فوتبال7

گزارش | بهترین بازیکن حال‌حاضر لیگ برتر کیست؟ فیل فودن، دکلان رایس، ...؟

پپ گواردیولا، سرمربی اسپانیایی، پس از دربی منچستر مدعی شد فیل فودن در حال‌حاضر بهترین بازیکن لیگ برتر انگلیس است. آیا با نظر پپ موافقید؟ با فوتبال7 همراه باشید تا کاندیداهای بهترین بازیکن فعلی لیگ برتر را بررسی کنیم.

1402/12/18 19:49 بهروز شیعه‌یان

گزارش | بهترین بازیکن حال‌حاضر لیگ برتر کیست؟ فیل فودن، دکلان رایس، ...؟
ملاک انتخاب

فودن که در 7 بازی آخر خود، 6 گل و 1 پاس گل داشته، بی‌تردید یکی از قویترین کاندیداهای ما برای دریافت این عنوان است، اما کاندیداهای دیگری نیز وجود دارند. ملاک ما در گزینش بازیکنان برتر، عملکرد آن‌ها در 10 هفته آخر لیگ برتر است.

فیل فودن (منچسترسیتی)

فودن در دربی منچستر که یک دیدار مهم برای آبی‌ها در کورس قهرمانی بود، دبل کرد. فودن 23 ساله تا اینجای فصل با 11 گل و 7 پاس گل، در رتبه هشتم جدول مشارکت در گلزنی (مجموع گل‌ها و پاس گل‌ها) در لیگ برتر قرار دارد. همین عملکرد خیره‌کننده باعث شد گواردیولا پس از دربی منچستر، اظهار کند: « در مورد فودن چی می‌تونم بگم؟ به نظرم با عملکردش باهاتون حرف می‌زنه. اون بهترین بازیکن حال‌حاضر لیگ برتره. بی‌نظیره.»

جان موری تحلیلگر BBC معتقد است که: «اگر یورو همین فردا برگزار می‌شد، ترکیب هجومی انگلیس کاملاً مشخص بود و فودن یکی از ارکان اصلی این ترکیبه: بوکایو ساکا در سمت راست، فیل فودن احتمالاً در سمت چپ، هری کین در نوک خط حمله و بلینگام در نقش هافبک هجومی شماره 10»

ارلینگ هالند (منچسترسیتی)

هالند، مطابق انتظارات، با 18 گل، 2 گل بیشتر از سایر گلزنان، صدرنشین جدول گلزنان لیگ برتر است. و این صدرنشینی در حالیست که هالند 5 بازی را به‌خاطر مصدومیت از دست داده بود. پس از بازگشت از مصدومیت، در هفت بازی اخیر سیتی، هالند در لیگ برتر 4 گل و 1 پاس گل داشته و در پیروزی سیتی برابر لوتون در دور پنجم جام حذفی نیز به‌تنهایی 5 گل به ثمر رساند.

پس از یکی دو بازی که هالند به قول انگلیسی‌ها در dogout به سر می‌برد (نمایشی ضعیفتر از حد عادی خود داشت)، او دوباره دهان منتقدینش را بست تا گواردیولا این چنین به دفاع از عملکرد مهاجمش بپردازد: «وقتی از گلزنی مثل هالند انتقاد کنی، مطمئناً با گل‌هاش پاسخ میده تا دهان شما رو ببنده»

مایکل براون هافبک سابق سیتی نیز با پپ موافق است: « قدرت گلزنی، تمرکز کافی و عطش گلزنی، همه این‌ها در یک بازیکن جمع شده: ارلینگ هالند. تنوع گل‌هاشم بی‌نظیره. هالند تقریباً هر کاری دلش بخواد تو زمین انجام میده و غیرقابل توقفه! »

کوین دی‌بروینه (منچسترسیتی)

هافبک اعجوبه سیتی، پس از اینکه 5 ماه نخست فصل را به‌خاطر مصدومیت از دست داد، از زمان بازگشت به میادین، عالی ظاهر شده است. او در هفت بازی لیگ، 1 گل و 4 پاس گل داشته و در تک بازی جام حذفی مقابل لوتون نیز 4 پاس گل داد که تمامی آن‌ها توسط هالند تبدیل به گل شد. نمایش درخشان او در بازگشت از مصدومیت، باعث شد تا گواردیولا بار دیگر زبان به ستایش او بگشاید: « اون یک بازیکن خاصه. یک اسطوره به تمام معنا. »

میکا ریچاردز مدافع اسبق سیتیزن‌ها نیز همانند پپ، به ستایش دی‌بروینه پرداخت: «وقتی صحبت از بازی در کلاس جهانی میشه، بازیکنای زیادی هستن که شایسته این عنوان هستن، اما برای من، دی‌بروینه یه چیز دیگست. قدرت تشخیصش بی‌نظیره، مثل یک ابزار سنجش دقیق میمونه و هر زمان از بازی، دقیقاً همون کاری رو انجام میده که تو اون زمان لازمه- و کمتر پیش میاد که ببینیم کوین یه بازی رو تموم کنه، بدون اینکه چیز متفاوتی ارائه داده باشه.»

رودری (منچسترسیتی)

رودری یک هافبک همه‌کاره و خالق بسیاری از لحظات مهم در بازی‌های منچسترسیتی است. هافبک اسپانیایی، به رکورد 59 بازی شکست‌ناپذیری با پیراهن آبی‌رنگ سیتی دست یافته است. رودری ذاتاً یک هافبک دفاعیست، اما نقش او در فاز هجومی هر فصل بیشتر می‌شود. علاوه بر پاس‌های تعیین‌کننده او در یک‌سوم هجومی، دوندگی‌های کاذب او نقش مهمی در گمراه‌سازی مدافعان حریف و ایجاد فضا برای شوتزنی سایر بازیکنان دارد. گل اول فیل فودن به منچستریونایتد در دربی این هفته، روی یکی از همین دوندگی‌ها صورت گرفت که باعث مشغول شدن مدافعان یونایتد شد. رودری در 10 بازی آخر لیگ، 3 گل و 3 پاس گل را به نام خود ثبت کرده است. ثبات رودری بار دیگر گواردیولا را به تحسین این بازیکن واداشت: «رودری با اختلاف بهترین هافبک فعلی دنیاست، محاله که کاری ازش بخوام و انجامش نده.»

کاپیتان تیم لوتون‌تاون نیز با گواردیولا هم‌نظر است: « واقعاً لذت‌بخشه که یار مقابلت، رودری باشه. کمتر پیش میاد که آدم از حریفش تعریف کنه، ولی حساب رودری از بقیه جداست. »

ویرجیل فن‌دایک (لیورپول)

در فصلی که لیورپول با مصدومیت‌های متعددی روبروست، شاید تنها آرامش‌خاطر کلوپ، حضور فن‌دایک باشد. در 10 بازی اخیر لیگ، فن‌دایک 1 گل به ثمر رسانده، در کسب 3 کلین‌شیت نقش مؤثر داشته و مهمتر از همه این‌ها، به‌لطف گل او بود که لیورپول، دهمین قهرمانی خود در اتحادیه را کسب کرد. همه این‌ها، باعث شد یورگن کلوپ در وصف مدافع هلندی خود سخن بگوید: «صحبت از این بازی یا اون بازی نیست؛ ویرجیل ، از همون روز اولی که به لیورپول اومد، تأثیر خودش رو گذاشت و همیشه عالی بوده.»

لوک رِدی، خبرنگار BBCsport نیز نظر کلوپ را تأیید می‌کند: « در هفته‌های اخیر، فن‌دایک پناهگاه امن کلوپ بوده

داروین نونیز (لیورپول)

مهاجم اروگوئه‌ای قرمزها، در بازی‌های اخیر در فُرم بسیار خوبی به سر می‌برد. در 10 بازی اخیر لیورپول در لیگ، نونیز در 9 بازی حضور داشته که حاصل آن 6 گل و 1 پاس گل بوده. پپ لیندرز کمک‌مربی لیورپول در پاسخ به برخی انتقادات پیرامون ضعف گلزنی نونیز اظهار داشت: «نونیز هر بازی، به‌تنهایی میتونه 6 موقعیت گل خلق کنه

فیل مک‌نالتی ورزشی‌نویس BBCsports نیز دیدگاهی مشابه لیندرز دارد: «فکر می‌کنم نونیز توانایی‌های زیادی داره و آمارها به‌تنهایی گویای اثرگذاری اون بر بازی‌های لیورپول هستن. شاید بعضیا مشخصاً دنبال گلزنی باشن، ولی نونیز هر بازی تأثیر خودش رو میزاره، به هر نحوی که بتونه.»

دکلان رایس (آرسنال)

هافبک انگلیسی، پس از گرانترین انتقال تاریخ انگلیس در تابستان، به یکی از اعضای کلیدی توپچی‌ها تبدیل شده است. علی‌رغم اینکه آرتتا، رایس را به‌خاطر ویژگی‌های دفاعیش به خدمت گرفته بود، او در 10 بازی اخیر لیگ، موفق به ثبت 1 گل و 4 پاس گل شده است. مایکل براون هافبک سابق سیتی، در توصیف سبک بازی رایس می‌گوید: « رایس شاید تو هیچ ویژگی خاصی عالی نباشه، اما بجاش، گلچینی موزون از همه ویژگی‌هاست و هر ویژگی رو تا سطح قابل‌قبولی ارائه میده.» سایمون استون ورزشی‌نویس BBCsport نیز می‌گوید: «من از هوادرای جدی دکلان هستم. دکلان دقیقاً همون نقطه تفاوت بین آرسنال فصل پیشه که از کورس قهرمانی خارج شد و آرسنال این فصل که پس از وقفه کریسمس، تازه اوج گرفته.»

بوکایو ساکا (آرسنال)

یکی از مدعیان جدی برای کسب عنوان باثُبات‌ترین بازیکن لیگ برتر، بوکایو ساکاست. ساکا در 10 بازی آخر خود در لیگ، 8 گل به ثمر رسانده، از جمله دو دبل مقابل وستهم و برنلی. درین 10 بازی، 1 پاس گل نیز به نام او ثبت شده است. سایمون استون، ساکا را یکی از بهترین بازیکنان لیگ می‌داند: «بهترین بازیکن لیگ یکی ازین چهار نفره: هالند، دی‌بروینه، صلاح و ساکا. و از جمع اینا، بهترین کسیه که در پایان فاتح لیگ بشه.» پَت نِوین وینگر سابق چلسی نیز از درخشش ساکا مقابل برنلی صحبت کرد: « در پیروزی آرسنال در تِرف‌مور (ورزشگاه اختصاصی برنلی)، تقریباً همه خوب بودن، ولی ساکا، یکی از بهترین بازیاشو ارائه داد، شایدم بهترین. »

اُلی واتکینز (استون‌ویلا)

واتکینز از جمله بازیکنان لیگ برتر است که بین طرفداران معمولی فوتبال، کمتر به چشم می‌آید، اما از دید کارشناسان فوتبال، او قطعاً یکی از مدعیان جدی کسب عنوان برترین بازیکن لیگ برتر است. واتکینز، در جدول مشارکت مستقیم در گلزنی و هم‌چنین پاس گل‌ها، در رتبه چهارم قرار دارد. مهاجم انگلیسی در 10 بازی آخر ویلا در لیگ، 7 گل و 4 پاس گل داشته و تنها بازیکن لیگ برتر است که در هر دو آمار، دو رقمی شده است (16 گل و 10 پاس گل).  اونای امری، دلیل درخشش ستاره خود را تعهد و پشتکار او می‌داند « تعهد اُلی به تیم وصف‌ناپذیره. و البته این نتیجه تلاش سختیه که هر روز در تمرینات ازش می‌بینم.» آلن شیرر بازیکن سابق تیم ملی انگلیس و هم‌پُست واتکینز نیز او را تحسین می‌کند: « این بهترین فصل زندگیه اونه. بر خلاف فصول پیشین که واتکینز منتظر از راه رسیدن گل‌ها بود، این فصل گل‌ها انتظار اونو می‌کشن !»

کول پالمر (چلسی)

یکی از معدود نقاط درخشان فصل تاریک چلسی، کول پالمر هافبک انگلیسیست که در 10 بازی آخر چلسی، 4 بار گلزنی کرده و 4 پاس گل نیز داشته است. پوچتینو نیز بارها به نقش بی‌بدیل پالمر اعتراف کرده است: «پالمر، بازیکن مهمیه برای ما. یه بازیکن تعیین‌کنندست که من واقعاً از دیدن بازیش لذت میبرم.» پپ گواردیولا نیز هم‌چنان بازیکن سابق خود را  تحسین می‌کند: «فقط بحث گل یا پاس گل نیست، پالمر از هر لحاظ یه بازیکن باکیفیته. یکی از خطرناکترین بازیکنای چلسیه.»


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹نگاهی به شروع دور برگشت مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان اروپا؛ از درخشش امباپه تا اعاده حیثیت بایرن

🔹بررسی تمامی خریدهای چلسی در دوران تاد بولی

🔹تن‌هاخ، بازنده بازی‌های بزرگ: بررسی دلایل ناکامی دوباره تن‌هاخ در دربی منچستر

🔹منچستر سیتی ۳ – منچستر یونایتد ۱؛ سیتیزن‌ها در دربی باخت نمی‌دهند!

🔹پیشخوان فوتبال7: بررسی بازی‌های مهم هفتگی اروپا، از دربی منچستر تا جدال ناپل


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار