فوتبال7

تحلیل و بررسی پیروزی بزرگ استون ویلا مقابل منچسترسیتی؛ آیا شاگردان اونای امری مدعی قهرمانی هستند؟

در این مقاله دیدار حساس استون ویلا 1-0 منچسترسیتی زیر ذره بین فوتبال7 قرار گرفته است.

1402/09/17 19:0 بهروز شیعه‌یان

تحلیل و بررسی پیروزی بزرگ استون ویلا مقابل منچسترسیتی؛ آیا شاگردان اونای امری مدعی قهرمانی هستند؟

فوتبال7 | کمتر تیمی پیدا می‌شود که موفق به شکسست منچسترسیتی پپ گواردیولا شود، چه برسد به اینکه بخواهد تیم غالب میدان باشد، اما اونای امری در بازی چهارشنبه شب، هر دو کار را به‌طور بی‌نقصی انجام داد.

نگاهی به آمار چهارشنبه شب

منچسترسیتی تا دقیقه 11 هیچ شوتی نداشت

نتیجه 1-0 اتفاقی نبود، بلکه حاصل 22 شوت ویلا در مقابل تنها 2 شوت سیتی بود

در کل دوران مربیگری گواردیولا چنین آمار شوتزنی و دریافت شوت سابقه ندارد!

ویلا در پرس از بالا موفق بود و 13 توپگیری در ‌یک‌سوم هجومی داشت.

استون ویلا نه تنها بازی را برد، بلکه جای سیتی را در جدول گرفت

نگاهی به آمار کلی پس از حضور امری

امری در 24 اکتبر 2022 روی نیمکت کلارِت‌بلو نشست. در سال 2023 ، آن‌ها 23 برد از 37 بازی لیگ برتری دشت کرده‌اند. (کلارت‌بلو لقب استون‌ویلا به‌معنای ترکیب رنگ‌های آبی و قرمز شرابی)

ازین حیث فقط سیتی از آن‌ها برتر بوده. اما استیون جرارد که پیش از امری، هدایت ویلا را در 2022 بر عهده داشت، از نظر تعداد برد، در رده دوازدهم بود.

امری با همان بازیکنانی موفق به ثبت این آمار شده که جرارد در اختیار داشت. فقط تیلمانس و پائو تورس به ترکیب ویلا اضافه شده‌اند.

10 ماه از آخرین باخت خانگی ویلا مقابل آرسنال می‌گذرد. در این مدت آن‌ها 14 برد ثبت کرده‌اند.

سیستم امری

امری عمدتاً از یک سیستم 4-4-2 استفاده کرده که یکی از دفاع‌های کناری به حملات اضافه می‌شود و به هافبک‌های کناری کمک می‌کند. همین سیستم باعث شده که دومین آمار گل زده را دارا باشد، اما به‌لحاظ دفاعی، ویلا آمار ضعیفتری نسبت به سایر صدرنشینان دارد که عمدتاً ناشی از بهره‌گیری حریفان از  خط آفساید آن‌ها است که بسیار بالا است.

اعتماد به پروژه

امری در نخستین هفته‌ای که هدایت باشگاه را بر عهده گرفت، اعلام کرد که از خواسته‌های مدیران باشگاه کاملاً آگاه است. ««ناصف ساویریس»» سرمایه‌دار مصری و مدیرعامل استون‌ویلا نیز اعلام کرد که به امری اعتماد کامل دارد و دستور کار او، سرمایه‌گذاری برای مدرن‌سازی زیرساخت‌های باشگاه و تقویت هر دو تیم پایه و آکادمی است. مدیر اجرایی و مدیر ورزشی نیز یقین داشتند که پروژه امری، ویلا را به ریشه‌های تاریخی خود برمی‌گرداند. هر دوی آن‌ها از روزهای نخست، جلسات تمرینی ««متخصص فتح لیگ اروپا»» را زیر نظر گرفتند و نسبت به ادامه پروژه خوش‌بین شدند (شاید جوانان امروزی ندانند که ویلا، سابقه هفت قهرمانی در لیگ برتر و یک قهرمان در لیگ قهرمانان اروپا را دارد!)

مالکان مشترک باشگاه، ساویریس و وزلی ادنس در حال اجرای یک پروژه طولانی‌مدت در ویلا هستند، از جمله بازسازی بخش شمالی استادیوم ویلاپارک و ایجاد یک شهر تمرینی مدرن برای رده‌های آکادمی و جذب استعدادهای فوتبالی شهر بیرمنگام. حضور این دو مالک در سال 2018 باعث شد ویلا از ورشکستگی نجات یابد. در کنار آن‌ها ««یوهان لانژ»» مدیر ورزشی باشگاه نیز وعده داده که با رویکرد مدرن خود، به مدت یک دهه حضور ویلا در بین 10 تیم نخست لیگ برتر را تضمین کند.

ایمان به مربی

امری در نخستین بازی خود موفق شد سه یک منچستر را تحقیر کند و به‌لطف همین پیروزی، بازیکنان خیلی زود به او ایمان پیدا کردند. امیلیانو مارتینز در آرسنال مدتی را زیر نظر امری کار می‌کرد و بنابراین پیش از حضور امری، بسیاری از بازیکنان ویلا سبک مربیگری او را از مارتینز جویا شدند. به‌طور خاص تایرون مینگز شیفته سبک امری در ویارئال بود و بی‌صبرانه منتظر بود که ببیند آیا او موفق به تکرار همان سبک در ویلا می‌شود یا نه.

بازیکنان می‌دانند که قبل از هر بازی چه چیزی در انتظارشان است: جلسات ویدئویی طولانی، آنالیزهای تاکتیکی دقیق، استخراج نقاط ضعف و قوت حریفان با دقت‌نظری از جنس کارآگاهان پلیسی و جلسات مکرر تمرینی برای تمرین کردن آرایش و جاگیری مناسب بسته به حریف موردنظر.

همه بازیکنان از ریز شدن امری در جزئیات تاکتیکی سخن می‌گویند، به‌گونه‌ای که او حتی نحوه قرارگیری بدن بازیکنان در هنگام دریافت توپ را برای آن‌ها تشریح می‌کند . لئون بیلی می‌گوید: ««امری از اون قبیل مربی‌هاست که دقیقاً میدونه از بازیکناش چی میخواد و کاملا وقت میزاره تا همه چی رو به تک‌تک بازیکنا تفهیم کنه، حتی به نیمکت‌نشین‌ها»»

اعتیاد به کار

امری زودهنگام وارد مجموعه تمرینی ویلا می‌شود و معمولاً به‌عنوان آخرین نفر مجموعه را ترک می‌کند. مهمترین نشانه این تعهد کاری، سه روز عقب انداختن جشن تولد خود، به‌خاطر نخستین بازیش برابر یونایتد بود و تازه برگزاری جشن تولد را مشروط به برد ویلا کرده بود!

کاریزما یا مدیریت زیرپوستی

عده‌ای عصر حاضر را عصر مربیان دارای کاریزما مانند کلوپ یا گواردیولا می‌دانند. اما امری بدون کاریزما توانسته یکی از مربیان موفق باشد و چهار لیگ اروپا را در کارنامه خود دارد. البته مقایسه دوران حضور او و آرتتا در آرسنال، پرسش‌ها و تردیدهایی در مورد این مربی ایجاد می‌کند، اما می‌توان این سؤال را هم پرسید که آیا امری نیز به اندازه آرتتا، فرصت پیشبرد پروژه‌اش را در آرسنال داشته یا نه؟

امری دستورات دقیقی به بازیکنان می‌دهد که اجرای آن‌ها نیازمند تمرکز بالاییست. سبک نظارتی او نیز معمولاً مبتنی بر تشویق است، اما بعضاً پیش می‌آید که یک بازیکن را به‌خاطر عدم اجرای وظیفه معین‌شده، سرزنش می‌کند.

احتمالاً بزرگترین تغییر او در قیاس با مربیان اسبق استون‌ویلا، توانایی رقم زدن تفاوت در بازی‌ها با تغییراتیست که در طول بازی ایجاد می‌کند.

جلسات تمرینی سخت او قطعاً پشتکار و تعهد بالایی می‌طلبد اما پایبندی بازیکن می‌تواند به سود خود او و تیم تمام شود، مانند آنچه در مورد شکوفایی الی واتکینز و بیلی شاهد هستیم. بیلی زننده گل پیروزی‌بخش برابر سیتی که برای دومین بازی پیاپی موفق به گلزنی شد، به‌خوبی وظیفه سپرده شده را که ماندن در بالای زمین در سمت راست، عرض دادن به بازی و مشغول نگهداشتن یوشکو گواردیول با سرعت و دریبل‌زنی‌اش بود، به انجام رساند.

استراتژی نقل‌انتقالات

مالکان باشگاه، در قیاس با بقیه مربیان، آزادی عمل بیشتری به امری اعطا کرده‌اند اما امری نیز به مشورت‌های کادر مدیریتی باشگاه توجه می‌کند. بخصوص اینکه از چهار خرید قبلی لانژ، سه خرید- مارتینز، کش و واتکینز- در ترکیب ویلا خوش درخشیده‌اند. یکی از آخرین جواهراتی که با مشورت کادر مدیریتی خریداری شده، بوبکر کامارا بازیکن فرانسوی در پُست شماره 6 است که پس از صحبت نمایندگان باشگاه با نمایندگان این بازیکن، در تابستان 2022 از مارسی خریداری شد. او در دیدار مقابل سیتی نمایش خیره‌کننده‌ای داشت و بر اساس قضاوت اکثر سایت‌ها، موفق به کسب نمره 9- 8 از ده شد. کامارا در مقابل سیتی 100 درصد تکل موفق، 89 درصد پاس صحیح، 69 لمس توپ، سه خلق موقعیت و سه قطع توپ داشت.

مدعی قهرمانی؟

در حال‌حاضر، عملکرد ویلا در همه خطوط ستودنی است، اما مهمتر از همه اینست که آن‌ها موفق به برتری در میانه میدان در برابر تیم‌های بالانشین جدول شده‌اند.

ادامه روند فعلی به خیلی چیزها بستگی دارد. فصل پیش ویلا 61 امتیاز کسب کرد و این فصل، تاکنون 32 امتیاز کسب کرده‌اند و حداقلش اینست که سهمیه چمپیونزلیگ بسیار در دسترس به نظر می‌رسد. ویلا ترکیب تقریباً پایداری داشته و مصدوم خاصی نداشته است. بنابراین برای مثال یک بحران مصدومیت ممکن است حتی سهمیه را به خطر بیندازد. یا ادامه ماجراجویی آن‌ها در لیگ کنفرانس اروپا، ممکن است خستگی را در ساق‌های آن‌ها پدیدار نماید یا شکست در آن باعث ضعف روحی آن‌ها شود، مانند آنچه در فصل 09-2008 پس از شکست مقابل زسکا در جام یوفا اتفاق افتاد.

صرف‌نظر از هر اتفاقی، سال 2023 تا همین الان نیز بر دفتر خاطرات طرفداران ویلا نقش بسته است.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار