لیونل مسی ۳۷ساله شد؛ نگاهی به دوران حرفه‌ای فوق ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال

از حضور در آکادمی بارسا تا پیوستن به اینترمیامی

1403/04/04 8:4 علی ساغری

لیونل مسی ۳۷ساله شد؛ نگاهی به دوران حرفه‌ای فوق ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال

لیونل مسی نامی است که حتی غریبه‌ترین افراد با فوتبال هم آن را شنیده اند. پسر آرژانتینی که بازی‌های خوب او، خیلی‌ها را در دوران حرفه‌ای اش طرفدار بارسلونا، پاری سن ژرمن و تیم ملّی آرژانتین کرد. شاید پیوستن او به تیمی مانند اینترمیامی، بسیاری از پلتفرم‌های پخش مسابقات فوتبال را وادار به پوشش دهی مسابقات MLS کرد. لیونل مسی افسانه‌ای امروز ۳۷ساله می‌شود و به همین دلیل در این مطلب از سایت فوتبال۷ قصد داریم به دستاورد‌های فوتبالی این بازیکن و آمار وی در مستطیل سبز بپردازیم. با ما همراه باشید.

نگاهی به بیوگرافی و دوران فوتبالی مسی

لیونل آندرس مسی در ۲۴ ژوئن ۱۹۸۷ در شهر روزاریو کشور آرژانتین متولد شد. او فرزند سوّم خانواده‌اش بوده و دارای دو برادر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر می‌باشد. وی سابقه بازی‌های متعدد برای تیم‌های بارسلونا، پاری سن ژرمن و اینتر میامی را داشته و به جرئت از عوامل اصلی موفقیت آرژانتین در تورنمنت‌های ملی چند سال اخیر بوده است. وقتی که ۱۱ساله بود، مشخص شد که دارای مشکل کمبود هورمون رشد است.

باشگاه‌هایی مانند ریورپلاته علی رغم اینکه از پیشرفت‌های مسی حمایت کردند، اما حاضر به پرداخت هزینه‌های درمانی او که نزدیک به ۱۰۰۰ دلار در ماه بود، نشدند. درنهایت کارلس رکساچ، مدیر ورزشی وقت بارسلونا با شرط اینکه مسی حاضر به نقل مکان به اسپانیا بشود، هم هزینه‌های درمان وی را متقبل شد و هم او را به آکادمی بارسلونا منتقل کرد.

مسی در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ در تیم‌های بارسلونا سی و بی‌توپ زد و بالاخره در همان سال ۲۰۰۴ به تیم اصلی بارسلونا در رده سنی بزرگسالان پیوست. وی در دوران ۱۷ساله حضور خود در بارسلونا چندین جام مختلف را با این تیم کسب کرد و با مربیان مختلفی نظیر گواردیولا و لوئیز انریکه و… کار کرد. در سال ۲۰۲۱ به عنوان بازیکن آزاد به پاریس سن ژرمن پیوست و از سال ۲۰۲۳ به عضویت اینتر میامی درامد. شمارش افتخارات تیمی و شخصی که او تا به امروز بدست آورده، الحق که کار سختی است. او هشت بار موفق به کسب توپ طلا شد و شش بار هم کفش طلای اروپا را بدست آورده است. اما این‌ها تنها دو مورد از افتخاراتی هستند که مسی آن‌ها مکررا بدست آورده است. نباید از کسب عناوین دیگری چون بهترین بازیکن مرد فیفا، بهترین بازیکن کوپا آمریکا و… از سوی وی غافل شد.

حضور مسی در بارسلونا؛ از کسب شش‌گانه تا اختلاف با بارتومئو

شاید شروع درخشش مسی در بارسلونا به فصل ۲۰۰۵ – ۲۰۰۶ برگردد. در آن مقطع زمانی، این ستاره آرژانتینی همراه با رونالدینیو نقش مهمی در قهرمانی تیمشان در چمپیونزلیگ داشتند. مسی اوّلین بازی اروپایی خود را مقابل اودینزه در لیگ قهرمانان آن فصل تجربه کرد و از همان ابتدا با ارائه نمایش‌های قابل تحسین، زمینه را برای اعتماد مربیان و مدیران بارسلونا به منظور تمدید قرارداد فراهم کرد. شاید یکی از خاطرانگیزترین لحظات دوران ابتدایی مسی در بلوگرانا، هتریک او در الکلاسیکوی فصل ۲۰۰۶ – ۲۰۰۷ مقابل رئال مادرید باشد. جایی که تیم ده نفره‌اش را از شکست نجات داد و بازی را ۳ – ۳ مساوی کرد.

وی در ۲۷ فوریه ۲۰۰۸، صدمین بازی خود برای بارسلونا را مقابل والنسیا جشن گرفت. در آن فصل آبی اناری‌ها مقابل منچستریونایتد در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان شکست خوردند و حذف شدند. به محض خروج رونالدینیو از باشگاه در فصل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹، مسی شماره ده را برتن کرد. او در فینال چمپیونز لیگ آن فصل مقابل شیاطین سرخ با یک ضربه سر زیبا، گل دوّم تیمش را به ثمر رساند.

دوران حضور مسی در بارسلونا تا سال ۲۰۲۱ ادامه داشت و در این بازه زمانی، وی ۵۲۰ بازی برای تیمش انجام داد و ۴۷۴ گل نیز به ثمر رساند. وی همچنین افتخارات بی‌شماری را نیز با بارسلونا کسب کرد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیرند:

  • ۷ قهرمانی در لالیگای اسپانیا
  • ۴ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا
  • ۳ قهرمانی در سوپرجام اروپا
  • ۷ بار قهرمانی در جام حذفی اسپانیا
  • ۷ بار قهرمانی در سوپرجام اسپانیا
  • ۳ بار قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان

پاری سن ژرمن؛ نخستین ماجراجویی مسی بعد از بارسلونا

بعد از بروز اختلاف بین مسی و بارتومئو، مدیر وقت بارسلونا و جدایی وی از این باشگاه، فوق ستاره آرژانتینی به پاری سن ژرمن پیوست و هم بازی سرخیو راموس شد. این دو بازیکن بارها در الکلاسیکو مقابل هم به میدان رفته بودند. مسی افسانه‌ای ۵۸ بازی را برای پاریس سن ژرمن طی دو فصل حضورش انجام داد و موفق به زدن ۲۲ گل شد. دو قهرمانی در لوشامپیونه و یک قهرمانی در سوپرجام فرانسه، دستاورد‌های این بازیکن در دوران پوشیدن پیراهن پاری سن ژرمن هستند.

اینترمیامی؛ تصمیم متفاوت مسی نسبت به سایر ستارگان دنیای فوتبال

درحالی که بسیاری از ستارگان دنیای فوتبال؛ مانند کریستیانو رونالدو، نیمار، سادیو مانه و کریم بنزما بعد از حضور در تیم‌های بزرگ اروپایی، راهی تیم‌های حوزه خلیج فارس شدند، اما مسی تصمیم متفاوتی گرفت. او در سال ۲۰۲۳ به تیم اینتر میامی پیوست و تا به امروز در ۱۸ بازی موفق به زدن ۱۳ گل شده است.

عملکرد و تاریخچه حضور مسی در تیم ملّی آرژانتین

لیونل مسی افتخارات زیادی را به عنوان ملّی‌پوش آرژانتین، آن هم در رده‌های سنی مختلف بدست آورده است. در المپیک ۲۰۰۸ پکن، وی در تیم زیر ۲۳ساله‌های آرژانتین حضور داشت و قهرمانی این تورنمنت را بدست آورد. او همچنین در سال ۲۰۰۵ جام جهانی زیر ۲۰ساله‌ها را نیز با آلبی سلسته بدست آورد. اما شاید هیچ کدام از افتخارات مسی، به اندازه قهرمانی در کوپا آمریکا و مهم‌تر از آن، قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۲ ارزش نداشته باشند.

در سال ۲۰۲۱ بود که تیم ملّی آرژانتین در بازی فینال کوپا آمریکا ۲۰۲۱، برزیل میزبان را با گل دقیقه ۲۲ دی ماریا شکست داد تا مسی اوّلین دستاورد ملّی خودش را در رده بزرگسالان کسب کرده باشد. اما این پایان کار نبود! چرا که درست سال بعد در کشور قطر، سفید و آبی‌پوشان آرژانتین توانستند فرانسه؛ مدافع عنوان قهرمانی را در فینال جام جهانی شکست بدهند تا تمام حسرت‌های فوق ستاره آرژانتینی در عرصه ملّی از بین برود.

دو گل از سه گل آلبی سلسلته مقابل خروسها، توسط مسی به ثمر رسید.مسی هم اکنون سابقه ۱۸۳ بازی برای تیم ملّی کشورش را داشته و ۱۰۸ گل را نیز به ثمر رسانده است و از این نظر فقط یک گل با علی دایی فاصله دارد. وی در دوران فوتبالی خود در عرصه ملّی لحظات تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرد. از خراب کردن پنالتی مقابل شیلی در کوپا آمریکا ۲۰۱۶ گرفته تا گل دقیقه آخری به ایران در جام جهانی ۲۰۱۴.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | سوپرگل ماکسیمیلیانو آرائوخو به پاناما (اولین گل اروگوئه در کوپا امریکا 2024)

🔹ویدیو | خلاصه بازی مجارستان 1-0 اسکاتلند با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

🔹نکات آماری جالب از بازی مجارستان 1-0 اسکاتلند؛ از دیرترین گل جام تا فاجعه اسکاتلند!

🔹ویدیو | اولین گل آمریکا در کوپا امریکا 2024 با شوت تماشایی و کات‌دار پولیشیچ

🔹ویدیو | خلاصه بازی آلمان 1-1 سوییس با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7