فوتبال7

تحلیل قرعه‌کشی یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا و بررسی شانس قهرمانی هر تیم

با این مقاله از فوتبال7 همراه باشید تا قرعه‌های جذابی را که جمعه بعدازظهر از گوی‌ها بیرون آمد، تحلیل کنیم.

1402/12/25 23:10 بهروز شیعه‌یان

تحلیل قرعه‌کشی یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا و بررسی شانس قهرمانی هر تیم

خوشبختانه قرعه‌کشی یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان، از آن دست انتظارهاییست که خیلی طولانی نمی‌شود و تیم‌ها و هوادارانشان فقط یک روز پس از اتمام مرحله یک‌هشتم، حریف خود در مرحله یک‌چهارم را می‌شناسند.

با توجه به هشت تیم باقیمانده در مسابقات، پیشاپیش انتظار می‌رفت که شاهد رویارویی‌های جذابی درین مرحله باشیم. اما سه رقابت از چهار رقابت جزو رقابت‌های خاص و تقریباً پرتکرار لیگ قهرمانان هستند. در ادامه می‌خواهیم به بررسی جداگانه قرعه‌ها بپردازیم و شانس هر تیم پس از قرعه‌کشی جمعه بعدازظهر را برآورد کنیم.

آرسنال-بایرن‌مونیخ

تابستان این فصل که هری‌کین از انگلستان رفت، آرسنالی‌ها فکر می‌کردند برای همیشه از دست هری کین خلاص شده‌اند و کابوس دربی‌های لندن دیگر پایان می‌یابد. توپچی‌ها حریف محبوب کین در فوتبال جزیره بودند و بعد از لستر (19 گل) و اورتون (16 گل)، بیشترین گل را از کین دریافت کردند (14 گل).

جدا از حضور کین، سه مورد از سنگین‌ترین شکست‌های اروپایی آرسنال مقابل بایرن روی داده است (هر 3 با نتیجه 5-1) که آخرین آن‌ها به مارس 2017 برمی‌گردد.

اتلتیکو-دورتموند

دومین قرعه‌ای که از گوی درآمد، مصافیست که از نظر سابقه تاریخی به 3 بازی دیگر نمی‌رسد، اما با توجه به عملکرد پرنوسان دو تیم در لیگ‌های داخلی، روی کاغذ یک رقابت برابر به نظر می‌‌رسد که احتمالاً هم با فرازونشیب‌های زیادی همراه خواهد بود. هر دو تیم مدت‌هاست که به نیمه‌نهایی راه نیافته‌اند، اما سابقه آخرین حضور روخی بلانکو در رقابت ماقبل فینال، جدیدتر است و به فصل 17-2016 برمی‌گردد.

رئال-سیتی

قرعه سوم، رقابت پادشاه اروپا با قهرمان فعلی اروپا است که از هر نظر جذاب می‌آید: چه از شانس سیتیزن‌ها برای تبدیل شدن به نخستین تیم با دو سه‌گانه متوالی گرفته و چه از حیث رویارویی گواردیولا با رقیب دیرینه و محبوبش، یا بازگشت جود بلینگام به خاک کشورش.

پاریس-بارسلونا

قرعه چهارم، رقابتیست که در دو دهه اخیر به یکی از رقابت‌های کلاسیک و البته دراماتیک لیگ قهرمانان بدل شده است. خاطره‌انگیزترین رقابت 2 تیم که چه در ذهن هواداران خودشان و چه در ذهن کل فوتبالدوستان باقی مانده است، رقابت مرحله یک‌هشتم در فصل 17-2016 است. بارسلونا در حالی خاک فرانسه را ترک گفت که 4 گل از پاریسی‌ها دریافت کرده بود، اما در یکی از خاص‌ترین کامبک‌های تاریخ لیگ قهرمانان، بارسلونایی‌ها با سه گلی که از دقیقه 88 به بعد به ثمر رساندند، با نتیجه 6-1 پاریس را از نیوکمپ بدرقه کردند تا یک ریمونتادای دیگر (کامبک‌های معجزه‌آسا) را به تاریخ پرشکوه باشگاهشان اضافه کنند.

دیدار دو تیم جذابیت‌های دیگری هم خواهد داشت که مهمترین آن‌ها، رویارویی بارسایی سابق انریکه با تیم دوران بازی و مربیگریش و نیز با سرمربی‌اییست که زمانی شاگرد خود او بوده است.

نیمه‌نهایی

در نیمه‌نهایی برنده اتلتیکو-دورتموند به دیدار پیروز مصاف پاریس-بارسا خواهد رفت و برنده آرسنال-بایرن پذیرای فاتح بازی رئال-سیتی خواهد بود (بازی رفت در زمین بازی‌هایی که اول نوشته شده‌اند، برگزار می‌شود).

بازندگان و برندگان قرعه

بزرگترین بازندگان قطعاً رئال و سیتی هستند و رویارویی این 2 تیم باعث شد که شانس قهرمانی سیتی 02. 3 درصد و شانس رئال 94. 3 درصد کاهش یابد.

پی‌اس‌جی نیز بزرگترین برنده است، چون با بارسلونای پرنوسانی روبرو می‌شود که چند سالی ازین مرحله دور بوده است و از سوی دیگر، برای رسیدن به فینال از مسیری گذر خواهد کرد که شانس‌های اصلی قهرمانی (تا قبل قرعه)، در آن حضور نخواهند داشت. بنابراین شانس قهرمانی آن‌ها 19. 4 درصد افزایش یافته است و اکنون دومین شانس پس از سیتی هستند.

زنبورها امسال در آلمان حال و روز خوشی ندارند، اما گویا امسال، سال خوش‌شانسی آن‌ها در اروپاست. در قرعه یک‌چهارم نیز شانس با آن‌ها یار بود و به‌لطف رویارویی با اتلتیکو، شانس قهرمانی این تیم اکنون 12. 2 درصد افزایش یافته است. در واقع هر چهار تیم این سمت، با افزایش شانس قهرمانی مواجه شده‌اند (اتلتیکو با 83. 1 و بارسلونا با 21. 1 درصد). فینال تک بازی است و صرف‌نظر از قدرت دو تیم هر اتفاقی محتمل است، ضمن اینکه تا پایان فصل ممکن است تغییرات زیادی در تیم‌ها روی دهد، برای مثال رهایی بارسلونا از بند مصدومیت‌های متعدد، یا مصدومیت مجدد کوین دی‌بروینه مهره اصلی پپ گواردیولا !

آرسنالی‌ها بیشترین تعداد بازی را در تاریخ لیگ قهرمانان دارند (بیشترین پیشروی در مسیر بازی‌ها تا فینال)، اما همچون پاری‌سن ژرمن تاکنون موفق به فتح آن نشده‌اند. مصاف توپچی‌ها با باواریایی‌ها، شانس قهرمانی هر دو تیم را کاهش داده است. با توجه به اینکه آرسنال فصل بهتری را تجربه می‌کند، این کاهش شانس برای آرسنال کمتر (99. 0 ) و برای بایرن بیشتر است (4. 1).

گرچه این تفاوت‌ها (قبل و بعد قرعه) ممکن است جزئی به نظر برسند، اما برای مثال در مورد پاریس شانس قبل قرعه، %96. 11 بود و افزایش 19. 4 درصدی بدین معناست که پاریسی‌ها اکنون تقریباً 33 درصد (4 به 12 با فرض ارقام رُند) شانس بیشتری برای قهرمانی دارند.

چه تیمی قهرمان فصل 24-2023 لیگ قهرمانان خواهد شد؟

منچسترسیتی و پپ در انگلیس نیز سابقه تکرار قهرمانی دارند. از سوی دیگر سیتیزن‌ها فصل پیش به طلسم خود در اروپا پایان دادند و ازین پس بازی‌ها را با استرس کمتری پیگیری می‌کنند، حتی اگر مقابل فاتح 14 دوره این رقابت بازی کنند. بنابراین سیتی هم‌چنان بخت نخست قهرمانی محسوب می‌شود.

رئال‌مادرید اگرچه پادشاه اروپاست اما با توجه به انبوه مصدومیت‌هایش، فُرم خوب سیتی و با توجه به اینکه برای بازی برگشت باید به اتحاد برود، به رده سوم شانس قهرمانی سقوط می‌کند. آمار اصلاً به سود رئال نیست، به‌ویژه اینکه تاکنون در اتحاد موفق به پیروزی نشده‌اند.

پاریسی‌ها به‌خاطر قرار گرفتن در سمت راحت‌تر نیمه‌نهایی، جای رئال را در رتبه دوم بخت قهرمانی می‌گیرند و آرسنالی‌ها اگرچه از تیم‌های خوب این فصل اروپا محسوب می‌شوند، اما به‌علت تمرکز بیشتر بر فتح لیگ برتر و سال‌ها دوری از سطح بالای این رقابت، پس از رئال در رتبه چهارم قرار می‌گیرند.

و البته کیست که نداند، جای تیم‌هایی چون لیورپول و لورکوزن در جمع هشت تیم پایانی امسال خالیست !!


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹گزارش | شب شیرین اتلتیکومادرید مقابل اینترمیلان در متروپولیتانو چگونه رقم خورد؟

🔹تحلیل و بررسی عملکرد درخشان پائو کوبارسی پدیده جدید بارسلونا مقابل ناپولی

🔹ویدیو | گل‌ها و پنالتی‌های بازی آرسنال ۱-۰ پورتو

🔹شهرآورد تهران به ایستگاه ۱۰۳ رسید؛ نگاهی به دربی‌های برگزار شده در اسفند ماه

🔹لیورپول ۱ - منچسترسیتی ۱؛ آخرین تقابل کلوپ و گواردیولا در لیگ برتر برنده نداشت!


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار