نگاهی به عملکرد سوییس در یورو 2024 در آستانه بازی حساس انگلیس-سوییس در یک‌چهارم نهایی

در این مقاله کوتاه از فوتبال7، نگاهی داریم به داستان سوییس در یورو 2024 و عملکرد این تیم تا اینجای جام.

1403/04/15 14:16 بهروز شیعه‌یان

نگاهی به عملکرد سوییس در یورو 2024 در آستانه بازی حساس انگلیس-سوییس در یک‌چهارم نهایی

روز شنبه در یک چهارم نهایی یورو 2024، سوییس در دوسلدورف به مصاف تیم ملی انگلیس می‌رود. دوسلدورف همان شهریست که گرانیت ژاکا هافبک باشگاه لورکوزن، در آن خانه دارد.

در مرحله مقدماتی یورو، کسب تنها 1 پیروزی از 7 بازی آخر (رسمی و غیررسمی) باعث شد سوییس صدرنشینی گروه را به رومانی واگذار کند، اما در نهایت جان سالم به در برد و با 2 امتیاز بیشتر از اسراییل، موفق شد به‌عنوان تیم دوم از گروه خود صعود کند. با وجود صعود به مرحله نهایی مسابقات، درخواست‌ها برای استعفای مورات یاکین شدت گرفت. فدراسیون فوتبال سوییس پس از بحث‌های کارشناسی طولانی تصمیم گرفت یاکین را ابقا کند، اما به یک شرط: مشورت گرفتن از بازیکنان در نحوه اداره تیم.

پس از آن، یاکین مرتباً به دوسلدورف می‌رفت و جلسات منظمی را با گرانیت ژاکا کاپیتان سوییس برگزار می‌کرد. ژاکا در مورد این اقدام یاکین گفت: «مربی‌ایی داریم که به نظراتمون توجه میکنه و این جای خوشحالی داره. مربی چند بار به دوسلدورف اومد و با من مشورت کرد.»

حاصل این مشورت‌ها تغییر سیستم سوییس به 1-2-4-3 بود، همان سیستمی که ژاکا در لورکوزن و بعضاً آکانجی در سیتی با آن بازی می‌کنند و با آن راحت‌تر هستند.

حذف تحقیرآمیز سوییس در جام‌جهانی 2022 و شکست 6-1 مقابل پرتغال در مرحله 1/8، باعث شد یاکین از دفاع 3 نفره به 4 نفره برگردد. اما عملکرد ضعیف با دفاع 4 نفره در مقدماتی یورو 2024، منجر به افزایش انتقادات، شکل‌گیری این بحث‌ها و بازگشت مجدد به دفاع 3 نفره شد. از زمان تغییر سیستم، سوییس 8 بازی بدون شکست را پشت سر گذاشته و صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی یورو 2024 را نیز مدیون استفاده از همین سیستم در مقابل ایتالیاست.

یوهان ژورو مدافع سابق تیم ملی سوییس و آرسنال، تغییر سیستم از 3-3-4 به 1-2-4-3 را عامل پیشرفت تیم می‌داند: «وقتی بازیکنا از جمله ژاکا با یه سیستمی راحت‌تر هستن، هیچ دلیلی نمی‌بینم که مربی بخواد با یه سیستم دیگه بازی کنه. ضمن اینکه عملکرد تیم در فاز دفاعی هم بهتر شده»

والنتین اشنورک روزنامه‌نگار سوییسی نیز معتقد است: «بازیکن‌های برتر تیم ملی مثل ژاکا و آکانجی خواهان یک رویکرد هجومی‌تر و مالکانه‌تر بودن و این سیستم، اونا رو به خواستشون رسوند.»

مورات یاکین در زمان بازی، یک دفاع وسط مستحکم بود که برای باشگاه بازل سوییس بازی می‌کرد. اگرچه پیروزی سوییس مقابل ایتالیا باعث تثبیت جایگاه او شده و نام او را بیشتر بر سر زبان‌ها انداخته، اما یاکین از یک جنبه دیگر نیز بین هواداران مشهور شده است: تیپ خاصش! یاکین موهای خاکستری رنگ جذابی دارد و عینک‌های جالبی را انتخاب می‌کند. در یورو 2024، یاکین تا این لحظه دو جفت عینک متفاوت را امتحان کرده است که هر دو جزو برندهای مطرح در کشور سوییس هستند: برند Götti و برند Nirvan Javan که مربوط به یک طراح شخصی است.

دنیل ویسِنتینی ، دیگر روزنامه‌نگار سوییسی، تیپ یاکین را یک تیپ کاریزماتیک می‌داند:«کاریزمای خاصی داره و وقتی اوضاع تیم خوب پیش میره، این کاریزما بیش از پیش بهش کمک میکنه.»

در مقدماتی جام‌جهانی 2022، پس از اینکه ایرلند شمالی، ایتالیا را متوقف کرد و باعث صعود سوییس به قطر شد، یاکین برای تجلیل از ایرلندی‌ها، 9.3 کیلوگرم شکلات سوییسی برای آن‌ها فرستاد!

اما آیا پیشرفت سوییس فقط ناشی از تغییر سیستم توسط یاکین است؟ سوییس بازیکنان باتجربه‌ای دارد. گرانیت ژاکا با 129 بازی ملی، ژردان شکیری با 124 بازی و ریکاردو رودریگز با 119 بازی، باسابقه‌ترین بازیکنان ملی در تاریخ سوییس هستند. در کنار این تجربه، 3 بازیکن به لطف حضور در باشگاه‌های بزرگ، ذهنیت برنده را به تیم تزریق کرده‌اند: ژاکا به‌خاطر حضور در لورکوزن شکست‌ناپذیر آلونسو، مانوئل آکانجی به‌خاطر حضور در سیتی پرافتخار گواردیولا و یان زومر به‌خاطر حضور در اینتر احیاشده و قهرمان سری آ.

یاکین در کنفرانس خبری به این داشته‌ی ارزشمند اشاره کرد: «داشتن بازیکنایی که قهرمان سه لیگ معتبر اروپایی شدن، قطعاً کمک زیادی به تیم میکنه.»

ژاکا در زمان بازی در لیگ برتر و آرسنال، موردانتقاد بود، اما در لورکوزن کاملاً احیا شده و از 64 بازی ملی و باشگاهی این فصل، تنها 2 بازی را از دست داده. ژاکا محور پایه‌ریزی حملات سوییس است و همه توپ‌ها باید با مهر و امضای او، به مقصد برسند! به همین‌خاطر است که تا پایان مرحله یک‌هشتم ژاکا 320 لمس توپ داشته. مانوئل آکانجی با 250 لمس توپ، نفر دوم ترکیب است.

علاوه بر این ژاکا در حال گذارندن دوره‌های مربیگری سطح A یوفا است و علاوه بر بینش بازی، تاحدودی از بینش مربیگری نیز برخوردار است.

ژورو در مورد ژاکا می‌گوید: «ژاکا در لورکوزن به 2 دلیل بهتره: یکی اینکه تجربه بازی در آرسنال رو داره و دوم اینکه، در لورکوزن مربی‌ایی داره که عاشق سبک بازیشه! آلونسو، ژاکا رو به محور حملات تیمش تبدیل کرد. ژاکا هم به خوبی از پس این مسئولیت براومد. انطباق تاکتیکی پیدا کرد و فوتبال زیبایی ارائه میده.»

با اینکه سوییس به تیم «یک‌چهارم نهایی‌ها» مشهور است و تاکنون ازین مرحله فراتر نرفته، اما اشنورک و ویسنتینی معتقدند که انگلیس روز شنبه، با بهترین سوییس تاریخ روبرو خواهد شد. ژورو اما نظر متفاوتی دارد و بهترین تیم را تیمی می‌داند که بیشترین پیشروی را در مسابقات داشته باشد.

«درسته که ایتالیا رو بردیم، ولی فکر میکنم سوییس تو این تورنمنت هنوز به‌طور جدی محک نخورده. جام‌جهانی 2014 که بازی با آرژانتین به وقت‌های اضافه رفت و من عضوی از تیم بودم، همه فهمیدن که نباید سوییس رو دست کم گرفت.»

«به نظر می‌رسه که اشکالات دفاعی تیم در مقایسه با دور مقدماتی، کمتر شده و دفاع مستحکمی داریم، ولی ایتالیا چالش جدی‌ایی نبود، شاید با تحرک بیشتر و افزایش موج حملات، دفاع ما به‌راحتی باز بشه.»

«به نظرم بازی با انگلیس، اولین آزمون واقعی ماست. درسته انگلیسی‌ها در حد خودشون ظاهر نشدن، ولی بازیکنایی دارن که میتونن از کوچکترین اشتباهاتی استفاده کنن. در سوییس مردم فکر میکنن چون ایتالیا رو بردیم و ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی بود، پس حتماً انگلیس رو هم می‌بریم!»



🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹دفاع برناردو سیلوا از رونالدو: منتقدین رونالدو توهم مربی بودن دارند!

🔹ویدیو | گل‌ها و پنالتی‌های بازی آرژانتین 1-1 اکوادور (کوپا امریکا- مارتینز ناجی مسی شد)

🔹پیش بازی پرتغال – فرانسه؛ تقابل جذاب رونالدو و‌ ام باپه!

🔹پیش بازی اسپانیا – آلمان؛ حذف زود هنگام میزبان یا وداع ماتادور‌ها با یورو ۲۰۲۴

🔹احتمال تغییر تاکتیک انگلیس در مقابل سوییس و استفاده از ایوان تونی در کنار هری کین

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7