فوتبال7

تساوی بدهنگام و داغ کردن جدال پیش روی لیورپول-آرسنال؛ تحلیلی آماری بر دوئل یکشنبه شب کلوپ و تن هاخ

فوتبال۷ نگاهی ویژه دارد به جدال کلاسیک لیورپول-منچستریونایتد

1402/09/27 16:9 بهروز شیعه‌یان

تساوی بدهنگام و داغ کردن جدال پیش روی لیورپول-آرسنال؛ تحلیلی آماری بر دوئل یکشنبه شب کلوپ و تن هاخ
توقف بدموقع

در آخرین دقایق بازی یونایتد به دلیل اعتراض بی‌دلیل دیگو دالو به داور، ده نفره شد، اما تا پیش از این صحنه نیز لیورپول به صخره سخت منچستر برخورد کرده بود و کار خاصی از پیش نمی‌برد. لیورپولی‌ها که هفته را با صدرنشینی آغاز کرده بودند، پس از پیروزی‌های آرسنال و استون‌ویلا در عصر یکشنبه، در حالی پا به میدان گذاشتند که به رتبه سوم سقوط کرده بودند. لیورپول تیم غالب میدان بود، اما نتوانست از برتری خود مقابل رقیب سنتی استفاده کند و تعداد پیروزی‌های متوالی خود را به 4 برساند. با کسب این تساوی، لیورپول در رده دوم قرار گرفت تا هفته بعد در آنفیلد در یکی از دیدارهای تعیین‌کننده فصل پذیرای آرسنال صدرنشین باشد.

فرار موقت از بحران

برای منچستری‌ها که پس از شکست ناامیدکننده خانگی برابر بورنموث و حذف از لیگ قهرمانان، یک بار دیگر هفته ضعیفی را پشت سر گذاشته بودند، این یک گام تازه در مسیر درست بود، اما برای لیورپولی‌ها، تساوی اجازه نداد برای نخستین بار به رکورد 12 برد متوالی در تمام رقابت‌ها دست پیدا کنند. مصدومیت‌ها امان تن‌هاخ را بریده‌اند، به‌علاوه برونو فرناندز نیز به‌خاطر محرومیت در دسترس نبود، اما بر خلاف بازی‌های گذشته، یونایتدی‌ها تا دقیقه 90، جنگندگی مثال‌زدنی خود را ادامه دادند.

یونایتد که از آخرین دیدار خود در آنفیلد، خاطره بد شکست 7-0 را به یادگار داشت و از سال 2016 نیز موفق به پیروزی در آنفیلد نشده بود، پس از سوت پایان بازی، با یک تساوی رضایت‌بخش به شهر منچستر برگشت تا بیش از این شرمنده هواداران خود نشود. پیش از بازی نیز حمله عده‌ای از هواداران لیورپول، منجر به شکسته شدن پنجره اتوبوس منچستری‌ها شد و باشگاه لیورپول با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد.

لیورپول که در سال‌های اخیر در دیدارهای رو در روی دو تیم، تیم برتر میدان بوده و درین فصل نیز روند خوبی را سپری می‌کند، با ترکیبی از بی‌دقتی در پاس‌های نهایی، دفاع جانانه منچستری‌ها و هدر دادن موقعیت‌ها، به تساوی تن داد تا در شب سرد آنفیلد، هواداران خود را دست خالی به خانه بفرستد. ناکامی داورین نونیز در گلزنی برای دهمین بازی متوالی ادامه یافت. بر خلاف سایر مهاجمان لیورپول، صلاح شب خوبی را پشت سر گذاشت و اگر کمی خوش‌شانس بود، شاید به فرشته نجات تیمش تبدیل می‌شد.

هنر برتری، هنر گل نزدن!

برتری لیورپول در نیمه اول در تعداد کرنرها نیز مشهود بود و یکی از خطرناکترین موقعیت‌های بازی نیز روی یکی از همین ضربات کرنر خلق شد که اونانا ضربه سر قدرتمند فن‌دایک را با مشت دفع کرد. در نیمه دوم هم بازی روند مشابهی را طی کرد و لیورپولی‌ها در بیشتر زمان بازی کنترل توپ را در اختیار داشتند اما در بر هم زدن نظم دفاعی منچستری‌ها و عبور از سد محکم اونانا، ناموفق بودند. مطابق روند اخیر لیورپول در بازی‌های مهم، کلوپ آرنولد را از دفاع راست به میانه میدان منتقل کرد تا آرنولد با بازی خوب خود، یک بار دیگر شایستگی خود در این پست را ثابت کند. در دقیقه 66 بازی، شوت زمینی و خطرناک آرنولد، در حالی‌که اونانا کاملاً تسلیم شده بود، با بدشانسی محض و با فاصله اندک، از کنار تیر دروازه به بیرون رفت.

وجه بارز منچستری‌ها درین دیدار، جنگندگی و نظم دفاعی آن‌ها بود، اما اگر از معدود موقعیت‌های خود استفاده بهتری می‌کردند، شاید یک غافلگیری بزرگ را در آنفیلد رقم می‌زنند. در یکی ازین موقعیت‌ها، راسموس هویلند که در بیشتر زمان بازی محو بود، پاس خوب مک‌تومینای را با یک ضربه ضعیف مستقیماً به دستان آلیسون بکر کوبید.

آمارهایی که خراب شدند

از اکتبر 2016 ، در لیگ برتر سابقه نداشت که یک تیم با این تعداد شوت در چارچوب (34 شوت)، موفق به گلزنی نشود. شوت‌های محمد صلاح به تنهایی با کل شوت‌های منچستر برابری می‌کرد (6 شوت). حتی کودی گاکپو در نیم ساعتی که وارد بازی شد، 4 شوت داشت و جمعاً 13 بازیکن لیورپول به استثنای آلیسون و سیمیکاس، حداقل یک شوت به سمت دروازه یونایتد داشتند.

آمار شوت، تنها مدرک لیورپولی‌ها برای اثبات برتری خود درین بازی نیست و آن‌ها به انواع مختلف از جمله ارسال 12 کرنر در برابر صفر کرنر منچستری‌ها، شانس خود برای گشودن قفل دروازه اونانا را امتحان کردند، اما معجونی از بدشانسی، بی‌دقتی و ضعف در تصمیم‌گیری نهایی، شاگردان کلوپ را ناکام گذاشت.

از 4 آوریل 2023 که لیورپولی‌ها در استمفوردبریج با نتیجه 0-0 متوقف شده بودند، این نخستین بازی بدون گل لیورپولی‌ها بود. درین مدت در سایه درخشش صلاح، ضعف هجومی لیورپول کمتر به چشم می‌آمد، اما پس از 16 بازی، مهاجم مصری نیز بازی را بدون گل و پاس گل به اتمام رساند. در توصیف وضعیت خط حمله لیورپول همین بس که در 10 بازی آخر لیگ، سایر مهاجمان بغیر از صلاح، فقط 4 بار موفق به گلزنی شده‌اند.

بهترین توصیف

انگلیسی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: ««همیشه اونجوری که شروع کردی ، تموم نمیشه»» این ضرب‌المثل بهترین توصیف برای داستان دیشب لیورپول است: آغاز طوفانی بازی و باران نرمی که در دقیقه 90 فقط زمین آنفیلد را خیس می‌کرد !

شاید به همین‌خاطر باشد که در مصاحبه پایان بازی، فن‌دایک و کلوپ صراحتاً نارضایتی خود از نتیجه حاصل و سبک بازی منچستر را اعلام کردند و در طرف مقابل، مک‌تومینای، از نتیجه به دست آمده ابراز رضایت کرد و نمایش منچستر را با وجود مصدومین و محرومین متعدد، ناگزیر اما قابل‌احترام شمرد.


این مطالب را هم بخوانید:

از شعار تا واقعیت؛ بررسی سرنوشت برخی از استعدادهای ناکام در دنیای فوتبال (بخش اول)

سوپرگل قیچی برگردون و کامبک کالیاری در آخرین ثانیه بازی (پیشنهاد فوتبال7)

تحلیل و بررسی پیروزی بزرگ استون ویلا مقابل منچسترسیتی؛ آیا شاگردان اونای امری مدعی قهرمانی هستند؟

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار