هیروکی ایتو مدافع جدید بایرن مونیخ و تیم ملی ژاپن کیست؟

بایرن مونیخ به‌عنوان اولین خرید ونسان کمپانی، هیروکی ایتو مدافع وسط اشتوتگارت را به خدمت گرفت. اگر با این بازیکن آشنا نیستید، خواندن این مقاله کوتاه، شما را با هیروکی ایتو آشنا می‌کند.

1403/03/24 21:35 بهروز شیعه‌یان

هیروکی ایتو مدافع جدید بایرن مونیخ و تیم ملی ژاپن کیست؟

بایرن‌مونیخ امروز مبلغ فسخ 30 میلیون یورویی هیروکی ایتو را پرداخت کرد و برای 4 سال او را به خدمت گرفت. اما هیروکی ایتو مدافع تیم ملی ژاپن کیست؟!

هیروکی ایتو کیست؟

هیروکی ایتو، از آن دست بازیکنانیست که رشد سریعی داشته و به یکباره از دسته 2 ژاپن، به اشتوتگارت و بعد از انتقال امروز، به بایرن‌مونیخ رسید.

ایتو در سال 2015، به آکادمیِ جوبیلوایواتا، قهرمان سه دوره لیگ ژاپن پیوست. پس از 2 سال بازی در تیم زیر 15 ساله‌های جوبیلو ایواتا، به عضویت تیم اصلی در آمد. او در سال 2018 در جام جِی‌لیگ ژاپن که چیزی شبیه به جام اتحادیه انگلیس یا فرانسه است، نخستین بازی خود را برابر شیمیزو اس‌پالس انجام داد. چند ماه بعد در لیگ ژاپن (جِی لیگ)، نخستین بازی خود را برابر کاشیوا ریسول انجام داد. اما فرصت بازی زیادی در تیم اصلی پیدا نکرد.

در سال 2019، به ناگویا گرامپوس قرض داده شد و پس از تنها 9 بازی برای این تیم، به ایواتا بازگشت. در بازگشت، او نتوانست در لیگ برتر ژاپن بازی کند، چون ایواتا به دسته 2 سقوط کرده بود، اما ایتو 188 سانتی به مدافع اصلی تیمش تبدیل شد. ایتو در 37 بازی از 42 بازی ایواتا در دسته 2 ژاپن حضور داشت و به جز 1 بازی، در همه بازی‌های فصل 2020 ثابت بود. در فصل 2021 تعداد بازی‌های ایتو در ترکیب ایواتا دوباره کاهش پیدا کرد، اما نمایش‌های او در حدی بود که باعث جلب توجه باشگاه اشتوتگارت شود. اشتوتگارت در میانه فصل ژاپن (لیگ ژاپن بر خلاف لیگ‌های اروپایی در تابستان نیز ادامه دارد)، ایتو را به‌صورت قرضی به خدمت گرفت تا در فصل 22-2021 بوندس‌لیگا از او استفاده کند.

برنامه اشتوتگارت این بود که ایتو را ابتدا به تیم زیر 21 ساله‌های باشگاه تزریق کند تا آمادگی لازم برای بازی در فوتبال اروپا را کسب کند، اما با توجه به برگزاری لیگ ژاپن در تابستان و آماده بودن این بازیکن به لحاظ جسمانی، او به‌سرعت در تمرینات تیم جا افتاد و نظر پلگرینو ماتاراتزو، مربی وقت اشتوتگارت را جلب کرد. ایتو به حدی چشم ماتاراتزو را گرفت که از همان نخستین بازی فصل اشتوتگارت که یک بازی جام حذفی بود، او را در ترکیب قرار داد. ایتو رفته‌رفته به مدافع ثابت اشتوتگارت تبدیل شد و 7 بازی فصل 22-21 از هفته 8 ام تا 14 ام را به‌عنوان یار اصلی آغاز کرد.

در نوامبر 2021، ایتو برای نخستین بار به‌عنوان بازیکن ماه بوندس‌لیگا انتخاب شد. او در 2 فصل متوالی به اشتوتگارت کمک کرد تا به‌صورت لب مرزی، از سقوط نجات پیدا کند و در بوندس‌لیگا باقی بماند. پس از دائمی شدن قرارداد ایتو با اشتوتگارت در سال 2022، در فصلی که گذشت، یعنی فصل 24-2023 او به مدافع وسط اصلی تیم تبدیل شد و در نایب‌قهرمانی اشتوتگارت و کنار زدن بایرن‌مونیخ در جدول، نقش مهمی ایفا کرد. اما داستان ایتو به همینجا ختم نشد و امروز خبر رسید که بزرگترین تیم تاریخ فوتبال آلمان، با 30 میلیون یورو او را به خدمت گرفته است تا رؤیاپردازی‌های ایتو از دسته 2 ژاپن تا بالاترین سطح فوتبال اروپا، ادامه داشته باشد.

درخشش ایتو در بوندس‌لیگا، باعث شد که به تیم ملی ژاپن نیز دعوت شود. او 19 بازی برای ژاپن انجام داده است که حاصل آن 1 گل و 2 پاس گل بوده. ایتو پس از یک حضور کوتاه در جام‌جهانی 2022 مقابل کاستاریکا، در جام ملت‌های آسیا 2023، به یکی از مدافعان ثابت ژاپن تبدیل شد. او در بازی مقابل ایران که با شکست و حذف ژاپن همراه بود، به‌عنوان مدافع چپ بازی کرد. در روز بد ژاپنی‌ها مقابل ایران، ایتو با کسب نمره 7 از 10، یکی از 2 بازیکن خوب تیمش بود که نمره بالای 7 از وبسایت فوت‌موب دریافت کردند.

سبک بازی ایتو

سبک بازی ایتو تا حدودی شبیه به ده‌لیخت است. با توجه به قد بلندی که دارد، همانند او، روی ضربات ایستگاهی و کرنرها خطرناک است. البته ده‌لیخت در هوا قدرتمندتر از اوست، اما هر دو بازیکن، مدافعانی سختکوش هستند که به مشارکت در حملات و توزیع توپ از خط دفاعی نیز علاقمندند. اصلی‌ترین ویژگی ایتو، پاس‌های بلند به پُشت مدافعان حریف است که با پای چپ خود، برای استفاده‌یِ هم‌تیمی‌هایش ارسال می‌کند.

او در 26 بازی این فصل برای اشتوتگارت، حضور یافت و 2 پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کرد. 157 تکل موفق، پیروزی در 43 نبرد هوایی و %90.5 پاس صحیح، دیگر آمارهای عالی او هستند. از نظر پاس صحیح، او 10 اُمین بازیکن برتر بوندس‌لیگاست و از نظر تکل‌زنی نیز با 53 درصد تکل موفق، 6 امین بازیکن اشتوتگارت است.

آمار ایتو در 365 روز گذشته در فاز هجومی بی‌نظیر است. طبق اطلاعات پایگاه آمار و تاریخ فوتبال، او در بسیاری از آمارها جزو 30 درصد برتر بوندس‌لیگاست.

او 85 بازی رسمی در بوندس‌لیگا انحام داده که در 29 بازی آن پیروز شده است.

آیا ایتو نخستین ژاپنی اشتوتگارت بود؟

پیش از ایتو، 5 بازیکن ژاپنی دیگر نیز در اشتوتگارت بازی کرده‌اند که مشهورترین آن‌ها، شینجی اُکازاکی معروف و هم‌چنین کاپیتان سابق اشتوتگارت، واتارو اِندو است که اکنون در لیورپول توپ می‌زند. همه آن‌ها به جز 1 نفر نیز برای اشتوتگارت گلزنی کرده‌اند. بنابراین باشگاه اشتوتگارت از سنت دیرینه خود در استخدام بازیکنان ژاپنی پیروی کرده است.

هم‌چنین از امروز، ایتو به سومین بازیکن ژاپنی تاریخ بایرن‌مونیخ تبدیل می‌شود. بازیکنان پیشین، تاکاشی اُسامی و تایچی فوکوی بودند که مجموعاً 6 بازی برای بایرن انجام دادند. با این سابقه ضعیف ژاپنی‌ها، آیا ایتو می‌تواند در بایرن موفق شود. نظر شما چیست؟

دیگران درباره ایتو چه می‌گویند؟

کریستوف فروند مدیر ورزشی بایرن: «یک مدافع بلندقامت و تهاجمی که در استفاده از پای چپش تبحر داره. یک مُدافع چندپُسته که هم میتونه در مرکز دفاع بازی کنه و هم در جناح چپ. به‌عنوان یک بازیکن جوون به آلمان اومد، پیشرفت خوبی داشته و پتانسیل پیشرفت بسیار بیشتر رو هم داره.»

سرمربی اشتوتگارت سباستین هوینس: «یک مدافع عالی که تمام توانایی‌های لازم برای بازی در سطح بالای فوتبال اروپا رو داره.»

هیروکی یامادا هم‌تیمی سابق ایتو در جوبیلو ایواتا و مدافع سابق تیم کارلسروهه: «فکر می‌کردم چند ماه طول بکشه تا به فوتبال آلمان عادت کنه، ولی سرعت انطباقش، حیرت‌انگیز بود!»

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | خلاصه بازی دوستانه برزیل 1-1 آمریکا (گلزنی رودریگو و درخشش دروازه‌بان آمریکا)

🔹به مناسبت تولد 32 سالگی محمد صلاح؛ شرح کامل بیوگرافی و سوابق فوتبالی پادشاه مصری

🔹روبرتو ده‌زربی در آستانه هدایت المپیک مارسی

🔹آسان ویدرائوگو پدیده 17 ساله فوتبال آلمان کیست؟ آیا او پل پوگبای جدید است؟

🔹رسمی | پائولو فونسکا سرمربی میلان شد

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7