فوتبال7

آنالیز | درخشش دور از انتظار کول پالمر در چلسی؛ آیا تاد بولی خریدی هوشمندانه کرده است؟

به بهانه عملکرد بسیار خوب پالمر در جمع آبی‌های لندن، در فوتبال۷ به بررسی سبک بازی و دلایل درخشش او می‌پردازیم.

1402/08/24 16:23 احمد رستمی

آنالیز | درخشش دور از انتظار کول پالمر در چلسی؛ آیا تاد بولی خریدی هوشمندانه کرده است؟

فوتبال7 | کول پالمر؛ بازیکن سابق منچسترسیتی که با نمایش‌های قابل‌قبولش، در دل عشق جدید خود، چلسی، جا باز کرده است

کول پالمر که تابستان در ازای 40 میلیون پوند از من‌سیتی عازم چلسی شد، زننده گل تساوی دیرهنگام آبی‌ها در تساوی 4-4 یکشنبه شب بود تا جیمی کاراگر پس از درخشش مجددش، او را ««مرد اصلی چلسی»» بنامد.

ابتدای فصل که پوچتینو اعلام کرد در خرید پالمر نقشی نداشته و بر اساس مشورت او نبوده، باعث تعجب همه شد. ورود بازیکن جوان در حقیقت ادامه ولخرجی‌های 1 بیلیون پوندی تاد بولی در 1 سال گذشته بود.

پس از آبراموویچ، چلسی به سوژه خنده تبدیل شده است، چون با ترکیبی پر از بازیکن که حتی در رختکن هم به زحمت جا می‌شوند، نتوانست فصل را در جمع 4 تیم برتر به پایان برساند.

اما در روزهای پایانی نقل‌انتقالات تابستانی، آن‌ها باز هم در تقلای خرید یک شماره 9 بودند. انکونکو احتمالاً کل فصل را از دست می‌دهد. نیکولاس جکسون تازه‌وارد، هنوز باید تجربه کسب کند و عملکرد آرماندو برویا هم در سال 2023 تعریفی نداشته است.

در عوض، آن‌ها بازیساز سیتی را دارند که در دو فصل، کمتر از 500 دقیقه برای سیتیزن‌ها به میدان رفته بود، اما به نظر می‌رسد بهترین خرید بولی تاکنون باشد. آخرین پرده از نمایش فوق‌هیجانی یکشنبه‌شب نیز خنده او به سمت کارفرمایان سابقش بود تا نشان دهد که در فروش او عجله کرده‌اند.

میکا ریچاردز بازیکن سابق سیتی که مانند پالمر از محصولات آکادمی تیم بوده، معتقد است: ««به نظر میرسه سیتی تصمیم عجولانه‌ای گرفته»» جیمی کاراگر نیز معتقد است: ««او الان به یک عضو مهم در چلسی تبدیل شده و حتی شاید بتونیم بگیم اصلی‌ترین مهره. و اگه همینجوری ادامه بده، حتماً در لیست نهایی یورو در تیم ملی خواهد بود.»»

نشانه‌های اولیه نشان می‌دهد که او دقیقاً همان بازیکنیست که چلسی نیاز داشت.

بزرگترین نگرانی پالمر و پرسش کنونی اینست که آیا بازیکنانی که کنار او بازی می‌کنند هم می‌توانند مثل خودش اثرگذار باشند و به پیشرفت او کمک کنند؟ با توجه به کسب 11 امتیاز از 6 بازی آخر چلسی، ظاهراً آن‌ها نیز در حال نشان دادن کلاس بازی خود هستند.

در کل لیگ برتر در این فصل، فقط سه بازیکن، در مقایسه با پالمر، شانس‌های بیشتری در 90 دقیقه خلق کرده‌اند. فقط گابریل ژسوس و هاروی الیوت، بیشتر از پالمر موفق به بازپس‌گیری توپ در دفاع حریف شده‌اند. و هیچ‌کس به اندازه او پاس عمقی صحیح نداده است. بنابراین او نبض تپنده خط هجومی چلسی است.

همه این‌ها در حالیست که او همین ماه پیش نخستین بازی خود برای آبی‌ها را انجام داده، یعنی تقریباً در سریعترین زمان ممکن توانسته خود را با فضای تیم جدیدش سازگار سازد.

عملکرد او در مقابل تاتنهام و خونسردی او در زدن یک پنالتی حیاتی مقابل سیتی، عصاره تلاش او در داخل و بیرون زمین است- البته بگذریم که او همیشه تأکید می‌کند در تمرینات اصلاً روی پنالتی زدن کار نمی‌کند.

در حالی‌که بقیه مهاجمان بی‌تجربه چلسی، در مقابل دفاع فوق‌العاده تاتنهام سردرگم شده بودند، اما پالمر با خونسردی بازی همیشگی خود را می‌کرد. او در قلب تمام حرکات تیم بود، به‌سرعت توپ‌ها را پخش می‌کرد و به عمق حرکت می‌کرد تا از فضاهای خالی دفاع استفاده کند. در آمار پایان بازی، او علاوه بر یک پاس گل و یک گل، دومین نفر از نظر پاس صحیح در نیمه زمین حریف بود (آماری که باز هم نمایانگر روند سریع شکوفایی او در تیم جدیدش است).

پالمر پس از پایان بازی در مورد نیکولاس جکسون، بهترین بازیکن زمین گفت: ««امشب عالی بود. ولی باز هم میتونه در تمرینات سخت‌تر کار کنه.»» پَت دیویسون گزارشگر اسکای اسپورت با اشاره به صحبت‌های پالمر در توصیف هم‌تیمی خود، گفت: ««این نشان از نگرش شخصی پالمر داره: همیشه جا برای تلاش بیشتر هست، حتی اگه بهترین باشید!»» بنابراین حتی صحبت کردن او فراتر از یک بازیکن 21 ساله است و انگار که تیاگو سیلوا، کاپیتان باتجربه تیم در مصاحبه خبری حضور یافته است.

البته عملکرد پالمر خیلی هم جای تعجب ندارد. او آموزش‌دیده مکتب سیتی است که زیر نظر گواردیولا، پرورش هافبک‌های خلاق را در دستور کار دارند. فقط کافیست که به روند تکامل برناردو سیلوا درین تیم نگاه کنید. بنابراین فلسفه پپ در سبک بازی پالمر نیز آشکار است- همیشه در فکر پاس صحیح بعدی باشید و توپ را هدفمند به گردش دربیاورید، حتی اگر قرار باشد یک میلیون پاس! بدهید- و در بحث خلاقیت، حتی انزو فرناندز 100 میلیون پوندی نیز به گرد پای او نمی‌رسد.

جالب اینجاست در تابستان که پالمر منتقل شد، همه می‌پرسیدند آیا او می‌تواند دقایق بازیش را نسبت به زمان حضورش در سیتی بیشتر کند؟ ولی هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد او اینقدر سریع، به مهمترین مهره یک ترکیب 960 میلیون پوندی تبدیل شود. حتی پس از نمایش‌های اولیه خوب، پوچتینو با تردید گفت: ««پالمر بازیکن بسیار مستعدیه، ولی هنوز جوونه و باید به فضای باشگاه و شهر عادت کنه.»» اما هفت حضور پیاپی او در ترکیب اصلی پس از آن، گویا نشان از تغییر نظر پوچ دارد و بر خلاف اظهارنظر اولیه‌اش، گفت: ««از همون روز اولی که به این باشگاه اومد، می‌دونستیم میتونه همون بازیسازی بشه که ما نیاز داریم !! و الان بهترین بازیساز ما و حلقه اتصال همه بازیکنا به همدیگست»».


این مطالب را از دست ندهید:

خلاصه بازی چلسی 4-4 منچسترسیتی (خلاصه کامل کیفیت عالی- اختصاصی فوتبال 7)

روایتی از پایان تلخ ادن هازارد در فوتبال؛ ای کاش در چلسی می‌ماندی پسر!

تحلیل بحران کابوس‌وار و ادامه‌دار چلسی؛ چرا آشفتگی آبی‌ها تمام نمی‌شود؟

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار