10 رکوردی که در مرحله گروهی یورو 2024 شکسته شد

اگر نکات آماری و رکوردهای مرحله گروهی را از دست داده‌اید، همراه فوتبال7 باشید تا مروری کوتاه بر رکوردهای این مرحله داشته باشیم.

1403/04/08 0:8 بهروز شیعه‌یان

10 رکوردی که در مرحله گروهی یورو 2024 شکسته شد
جوانترین بازیکن

لامین یامال با 16 سال و 338 روز سن

رکورد قبلی در اختیار کَسپِر کوزلوفسکی از لهستان قرار داشت و پس از او نیز جود بلینگام نفر دوم بود. بلینگام هم‌چنان رکورد جوانترین بازیکنی که در دو یوروی متوالی شرکت کرده را داراست.

جوانترین مربی

یولیان ناگلزمن با 36 سال و 327 روز سن

مربی‌ایی که حتی از 12 بازیکن حاضر در یورو از جمله کریستیانو رونالدو و مودریچ نیز جوانتر است، اما با سابقه مربیگری در لایپزیش و بایرن‌مونیخ، آلمان را بدون شکست به مرحله حذفی رساند و حداقل تا این لحظه، شکوه تیمی که 4 دوره قهرمان جهان شده را به آن‌ها برگردانده!

جوانترین کاپیتان

دومینیک سوبوسلای با 23 سال و 243 روز سن

کاپیتانی یک تیم معمولاً به مسن‌ترین بازیکن یا بازیکنی که بهترین مهارت‌های رهبری را دارد، سپرده می‌شود. اما هافبک جوان باشگاه لیورپول و تیم ملی مجارستان که مستعدترین بازیکن حال‌حاضر مجارستان است، در مصدومیت دلخراشی که برای هم تیمی‌اش بارناباس وارگا پیش آمد، به‌خوبی نشان داد که چرا بازوبند کاپیتانی را به او سپرده‌اند. واکنش او در آن صحنه ستودنی بود!

جوانترین گلزن

آردا گولر با 19 سال و 114 روز سن

آردا گولر که پس از چند بار مصدومیت در رئال‌مادرید، در هفته‌های پایانی لالیگا اوج گرفته بود، رکورد 20 سال پیش کریستیانو رونالدو را شکست، آن هم با چه گلی، با یک سوپر گل!

مسن‌ترین بازیکن

پپه با 41 سال و 117 روز سن

پپه زمانی که در اوایل دهه 30 زندگی‌اش بود، با پرتغال قهرمان یورو 2106 شد و هنوز هم وزن تجربه را به عنصر جوانی تیم روبرتو مارتینز اضافه می‌کند. کمتر کسی فکر می‌کرد ستاره سابق رئال‌مادرید در این سن در قلب خط دفاعی پرتغال باشد.

مسن‌ترین گلزن

لوکا مودریچ با 38 سال و 289 روز سن

هر چند مودریچ از صحبت در مورد آینده‌اش خودداری کرده و ما هم هر دوره می‌گوییم «این آخرین تورنمنت ملی مودریچ است» اما به نظر می‌رسد واقعاً این آخرین حضور او در یورو باشد! مودریچ با یک گل تلخ و البته جالب، رکورد مسن‌ترین گلزن را شکست. مودریچ ثانیه‌هایی پس از هدر دادن پنالتی‌اش، با گلزنی، به قهرمان کروات‌ها تبدیل شد، اما گل ثانیه‌های پایانی ماتیا زاکانی، کام مودریچ و بقیه کروات‌ها را تلخ کرد و کرواسی حذف شد.

سریعترین گل

ندیم بایرامی ثانیه 23

بدترین شروع دفاعی تاریخ ایتالیا را ندیم بایرامی هافبک باشگاه ساسولو رقم زد و در ثانیه 23، روی پرتاب اوت اشتباه فدریکو دی‌مارکو، آلبانی را پیش انداخت. با این گل، رکورد قبلی 45 ثانیه بهبود یافت.

دیرترین گل

چوبوت کوین دقیقه 99:32

در آن سوی طیف، رکورد دیرترین گل نیز شکسته شد. مجارستان و اسکاتلند هر دو می‌دانستند برای صعود به 3 امتیاز بازی نیاز دارند. از طرفی مصدومیت بارناباس وارگا باعث شد بازی 10 دقیقه وقت اضافی داشته باشد. در آخرین دقیقه مجارستان کرنر اسکاتلند را به ضدحمله تبدیل کرد و دیرهنگام‌ترین گل تاریخ یورو به ثمر رسید. هر چند این گل ثمری نداشت و با پیروزی دیشب گرجستان مقابل پرتغال، مجارستان حذف شد!

بیشترین حضور در یورو

کریستیانو رونالدو با 6 دوره حضور

حاصل حضور 6 دوره رونالدو در یورو، صعود به 2 فینال (شامل 1 قهرمانی)، 2 نیمه‌نهایی، 1 مرحله یک‌چهارم و 1 مرحله یک‌هشتم (یورو 2024) است. همچنین رونالدو با گل‌زنی در 1/8 مقابل اسلوونی می‌تواند تنها بازیکنی باشد که در تمام دوره‌ها گل‌زنی کرده است.

بزرگترین پیروزی در بازی افتتاحیه

آلمان 5-1 اسکاتلند

این پیروزی، نه تنها سنگین‌ترین شکست تاریخ اسکاتلند در یورو بلکه بزرگترین پیروزی در بازی افتتاحیه یورو بود و رکورد ایتالیا که در افتتاحیه یورو 2020 با 3 گل اختلاف ترکیه را شکست داد، جابجا شد. یورو 2020 همزمان در 11 کشور برگزار می‌شد.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹یورو 2024؛ جشن همزمان صعود از مرحله گروهی و مدرک دیپلم برای لامین یامال

🔹یورو 2024؛ وقتی آردا گولر بالاتر از رونالدو و امباپه قرار می‌گیرد

🔹نکات آماری جذاب از هفته پایانی گروه F: از رکورد منفی کریستیانو رونالدو تا جشنواره کارت!

🔹ویدیو | خلاصه بازی ترکیه 2-1 جمهوری چک با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

🔹ویدیو | خلاصه بازی گرجستان 2-0 پرتغال با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7