معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی گرجستان به دنبال آبروداری در نخستین حضور

از ساعت 19:30 امروز سه‌شنبه، تیم ملی گرجستان در نخستین دیدار گروه پایانی مسابقات، به مصاف ترکیه می‌رود. احتمالاً گرجستان برای بسیاری از شما تیم ناشناخته‌ایست. این مقاله فوتبال7 برای کسانیست که قصد آشنایی با این تیم را دارند.

1403/03/29 15:34 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی گرجستان به دنبال آبروداری در نخستین حضور

در یورو 2024 ، یوفا از گرجستان رونمایی می‌کند. این نخستین حضور آن‌ها در یورو است!

تیم ملی گرجستان برای هواداران پرسپولیس در ایران نیز یک جذابیت خاص دارد: حضور گئورگی گولسیانی که تنها نماینده فوتبال ایران در یورو 2024 است.

در دوره پیشین، گرجستانی‌ها در برداشتن گام آخر ناموفق بودند و با شکست 1-0 از مقدونیه شمالی در پلی‌آف، از صعود به دور نهایی یورو بازماندند. اما این بار حاضر نبودند به هیچ قیمتی، فرصت طلایی صعود را از دست دهند. گرجستان با شکست یونان، نام خود را در بین کشورهای حاضر در آلمان ثبت کرد.

تیم ملی گرجستان دارای چند ستاره است که در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی می‌کنند. سرشناس‌ترین آن‌ها خویچا کوارتسخلیا است. گرجستان دل به این ستاره‌ها بسته تا با درخشش آن‌ها و شاید هم با کمی شانس، از گروه خود صعود کند.

نخستین بازی گرجستان، امروز سه‌شنبه ساعت 19:30 مقابل ترکیه برگزار می‌شود. گرجستان در رده 75 رنکینگ فیفا قرار دارد که پایین‌ترین رده در بین تیم‌های حاضر در یورو است.

سایر بازی‌های گروجستان در گروه 6 (F) مسابقات

گرجستان-چک، شنبه 2 تیر 16:30

گرجستان-پرتغال، چهارشنبه 6 تیر 22:30

مربی تیم ملی گرجستان کیست؟

ویلی سانیول سرمربی سابق زیر 21 ساله‌های فرانسه و باشگاه بوردوی فرانسه

سانیول در دوران بازی، یک مدافع راست بود که عمدتاً برای باشگاه بایرن‌مونیخ بازی کرد و با این تیم، لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرد. اما در دنیای مربیگری، سانیول یک مربی ناشناخته است و شاید تنها افتخار او، هدایت بایرن‌مونیخ برای 1 بازی باشد! او دستیار آنچلوتی بود و در سال 2017 پس از اخراج آنچلوتی، برای 1 بازی روی نیمکت بایرن نشست و سپس جای خود را به یوپ هاینکس داد.

پیش از بایرن نیز به‌مدت تقریباً 2 سال سرمربی بوردو بود، اما در سال 2016، پس از شکست 4-0 مقابل تولوز که یکی از دربی‌های فوتبال فرانسه محسوب می‌شود، با %40 نرخ پیروزی از این تیم اخراج شد!

سانیول که بیکار بود، در اواخر سال 2021 توسط فدراسیون گرجستان، برای هدایت تیم ملی این کشور فراخوانده شد. شروع او در تیم ملی گرجستان نیز فاجعه‌بار بود و از 9 بازی نخست، در 7 بازی شکست خورد. اما شکست 2-0 مقابل یونان در مقدماتی جام‌جهانی، یک نقطه عطف برای این تیم بود و گرجستانی‌ها، 11 بازی پس از آن را بدون شکست پشت سر گذاشتند، از جمله یک پیروزی 2-0 مقابل سوئد در ادامه مقدماتی جام‌جهانی و یک پیروزی 5-2 در زمین بلغارستان در لیگ ملت‌های اروپا (چند ماه پیش از این پیروزی، گرجستان در یک دیدار دوستانه، 4-1 در زمین بلغارستان شکست خورده بود!)

در نهایت نیز پس از شکست دادن یونان و صعود به یورو 2024، سانیول در قلب مردم گرجستان، خانه کرد. سانیول پس از صعود به یورو گفت: «صعود با گرجستان، بزرگترین دستاورد دوران مربی‌گری منه. هیچ‌وقت یادم نمیره، 3 سال پیش که به اینجا اومدم، خیلی‌ها ازم پرسیدن: برای چی داری به کشور گرجستان میری؟»

سانیول 47 ساله در 34 بازی با گرجستان، 17 پیروزی، 5 تساوی و 12 شکست کسب کرده، یعنی نرخ پیروزی دقیقاً 50 درصدی.

گرجستان در آخرین و تنها دیدار دوستانه‌اش پیش از یورو، 3-1 مونته‌نگرو را شکست داد تا به حریفان هشداری ارسال کند: زنگ تفریح شما نیستیم!

ستاره اصلی گرجستان؟

خویچا کواراتسخلیای 23 ساله با 30 بازی ملی و 15 گل

کمتر کسیست که کواراتسخلیا وینگر باشگاه ناپولی را نشناسد. پس از قهرمانی ناپولی در فصل 23-2022 سری آ و نقش مؤثری که وینگر گرجی در این قهرمانی داشت، نگاه دنیا به فوتبال گرجستان و نسل جدید فوتبالیست‌های این کشور تغییر کرد!

در فصل جاری، ناپولی نه تنها نتوانست از قهرمانی خود دفاع کند، بلکه با 9 پله سقوط، فصل را در رده 10 ام به پایان رساند! با وجود نمایش‌های ضعیف ناپولی، کواراتسخلیا همچنان یکی از مهره‌های اثرگذار پارتنوپی بود و در 34 بازی سری آ، 11 گل و 6 پاس گل ثبت کرد.

کواراتسخلیا قلب تپنده تیم ملی گرجستان است. او سومین گلزن تاریخ کشورش است و با توجه به سن پایینش، به‌راحتی می‌تواند از تیمور کِتسبایا (با 17 گل) و شوتا آرولادزه (با 26 گل) عبور کند، چون هر 2 بازیکن بازنشسته شده‌اند.

با اینکه کواراتسخلیا در این فصل از سری آ نسبتاً خوب بود، اما گرجستان به‌شرطی می‌تواند از گروهش صعود کند که او به فُرم دو فصل پیش خود برگردد، فصلی که ناپولی قهرمان شد و کواراتسخلیا 12 گل و 10 پاس گل ثبت کرد (بهتر از آمار این فصل که در بالا اشاره شد!)

گئورگی ممرداشویلی دروازه‌بان والنسیا که مشتریان مطرح زیادی در بازار نقل‌وانتقالات دارد، دیگر ستاره گرج‌هاست. او در 365 روز گذشته، %37 کلین‌شیت داشته و نزدیک به %73 واکنش‌هایش موفق بوده.

نحوه صعود به یورو؟

صعود از طریق پلی‌آف

گرجستان در گروه A مقدماتی، پس از اسپانیا، اسکاتلند و نروژ و بالاتر از قبرس، در رده 4 قرار گرفت، اما به‌لطف سهمیه «درخشش در لیگ ملت‌های اروپا»، اجازه بازی در پلی‌آف را پیدا کرد. در پلی‌آف ابتدا 2-0 لوکزامبورگ را شکست دادند و پس از آن نوبت به بازی سرنوشت‌ساز رسید. 45000 تماشاگر گُرجی در استادیوم دیناموآرنا تفلیس گرد هم آمدند تا از تیمشان حمایت کنند. بازی مقابل یونان، در وقت‌های عادی و اضافی به تساوی رسید و سرنوشت تیم صعودکننده، به ضربات پنالتی موکول شد. نیکا کِوِکِوِسکیری هافبک دفاعی باشگاه لِخ پوزنان لهستان، احتمالاً مهمترین ضربه پنالتی زندگی‌اش را تبدیل به گل کرد تا گرجستان با شکست 4-2 یونان، برای نخستین بار راهی یورو شود. تمام تماشاگران به داخل زمین ریختند تا یک قاب ماندگار در تاریخ ورزش گرجستان ثبت شود.

سابقه در یورو

فاقد سابقه. بازیکنان گُرجی در گذشته به‌عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی در مسابقات شرکت می‌کردند.

تصویری از یک هوادار گرجستانی پس از شکست یونان و صعود به یورو

سهم باشگاه‌ها

باشگاه‌های پانِتولیکوس یونان و آپوئل قبرس، هر کدام با 2 بازیکن بیشترین سهم را در لیست دارند. بقیه باشگاه‌ها نیز 1 بازیکن در لیست دارند.

گئورگی ممرداشویلی دروازه‌بان والنسیا، گئورگی گولسیانی مدافع پرسپولیس و سابا لوبژانیدزه وینگر باشگاه آتلانتایونایتد آمریکا، از جمله چهره‌های مطرح ترکیب گرجستان هستند.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | خلاصه بازی فرانسه 1-0 اتریش با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی ترکیه به دنبال پرواز روی بال‌های مونتلا

🔹ویدیو | گل‌های بازی اوکراین 3-0 رومانی (اشتباه مرگبار لونین)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ اتریش به دنبال شوکه کردن اروپا با معلم آلمانی

🔹ویدیو | شوت تماشایی استانچیو به آندری لونین (گل اول رومانی به اوکراین)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7