فوتبال7

رودری؛ الگوی کامل یک هافبک دفاعی در فوتبال مدرن (بخش اول)

نگاهی به روند پیشرفت، آمار و سبک بازی رودری هافبک موفق منچسترسیتی

1402/10/29 15:9 بهروز شیعه‌یان

رودری؛ الگوی کامل یک هافبک دفاعی در فوتبال مدرن (بخش اول)

فوتبال7 | پروژه عظمت گواردیولا و سیتی در لیگ برتر پیش از سال 2019 کلید خورده بود، اما از سال 2019، با ورود یک بازیگر جدید به صحنه، این پروژه وارد فاز دوم خود شد. هافبک دفاعی 27 ساله منچسترسیتی و تیم ملی اسپانیا، پس از پیوستن به اتحاد از اتلتیکومادرید، دوران جدیدی را در این تیم رقم زد که اوج آن، فتح سه‌گانه در سال 2023 بود.

پپ که علاقه خاصی به رودری دارد، خط میانی خود را حول این بازیکن بنا کرده است. رودری در اصل هافبک دفاعی محسوب می‌شود، اما برای توصیف دقیقتر نقش هافبک‌هایی مانند رودری در فوتبال امروز ، از اصطلاح هافبک نگهدارنده (holding midfielder) استفاده می‌شود.

رودری علاوه بر استحکام‌بخشی به سیتی در فاز دفاعی، یکی از پایه‌های حملات این تیم است و با 22 گل و 17 پاس گل، آمار خوبی به‌عنوان یک هافبک دفاعی بر جا گذاشته است.

در بهترین فصل تاریخ سیتی که پرونده آن با قهرمانی جام باشگاه‌های جهان بسته شد، رودری بدون تردید ارزشمندترین بازیکن این تیم بود و اوج هنر او، ضربه دقیق وهنرمندانه‌یی بود که زمینه‌ساز نخستین قهرمانی اروپایی منچسترسیتی شد. رودری که به غیر از یک بازی، در تمام بازی‌های فصل طولانی و طاقت‌فرسای 2023 حضور داشت، نمایش درخشان و ماندگاری بجا گذاشت که تا چندین نسل در حافظه هواداران سیتی باقی می‌ماند.

«« رودری، چه با توپ و چه بدون توپ، یه هافبک تمام‌عیاره. همیشه اونجاست، تو زمان و مکان درست. وقتی فضای خالی رو دید، فرصت رو از دست نداد و با توپ به فضا حمله‌ور شد. کارش عالی بود»» این توصیف پپ گواردیولا از روردی در کنفرانس مطبوعاتی یکی از بازی‌ها بود.

درخشش رودری به عرصه باشگاهی محدود نمی‌شود. رودری از سال 2018 برای تیم ملی اسپانیا به میدان رفت و یکی از ارکان اصلی قهرمانی اسپانیا در لیگ ملت‌ها محسوب می‌شود. رودری از بسیاری جهات، همان هافبک دفاعی مدرنیست که مربیان امروزی برای ساختن یک تیم خوب نیاز دارند: هشیار در دفاع، جنگنده در نبرد‌های فیزیکی، عالی در قطع توپ، توانمند در تشخیص زمان مشارکت در حمله و دفاع، استاد در پخش توپ و نقطه اتصال قابل‌اتکا بین مدافعان و سایر هافبک‌ها و مهاجمان.

تولد یک ستاره

رودری که محصول آکادمی ویارئال است، به‌عنوان تعویضی برونو سوریانو وارد تیم اصلی شد. بخت با رودری یار بود و با آسیب‌دیدگی جدی سوریانو، رودری خیلی زود جایگاه خود را در این تیم تثبیت کرد. نقشه حرارتی رودری در زمان حضورش در ال‌مادریگال، خبر از تولد یک هافبک دفاعی نخبه می‌داد. نمایش درخشان رودری در ویارئال با 78 بازی و 2 پاس گل، سیمئونه را متقاعد ساخت که رودری را به مادرید منتقل کند. بازی زیر نظر سیمئونه که خود یک هافبک دفاعی جنگنده و با استعداد بود و هم‌چنین سبک بازی اتلتیکو که مبتنی بر فاصله کم بین بازیکنان و خطوط است، باعث شد که رودری از نظر دفاعی پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

رودری یک فصل بیشتر در اتلتیکو ماندگار نبود و پس از 47 بازی، مادرید را به مقصد منچستر ترک کرد. سبک بازی گواردیولا که مبتنی بر مالکیت بالا و کانترپرس است، یک چالش جدید و جدی برای جوان 23 ساله اسپانیایی بود. و بر خلاف اتلتیکو، رودری این بار در فاز هجومی پیشرفت کرد.

آمار رودری در سیتی

برای دستیابی به درک بهتر از عملکرد رودری در سیتی، بیایید نگاهی به آمار رودری بیندازیم.

از نظر کانترپرس یا همان، بازپس‌گیری سریع توپ در نزدیکی محوطه جریمه حریف، روردی در یک پیشرفت قابل‌توجه، از 77. 3 در هر بازی در فصل 20-2019، به 63. 6 در فصل 23-2022 رسید. از نظر قطع توپ، رودری روند تقریباً ثابتی را طی کرده، اما طبق آمارها، سال پیش که اوج بازی رودری بود، قطع توپ‌های او دو برابر شد و به 3. 4 در هر بازی رسید.

رودری در فاز دفاعی همیشه عالی بوده، اما زیر نظر گواردیولا، از نظر تهاجمی نیز پیشرفت کرده و آمار شوت‌های داخل محوطه او دو برابر شده است. رودری از 0.5 شوت در هر بازی در فصل نخست، به بیش از 1 شوت در چارچوب در فصل پیش رسید.

xG او در فصل 23-2022 لیگ برتر، به 15. 4 رسید، بدین‌معنا که هم کمیت شوت‌های او بهبود یافته است و هم کیفیت آن‌ها. به زبان ریاضی، شوت‌های بیشتر رودری، با احتمال بیشتری تبدیل به گل می‌شوند.

در تنها فصل حضور رودری در اتلتیکومادرید، %7.43 از شوت‌های اتلتیکو (درون و بیرون محوطه)، سهم رودری بود. در نخستین فصل در سیتی، شوت‌های رودری به 3.7 درصد کاهش یافت، اما به‌تدریج اوج گرفت و در فصل پیش، به %7.5 رسید. اگرچه رودری فصل پیش، گل‌های کمتری نسبت به 22-2021 به ثمر رساند (3 گل در مقایسه با چهار گل)، اما گل‌های او تعیین‌کننده‌تر شدند، از جمله گل برابر اینتر در فینال لیگ قهرمانان.

رودری در هر دو نوع پاس کوتاه و بلند تبحر دارد. سهم رودری از کل پاس‌های سیتی، در نخستین فصل، 10 درصد و در فصول بعدی، به‌ترتیب 12 و %12.4 بود که نشان از پیشرفت او در یک آمار دیگر دارد. از نظر پاس‌های نزدیک به محوطه جریمه حریف، رودری از %18.8 در فصل 19-2018 در اتلتیکو، به %19.6 در فصل 23-2022 در سیتی ارتقا یافت. هم‌چنین تعداد پاس گل‌های او در فصل پیش به 9 عدد در کل رقابت‌ها رسید، یعنی4 و نیم برابر فصل اول حضورش در سیتی (2 پاس گل).

لیگ برتر در قبضه رودری

این بخش را به مقایسه رودری با همتایان خود در فصل 23-22 لیگ برتر اختصاص می‌دهیم. در فصل 23-22 ، دقت پاس رودری به 5. 91 درصد رسید. نفر دوم، کایسدو بود که این فصل با رقمی هنگفت به چلسی منتقل شد (88.7 درصد دقت پاس). تعداد پاس‌های بُرد متوسط (15 تا 30 متر) رودری، 42.4 پاس و تعداد پاس‌های بُرد بلند (30 متر) او، 11 پاس در هر بازی بود که در هر دو آمار، با فاصله نسبت به همتایان خود قرار دارد. برای مثال میانگین پاس‌های طولانی دکلان رایس در فصل گذشته، 8.9 بود. رودروی با آمار خیره‌کننده 2831 پاس شامل 265 پاس عمقی (میانگین 2.8 در هر بازی)، در رده اول قرار گرفت.

و اما بازی بدون مالکیت:

از نظر تعداد تکل‌ها، رودری 2.07 تکل در هر بازی داشت که از بقیه هافبک‌های دفاعی کمتر است، اما از نظر تکل‌های منجر به کسب مالکیت، با 1.3 در هر بازی، در رده سوم بود.

رودری از مزیت قد بلند نیز برخوردار است که باعث برتری او در بازی هوایی می‌شود. میزان پیروزی او در نبردهای هوایی، 2.23 بود که تقریباً 2 برابر نفر دوم، کایسدو (1.06) است.

هم‌چنین طبق داده‌های لیگ قهرمانان، رودری با 134.8 کیلومتر مسافت پوشش داده‌شده، جزو 3 نفر برتر از حیث دوندگی بود.

تأثیر غیبت رودری بر سیتی، در بازی‌های این فصل نیز کاملاً مشهود است، از جمله شکست برابر وولوز، آرسنال و ویلا. شاید به همین‌خاطر است که پس از پیروزی 4 صفر برابر رئال‌مادرید، گواردیولا گفت: ««همه درباره هالند حرف می‌زنن، ولی بدون رودری، کسب این پیروزی‌ها غیرممکنه.»»

📣 بخش دوم این مقاله را از اینجا مطالعه نمایید.


🚨🚨 این مطالب را هم بخوانید:

✔️ گواردیولا ۵۳ساله شد؛ بررسی افتخارات و سوابق فوتبالی مربی موفق اسپانیایی

✔️ تحلیل و بررسی دیدار جذاب و هیجان انگیز منچسترسیتی ۳-۲ نیوکاسل؛ کوین موهبتی الهی برای پپ

✔️ دلاکاپیتاله چگونه شکل گرفت؟ نگاهی به تاریخچه رقابت جذاب آاس رم و لاتزیو در فوتبال ایتالیا

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار