90 سوبوسلای در مقدماتیِ یورو 2020، باعث صعود کشورش به یورو شد، اما خود او به دلیل مصدومیت، یورو را از دست داد. سوبوسلای با قدرت گام به این دوره از مسابقات می‌گذارد تا خاطره تلخ آن مصدومیت را از ذهنش پاک کند.

نحوه صعود به یورو

صعود مستقیم به‌عنوان تیم اول گروه G مقدماتی با 18 امتیاز شامل 5 پیروزی و 3 تساوی، بالاتر از صربستان، مونته‌نگرو، لیتوانی و بلغارستان.

سابقه در یورو

4 دوره حضور با یک عنوان سومی و یک عنوان چهارمی.

البته عناوین مجارستان در زمانی به دست آمد که مسابقات فقط با 4 تیم برگزار می‌شد!

در قرن 21، مهمترین افتخار آن‌ها، صعود به 1/8 در یورو 2016 است.

تصویری از مجارستان در یورو 2020

سهم باشگاه‌ها

باشگاه فرنس‌واروش مجارستان با 3 بازیکن، بیشترین سهم را در لیست دارد. باشگاه لایپزیش با 2 بازیکن در رده بعدی است و بقیه بازیکنان از باشگاه‌های مختلفند.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹پیش بازی اسپانیا–کرواسی؛ جذاب‌ترین بازی هفته اوّل یورو ۲۰۲۴

🔹ویدیو | خلاصه بازی آلمان 5-1 اسکاتلند (اختصاصی فوتبال7- گزارش عربی)

🔹ویدیو | گل‌های بازی آلمان 5-1 اسکاتلند (گزارش فرانسوی- اختصاصی فوتبال7)

🔹نکات آماری خواندنی و دست اول از بازی آلمان 5-1 اسکاتلند (درخشش کروس و جمال موسیالا)

🔹رسمی: ترکیب تیم‌های آلمان و اسکاتلند برای بازی افتتاحیه یورو 2024 (22:30 امشب)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7