یک تحلیل جالب از عملکرد انگلیس در یورو 2024: آیا سه شیرها خوش‌شانس بوده‌اند؟!

با فوتبال7 همراه باشید تا یک نگاه آماری کوتاه و جالب به عملکرد انگلیس در یورو 2024 داشته باشیم.

1403/04/19 17:6 بهروز شیعه‌یان

یک تحلیل جالب از عملکرد انگلیس در یورو 2024: آیا سه شیرها خوش‌شانس بوده‌اند؟!

آمار و ارقام خیلی با انگلیسی‌ها مهربان نیستند. از نظر کیفیت موقعیت‌های خلق‌شده برای گلزنی، یا همان xG در طول 90 دقیقه، در جمع 24 تیم انگلیس در رده 21 ام قرار می‌گیرد. اگر کمی ارفاق کنیم و گل‌های به ثمر رسیده از روی نقطه پنالتی را هم در نظر بگیریم، انگلیس باز هم در رده نازل 19 قرار می‌گیرد.

در فاز دفاعی، اوضاع برای انگلیسی‌ها خیلی بهتر است. از نظر گل‌های دریافتی با 3 گل خورده، مشترکاً با پرتغال حذف‌شده، 3 اُمین تیم جام هستند. از نظر کیفیت موقعیت‌های حریفان یا همان xG دریافتی در طول 90 دقیقه نیز انگلیس 3 امین تیم جام و با احتساب گل‌های پنالتی، 6 امین تیم جام است که بسیار بهتر از هلند حریف آن‌ها در دیدار نیمه‌نهایی است.

در آمار تک‌بازی چطور؟ انگلیس چه در مقابل اسلواکی و چه سوییس، xG پایینتری داشت (موقعیت‌هایش کمتر خطرناک بودند)، اما به‌ترتیب در وقت‌های اضافی و در ضربات پنالتی پیروز شد.

اما یک پرسش اساسی. آیا انگلیسی‌ها در این زمینه تنها هستند؟! آیا فقط آن‌ها هستند که خوش‌شانس بودند؟ پاسخ، خیر است. تمام تیم‌های راه‌یافته به نیمه‌نهایی، حتی اسپانیا که مشترکاً با آلمان بهترین خط حمله جام را دارد (11 گل)، نسبت به حریفانشان در بازی یک‌چهارم، XG پایینتری داشتند. اینجا یک پرسش دیگر مطرح می‌شود. پس چرا توانستند صعود کنند؟ شاید به این‌خاطر که صرف معیار xG ملاک نیست. به‌عبارتی تیم‌های بزرگ نیازی به موقعیت‌های زیاد ندارند و از معدود موقعیت‌های به دست آمده استفاده می‌کنند، ولو با xG پایینتر!

ضمن اینکه نمی‌توان منکر این موضوع شد که قرعه با انگلیس مهربان بوده و انگلیس در سمت آسانتر جدول قرار گرفته است. هر چقدر هم ساوت‌گیت بخواهد وانمود کند که این حاصل دستاورد خود انگلیس است که در صدر گروهش ایستاد، اما اسم این احتمالاً شانس است.

یا مثلاً می‌توان گفت که در یورو 2024 اشتباهات داوری چندان به ضرر انگلیس نبوده.

و نکته پایانی اینکه، باید با عینک انصاف نگاه کرد. در جام‌جهانی 1990 در نیمه‌نهایی، انگلیس کاملاً تیم برتر میدان بود، اما هر کاری کردند، دروازه آلمان غربی باز نشد. در نیمه‌نهایی یورو 1996 نیز دوباره مقابل آلمان، پل گاسکویین فقط چند سانتر کم آورد. گل‌های به اشتباه مردود سُل کمپل در جام‌جهانی 98 و یورو 2004 را نیز از یاد نبریم.

به زبان زندگی اگر بخواهیم صحبت کنیم، می‌توانیم انگلیس را به خوش‌شانسی متهم کنیم، اما به زبان فوتبالی باید بگوییم: «فوتبال همین است!»


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹موفقیت خیره‌کننده ایوان تونی در گل کردن ضربات پنالتی (+ روش خاص تمرینی)

🔹ابتکار جالب همشهریان تونی کروس در آلمان برای تقدیر از خدمات او در فوتبال

🔹سیمونه اینزاگی در آستانه تبدیل شدن به گرانترین مربی ایتالیا

🔹آیا می‌دانستید لوییز دلا فوئنته مربی اسپانیا مدرس اسکالونی مربی آرژانتین بوده؟!

🔹دفاع دیدیه دشان و بازیکنان فرانسه از عملکرد امباپه: کیلیان تحت هر شرایطی مفید است

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7