معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اسکاتلند به دنبال شکستن طلسم صعود از مرحله گروهی

از ساعت 22:30 امشب جمعه، هفدهمین دوره جام ملت‌های اروپا آغاز می‌شود. در دیدار افتتاحیه یورو 2024، آلمان به مصاف اسکاتلند خواهد رفت.

1403/03/25 7:38 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اسکاتلند به دنبال شکستن طلسم صعود از مرحله گروهی

بیش از دو دهه بود که اسکاتلندی‌ها، در رویدادهای بزرگ ملی غایب بودند، چه در جام‌جهانی و چه در جام ملت‌های اروپا. اما آن‌ها در دوره قبل یورو، به این حسرت پایان دادند و به مرحله نهایی که در انگلیس، کشور همسایه‌شان برگزار می‌شد، صعود کردند.

در مقدماتی امسال نیز اسکاتلندی‌ها کمر همت بسته بودند تا موفقیت دوره پیش را تکرار کنند. آن‌ها با تکمیل مأموریت خود، برای دومین دوره متوالی به دور نهایی مسابقات راه یافتند. جالب اینجاست که آخرین حضورهای آن‌ها در یورو نیز 2 حضور متوالی بود (در سال‌های 92 و 96).

اسکاتلند تاکنون به مرحله حذفی یورو راه نیافته است و در یورو 2024 به دنبال تاریخ‌سازی است. برای رسیدن به این هدف، آن‌ها باید به روند ناامیدکننده‌ی خود در بازی‌های اخیر پایان دهند. اسکاتلند از 10 بازی آخر خود فقط 2 پیروزی دارد که برابر تیم‌های ضعیف قبرس و جبل‌الطارق به دست آمده است.

نخستین بازی اسکاتلند، بازی افتتاحیه یورو در مقابل آلمان میزبان است. این بازی ساعت 22:30 امشب جمعه برگزار می‌شود. اسکاتلند در حال‌حاضر در رده 39 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر بازی‌های اسکاتلند در گروه 1 (A) مسابقات

اسکاتلند-سوییس، چهارشنبه 30 خرداد 22:30

اسکاتلند-مجارستان، یکشنبه 3 تیر 22:30

مربی تیم ملی اسکاتلند کیست؟

استیو کلارک، دستیار سابق مورینیو در چلسی و سرمربی تیم‌های وست‌برومویچ و ردینگ انگلیس و کیلمارنوک اسکاتلند

کلارک 60 ساله، پس از بازگشت به فوتبال اسکاتلند، دو فصل درخشان در کیلمارنوک داشت، اما هیچ‌کس فکر نمی‌کرد پس از انتصاب به‌عنوان سرمربی تیم ملی، به‌عنوان بهترین مربی قرن 21 تیم اسکاتلند عمل کند. او از سال 2019 هدایت اسکاتلند را بر عهده گرفت.

در دوره پیشین یورو، استیو کلارک باعث صعود اسکاتلند از طریق پلی‌آف شد. در این دوره نیز آن‌ها به‌طور مستقیم به دور نهایی صعود کردند که از سال 96 بی‌سابقه بود. هم‌چنین در بازه بین این دو صعود، او موفق شد اسکاتلند را به پلی‌آف جام‌جهانی 2022 برساند، امادر پلی‌آف شکست خورد و نتوانست صعود به جام‌جهانی را به ارتش تارتان (لقب هواداران اسکاتلند)، هدیه کند.

استیو کلارک به‌عنوان دستیار مورینیو، 2 بار قهرمان لیگ برتر و 1 بار قهرمان جام حذفی انگلیس شده است، اما به‌عنوان سرمربی هیچ‌گونه افتخار خاصی ندارد.

کلارک 55 بازی هدایت تیم ملی اسکاتلند را بر عهده داشته که منجر به 25 پیروزی، 13 تساوی و 17 شکست شده است (نرخ پیروزی %45.5).

اسکاتلند در آخرین دیدار دوستانه پیش از یورو، با فنلاند به تساوی 2-2 دست یافت و در سایر دیدارهای دوستانه مهم، 4-0 از هلند و 4-1 از فرانسه شکست خورد.

با توجه به این نتایج ضعیف در دیدارهای دوستانه، حداقل روی کاغذ، اسکاتلند حریف بسیار آسانی برای ژرمن‌ها خواهد بود!



ستاره اصلی اسکاتلند؟

اسکات مک تومینای 27 ساله با 49 بازی ملی و 8 گل.

کلارک، چند ستاره لیگ برتری دارد که می‌تواند به آن‌ها تکیه کند، از جمله جان مک‌گین از استون‌ویلا و اندی رابرتسون از لیورپول.

اما ستاره اصلی آن‌ها، اسکات مک‌تومینای است که در این فصل، چه در منچستر و چه در اسکاتلند، به یک هافبک گلزن تبدیل شده.

در مقدماتی، مک‌تومینای 7 بار برای اسکاتلند گلزنی کرد و بدون گل‌های او، اسکاتلند احتمالاً الان در خاک آلمان حضور نداشت. مک‌تومینای در پیروزی 2-0 برابر اسپانیا در ورزشگاه همپدن‌پارک گلاسکو، دبل کرد.

در لیگ برتر انگلیس نیز مک‌تومینای در گلزنی پیشرفت چشمگیری داشته و از 1 گل در فصل پیش به 7 گل درین فصل رسید.

با توجه به اینکه کلارک، مهاجم اصلی خود «لیندن دایکز» را به دلیل مصدومیت از دست داده، اکنون بیش از هر زمان دیگری، به گل‌زنی‌های هافبک منچستر نیاز دارد.

نحوه صعود به یورو

صعود مستقیم به‌عنوان تیم دوم گروه A مقدماتی با 17 امتیاز شامل 5 پیروزی، 2 تساوی و 1 شکست، پایینتر از اسپانیا و بالاتر از نروژ، گرجستان و قبرس.

سابقه در یورو

اسکاتلند 3 بار در یورو حضور یافته که به‌ترتیب 5 اُم، 12 ام و 22 ام شده است.

تصویری از تیم اسکاتلند در یورو 92

سهم باشگاه‌ها

سلتیک با 4 بازیکن بیشترین سهم را در لیست نهایی اسکاتلند دارد. نوریچ با 3 بازیکن و چندین باشگاه با 2 بازیکن، از جمله رنجرز و ساوتهمپتون، در رده‌های بعدی هستند.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹الاتحاد عربستان به دنبال جذب ناچو

🔹هیروکی ایتو مدافع جدید بایرن مونیخ و تیم ملی ژاپن کیست؟

🔹ویدیو | خلاصه بازی دوستانه برزیل 1-1 آمریکا (گلزنی رودریگو و درخشش دروازه‌بان آمریکا)

🔹به مناسبت تولد 32 سالگی محمد صلاح؛ شرح کامل بیوگرافی و سوابق فوتبالی پادشاه مصری

🔹روبرتو ده‌زربی در آستانه هدایت المپیک مارسی

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7