فوتبال7

گواردیولا ۵۳ساله شد؛ بررسی افتخارات و سوابق فوتبالی مربی موفق اسپانیایی

17 سال افتخار در عرصه مربیگری

1402/10/28 20:59 علی ساغری

گواردیولا ۵۳ساله شد؛ بررسی افتخارات و سوابق فوتبالی مربی موفق اسپانیایی

امکان ندارد کسی عاشق تماشای فوتبال؛ بخصوص رقابت‌های اروپایی باشد و با یک نام پرافتخار آشنایی نداشته باشد. پپ گواردیولا که هم اکنون روی نیمکت سیتیزن‌ها می‌نشیند و تنها جام لیگ قهرمانان اروپای این تیم را به هوادارانش داده است، امروزه دفتر ۵۳ سالگی زندگی خود را می‌بندد. نکته دارای اهمیت اینجاست که نام گواردیولا تنها برای هواداران منچسترسیتی یادآور روزهای خوش نیست. بلکه بارسایی‌ها هم خاطرات خوشی را با این مربی موفق اسپانیایی دارند. در این مطلب از سایت فوتبال۷ قصد داریم به بررسی سوابق فوتبالی و افتخارات پپ گواردیولا بپردازیم. با ما همراه باشید. 

اطلاعات شخصی 

جوزپ گواردیولا سالا که هواداران فوتبال آن را به نام پپ گواردیولا می‌شناسند، متولد ۱۸ ژانویه ۱۹۷۱ در سانتپدر ایالت کاتالونیا می‌باشد. هواداران فوتبال او را بخاطر نشستن روی نیمکت تیم‌های بارسلونا، بایرن مونیخ و یا منچسترسیتی و کسب افتخارات بسیار با این نام‌های محبوب می‌شناسند. او سابقه بازی برای باشگاه‌های بارسلونا سی، بارسلونا بی‌و البته تیم اصلی بارسلونا را دارا می‌باشد. همچنین آ اس رم، برشا و الاهلی قطر دیگر نام‌هایی بودند که گواردیولا موفق به پوشیدن پیراهن آن‌ها شده است. 

گواردیولا سابقه بازی در تیم ملی اسپانیا را هم دارد. جام جهانی ۱۹۹۴ ایالات متحده آمریکا و همچنین یورو ۲۰۰۰ که به میزبانی هلند و بلژیک برگزار شد، مهم‌ترین تورنومنت‌هایی بودند که پپ گواردیولا موفق به تجربه آن‌ها به عنوان ملّی‌پوش اسپانیا شد. گواردیولا بازیکنی تکنیکی در پست هافبک دفاعی بود که درست مانند مقطع مربیگری اش، در دوران بازیگری هم عملکرد خوبی داشت. 

دوران مربیگری پپ گواردیولا 

بایرن مونیخ، بارسلونا و منچسترسیتی آشناترین نام‌هایی هستند که گواردیولا موفق به نشستن روی نیمکت آن‌ها شده است. البته که از همان ابتدا پپ دوست داشتنی را روی نیمکت این تیم‌های بزرگ ننشانده اند. این مربی موفق اسپانیایی برای رسیدن به این جایگاه، کار خود را از جایگاه‌هایی نه چندان بالا آغاز کرده است. در ادامه به طور تخصصی به سوابق مربیگری مرد موّفق نیمکت سیتیزن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

شروع کار با بارسلونای بی

او در سال ۲۰۰۷ کار مربیگری را آغاز کرد و در آن زمان کنار خود تیتو ویلانوای فقید را به عنوان دستیار میدید. او توانست این تیم را صدرنشین لیگ دسته سه اسپانیا کند. درست در همان سال ۲۰۰۷ گواردیولا به تیم اصلی بارسلونا راه یافت و مسیر موفّقیت با بلوگرانا را آغاز کرد. 

گواردیولا در بارسلونا؛ از تحویل گرفتن تیمی بی‌ستاره تا کسب شش‌گانه

گواردیولا در شرایطی تیم اصلی بارسلونا را تحویل گرفت، که تعداد بسیاری از ستاره‌های وقت این تیم نیوکمپ را ترک کرده بودند. رونالدینیو، ادمیلسون، دکو و زامبروتا از مهم‌ترین این بازیکنان شناخته شده بودند. با این حال گواردیولا توانست نتایج و افتخارات ارزشمندی را با این تیم کسب کند. او موفق به کسب پیروزی‌های خاطرانگیز در ال کلاسیکو شد که دو برد ۶ – ۲ و ۵ – ۰ از مهم‌ترین این پیروزی‌ها هستند. همچنین دو قهرمانی از ۵ جام لیگ قهرمانان اروپا تاریخ بارسلونا در زمان مربیگری این مرد موفّق بدست آمدند. گواردیولا در سال ۲۰۰۹ توانست بارسلونا را قهرمان جام باشگاه‌های جهان کند. او رکورد صعود به چهار نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، حضور در دو فینال و برد صد در صدی در فینال‌ها را با بارسلونا داراست. 

اما ارزشمندترین دستاورد پپ گواردیولا در بارسلونا به فصل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ برمیگردد. او در این فصل تبدیل به تنها مربی تاریخ شد که ۶ جام معتبر را با یک تیم کسب می‌کند. سال‌ها بعد هانس دیتر فیلیک با تیم بایرن مونیخ توانست این افتخار را تکرار کند. لالیگای اسپانیا، کوپا دل ری، سوپرجام اسپانیا، جام باشگاه‌های جهان، سوپر جام اروپا و لیگ قهرمانان اروپا شش جامی بودند که پپ دوست داشتنی موفق به کسب آن‌ها در یک فصل فوتبالی شد. 

گواردیولا در بایرن مونیخ؛ تقویت باواریایی‌ها با تضعیف دورتموند

بایرن مونیخ در ژوئیه ۲۰۱۳ به عنوان سرمربی بایرن مونیخ برگزیده شد. او در مقطعی که هدایت باواریایی‌ها را برعهده داشت، موفق به انتقال بازیکنانی چون رابرت لواندوفسکی و ماریو گوتزه از بوروسیا دورتموند به جمع بازیکنان تحت هدایت خود شد. گواردیولا ابتدا در سوپرجام اروپا موفق به شکست چلسی شد. اما در فینال سوپرجام آلمان مقابل بوروسیا دورتموند شکست خورد تا همان ابتدای کار یک ناکامی نسبتا بزرگ کسب کرده باشد. علی رغم اینکه این مرد اسپانیایی ۵ جام داخلی را با بایرن مونیخ کسب کرد، اما در کسب لیگ قهرمانان اروپا با این تیم ناکام ماند. شاید کابوس‌وار‌ترین قسمت داستان حضور گواردیولا در بایرن، شکست ۴ بر ۰ مقابل رئال مادرید در الیانز آرنا بود. او در سه نیمه نهایی ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴.۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ و ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ مقابل رئال مادرید، بارسلونا و اتلتیکو مادرید شکست خورد تا نتواند حضور فینال لیگ قهرمانان اروپا را با بایرن مونیخ تجربه کند. 

گواردیولا در منچسترسیتی؛ پایان حسرت لیگ قهرمانان اروپا

پپ در فصل ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ برای اوّلین بار روی نیمکت سیتیزن‌ها نشست. او در این فصل موفّق به کسب هیچ عنوانی نشد. چلسی با آنتونیو کونته توانست بالاتر از منچسترسیتی جام قهرمانی لیگ برتر جزیره را کسب کند. اما در فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ منچسترسیتی موّفق شد با شکستن رکورد امتیازگیری در یک فصل، قهرمانی لیگ برتر جزیره را برای خود کند و این قهرمانی را در فصل ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ هم تکرار کند. اما در فصل ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ این رقابت را به یورگن کلوپی که هدایت لیورپول را برعهده داشت واگذار کرد. قهرمانی در فصل ۲۰۲۰ - ۲۰۲۱ لیگ برتر انگلیس نشان داد که بی‌دلیل روی نیمکت سیتیزن‌ها ننشسته است. او در این فصل به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم رسید، اما نتوانست از سد چلسی عبور کند. قطعا ارزشمندترین دستاورد پپ در منچسترسیتی، قهرمانی در رقابت‌های چمپیونزلیگ ۲۰۲۲ – ۲۰۲۳ می‌باشد.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار