مروری بر خاطره‌انگیزترین بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی در تاریخ جام ملت‌های اروپا

در آستانه مرحله یک‌چهارم نهایی یورو 2024 که از ساعت 19:30 فردا شب آغاز می‌شود، با فوتبال7 همراه باشید تا دیدارهای کلاسیک در تاریخ یورو را با هم مرور کنیم.

1403/04/14 12:56 بهروز شیعه‌یان

مروری بر خاطره‌انگیزترین بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی در تاریخ جام ملت‌های اروپا
یورو 1996: انگلیس 0-0 اسپانیا (پنالتی‌ها، 4-2 انگلیس)

انگلیس در آخرین بازی مرحله گروهی، 4-1 هلند را در هم کوبیده بود و انتظارات از این تیم بالا رفته بود. اما در 1/4 برابر جوانان آینده‌دار اسپانیا، به مشکل خوردند و اضطراب بر ورزشگاه ومبلی حاکم شده بود. در نیمه اول، لاروخا (قرمزها، لقب اسپانیا) 2 گل آفساید به ثمر رساندند و در اواخر نیمه نیز تا آستانه باز کردن دروازه سیمن پیش رفتند، اما تعلل خاویر مانخارین نگذاشت از موقعیت تک‌به‌تک استفاده کند و دیوید سیمن راه توپ را سد کرد.

بازی به وقت‌های اضافه کشیده شد و برای نخستین بار قانون گل طلایی در یورو اجرا می‌شد. اما هیچ تیمی نتوانست این گل را به ثمر برساند و بازی به پنالتی‌ها رفت. در پنالتی‌ها انگلیس پیروز شد و خاطره معروف آن، شادی بی حدوحصر استوارت پیرس پس از گل کردن پنالتیش بود. پنالتی از دست دادن پیرس در جام‌جهانی 1990، باعث حذف انگلیس مقابل آلمان غربی شد و با گل کردن این پنالتی، روح‌های سرگردان را از خود دور کرد و تمام حسرت سال‌های 90 تا 94 را که در وجودش باقیمانده بود، آزاد کرد!

یورو 2000: فرانسه 2-1 اسپانیا

فرانسه بدون تردید بهترین تیم جام بود و در نهایت نیز قهرمان شد، اما در مقابل اسپانیا در شهر بروخه بلژیک، کار گره خورد. پس از 30 دقیقه، زیدان با یکی از آن ضربات آزاد معروفش فرانسوی‌ها را پیش انداخت. این گل فقط چند دقیقه دوام داشت و گایزکا مندیتا، هافبک باشگاه والنسیا که در آن سال‌ها در اوج بود، از روی نقطه پنالتی کار را به تساوی کشاند. در اواخر نیمه اول، ژورکائف در گوشه محوطه، پاس ویرا را با یک ضربه زیبا، از زاویه‌ای تقریباً بسته تبدیل به گل کرد تا فرانسه با پیروزی راهی رختکن شود.

در دقایق پایانی نیمه دوم، توپ و میدان کاملاً در اختیار اسپانیا بود، اما بخت با فرانسوی‌ها یار بود و رائول در دقیقه 90 ضربه پنالتی‌ایی را که روی اشتباه فابین بارتز و زیرکی آبلاردو به دست آمده بود، از بالای تیر به بیرون زد و فرانسه از رفتن به وقت‌های اضافی نجات پیدا کرد.

یورو 2004: پرتغال2-2 انگلیس (پنالتی‌ها، 6-5 پرتغال)

انگلیس با گل تماشایی اوون که به سبک رقص باله به ثمر رسید، ورزشگاه لیسبون را در سکوت فرو برد، اما مصدومیت پدیده‌ی 18 ساله انگلیسی‌ها وین رونی، ضرب‌آهنگ بازی انگلیس را کُند کرد و هلدر پوستیگا، روی اشتباه دفاع انگلیس، بدون هیچگونه یارگیری و با یک ضربه سر آسان، بازی را مساوی کرد.

در ادامه، داور گل سول کمپل در دقیقه 90 را رد کرد. در وقت‌های اضافه، روی کاشتا با یک شوت تماشایی زیرطاقی، ورزشگاه را منفجر کرد، اما 5 دقیقه مانده به پایان، انگلیس صاحب یک کرنر شد و بازیکنان چلسی، به داد اسون گوران اریکسن سرمربی انگلیس رسیدند. جان تری با ضربه سر توپ را جلو پای لمپارد انداخت و لمپارد با یک چرخش زیبا و گل کردن توپ، سرنوشت بازی را به دست پنالتی‌ها سپرد. در 7 اُمین پنالتی، ریکاردو دروازه‌بانِ پرتغال، با آن سبک خاص و معروفش، پنالتی داریوژ واسل را به زیبایی مهار کرد. ریکاردو که بدون دستکش پنالتی می‌گرفت، پس از مهار پنالتی واسل، خودش پشت ضربه پنالتی ایستاد و با مغلوب کردن دیوید جیمز، پرتغال را از برزخ انگلیس بیرون کشاند!

لحظه مهار پنالتی واسل توسط ریکاردو

یورو 2004: یونان 1-0 فرانسه

این بازی بیشتر به‌خاطر شوکی که به دنیای فوتبال وارد کرد، مشهور شد. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که یونان از پس فرانسه بربیاید و تا فینال پیشروی کند. یونان یک بار فرصت جلو افتادن را پیدا کرد. تقریباً همه یونانی‌ها تصور می‌کردند ضربه کاراگونیس تبدیل به گل شده، اما بارتز نگذاشت تمام توپ از خط رد شود. با این‌حال، یونانی‌ها در دقیقه 65، بالاخره فرانسوی‌ها را به‌خاطر بازی بد تنبیه کردند و ضربه سر دقیق آنجلوس چاریستیاس به گوشه دروازه فرانسه، آغازگر یک مسیر تاریخی برای یونانی‌ها شد.

یورو 2008: ترکیه 1-1 کرواسی (پنالتی‌ها، 3-1 ترکیه)

هر 2 تیم در دقایق پایانی وقت‌های اضافی گلزنی کردند. ابتدا کروات‌ها به گل رسیدند. خروج اشتباه روشتو رکبر دروازه‌بان ترکیه، مودریچ را در گوشه محوطه صاحب توپ کرد و روی سانتر ارسالی مودریچ، ایوان کلاسنیج، دروازه تقریباً خالی ترکیه را باز کرد. درست در آخرین دقیقه وقت اضافه و در حالی‌که همه تصور می‌کردند شگفتی‌سازی ترکیه در یورو 2008 رو به پایان است، شِنتورک با یک ضربه‌ی والی زیبا، نتیجه را 1-1 مساوی کرد. در پنالتی‌ها، مودریچ و راکیتیچ که در ابتدای مسیر فوتبالی خود بودند، پنالتی‌هایشان را از دست دادند و در ادامه نیز رکبر، پنالتی مِلادن پِتریچ را مهار کرد تا ترکیه با پیروزی 3-1 در پنالتی‌ها برای نخستین بار به نیمه‌نهایی صعود کند.

یورو 2016: ولز 3-1 بلژیک

یورو 2016 نخستین یورویی بود که با 24 تیم برگزار می‌شد. بنابراین 1/4 نهایی آن پس از مرحله 1/8 برگزار می‌شد و نه در پایان مرحله گروهی. پس از جام‌جهانی 1958، این دومین تورنمنت مهم ولز بود و احتمالاً اوج آمال و آرزوهای ولزی‌ها، یک نمایش آبرومندانه در مرحله گروهی بود. در دیدار یک‌چهارم، به مصاف بلژیک پرستاره رفتند که نسل طلایی‌اش در آغاز راه بود. بیشتر کارشناسان بلژیک را از پیش پیروز می‌دانستند. در جریان بازی نیز موشک تماشایی راجا ناین‌گولان در دقیقه 13، شیاطین سرخ اروپا را پیش انداخت.

در ادامه، ولز 2 بار گلزنی کرد. گل دوم ولز توسط هال رابسون کانو به ثمر رسید که به علت نداشتن باشگاه، مدتی از فوتبال به دور بود. این گل نامزد دریافت جایزه پوشکاش شد، چون کانو، با یک چرخش زیبا که در فوتبال با نام «چرخش کرایفی» شناخته می‌شود، دو مدافع بلژیک را فریب داد و در موقعیت تک‌به‌تک، توپ را گل کرد. 5 دقیقه مانده به پایان نیز سَم ووکس، تیر خلاص را به بلژیک زد و با صعود به نیمه‌نهایی، یک شب رؤیایی در تاریخ فوتبال ولز ورق خورد.

لحظه چرخش کرایفی رابسون کانو

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹اعتراف فیل فودن به بازی ضعیفش در یورو 2024: باید نشان دهم که بهترین بازیکن لیگ برتر هستم!

🔹ویدیو | تمامی گل‌های هفته آخر گروهی کوپا امریکا 2024 + پنالتی از دست رفته آرژانتین

🔹کدام دروازه‌بان‌ها قهرمان جام ملت‌های اروپا شده‌اند؟ و چه نقشی در قهرمانی تیمشان داشتند؟

🔹یان اوبلاک و افتخار مهار پنالتی کریستیانو رونالدو و لیونل مسی

🔹ادامه ماجراهای عجیب در یورو 2024؛ برخورد خشن نیروهای امنیتی با هواداران تیم ملی پرتغال

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7