کدام ستاره‌ها برای نخستین بار در جام ملت‌های اروپا شرکت می‌کنند؟ از دی مارکو تا ویرتز

آیا می‌دانید کدام بازیکنان آینده‌دار یا بازیکنان باسابقه برای نخستین بار در مسابقات یورو حاضر می‌شوند؟ اگر نمی‌دانید، می‌توانید با خواندن این مقاله از فوتبال7 ، پاسخ خود را پیدا کنید.

1403/03/23 21:13 بهروز شیعه‌یان

کدام ستاره‌ها برای نخستین بار در جام ملت‌های اروپا شرکت می‌کنند؟ از دی مارکو تا ویرتز
جام ملت‌های اروپای امسال نیز مثل هر تورنمنت مهم دیگری عرصه درخشش ستاره‌های جوان خواهد بود. همیشه بازیکنانی نیز وجود دارند که به دلایل مختلف، از جمله مصدومیت، تورنمنت‌های مهم قبلی را از دست داده‌اند و در میانسالی، تازه به دنبال کسب شهرت و افتخار در رده ملی هستند. لیست کوتاهی از این ستار‌های جوان یا میانسال را با هم مرور می‌کنیم.
فدریکو دی‌مارکو (ایتالیا)

شاید تعجب کنید ولی فدریکو دی‌مارکو که در حال‌حاضر یکی از بهترین مدافعان چپ دنیای فوتبال است، در سن 26 سالگی، برای نخستین بار در جام ملت‌های اروپا حضور پیدا می‌کند. دی‌مارکو، به پشتوانه فصل درخشانی که در سری آ داشت، به تیم ملی ایتالیا دعوت شد. دی‌مارکو با اینتر قهرمان سری آ شد و در 14 گل اینتر در این فصل مشارکت داشته است، از جمله 5 گل و 6 پاس گل در سری آ. انتظار می‌رود که او یکی از مردان کلیدی اسپالتی در آلمان باشد.

ابرچی ازه (انگلیس)

ازه 25 ساله، یکی از سورپرایزهای لیست ساوت‌گیت برای تیم ملی انگلیس است. البته هر کسی بازی‌های کریستال‌پالاس را در ماه‌های اخیر تماشا کرده باشد، شاید چندان از دعوت او تعجب نکند. ابرچی ازه که به‌عنوان یک وینگر چپ انفجاری در تیم الیور گلاسنر بازی می‌کند، در فصل جاری لیگ برتر، 11 گل و 4 پاس گل داشته. او می‌تواند در تیم ساوت‌گیت نیز به همین اندازه اثرگذار باشد.

کریس فیوریش (آلمان)

فیوریش 26 ساله، هافبک میانی اشتوتگارت است که قابلیت بازی در پُست وینگر چپ را نیز دارد. با تعدد هافبک‌های قدرتمند در تیم ملی آلمان، قطعاً فیوریش به‌عنوان یار تعویضی استفاده خواهد شد، اما 16 مشارکت گل او برای اشتوتگارت، از جمله 8 گل و 7 پاس گل در بوندس‌لیگا، نشان می‌دهد که او می‌تواند تعویضی مطمئنی برای ناگلزمن باشد.

آنتونی گوردون (انگلیس)

گوردون تنها وینگر چپ تخصصی در تیم ملی انگلیس است. گوردون در نیوکاسل فصل باثُباتی داشته و بر خلاف بسیاری از بازیکنان انگلیس، فصل را بدون مصدومیت به پایان رساند. گوردون که بسیاری از باشگاه‌های انگلیسی به دنبال او هستند، جزو معدود بازیکنانیست که در این فصل از لیگ برتر، هم در گل و هم در پاس گل، دو رقمی شده (11 گ + 10 پ). به‌علاوه گوردون در بازی‌های مهم نیوکاسل، مثل بازی مقابل منچسترسیتی نیز گلزنی کرده و ساوت‌گیت می‌تواند در بازی‌های بزرگ یورو نیز به او اعتماد کند.

الکس گریمالدو (اسپانیا)

یکی دیگر از مدافعان چپ آماده دنیای فوتبال که همچون دی‌مارکو، مثال بارزی از تلاش و صبوری برای رسیدن به آرزوهاست. گریمالدوی 27 ساله که محصول لاماسیای بارسلوناست، پس از چند فصل نمایش قابل‌قبول در بنفیکا، در سال 2023 بالاخره برای اسپانیا به میدان رفت. اما تحول اصلی او پس از انتقال به تیم ژابی آلونسو اتفاق افتاد. گریمالدو که 31 مشارکت گلزنی برای لورکوزن داشته است (شامل 10 گل و 13 پاس گل در بوندس‌لیگا)، خود را به‌عنوان یک تهدید هجومی واقعی، به حریفان دیکته کرده است.

راسموس هویلوند (دانمارک)

فصل برای هویلوند 21 ساله، عجیب پیش رفته است. او پس از انتقالی گران‌قیمت از آتالانتا، 16 گل برای یونایتد به ثمر رساند، اما ثُبات نداشت، روند گلزنی‌های او به یک‌باره آغاز می‌شد و سپس برای یک بازه طولانی متوقف می‌شد. اما در تیم ملی دانمارک، هویلوند باثُبات‌تر نشان داده و در 8 بازی دور مقدماتی یورو، 7 بار برای دانمارک گلزنی کرد، از جمله یک هت‌تریک مقابل فنلاند. به هر حال چه روند گلزنی او مثل منچستر مقطعی باشد و چه مثل روند اخیرش در تیم ملی، مستمر باشد، بار گلزنی تیم به روی دوش اوست.

خویچا کواراتسخلیا (گرجستان)

کوارتسخلیا، نه تنها خودش، بلکه تیم ملی کشورش گرجستان نیز برای نخستین بار در یورو حاضر می‌شود. کواراتسخلیای 23 ساله در صعود تیمش به مرحله نهایی یورو، تأثیر بسزایی داشت. ستاره جوان گرجی‌ها که به احتمال زیاد، رهبر آن‌ها خواهد بود، در این فصل از سری آ، به اندازه فصل پیش خوب نبود، اما باز هم 11 گل و 6 پاس گل ثبت کرد که آمار خوبی برای یک جوان 23 ساله محسوب می‌شود.

ژوائو نوس (پرتغال)

نوس که در سال 2004 به دنیا آمده، جوانترین بازیکن این لیست است و در سن 19 سالگی، برای نخستین تورنمنت مهم خود در رده ملی آماده می‌شود. نوس یک هافبک دفاعی ریزنقش با تکنیک و قدرت پاسکاری بالا است که کار سختی برای حضور در ترکیب اصلی پرتغال دارد، اما به همان اندازه، توانایی بالایی برای اثبات خود به روبرتو مارتینز سرمربی تیم دارد. به‌علاوه شاید انگیزه پیوستن به منچستر یا آرسنال، نوس را به رقابت برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی، مصمم‌تر کند. او در 33 بازی لیگ پرتغال، 3 گل و 2 پاس گل برای بنفیکا داشته.

کول پالمر (انگلیس)

ستاره غیرمنتظره لیگ برتر انگلیس در فصل 24-2023. پالمر می‌تواند سلاح مخفی انگلیس در یورو باشد، هر چند با توجه به نمایش عالی‌اش در لیگ برتر، چندان هم مخفی به نظر نمی‌رسد! این مهره هجومی چندپُسته، تقریباً در تمام بازی‌ها و بخصوص بازی‌های مهم چلسی اثرگذار بوده و 42 مشارکت گلزنی داشته، از جمله 22 گل و 11 پاس گل در لیگ برتر. باید دید که ساوت‌گیت در چه پُستی و چگونه از او استفاده خواهد کرد، اما پالمر 21 ساله، با تکنیک بالا و توانایی تمام‌کنندگی‌ایی که دارد، نشان داده در هر پُستی بازی کند، می‌تواند موفق باشد.

لورنزو پلگرینی (ایتالیا)

یکی دیگر از ستاره‌های ایتالیا که مانند دی‌مارکو، صبورری زیادی به خرج داد تا لحظه مناسبش فرا برسد. کاپیتان رم که در پُست هافبک هجومی بازی می‌کند، در آستانه یورو 2020، با بدشانسی مصدوم شد و از لیست کنار گذاشته شد. به این‌ترتیب او در حسرت جشن گرفتن قهرمانی در کنار هم تیمی‌هایش باقی ماند. پس از آن ایتالیا اُفت کرد و به جام‌جهانی 2022 راه نیافت. اما بالاخره لحظه سرنوشت‌ساز برای پلگرینی فرا رسید و او می‌تواند نخستین تورنمنت بزرگ خود در رده ملی را تجربه کند. پلگرینی در این فصل 15 مشارکت گلزنی برای رم داشته، از جمله 8 گل و 3 پاس گل در 29 بازی سری آ.

بنجامین شسکو (اسلوونی)

بنجامین شسکوی 21 ساله، علی‌رغم تمایل چند باشگاه لیگ برتری، امروز قرارداد خود را باشگاه لایپزیش تمدید کرد. دلیل تمایل این باشگاه‌ها به خرید او، به ثمر رساندن 14 گل و 2 پاس گل در بوندس‌لیگا بود، از جمله 7 گل متوالی در 7 بازی آخر لایپزیش! شسکو با وجود شایعات و هیاهوهای فراوان، به هیچ باشگاه بزرگی منتقل نشد، اما از آنجا که بسیار جوان است، می‌تواند خود را به خریدارانش در سال‌های آتی ثابت کند.

دومینیک سوبوسلای (مجارستان)

سوبوسلای یکی دیگر از ستاره‌هاییست که یورو 2020 را به‌خاطر مصدومیت از دست داد. بازیساز و کاپیتان تیم ملی مجارستان، در سن 23 سالگی شانس حضور در تورنمنتی چون یورو را پیدا کرده است. فصل نخست حضور او در لیورپول خوب شروع شد، اما در ادامه پر فرازونشیب بود. این هافبک هجومی در لیگ برتر انگلیس، 3 گل و 2 پاس گل برای قرمزها ثبت کرد، اما قطعاً آمار بهتری از او انتظار می‌رفت. بهرحال او انگیزه لازم برای خودنمایی در یورو را دارد، به‌ویژه اینکه از سال 2022 که مسئولیت کاپیتانی تیم ملی به او سپرده شده، مجارستان فقط در 1 بازی شکست خورده است. مجارها امید زیادی به او دارند.

فلورین ویرتز (آلمان)

ویرتز 21 ساله، جام‌جهانی 2022 را به‌علت مصدومیت از دست داد و این نخستین تورنمنت مهم او در رده ملی است. ویرتز که در کنار موسیالا، یکی از دو استعداد نسل جدید آلمان در فاز هجومی است، در رده باشگاهی، چه به‌لحاظ فردی و چه به‌لحاظ تیمی، فصلی خاطره‌انگیز را پشت سر گذاشت. او با 30 مشارکت گلزنی در بوندس‌لیگا و جام حذفی آلمان، نقشی کلیدی در کسب 2 گانه داخلی لورکوزن داشت. او در کنار موسیالا، مسئولیت ایجاد خلاقیت در حملات را بر عهده دارد و می‌تواند فصل خوب خود در باشگاهی را به یک افتخار ملی نیز مزین کند. ویرتز در فصل جاری بوندس‌لیگا، به آمار 11 گل و 11 پاس گل دست یافت.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹متن کامل مصاحبه کروس پیش از یورو 2024: خداحافظی با قهرمانی یورو و لیگ قهرمانان، رؤیاییست

🔹ویدیو | گل های بازی دوستانه پرتغال 3-0 ایرلند (2 گل تماشایی از کریستیانو رونالدو)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی چک به دنبال پیشروی با پاتریک شیک با تیمی دگرگون‌شده

🔹چفرین رییس یوفا: از حرف‌های فلورنتینو پرز در مورد کاهش محبوبیت فوتبال تعجب می‌کنم!

🔹گرت ساوت‌گیت تأیید کرد: اگر قهرمان یورو نشوم، از تیم ملی انگلیس می‌روم

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7