به مناسبت تولد 32 سالگی محمد صلاح؛ شرح کامل بیوگرافی و سوابق فوتبالی پادشاه مصری

هرآنچه که از عزیز مصر باید بدانید!

1403/03/24 17:47 علی ساغری

به مناسبت تولد 32 سالگی محمد صلاح؛ شرح کامل بیوگرافی و سوابق فوتبالی پادشاه مصری

امکان ندارد کسی فوتبال اروپا را دنبال کند و شناختی از ستاره مصری تیم لیورپول نداشته باشد. محمد صلاح، بازیکنی که در این سالها در جمع لک لک‌های آنفیلد به خوبی درخشیده است، امروز 32 سالگی خود را جشن می‌گیرد. دوران فوتبالی او پر از خاطرات شیرین و تلخ برای خودش و هواداران فوتبالی است. از زدن گل صعود مصر به جام جهانی گرفته تا مصدومیت در بازی مقابل رئال مادرید در فینال اروپا. به همین مناسبت این مطلب از سایت فوتبال7 را به شرح بیوگرافی و سوابق فوتبالی محمد صلاح اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم قصد آشنایی بیشتر با این بازیکن و مرور خاطرات فوتبالی با وی را دارید، با ما تا پایان همراه باشید.

نگاهی کلی به بیوگرافی و سوابق محمد صلاح

محمد صلاح حامد محروس غالی در 15 ژوئن 1992 در روستای نجریج، از توابع شهرستان نسیون کشور مصر متولد شد. او فوتبالش را از تیم المقاولون العرب کشور مصر شروع کرد و در سال 2010 به رده‌های سنی بزرگسالان این تیم پیوست و توانست مقابل الاهلی اولین گل خود را بزند. او سپس به تیم‌های شناخته شده اروپایی مانند بازل، چلسی، فیورنتینا، رم و لیورپول پیوست. صلاح دختری به نام مکه دارد و بدلیل داشتن اعتقادات اسلامی، بعد از هربار گلزنی سجده می‌کند. ستاره مصری حال حاضر دنیای فوتبال، در 100 بازی برای تیم ملّی مصر به میدان رفته و موفّق به زدن 57 گل نیز شده است.

بازل سوئیس؛ نخستین تجربه اروپایی محمد صلاح

صلاح در آوریل سال 2012 از المقاولون به تیم شناخته شده بازل سوئیس پیوست و در 47 بازی توانست 9 گل برای این تیم به ثمر برساند. وی نقش مهمی در پیروزی‌های تیمش در پلی اف لیگ قهرمانان اروپا داشت و مقابل لودوگورتس و مکابی تل آویو توانست گلزنی کند. وی همچنین در بازی بازل سوئیس و چلسی در مرحله گروهی موفّق گلزنی به نماینده انگلیس شد.

چلسی؛ دوران نه چندان موفّق ستاره مصری

او در ژانویه سال 2014 به جمع آبی پوشان استمفوردبریج پیوست و تبدیل به نخستین بازیکن مصری چلسی شد. علی رغم اینکه صلاح موفق به گلزنی مقابل آرسنال در دربی لندن شد، اما به طور کلی فرصت زیادی برای بازی در این تیم پیدا نکرد و به عقیده بسیاری از افراد این بخش از دوران فوتبالی صلاح، مقطعی ناموفق بوده است.

فیورنتینا؛ اوّلین تجربه ایتالیایی صلاح

او در سال 2015 به عنوان بازیکن قرضی به فیورنتینا پیوست. او اوّلین گل اروپایی خود با پیراهن فلورانسی‌ها را مقابل تاتنهام به ثمر رساند. در آن دوره از لیگ اروپا، فیورنتینا در مجموع با نتیجه سه بر یک موفق شد نماینده شمال لندن را شکست دهد. صلاح با پیراهن فیورنتینا 16 بازی کرد و 6 گل نیز به ثمر رساند.

از فلورانس به رم!

او با یک قرارداد قرضی طولانی مدت از فیورنتینا به رم پیوست. صلاح اولین گل خود را با پیراهن این تیم مقابل ساسولو به ثمر رساند. ستاره مصری با پیراهن رم، بارها موفق به بازکردن دروازه تیم سابقش؛ یعنی فیورنتینا شد. عمل خوب این بازیکن در میان یاران توتی سبب شد که قراردادش تا پایان فصل 2016 – 2017 دائمی شود. وی در مجموع 65 بازی برای رم به میدان رفت و 29 گل نیز به ثمر رساند.

لیورپول؛ سکوی پرتاب صلاح!

ستاره مصری در 22 ژوئن 2017 با قراردادی به ارزش 36.5 میلیون پوند به جمع شاگردان کلوپ در لیورپول پیوست. تا پیش از صلاح، رکورد گران‌ترین انتقال به لیورپول دراختیار اندی کارول بود که در سال 2011 با مبلغ 35 میلیون پوند به این تیم پیوست. درست مانند چلسی، محمد صلاح در لیورپول هم به عنوان اولین بازیکن مصری تیمش لقب گرفت. وی در ابتدای کار خود عملکرد چندان چشمگیری در جمع لک لک‌های آنفیلدی نداشت. اما به سرعت خودش را ثابت کرد و توانست 36 گل برای تیمش به ثمر برساند. این آمار گلزنی او را بالاتر از لیونل مسی و هری کین در صدر جدول گلزنان برتر فوتبال اروپا قرار داد. صلاح در هر دو بازی چمپیونزلیگ 2018 مقابل منچسترسیتی موفق به گلزنی شد و نقش مهمی در رسیدن لیورپول به 4 تیم پایانی داشت.

در بازی نیمه نهایی تیمش مقابل آ اس رم، موفّق به گلزنی شد، اما به احترام تیم سابقش خوشحالی نکرد. وی در فینال لیگ قهرمانان اروپا 2018، مقابل رئال مادرید با خطای شدید سرخیو راموس مصدوم شد. با این حال مشکلی برای همراهی تیم ملّی کشورش در جام جهانی 2018 نداشت. صلاح در سال بعد، یعنی در سال 2019 توانست با تیمش به عنوان قهرمانی اروپا برسد و لیورپول را صاحب ششمین قهرمانی اروپا کند. او تا به امروز در 250 بازی برای قرمز های مرسی ساید به میدان رفته و موفّق به زدن 155 گل نیز شده است.

لحظات خاطرانگیز صلاح در دنیای فوتبال

هواداران فوتبال خاطرات تلخ و شیرین بسیاری با این ستاره مصری دارند. این لحظات نوستالژیک گاه در عرصه ملّی و دربرخی موارد نیز، در عرصه باشگاهی از سوی این بازیکن به ثبت رسیدند.

انتخاب صلاح به عنوان بهترین بازیکن سال 2017

ستاره مصری لیورپول در اوّلین فصل حضورش در جمع لک لک‌های آنفیلد به عنوان بهترین بازیکن قاره آفریقا در سال 2017 از نگاه BBC برگزیده شد. او این لقب را درحضور بازیکنانی مانند پیرامریک اوبامیانگ گابنی و نبی کیتای سنگالی بدست آورد.

زدن گل صعود مصر به جام جهانی 2018

در سری بازی‌های مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی در قاره آفریقا، مصر تنها به یک گل مقابل کنگو نیاز داشت تا به جام جهانی 2018 روسیه صعود کند. دقیقه 95 این بازی صلاح پشت ضربه پنالتی ایستاد و با گل کردن این توپ، بعد از 28 سال تیمش را راهی معتبرترین تورنمنت ملی کرد. او بعد از این بازی لقب عزیز مصر را گرفت. ستاره تیم ملّی مصر در جام جهانی 2018، موفق به گلزنی مقابل روسیه و عربستان صعودی شد، اما نتوانست با تیمش به دور حذفی صعود کند.

وقتی صلاح رکورد شیرر را زد!

در مارس 2023 لیورپول در یک بازی عجیب موفق به کسب پیروزی هفت بر صفر مقابل منچستریونایتد شد. صلاح در این بازی دو گل به ثمر رساند و همراه با آلن شیرر به تنها بازیکنی تبدیل شد که سابقه ده بار گلزنی به شیاطین سرخ را دارد.

حضور صلاح در انتخابات ریاست جمهوری مصر

باوجود اینکه نام محمد صلاح بین کاندیدا‌های ریاست جمهوری مصر در سال 2018 نبود، اما توانست بیش از یک میلیون رای را برای خود کند. به طوری که آمار او حتی از نفر دوّم این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بهتر بود!

 


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹روبرتو ده‌زربی در آستانه هدایت المپیک مارسی

🔹آسان ویدرائوگو پدیده 17 ساله فوتبال آلمان کیست؟ آیا او پل پوگبای جدید است؟

🔹رسمی | پائولو فونسکا سرمربی میلان شد

🔹ویدیو | گل‌های بازی دوستانه برزیل 1-1 آمریکا (گلزنی رودریگو و ضربه آزاد تماشایی پولیشیچ)

🔹ویدیو | برخورد ضربه آزاد زیبای رونالدو به تیر دروازه ایرلند (+ حرکت انسان‌دوستانه او)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7