فوتبال7

مرور مهم‌ترین اتفاقات فوتبالی سال ۲۰۲۳؛ از اولین قهرمانی منچسترسیتی تا بوسه‌ی جنجالی!

به بهانه پایان یافتن سال ۲۰۲۳ میلادی، فوتبال۷ نگاهی ویژه به پراهمیت‌ترین رویدادهای فوتبالی این سال دارد.

1402/10/10 17:13 بهروز شیعه‌یان

مرور مهم‌ترین اتفاقات فوتبالی سال ۲۰۲۳؛ از اولین قهرمانی منچسترسیتی تا بوسه‌ی جنجالی!
منچسترسیتی قهرمان چمپیونزلیگ

منچسترسیتی در ماه ژوئن، با شکست 1-0 اینترمیلان، به رویای دیرینه خود رنگ حقیقت بخشید. این تنها جام مهمی بود که دستان پپ گواردیولا و مدیران سیتی، از آن دور مانده بود. طولانی شدن روند قهرمانی سیتی درین جام، شاید بسیاری از هواداران را ناامید کرده بود، اما گواردیولا بار دیگر ثابت کرد که جاه‌طلبی‌های او شاید دیر یا زود جواب دهد، اما سوخت‌وسوز ندارد! سومین قهرمانی گواردیولا در چمپیونزلیگ به همراه سومین قهرمانی پیاپی لیگ و قهرمانی در جام حذفی، سه‌گانه را نیز در تاریخ باشگاه جاودانه کرد.

قهرمانی ناپولی با درخشش اسیمن

مهاجم نیجریه‌ای در یک فصل درخشان، 26 گل به ثمر رساند تا ناپولی را بعد از 33 سال، یعنی از آخرین باری که با جادوی مارادونا، طعم قهرمانی را چشیده بودند، به مقام قهرمانی سری آ برساند. داستان ناپولی در فصل 2023 فراتر از آن است که در این پاراگراف مختصر بگنجد.

رونالدو نظاره‌گر هشتمین توپ طلای مسی

لیونل مسی به همراه همسر و فرزندانش در 11 جولای، در جنوب فلوریدا فرود آمد و از همان لحظه بسیاری به این باور رسیدند که فوتبال در آمریکا، دیگر مثل سابق نخواهد شد. به لطف درخشش لیونل مسی و قهرمانی در جام اتحادیه ، باور این عده، خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، ثابت شد. همه چیز از یک ضربه آزاد دقیقه 94 مقابل کروزآزول آغاز شد تا تیم خالی از خلاقیت و پشتکار اینترمیامی، در کلاس درس اسطوره آرژانتینی بنشیند و راه رسم قهرمانی و تلاش را بیاموزد. اگرچه میامی به پلی‌آف MLS راه نیافت، اما برای بدترین تیم لیگ، همین حد از پیشرفت هم در یک تابستان داغ فراتر از انتظار بود.

اُفول مسی در پاری‌سن ژرمن، داشت او را به دست فراموشی می‌سپرد، اما این تنفس مصنوعی تابستانی، در کنار قهرمانی جام‌جهانی 2022، باعث شد که سند هشتمین توپ طلا نیز به نام مسی زده شود. مسی نخستین توپ طلای خود را در سال 2009 کسب کرده بود.

انتقال رونالدو به النصر

با افشای فیلم مصاحبه کریستیانو رونالدو و پیرس مورگان در سال 2022 و صحبت‌های او مبنی بر نابسامانی اوضاع باشگاه و ناتوانی تن‌هاخ در مدیریت تیم، باشگاه تصمیم گرفت به این رابطه عاشقانه اروپایی پایان دهد. در حالی که رونالدو از چند تیم اروپایی از جمله اسپورتینگ لیسبون پیشنهاد داشت، در نهایت تصمیم گرفت به عربستان برود.

CR7 با درخشش در النصر توانست با به ثمر رساندن ۵۴ گل، بالاتر از امباپه و هری کین (۵۲) بهترین گلزن سال ۲۰۲۳ دنیا لقب بگیرد.

انتقال کین به بایرن‌مونیخ

در حالی که همه فکر می‌کردند مهاجم باتجربه و خلاق انگلیسی، راهی یک تیم انگلیسی می‌شود و به‌ویژه، یک انتقال بی‌نقص تابستانی برای تکمیل پازل تن‌هاخ خواهد بود، اما هری کین به‌عنوان یکی از بهترین مهاجمان تاریخ انگلیس، بی‌توجه به اختلافات دیرینه فوتبالی-اجتماعی میان انگلیسی‌ها و ژرمن‌ها، راهی آلیانز شد تا بیش از هر زمان دیگری به رویای کسب جام در دوران حرفه‌ایش، نزدیک شود.

منچسترسیتی، قهرمان باشگاه‌های جهان

شاگردان پپ در فینال جام باشگاه‌های جهان، مقابل یک تیم برزیلی که رگه‌هایی از تفکرات گواردیولایی را در زمین پیاده می‌کرد، با نتیجه 4-0 به پیروزی رسیدند تا پس از آسمان انگلیس و اروپا، آسمان سرتاسر دنیا هم آبی‌رنگ شود. هر چند عملکرد یاران مارسلو شایسته تقدیر بود و نتیجه احتمالاً بازتابی از واقعیت این بازی نبود، اما سیتیزن‌ها موفق به تکمیل مأموریت و کسب چهارگانه شدند.

تهدید دولبه برای باشگاه‌های اروپایی

فوتبال اروپا که از سال 2021 درگیر مسأله سوپرلیگ و اختلاف بین برخی غول‌های اروپایی و یوفا شده بود، اکنون وارد یک فاز جدید از تهدیدات شده است. از طرفی رئال مادرید و بارسلونا سال را با پیروزی در دادگاه اروپا به پایان بردند و از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری کلان شیوخ عرب و حضور برخی از ستاره‌های اروپایی در لیگ عربستان و آسیا، می‌تواند زنگ هشدار سال 2023 برای پایان دادن سلطه اروپا بر فوتبال دنیا باشد.

رقابت داغ لیگ برتر در نیمه دوم سال

در نیمه اول سال 2023، سیتی ترک عادت نکرد و برای سومین بار قهرمان لیگ برتر شد. اما در نیمه دوم تاتنهام هفته‌ها صدرنشین بود تا اینکه بحران مصدومیت، باعث شد جای خود را به آرسنال، لیورپول و البته مهمان ناخوانده این فصل، استون‌ویلا بدهد. شاهد یک کورس قهرمانی چندتیمه در لیگ برتر انگلیس هستیم که شاید در تاریخ این لیگ بی‌نظیر باشد. سیتی اگر قصد چهارمین قهرمانی پیاپی را دارد، باید تمام توان و تجربه‌اش را به کار ببندد.

پایانی بر هزارتوی بی‌پایان خرید منچستریونایتد

کل سال صحبت ازین بود که آیا منچستریونایتد، بالاخره مالک جدیدی پیدا خواهد کرد یا نه. با کنار کشیدن رقیب اصلی قطری، جاسم بن حمد آل ثانی، جیم رتکلیف تاجر انگلیسی که خود از هواداران شیاطین سرخ است، سال 2023 را با خرید 25 درصد از سهام این باشگاه به پایان رساند تا علاوه بر گرفتن کنترل باشگاه از دست گلیزرها، تا حدود زیادی به داستان پر پیچ و خم خرید پایان دهد. او وعده داده فرشی را در زمین باشگاه پهن کند که منچستر را دوباره به عرش برساند!

ظهور شهاب‌سنگی جود بلینگام

مشروح اخبار: 17 گل و 5 پاس گل در 21 بازی. چهارمین بازیکن رئال در قرن 21 که در نخستین بازی لالیگایی و چمپیونزلیگ گلزنی می‌کند. برنده جایزه کوپا به‌عنوان بهترین بازیکن زیر 21 سال. بریس در نخستین ال‌کلاسیکوی دوران بازی.

آیا واژه‌ای برای توصیف بلینگام پیدا می‌شود؟ ««بلینگام خاص»» ؟ چندان تأکیدی به نظر نمی‌رسد. «بلینگام شکوه‌مند»»؟ برای یک بازیکن 20 ساله شاید کمی اغراق‌آمیز باشد. به نظر می‌رسد که یک واژه برای توصیف عملکرد بلینگام در سال 2023 کفایت نمی‌کند. برای یک کهنه‌سرباز از لشکر مادرید، مانند مودریچ، چنین نمایشی شاید عادی باشد، اما همان‌طور که آنچلوتی گفته سن تجربی بلینگام فراتر از سن زیستی اوست. بارزترین مشخصه بلینگام جوان، حضور بموقع در صحنه‌های تعیین‌کننده بازی و بهره‌برداری حداکثری از کوچکترین نقطه ضعف و اشتباه حریفان است.

بوسه جنجالی

زنان اسپانیا با شکست 1-0 قهرمان فعلی اروپا، انگلیس، برای نخستین بار به عنوان قهرمانی جهان دست یافتند. اما بوسه جنجالی و اجباری لوییس روبیالس بر لب‌های جنی هرموسو، این اتفاق تاریخی را تحت‌الشعاع قرار داد. بدتر از خود بوسه، اکراه روبیالس به اعتراف به اشتباه بود.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار