فوتبال7

گزارش | بررسی نقل و انتقالات احتمالی باشگاه‌های مطرح لیگ برتر انگلیس

آیا لیگ جزیره در زمستان شاهد انتقال بزرگی خواهد بود؟

1402/10/12 20:1 بهروز شیعه‌یان

گزارش | بررسی نقل و انتقالات احتمالی باشگاه‌های مطرح لیگ برتر انگلیس

چلسی

سانتیاگو خیمنز (فاینورد)

ویکتور اسیمن و ایوان تونی، شماره 9 هایی هستند که در ماه‌های اخیر شایعه انتقال آن‌ها به چلسی مطرح بوده است. افزون بر اینکه محدوده قیمت این دو بازیکن (100 میلیون پوند) بالاست، اسیمن تجربه حضور در لیگ برتر را ندارد و تونی نیز به تازگی از دوران محرومیت هشت ماهه بخاطر شرط‌بندی برگشته است. برای باشگاهی همچون چلسی، 100 میلیون پوند حکم پول خرد را دارد، اما تجربه انتقالات گران‌قیمت و بی‌اثر گذشته، سران باشگاه لندنی را بسیار محتاط کرده است. برای آن‌ها خیمنز گزینه معقولتری به نظر می‌رسد. مهاجم مکزیکی در 22 بازی این فصل برای فاینورد، 20 گل به ثمر رسانده و 35 الی 60 میلیون پوند قیمت‌گذاری شده است. تاریخ نشان می‌دهد که انتقال استعدادها از لیگ هلند، همیشه یک قمار بوده که گاهی برنده دارد و گاهی بازنده.

ژوائو پالینیا (فولام)

علی‌رغم هزینه 220 میلیون پوندی چلسی برای خرید فرناندز و کایسدو، این دو مهره آمریکای جنوبی در کنار کانور گلگر، انتظارات را برآورده نکرده‌اند و در ایجاد یک خط میانی مطمئن برای چلسی، ناموفق بوده‌اند. به‌علاوه، رومئو لاویا، دیگر امید آبی‌های لندن در خط میانی، هنوز 20 سال سن دارد و در کنار بی‌تجربگی، یک مصدومیت کهنه هم‌چنان مانع ازین شده که درین فصل برای چلسی به میدان برود.

در چنین شرایطی، خرید یک هافبک تخریبی همچون پالینیا که کوهی از تجربه در لیگ برتر است، هم نقطه اتکایی برای دفاع شکننده چلسی خواهد بود و هم دست پوچتینو را برای چرخش در ترکیب و کاهش بحران مصدومیت، بازتر می‌کند. در یک دنیای موازی، پالینیا شاید الان در بایرن‌مونیخ توپ می‌زد، اما با توجه به سرد شدن بایرن پس از لغو انتقال تابستانی این بازیکن پرتغالی، خرید او با60 میلیون پوند می‌تواند فرصت خوبی برای چلسی باشد، هر چند گزارش‌هایی مبنی بر علاقه منچسترسیتی و آرسنال نیز وجود دارد.

منچستریونایتد

یوسف النصیری (سویا)

منچستریونایتد فصل فاجعه‌باری را در خط حمله پشت سر می‌گذارد و تمامی شواهد حاکی از آنست که خرید یک مهاجم باید اولویت اصلی آن‌ها باشد. مارسیال هر بار که در زمین حضور می‌یابد نمایشی بدتر از قبل ارائه می‌دهد و با توجه به اتمام قراردادش در تابستان، انگیزه خاصی ندارد. راسموس هویلند 20 ساله نیز اگرچه مستعد به نظر می‌رسد، اما نمی‌توان روی یک پروژه جوان در حال پیشرفت حساب باز کرد و بعید است که بتواند فشارهای باشگاه بزرگی چون منچستر را آن هم در پُستی چون خط حمله، به‌تنهایی به دوش بکشد. یونایتدی‌ها یوسف النصیری مراکشی را به خوبی می‌شناسند؛ بازیگر نقش اول حذف یونایتد از لیگ اروپا در فصل گذشته که در پیروزی 3-0 سویا مقابل شیاطین سرخ، دو گل به ثمر رساند. النصیری به‌خاطر خونسردی در موقعیت‌های تک‌به‌تک و تسلطش در هوا، از مهاجمان تحسین‌شده حال‌حاضر اروپا است. در چهار فصل حضور در سویا، 62 گل به ثمر رسانده و درین فصل نیز علی‌رغم حال ناخوش تیمش، 5 بار گلزنی کرده است، آماری که حداقل، از گلزنی مهاجمان یونایتد در این فصل بهتر به نظر می‌رسد! با توجه به بر چسب قیمت حدوداً 20 میلیون پوندی و سن 26 ساله این بازیکن، سرمایه‌گذاری روی او ریسک بالایی ندارد، حتی اگر پروژه ناموفقی از آب دربیاید.

سرهو گیراسی (اشتوتگارت)

مهاجم 27 سال تیم ملی گینه، پروفایلی مشابه النصیری دارد و شاید تنها اختلاف او، اختلاف سنی باشد. این بازیکن به‌طور متوسط هر فصل 10 گل به ثمر رسانده است، اما با توجه به 17 گلی که تا اینجای فصل در بوندس‌لیگا به ثمر رسانده، تردیدی نیست که بهترین فصل خود را سپری می‌کند و در اوج دوران بازی است. اگر هری کین اسطوره‌ای به بایرن منتقل نشده بود، گیراسی اکنون بهترین گلزن لیگ بود. اشتوتگارت تابستان گذشته، با مبلغ ناچیز 8 میلیون پوند، خرید گیراسی از رن فرانسه را دائمی کرد و در صورتی که پیشنهاد مناسبی از راه برسد، احتمال بررسی آن وجود دارد. البته به‌لطف درخشش گیراسی، اشتوتگارت در حال‌حاضر در رده سوم بوندس‌لیگاست و پس از 15 سال، دوباره در مسیر کسب سهمیه چمپیونزلیگ قرار گرفته است، بنابراین مدیران منچستر برای متقاعدسازی همتایان خود کار سختی دارند و باید پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه‌ای را روی میز مدیران اشتوتگارت بگذارند.

آرسنال

ایوان تونی (برنتفورد)

صحبت از علاقه آرسنال و چلسی به تونی، از مدت‌ها قبل مطرح است. مهاجم انگلیسی که یک بازی ملی در کارنامه دارد، فصل پیش در مقابل دروازه مرگبار بود و فقط هالند و کین آمار گلزنی بهتری از او داشتند. سرمربی برنتفورد نیز به احتمال جدایی او در زمستان اشاره کرده است. جدا از گلزنی، خلاقیت تونی و توانایی او در بازی ترکیبی، این جرأت را به سران برنتفورد داده که تا 100 میلیون پوند برای فروش این بازیکن مطالبه کنند. در نگاه اول، چنین مبلغی شاید آرسنال را از رقابت با چلسی منصرف کند، اما تجربه خرید دکلان رایس با رقمی مشابه، نشان می‌دهد که آرسنال از سرمایه‌گذاری‌های سنگین ترسی ندارد، به‌ویژه اینکه رایس تجربه نسبتاً موفقی بود. این امکان نیز وجود دارد که آرسنال از حربه‌های جایگزین برای خرید استفاده کند، برای مثال خرید قرضی با گزینه دائمی‌سازی، همراه با پیشنهاد دادن داوید رایا به برنتفورد. در هر صورت تردیدی نیست که خرید یک مهاجم برای آرتتا برای رقابت با سیتی در کورس قهرمانی، مثل نیاز انسان به هوا برای نفس کشیدن است.

مارکوس لئاندرو (سانتوس)

ایوان تونی 27 ساله، یک گزینه دم دستی و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت برای این فصل است، اما اگر آرسنال شکیباتر باشد، لئاندروی 20 ساله که الگوی فوتبالی خود را کریستیانو رونالدو می‌داند، می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد. سال 2023 سال سختی برای لئاندرو بود و باشگاهی چون سانتوس که بازیکنانی نظیر نیمار، رودریگو و گابی گل را به فوتبال معرفی کرده، به دسته دو سقوط کرد. مهاجم آینده‌دار برزیلی، در تابستان نیز قصد جدایی داشت، اما تصمیم گرفت تا پایان فصل به تیمش کمک کند. اکنون آرسنال می‌تواند از فرصت سقوط سانتوس، برای این انتقال استفاده کند. حتی اگر حضور لئاندرو در ادامه فصل مفید نباشد، باشگاه می‌تواند او را به‌صورت قرضی به تیم دیگری بفرستد و پس از رشد، او را برگرداند.

لیورپول

آنتونی رابینسون (فولام)

تا زمان برگشتن رابرتسون از مصدومیت، کلوپ می‌تواند جای خالی او را با گومز پر کند. گومز همواره شایستگی‌های خود را به عنوان یک آچار فرانسه و یک مدافع چندپُسته ، ثابت کرده است، اما اگر کلوپ به دنبال یک دفاع چپ تخصصی باشد، بهترین گزینه، رابینسون به نظر می‌رسد که فصل خوبی با فولام داشته و در 21 بازی در تمام رقابت‌ها، 3 گل به ثمر رسانده است. آیا فولام حاضر می‌شود ستاره تیم ملی آمریکا را از دست بدهد؟ بعید به نظر می‌رسد، به‌ویژه اینکه اخیراً قرارداد خود را تا 2028 با باشگاه تمدید کرده است.

پیرو هینکاپیه (لورکوزن)

کلوپ اگر قصد دارد با یک تیر دو نشان بزند، می‌تواند به جای رابینسون، به خرید مدافع لورکوزن فکر کند. بازیکن اکوادوری علاوه بر اینکه دفاع وسط توانمندیست، توانایی بازی قابل‌قبول در دفاع چپ را هم دارد. همانند فولام، لورکوزن نیز که در کورس قهرمانی است، میلی به فروش مدافع خود ندارد، اما با ابراز علاقه متقابل لیورپول و مدیر برنامه‌های این بازیکن و با توجه به اینکه هینکاپیه 21 ساله، این فصل جزو بازیکنان ثابت لورکوزن نبوده، شاید یک پیشنهاد خوب از سوی لیورپولی‌ها بتواند آلونسو را اغوا کند.

 

منچسترسیتی

یوسف فوفانا (موناکو)

در صورتی که کالوین فیلپیس، شهر منچستر را به مقصد دیگری ترک کند، فوفانا می‌تواند جایگزین مناسبی برای او باشد. هافبک باکس‌تو‌باکس فرانسوی، به همان اندازه که توانایی دفاع از عقب به‌عنوان ستون تیمش را دارد، در حمل توپ و تنظیم آهنگ بازی نیز توانمند است و در این فصل چهار گل برای موناکو به ثمر رسانده است. فوفانای 24 ساله که روزگاری با فعالیت به عنوان پیک پیتزا، هزینه‌های فوتبال خود را تأمین می‌کرد، اکنون با درخشش در تیم باشگاهی و دعوت شدن به تیم ملی فرانسه، در فصل برداشت تلاش‌های خود است. قیمت تعیین شده برای فوفانا 30 میلیون پوند است که برای سیتی یک قیمت معمولی به نظر می‌رسد.

اکسکوییل پالاسیوس (بایرلورکوزن)

بایرلورکوزن تنها تیم شکست‌ناپذیر این فصل اروپاست و قطعاً یکی از دلایل این آمار، کسی نیست جز هافبک آرژانتینی، پالاسیوس. این هافبک دفاعی میانسال، زیر نظر آلونسو، در فاز هجومی نیز پیشرفت کرده و دو گل و سه پاس گل را در کارنامه این فصل خود می‌بیند. پالاسیوس پس از درخشش با ریورپلاته در کوپا لیبرتادورس، شدیداً موردتوجه رئال‌مادرید قرار گرفت، اما ترجیح داد مسیر مطمئنتر و پیشرفت تدریجی‌تر را انتخاب کند و فوتبالش در اروپا را از یک تیم سطح پایینتر آغاز کند. انتخابی که به نظر جواب داده است و او اکنون با پختگی کامل و با قیمت 40 میلیون پوند، در رادار بسیاری از باشگاه‌های بزرگ قرار دارد. هر چند رودری در اوج به سر می‌برد، اما سیتی می‌تواند با این انتقال کمی از بار مسئولیت رودری بکاهد.

تاتنهام

انتقال زمستانی در تاتنهام گزینه چندان محتملی به نظر نمی‌رسد. اما پوستوغلو، دفاع وسط را اولویت اصلی خود برشمرده و نام‌هایی همچون رادو دراگوژین رومانیایی با قیمت 26 میلیون پوند از جنوا و ژان کلر تودیبو از نیس، اصلی‌ترین نام‌های مطرح‌شده حول باشگاه هستند.


🚨🚨 این مطالب را هم بخوانید:

به مناسبت ۸۲ سالگی سرالکس فرگوسن؛ نگاهی به کارنامه موفق‌ترین مربی تاریخ بریتانیا

مرور مهم‌ترین اتفاقات فوتبالی سال ۲۰۲۳؛ از اولین قهرمانی منچسترسیتی تا بوسه‌ی جنجالی!

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار