آسان ویدرائوگو پدیده 17 ساله فوتبال آلمان کیست؟ آیا او پل پوگبای جدید است؟

بایرن‌مونیخ نتوانست در رقابت برای جذب ویدرائوگو پیروز شود و لایپزیش با پرداخت مبلغ فسخ 10 میلیون یورویی این پدیده، او را به خدمت گرفت.

1403/03/24 16:35 بهروز شیعه‌یان

آسان ویدرائوگو پدیده 17 ساله فوتبال آلمان کیست؟ آیا او پل پوگبای جدید است؟

باشگاه شالکه که در دسته دوم آلمان به سر می‌برد و از دوران غرورانگیز خود فاصله گرفته، برای فرار از مشکلات مالی مجبور به فروش چند بازیکن خود در این فصل بود.

این باشگاه در سالیان اخیر، بازیکنانی چون ینس لمن، مسعود اوزیل و لروی سانه را به دنیای فوتبال معرفی کرده است. آخرین پدیده آن‌ها که امروز با قراردادی 5 ساله به لایپزیش منتقل شد، آسان ویدرائوگو است.

ویدرائوگو در حالی که 8 سال بیشتر نداشت، بازی در رده‌های پایه شالکه را آغاز کرد. نام آسان ویدرائوگو، نخستین بار در فصل 22-2021 در کانون توجه قرار گرفت، زمانی که در 15 بازی برای تیم زیر 17 ساله‌های شالکه، 7 گل و 8 پاس گل ثبت کرد. در فصل 23-2022 ، به تیم زیر 19 ساله‌های شالکه راه یافت و با به ثمر رساندن 7 گل در 13 بازی، نشان داد که تغییر به رده بالاتر، تأثیری در اراده او نداشته است.

پدر ویدرائوگو نیز یک فوتبالیست بود که 62 بازی برای تیم ملی بورکینافاسو و 3 بازی برای باشگاه کُلن المان انجام داده بود.

در فصل 24-2023 ویدرائوگو در حالی‌که فقط 17 سال و 80 روز سن داشت، برای نخستین بار برای تیم اصلی شالکه 04 به میدان رفت. اگرچه در نخستین بازی او، شالکه با نتیجه 5-3 از هامبورگ شکست خورد، اما او با گلزنی در این بازی، موفق شد رکورد گلزنی این باشگاه را که در اختیار یولیان دراکسلر بود، بشکند و همزمان، به جوانترین بازیکن باشگاه شالکه در یک بازی رسمی تبدیل شود.

پیش از آغاز این فصل نیز او با تیم زیر 17 ساله‌های آلمان قهرمان اروپا شد و با حضور در 4 بازی از 6 بازی این تیم، نقش محوری در این قهرمانی ایفا کرد. او در بازی نیمه‌نهایی مقابل لهستان گلزنی کرد و در فینال مقابل فرانسه نیز بسیار مؤثر ظاهر شد. نمایش‌های او باعث شد که در کنار 2 جوان دیگر فوتبال آلمان، مدال «فریتس والتر» را از فدراسیون فوتبال آلمان دریافت کند. این مدال برای پاسداشت پدیده‌های جوان، به آن‌ها اعظا می‌شود. ویدرائوگو و هم تیمی‌هایش آلمان را پس از 14 سال قهرمان اروپا کردند و باشگاه شالکه از همین‌جا متوجه شد که ویدرائوگو آماده بازی برای تیم بزرگسالان است.

ویدرائوگو در سال 2023 نیز همراه با تیم نوجوانان آلمان، به جام‌جهانی رفت و با شکست مجدد فرانسه در جام‌جهانی، در اوج جوانی، دومین جام خود را به دست آورد (همان جام امسال در کشور اندونزی که نوجوانان ایران با نتیجه 3-2 بر برزیل پیروز شدند.) البته او به دلیل مصدومیت، فقط حضور مختصری در 2 بازی آلمان داشت، اما بهرحال اکنون عنوان قهرمانی جهان را یدک می‌کشد.

سبک بازی ویدرائوگو

سبک بازی او چیزی بین ژابی آلونسو و اسین است. شاید تنوع پاس‌های او مثل آلونسو مربی فعلی لورکوزن نباشد، اما همانند او تمایل به توپگیری از عقب و پایه‌ریزی حملات را دارد. از طرفی سرعت انفجاری او مانند سرعت اسین در دوران اوج است و می‌تواند پا به توپ، از خطوط حریف عبور کند. ویدرائوگو، در فصل 24-23 برای شالکه در بوندس‌لیگای دو ، 3 گل نیز به ثمر رساند که با توجه به سنش، نوید یک هافبک گلزن را می‌دهد. او 2 پاس گل هم برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کرد.

برخی نیز او را با پوگبا در دروان اوجش در یوونتوس و اوایل حضورش در منچستر مقایسه می‌کنند و او را پوگبای جدید می‌دانند. پوگبا در آن مقطع، یک هافبک باکس تو باکس عالی بود که توانایی حرکت پا به توپ، دریبلینگ، تکل‌زنی و توپگیری و مهمتر از همه، توانایی تشخیص فضاهای مناسب و تغییر سریع جهت بازی را داشت.

صرف‌نظر از اینکه ویدرائوگو با چه بازیکنی مقایسه شود، روشن است که او چیزی بین یک شماره 8 و یک شماره 6 است. او یک هافبک با قدرت حمل توپ از دفاع خودی تا میانه‌های زمین یا حتی تا محوطه جریمه حریف است که می‌تواند تفاوت را در بازی‌های بزرگ رقم بزند. به‌علاوه او از آن فوتبالیست‌های قدبلندیست (191 سانت) که قدشان مانعی برای مهارت و تکنیکشان نیست. با این قد قابل‌توجه و قدرت سر زنی ویدرائوگو، او روی کرنرها نیز یک خطر جدی محسوب می‌شود و هم‌چنین نشان داده که توانایی شوت‌های مهلک راه دور با هر دو پا را دارد. او در یک بازی دوستانه برای شالکه، یک گل زیبای راه دور به ثمر رساند.

دیگران درباره ویدرائوگو چه می‌گویند؟

اولاف تون، اسطوره باشگاه شالکه، بایرن‌مونیخ و تیم ملی آلان، در وصف او می‌گوید: «آسان یک بسته‌ی کامله، ترکیبی از هوش بازی، سرعت، کار تیمی، شم گل‌زنی، قدرت فیزیکی و توانایی ارسال پاس نهایی.»

تیم والتر سرمربی باشگاه هامبورگ که ویدرائوگو نخستین بازی خود را برابر تیم او انجام داد: «آسان یک جواهر واقعیه. به احترامش کلاه از سر بر میدارم! واقعاً بازیکن خوبیه.»

آندره هِکلمَن مدیر ورزشی باشگاه شالکه: «یک فوتبالیست فوق‌العاده مستعد. به‌سرعت با تیم بزرگسالان ما وفق پیدا کرد. طبیعیه چون توانایی‌هاش فراتر از سنشه!»

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹رسمی | پائولو فونسکا سرمربی میلان شد

🔹ویدیو | گل‌های بازی دوستانه برزیل 1-1 آمریکا (گلزنی رودریگو و ضربه آزاد تماشایی پولیشیچ)

🔹ویدیو | برخورد ضربه آزاد زیبای رونالدو به تیر دروازه ایرلند (+ حرکت انسان‌دوستانه او)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی دانمارک مثل همیشه به دنبال رقابت با نتایج پیش‌بینی‌ها !

🔹کدام ستاره‌ها برای نخستین بار در جام ملت‌های اروپا شرکت می‌کنند؟ از دی مارکو تا ویرتز

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7