فوتبال7

معرفی بازیکنان کلیدی خیرونا در این فصل؛ از کاپیتان الکس گارسیا تا دلی بلیند کهنه کار - آیا شگفتی سازان قهرمان میشوند؟

در این مقاله فوتبال7 به معرفی اصلیترین عوامل موفقیت خیرونا در ترکیب اصلی میپردازد. با ما همراه باشید.

1402/10/15 23:59 بهروز شیعه‌یان

معرفی بازیکنان کلیدی خیرونا در این فصل؛ از کاپیتان الکس گارسیا تا دلی بلیند کهنه کار - آیا شگفتی سازان قهرمان میشوند؟
الکس گارسیا (هافبک دفاعی)

الکس گارسیای 26 ساله، بی‌تردید بازیگر نقش اول خیرونا درین فصل است. ملی‌پوش اسپانیایی، پس از دوران حضور قرضی در منچسترسیتی، در سال 2017 به کاتالونیا برگشت و در صعود خیرونا به لالیگا، نقش اساسی داشت.

اما گارسیا در همینجا متوقف نشد و از زمان بازگشت خیرونا به لالیگا، هم پیشرفت گارسیا ادامه داشته و هم محبوبیت او نزد هواداران، سال به سال بیشتر می‌شود. فصل 24-2023 با آمار 3 گل و 4 پاس گل قطعاً اوج شکوفایی این هافبک کاتالونیایی است. اما اگر در آمار او دقیقتر شویم، به تأثیر میشل در بهبود توانایی بازیسازی گارسیا پی می‌بریم. در آغاز سال 2024، گارسیا با 148 پاس رو به جلو اثرگذار، 169 پاس به یک سوم هجومی و ایجاد 15 موقعیت گلزنی، در صدر هافبک‌های لالیگا قرار دارد.

خصوصیات دفاعی عالی، پاس‌های تعیین‌کننده مرگبار و شوت‌های راه دور، بسیاری از تیم‌های بزرگ را مشتری گارسیا کرده است، اما علیرغم اشاره خود بازیکن به تمایل برای بازی در بارسلونا، بعید است که در زمستان خیرونا را ترک کند.

آرتم دووبیک (مهاجم نوک)

در آغاز فصل، خیرونا در یک اقدام جسورانه، با شکستن رکورد باشگاه، 7 میلیون یورو برای انتقال این ملی‌پوش اوکراینی هزینه کرد. اما دووبیک، خیلی زود، جواب اعتماد باشگاه را داد و هزینه‌ای را که برای او شده بود، جبران کرد. دووبیک 26 ساله و 189 سانتیمتری، به گلزنی بسنده نمی‌کند و با بازی ترکیبی و کمک به هافبک‌ها، به ستون حملات خیرونا تبدیل شده است. به لطف حضور او، خیرونا شاهد یک رشد چشمگیر در زمینه انتقال سریع و روان توپ به یک‌سوم هجومی است.

به ثمر رساندن 11 گل در نیم فصل اول که همگی از داخل 18 قدم به ثمر رسیده‌اند، نه تنها نشان‌دهنده سازگاری سریع او با فوتبال اسپانیاست، بلکه نشان می‌دهد با توجه به فیزیک بدنی و هوشیاری او در محوطه جریمه حریفان، در صورت تغذیه مناسب، یک تهدید جدی برای تمام تیم‌ها محسوب می‌شود، به‌خصوص اینکه دووبیک از آن دست مهاجمان بلندقامت و سرزنی است که با پاهایش سر ناسازگاری ندارد! بی‌دلیل نیست که خبرهایی مبنی بر علاقه چلسی به این مهاجم اوکراینی وجود دارد.

یانگل هررا (هافبک دفاعی- هافبک میانی)

با ادامه روند بدون شکست خیرونا در ماه دسامبر، شاید کسی غییبت هررای مصدوم را احساس نکرده باشد، اما هررا بدون شک یکی از عناصر اصلی نقشه‌های میشل سرمربی خیرونا است.

هررای ونزوئلایی و 25 ساله، یکی دیگر از محصولات گروه سیتی است که سرنوشت دو تیم خیرونا و منچسترسیتی را به هم پیوند می‌زند. سیتیزن‌ها در فصل 23-2022، هررا را به خیرونا قرض دادند و خیرونا مدتی بعد خرید او را دائمی کرد.

هررا شریک اصلی گارسیا در خط میانی است و قدرت حفظ توپ او، اطمینان لازم را به ساویو و کوتو می‌دهد تا با نفوذ از کناره‌ها، از دوبیک پشتیبانی کنند. آمار گل‌های حیاتی هررا در این فصل بهبود یافته است (4 گل)، اما ویژگی اصلی بازی او، پرسینگ و خارج کردن توپ از فضاهای فشرده است.

دلی بلیند (دفاع وسط-دفاع چپ)

در تیمی مملو از بازیکنان قرضی همچون ساویو، کوتو، اریک گارسیا و ... ، بلیند همواره عامل استحکام دفاعی تیم بوده است. بلیند 33 ساله، عمدتاً در پست دفاع وسط در کنار گارسیا یا لوپز، ظاهر شده و در تعداد معدودی از بازی‌ها نیز در دفاع چپ حضور یافته است. در نقش دفاع وسط، لوپز یا گارسیا، دفاع‌های ثابت‌تر تیم هستند و بلیند گاهی با پیشروی از دفاع و حرکت به جلو، مثل یک هافبک دفاعی بازیساز عمل می‌کند. بلیند اسماً دفاع است، اما در آغاز سال 2024، از نظر ارسال پاس به یک سوم هجومی زمین، با 149 پاس، پس از الکس گارسیا در رتبه دوم لالیگا قرار دارد.

ساویو (وینگر)

ساویو وینگر برزیلی که در جناح چپ توپ می‌زند، فراتر از حد انتظار ظاهر شده و طرفداران زیادی در بازار نقل‌انتقالات پیدا کرده است. این وینگر 19 ساله با مجموعه مهارت‌های متنوع خود، حملات خیرونا را بیش از پیش غیر قابل پیش‌بینی می‌کند و به طور متوسط با 4. 2 دریبل موفق در هر بازی، ایجاد موقعیت‌های گلزنی و حتی 2. 1 تکل در هر بازی، در هر دو فاز دفاعی و حمله، به پیاده‌سازی نقشه‌های میشل کمک می‌کند. شاید ساویو را به زودی در یک تیم بزرگ ببینیم، اما ناگفته نماند که با توجه به جایگاه فعلی خیرونا در لالیگا، او هم‌اکنون نیز در حال درخشش در یکی از بهترین تیم‌های این فصل اروپاست!

میگوئل گوتیرز (دفاع چپ)

گوتیرز 22 ساله این فصل دفاع چپ اصلی خیرونا است و فقط در برخی بازی‌ها، بلیند به جای او ایفای نقش کرده است. اوج عملکرد او برابر بارسلونا بود که 1 گل و 2 پاس کلیدی داشت و دقت پاس او %98 بود. گوتیرز در این فصل یک پاس گل نیز به نام خود ثبت کرده است و در پیروزی 4-3 چهارشنبه شب مقابل اتلکتیکو نیز عملکرد خیره‌کننده‌ای به نمایش گذاشت.

آرسنال همواره یکی از مشتریان گوتیرز بوده است، چه در زمان حضورش در رئال مادرید و چه اکنون که در خیرونا توپ می‌زند. خبرهایی مبنی بر پیشنهاد زمستانی توپچی‌ها به او، به گوش می‌رسد.

آیا خیرونا قهرمان لالیگا می‌شود؟

نیمی از فصل گذشته است و خیرونا به کارشناسان و هواداران فوتبال ثابت کرده که دیگر یک ««اتفاق فوتبالی ساده»» محسوب نمی‌شود. اما هنوز هم احتمال شوک به این تیم وجود دارد.

البته خیرونا از مزیت عدم حضور در رقابت‌های اروپایی برخوردار است و به‌علاوه مثل بقیه صدرنشینان، نیازی به حضور در سوپرجام اسپانیا در ژانویه ندارد و می‌تواند ازین فرصت برای استراحت دادن به ترکیب محدود خود استفاده کند.

اما یک چیز قطعی به نظر می‌رسد. با توجه به تزلزل سویا درین فصل، سهمیه اروپایی خیرونا از هم‌اکنون برای فصل بعد رزرو شده است.


🚨🚨 این مطالب را هم بخوانید:

از شعار تا واقعیت: بررسی سرنوشت برخی از استعدادهای ناکام در دنیای فوتبال (بخش دوم)

به مناسبت ۸۲ سالگی سرالکس فرگوسن؛ نگاهی به کارنامه موفق‌ترین مربی تاریخ بریتانیا

گواردیولا، تیکی تاکا و تغییر از فوتبال کلاسیک به مدرن؛ مروری بر سیر تحول تاکتیکی لیگ قهرمانان اروپا و نقش گواردیولا در آن

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار