فوتبال7

به مناسبت تولد 24 سالگی ژائو فلیکس؛ نگاهی به زندگی نامه ستاره آینده‌دار پرتغالی

از تولد فلیکس تا پوشیدن پیراهن بارسلونا

1402/08/18 17:35 علی ساغری

به مناسبت تولد 24 سالگی ژائو فلیکس؛ نگاهی به زندگی نامه ستاره آینده‌دار پرتغالی

سال 2019 بود که جایزه‌ی پسر طلایی فوتبال اروپا و درخشش یک نام خیال هواداران پرتغال و باشگاه اتلتیکو مادرید را بابت داشتن یک ستاره آینده‌دار و بااستعداد راحت کرد. ژائو فلیکس نامی است که وقتی سال جاری ساعت از 23:59 دقیقه 9 نوامبر عبور کند باید او را 24 ساله بدانیم. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم به مناسب زادروز او نگاهی به سوابق ورزشی و مشخصات شخصی این بازیکن در این مطلب از سایت فوتبال7 بیندازیم. با ما همراه باشید.

ژائو فلیکس در یک نگاه

ژائو فلیکس سکیرا یک بازیکن پرتغالی است که در 10 نوامبر 1999 در شهر ویزئو این کشور متولد شد. او در پست مهاجم هم اکنون در باشگاه بارسلونا بازی می‌کند و سابقه بازی در تیم‌های بنفیکا، اتلتیکو مادرید و البته چلسی را هم داراست. همچنین در رده سنی نوجوانان برای تیم‌های اس پستینهاس، پورتو و پادروئنس نیز به میدان رفته است. فلیکس از سال 2017 در رده‌های سنی مختلف تیم ملی پرتغال به میدان رفته و حضور او درمیان بزرگسالان تیم ملی کشورش از سال 2019 کلید خورد. سالی که شاگردان سانتوس بعد از قهرمانی در یورو 2016 این بار موفق شدند هلند را در فینال نخستین دوره‌ی لیگ ملت‌های اروپا برگزار می‌شد شکست دهند و به مقام قهرمانی برسند.

علاقه جوان پرتغالی به فوتبال از کجا شروع شد؟

درست مانند بسیاری دیگر از نوابغ ورزشی ظاهرا او ورزش را به محض یاد گیری راه رفتن آغاز کرده است. تا جایی که مادرش رابطه او با توپ را نوعی اعتیاد توصیف ‌کرده است! هم پدر و هم مادر او هردو معلم هستند. بدلیل علاقه‌ای که از بچگی به بازی کردن با توپ داشت اتاق نشیمن خانه آن‌ها به زمین بازی تبدیل شده بود و ژائو به همراه برادرش در آنجا فوتبال بازی می‌کردند. کمی بعد او به همراه پدرش به تماشای بازی تیم‌های پستینهاس و توندل رفت و سپس در مدرسه فوتبال تیم پستینهاس ثبت نام کرد. سال 2007 بود که به آکادمی پورتو پیوست و توانست با دروازه بان تیم ملی پرتغال، یعنی دیگو کاستا هم بازی شود. او موفق شد کاپیتانی این تیم را هم برای خود کند.

حضور در بنفیکا

سال 2016 بود که او به تیم پرافتخار کشورش؛ یعنی بنفیکا پیوست و دو فصل در تیم B این تیم توپ زد. بعد از گذشت این دو سال توانست به تیم اصلی راه پیدا کند و شاید شروع درخشش او در دنیای فوتبال همین اتفاق بود. به طوری که توانست در 26 بازی 15 بار دروازه حریفان را باز کند. دلبری او از فوتبال دوستان ادامه یافت تا اینکه با یک قرارداد هفت ساله که 126 میلیون یورو ارزش داشت و به عنوان چهارمین نقل و انتقال گران قیمت دنیا تلقی می‌شد به تیم اتلتیکو مادرید پیوست.

ژائو فلیکس به عنوان شاگرد دیگو سیمئونه

پیوستن او به اتلتیکو مادرید مزایای بسیاری برای او به همراه داشت. البته که این اتفاقات خوب درحالی رخ دادند که فیلکس خیلی فرصت نمایش قابلیت‌های خود را در این تیم پیدا نکرد. برای نمونه فلیکس به تیم ملی پرتغال در همان مقطع زمانی دعوت شد و با این تیم به مقام قهرمانی اولین دوره لیگ ملت‌های اروپا رسید. همچنین طیف وسیعی از باشگاه‌های بزرگ مانند بارسلونا، پاریس سنت ژرمن و منچستر یونایتد برای جذب او دست بکار شدند. علی رغم توانایی‌هایی که این بازیکن برخوردار بوده و هست، اما بسیاری از افراد معتقدند که پیوستن فلیکس به اتلتیکو مادرید اشتباه فاحشی از سوی او بود که روند ترقی او را کند کرد!

پیوستن به چلسی و بارسلونا

او در سال 2023 به صورت قرضی به تیم چلسی پیوست و در 16 بازی که برای این تیم به میدان رفت موفق شد چهار گل برای آبی پوشان لندنی به ثمر برساند. پس از چلسی او به بارسلونا پیوست و با پوشیدن پیراهن آبی و اناری شاگردی ژاوی هرناندز را تجربه کرد. او در فصل جدید فوتبال اروپا، یعنی فصل 2023 – 2024 در 13 بازی برای تیم بارسلونا به میدان رفته و توانسته آمار 3 گل و 4 پاس گل را از خود به جای بگذارد.

مرور دو اتفاق مهم دوران فوتبالی ژائو فلیکس

قطعا میان خاطراتی که ورزشکاران معروف از مسابقات خود دارند برخی پررنگ‌تر هستند. در ادامه دو مورد از رویداد‌های خاطره‌انگیز درباره این بازیکن جوان پرتغالی را مرور خواهیم کرد.

شب خاطرانگیز ژائو مقابل آینتراخت فرانکفورت

سال 2018 را می‌توان از شیرین‌ترین سال‌های دوران فوتبالی فلیکس دانست. او در بازی مقابل اینتراخت فرانکفورت موفق شد سه گل به ثمر رسانده و یک پاس گل نیز به هم تیمی هایش برساند. اما این پایان کار نبود. چرا که با این هتریک موفق شد رکورد جوان‌ترین بازیکنی که در جام یوفا در یک مسابقه سه گل می‌رساند را برای خود کند. تا پیش از این ستاره نوظهور، اوزه بیو بود که توانسته بود با پیراهن بنفیکا دروازه نورکوپینگ را باز کند. در آن زمان این اسطوره دنیای فوتبال تنها 20 سال داشت.

درگیری فلیکس با مسی

در نیمه نهایی رقابت‌های سوپرکاپ باشگاه‌های اسپانیا 2019 که به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد دو تیم بارسلونا و اتلتیکو مادرید در شهر جده به مصاف هم رفتند. در پایان نیمه اول این بازی فلیکس جوان و لیونل مسی دچار جدال لفظی با یکدیگر شدند که البته با میانجیگری بازیکنان وقت دو تیم از جمله لوئیس سوارز این درگیر کلامی به پایان رسید. درصورتی که این بازیکنان و البته داور برای حل مشکل ورود نمی‌کردند وقوع درگیری فیزیکی بین این دو نفر بسیار محتمل بود!


این مطالب را هم از دست ندهید:

بحث فعلی پیرامون گاوی؛ آیا موتور متحرک و جوان بارسلونا، همان ژاوی بعدی است؟

بارسلونای ژاوی؛ کاملتر، جذابتر و بلندپروازتر از همیشه

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار