فوتبال7

تحلیل و بررسی عملکرد درخشان پائو کوبارسی پدیده جدید بارسلونا مقابل ناپولی

در شبی که بارسا پس از مدت‌ها به یک چهارم صعود کرد، شاید جالب‌ترین خبر رسانه‌ها، انتخاب پائو کوبارسی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین بود. همین امر بهانه‌ای شد تا فوتبال7 درین مقاله،گریزی به عملکرد این مدافع جوان بزند.

1402/12/24 14:36 بهروز شیعه‌یان

تحلیل و بررسی عملکرد درخشان پائو کوبارسی پدیده جدید بارسلونا مقابل ناپولی

چند بازی‌ایی می‌شود که از سکوهای مونتجوییک، یک شعار جدید سر داده می‌شود: « کو ... ، کو ... ، کوبارسی!»

سه‌شنبه شب این فریاد رساتر از همیشه به گوش می‌رسید، چرا که جدیدترین پدیده لاماسیا، در آخرین پرده از درخشش خود، یک شب رؤیایی را در لیگ قهرمانان پشت سر گذاشت و با مهار عناصر هجومی ناپولی به‌ویژه اوسیمن، در کمال تعجب همگان، در نخستین بازی زندگی خود در لیگ قهرمانان اروپا، به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

انتظار طبیعی اینست که در رقابتی در سطح لیگ قهرمانان، یک جوان آکادمی، از روی نیمکت وارد زمین شود، آن هم در حالی که تیمش از حریف پیش باشد. و باز انتظار اینست که نمایشی معمولی ارائه دهد یا حداقل اشتباه فاجعه‌باری نداشته باشد. اما کوبارسی جوان که به‌تازگی جشن تولد 17 سالگیش را در اواخر ژانویه برگزار کرده بود، هر دو مورد را نقض کرد، چه اینکه از ابتدا در ترکیب قرار گرفت و چه اینکه شانه به شانه مهاجم آماده‌ای چون اوسیمن جنگید.

با توجه به اهمیت بازی سه‌شنبه شب برای بارسلونا، از پاداش مالی صعود به مرحله بعد گرفته تا حفظ جایگاه ژاوی روی نیمکت، به نظر می‌رسید که ژاوی، گزینه محتاطانه‌تری را انتخاب کند و هم‌چون دور رفت، اینیگو مارتینز را به‌عنوان یار آرائوخو در خط دفاعی انتخاب کند. اما ژاوی در اقدامی متهورانه، به سراغ جوانی رفت که در بازی‌های اخیر پاسخ اعتماد او را داده بود. این بار اما آزمون مهمتری در انتظار کوبارسی بود، آزمونی از جنس مهار ویکتور اوسیمن، آقای گل فصل پیش سری آ.

به غیر از یک درگیری تقریباً ناشیانه که ناپلی‌ها انتظار اعلام پنالتی داشتند، در سایر صحنه‌ها کوبارسی، در نبردهای فردی با اوسیمن، بی عیب و نقص عمل کرد. کوبارسی مثل همیشه فراتر از سنش ظاهر شد و آنچه را که مکتب تیکی‌تاکا از یک مدافع می‌خواهد (ولی همیشه در دسترس نیست و گاهی باید سال‌ها در انتظار آن ماند)، به‌خوبی پیاده کرد: مهارت در لمس اول، نزدن ضربه اضافی به توپ و خونسردی در بازیسازی از عقب. هواداران بلوگرانا آخرین بار سال‌ها پیش شاهد چنین نمایشی بودند، در دوران اوج جرارد پیکه یا شاید هم کمی دورتر، در دوران رونالد کومان. برای مثال یکی از موقعیت‌های فرمین لوپز، حاصل پاس بلند و دقیق کوبارسی بود که البته لوپز قدر آن را ندانست.

نقشه زیر نشان دهنده تنوع پاس‌های کوبارسی است که بیشتر متمرکز بر پاس‌های کوتاه برای بازیسازی از دفاع است، اما تعداد پاس‌های بلند و ریسکی (پیکان‌های سیاه) او نیز فراتر از حد و اندازه‌های یک مدافع 17 ساله است. شاید به همین خاطر باشد که ژاوی در کنفرانس خبری پس از بازی اظهار داشت: «وقتی کوبارسی پا به توپ میشه، نگران ضربان قلبم نیستم!»

ژاوی در ادامه نیز به ستایش از جوان تیمش پرداخت: «امشب شاهد بهترین نسخه پائو بودیم. وقتی صاحب توپ میشه، من خیالم راحته. هر بار که ناپولی پرس می‌کرد، پائو بهترین گزینه رو برای پاس دادن انتخاب می‌کرد. وقتاییم که باید مستقیم بازی می‌کرد، سریع این اولویت رو تشخیص می‌داد.»

در وصف نمایش فراتر از سن کوبارسی، همین بس که در هنگام دریافت جایزه پایان بازی، با پروتکل‌های لیگ قهرمانان کاملاً بیگانه بود و چنان سرخوشانه و کودکانه در جلو دوربین ظاهر شد که گویی، در شب تولدش است و هدیه‌ای را از جانب مهمانان دریافت می‌کند. پائوی جوان در حالی‌که لبخند از لبش دور نمی‌شد، گفت: «ما فشار پیش از بازی رو به جاه‌طلبی تبدیل کردیم. خونسرد بازی کردن تو خون منه. این کاریه که هر روز تمرینش می‌کنم.»

در شب غیبت دی یونگ و پدری، هواداران نگران بودند که مبادا نظاره‌گر یک غافلگیری شرمسارانه در ورزشگاه خانگی باشند. اما سه‌شنبه شب کاتالان در محاصره استعدادهای لاماسیا بود، چه لوپز جوان که در خط میانی کنار گوندوغان و کریستنسن قرار گرفته بود و با دوندگی‌های هوشمندانه‌اش، بارها موفق به یافتن فضا در دفاع ناپولی شد، چه یامال که مثل همیشه پرانرژی بود و بدون حرکت اضافی با توپ، با یک پاس عالی به رافینیا در جناح چپ پایه‌ریز گل دوم بارسلونا در ضدحمله شد، چه سرخی روبرتو کهنه‌کار که با حرکت انفجاری و ترکیبی‌اش، گل سوم را طراحی کرد و چه ژاوی، پرورش‌یافته مشهور و سابق لاماسیا که طراح اصلی همه این نقشه‌ها بود.

اما سوت پایان بازی که به صدا در آمد، همه برای تبریک جشن صعود، به سراغ یک نفر رفتند: کوبارسی 17 ساله. حتی سرخی روبرتو باتجربه، زبان به تحسین او گشود: «کوبارسی، بازیکن حال و آیندست، تبلوری از تلاش باشگاه برای توسعه روزمره آکادمیه.»

شاید شما هم مثل ما تعجب کنید که چرا کوبارسی در نخستین نمایش اروپایی خود به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. به این آمارها دقت کنید تا متوجه شوید: ارسال بیش از 50 پاس با دقت 90 درصد (61 پاس صحیح از 68 پاس)، %100 تکل صحیح (3 از 3) و 5 دفع توپ حیاتی. عملکردی که از سال 04-2003 در بین مدافعان بارسا سابقه نداشته است! او هم‌چنین رکورد داوید آلابا را شکست و با 17 سال و 50 روز به جوانترین بازیکنی تبدیل شد که نخستین بازی خود در لیگ قهرمانان را از یک دیدار مرحله حذفی آغاز می‌کند.

میانگین 4.49 پاس به یک‌سوم هجومی حریفان در طول 90 دقیقه، کوبارسی را در صدک هشتادویکم مدافعان فعلی دنیا قرار می‌دهد، یعنی جزو 20 درصد مدافعان برتر دنیا درین آمار. بی‌شک توانایی پاسکاری و تنوع پاس، بارزترین ویژگی فعلی کوبارسیست، اما در حال‌حاضر مهمترین چیز اینست که آیا عملکرد فعلی او استمرار خواهد داشت یا نه، به‌ویژه اینکه او هنوز بسیار جوان است و در ویژگی‌های چون تکل‌زنی، جاگیری و ... ، جای زیادی برای پیشرفت دارد. صرف‌نظر از اینکه آینده چه خوابی برای پسرک جوان لاماسیا دیده است، کوبارسی سه‌شنبه شب کاری کرد کارستان تا هواداران بارسلونا، حداقل برای چند شب با رؤیای «ظهور پیکه جدید» بخوابند!


برای مشاهده ویدیوی عملکرد درخشان کوبارسی مقابل ناپولی، روی همین لینک کلیک کنید:


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | گل‌ها و پنالتی‌های بازی آرسنال ۱-۰ پورتو

🔹شهرآورد تهران به ایستگاه ۱۰۳ رسید؛ نگاهی به دربی‌های برگزار شده در اسفند ماه

🔹لیورپول ۱ - منچسترسیتی ۱؛ آخرین تقابل کلوپ و گواردیولا در لیگ برتر برنده نداشت!

🔹به مناسبت بازی امشب لیورپول و منچسترسیتی؛ همه چیز درباره آخرین تقابل کلوپ و گواردیولا

🔹زندگی نامه ورزشی و جذاب دیوید بکهام؛ اسطوره‌ای خوشتیپ از جنس فوتبال

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار