مروری بر خاطره‌انگیزترین بازی‌های نیمه‌نهایی در تاریخ جام ملت‌های اروپا

آیا نیمه‌نهایی فرانسه و یوگسلاوی جذاب‌تر بود یا نیمه‌نهایی آلمان و ترکیه در عصر جدید؟ در آستانه دیدارهای نیمه‌نهایی یورو 2024، فوتبال7، جذاب‌ترین دیدارهای نیمه‌نهایی تاریخ یورو را به شما معرفی می‌کند. قضاوت با خود شما!

1403/04/19 19:23 بهروز شیعه‌یان

مروری بر خاطره‌انگیزترین بازی‌های نیمه‌نهایی در تاریخ جام ملت‌های اروپا
یوگسلاوی 5-4 فرانسه، یورو 1960

این نخستین نیمه‌نهایی تاریخ یورو بود اما به یک متر و معیار برای زیبایی فوتبال در جام ملت‌های اروپا تبدیل شد. دو تیم در حالی به رختکن رفتند که نیمه اول فقط 2 گل داشت و سهم هر کدام از 2 تیم، فقط 1 گل بود! اما فرانسوا هوئت، 4-2 فرانسوی‌ها را پیش انداخت. در حالی‌که فرانسوی‌ها خود را برنده تصور می‌کردند، یکی از بزرگترین شوک‌ها و کامبک‌ها در تاریخ یورو رقم خورد. طوفان یوگسلاوها، نسخه فرانسه را در هم پیچید. فقط 5 دقیقه برای آن‌ها کافی بود تا با زدن 3 گل، نتیجه را 5-4 کنند و به فینال راه یابند. این دیدار هم‌چنان پر گل‌ترین دیدار تاریخ یورو است.

آلمان غربی 4-2 یوگسلاوی، یورو 1976

مدافع عنوان قهرمانی آلمان، در آستانه شکست بود. یوگسلاوها با 2 گلِ دنیلو پوپی‌وُدا و دراگان جاییچ، جلو بودند. شوت منحرف‌شده هاینز فلوئه، اختلاف را به 1 گل کاهش داد، اما بازی با برتری یوگسلاوی ادامه داشت، تا اینکه هلموت شون، تعویض طلایی خود را رو کرد. دیتر مولر که در فاصله 11 دقیقه به پایان، وارد بازی شده بود، در نخستین لمس توپش گلزنی کرد و بازی را به وقت‌های اضافه کشاند. سپس 2 بار دیگر گلزنی کرد تا هم هت‌تریک کرده باشد و هم آلمان را به فینال رسانده باشد. در فینال آلمان‌ها در ضربات پنالتی از چکسلواکی شکست خوردند و نتوانستند از قهرمانی خود دفاع کنند.

فرانسه 3-2 پرتغال، یورو 1984

پس از 24 سال، فرانسوی‌ها دوباره در نیمه‌نهایی رؤیت شدند! این بار دست روزگار با فرانسوی‌ها مهربان بود و فرانسه به فینال راه یافت. فرانسه به لطف بازی زیبای ستاره‌اش میشل پلاتینی، تیم برتر بود و با گل ژان فرانسوا دومِرگ، نتیجه را 1-0 کرد. «هوی جوردائو» در دقیقه 74، کار را به تساوی کشاند و پس از رفتن بازی به وقت‌های اضافه نیز گل دوم خودش و پرتغال را به ثمر رساند. دومرگ از روی دست جوردائو کپی کرد و با دبل کردن نگذاشت میزبان حذف شود. در ادامه نیز پلاتینی یک بار دیگر به کمک فرانسوی‌ها آمد و با زدن گل پیروزی‌بخش فرانسه در دقیقه 119، لحظات خاطره‌انگیزی را در استادیوم وِلودروم رقم زد. فرانسه به فینال راه یافت و در فینال با شکست اسپانیا قهرمان شد.

هلند 2-1 آلمان غربی، یورو 1988

مارکو فان باستن را بیشتر به‌خاطر گل تماشایی‌اش در فینال مقابل شوروی می‌شناسند، اما اگر گل‌های او در نیمه‌نهایی نبود، فینالی در کار نبود. لاله‌های نارنجی که در فینال جام‌جهانی 1974، از آلمان شکست خورده بودند، با حس انتقام به زمین آمدند. گل لوتار ماتئوس، از روی نقطه پنالتی، میزبان را پیش انداخت و لاله‌ها دوباره در آستانه پرپر شدن قرار داشتند. اما رونالد کومان برای هلندی‌ها خوش خبر بود و اجازه داد که زندگی 30 دقیقه دیگر برای آن‌ها ادامه پیدا کند. با گل دیرهنگام فان‌باستن در وقت‌های اضافه، مأموریت انتقام با موفقیت تکمیل شد.

آلمان 3-2 ترکیه، یورو 2008

ترک‌ها که داروی «گل دیرهنگام» را برای اتریش و سوییس تجویز کرده بودند و دُز کمی از آن را نیز به کروات‌ها خورانده بودند، در مقابل آلمان در یک دیدار کلاسیک و تماشایی، مجبور شدند همان دارو را تا ته سر بکشند! فاتح تریم مصدومین زیادی داشت. با این وجود، آلمان مقهور بازی ترکیه شده بود. آلمان‌ها، علی‌رغم نمایش ضعیفتر، با گل شواین‌اشتایگر بازی را مساوی کردند و سپس 11 دقیقه مانده به پایان. با گل کلوزه، جلو افتادند. سمیح شنتورک، فُرمول موفق ترکیه در بازی‌های پیشین را تکرار کرد و ترک‌ها در آخرین دقایق، 2-2 مساوی کردند. اما این بار دارونی آلمانی با تجویز فیلیپ لام مؤثرتر بود و در دقیقه 90، آلمان به حیات ترکیه در یورو 2024 پایان داد.

ایتالیا 2-1 آلمان، یورو 2012

ژرمن‌ها که هر 4 بازی پیشین را پیروز شده بودند، خیال می‌کردند به راحتی از سد ایتالیا می‌گذرند، به‌خصوص اینکه ایتالیا آن تیم قدرتمند سال‌های گذشته نبود. اما بالوتلی که با منچسترسیتی خاطره یک کامبک رؤیایی را داشت و قهرمانی لیگ برتر را تجربه کرده بود، برای ژرمن‌ها کلاس «فوتبال ایتالیایی» گذاشت! ظرف 36 دقیقه 2 گل زد، ابتدا یک ضربه سر روی سانتر آنتونیو کاسانو و سپس یک شوت زیبا و غیرقابل مهار راه دور که نویر را میخکوب کرد و بر تور دروازه بوسه زد.

آلمانی‌ها در وقت‌های تلف‌شده بازی صاحب یک پنالتی شدند. مسعود اوزیل پنالتی را گل کرد، اما برای بازگشت آلمان خیلی دیر شده بود! آلمان پس از 15 بازی رسمی شکست خورد و به فینال نرسید.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹یک تحلیل جالب از عملکرد انگلیس در یورو 2024: آیا سه شیرها خوش‌شانس بوده‌اند؟!

🔹موفقیت خیره‌کننده ایوان تونی در گل کردن ضربات پنالتی (+ روش خاص تمرینی)

🔹ابتکار جالب همشهریان تونی کروس در آلمان برای تقدیر از خدمات او در فوتبال

🔹سیمونه اینزاگی در آستانه تبدیل شدن به گرانترین مربی ایتالیا

🔹آیا می‌دانستید لوییز دلا فوئنته مربی اسپانیا مدرس اسکالونی مربی آرژانتین بوده؟!

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7