معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی لهستان به دنبال درخشش پس از صعود میلیمتری به یورو

لهستان از ساعت 16:30 امروز، در نخستین بازی مرحله گروهی، به مصاف هلند می‌رود. لهستان در مقدماتی، نمایش خوبی نداشت و اکنون به دنبال جبران مافات است.

1403/03/27 14:6 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی لهستان به دنبال درخشش پس از صعود میلیمتری به یورو

مسیر صعود لهستان به دور نهایی یورو، مسیری پر از سنگلاخ و دست‌انداز بود. لهستان که با استانداردهای سالیان پیشین خود فاصله داشت، در آخرین ایستگاه مقدماتی، در پلی‌آف توانست بلیط سفر به آلمان را رزرو کند.

عملکرد ضعیف آن‌ها در مقدماتی، باعث شده است که بسیاری پتانسیل آن‌ها را نادیده بگیرند. لهستان معجونی از استعدادهای جوان و بازیکنان باتجربه‌ای چون لواندوفسکی است، از جمله 3 ستاره جوان از لیگ برتر. عقاب‌ها اگر دور مقدماتی را به دست فراموشی بسپارند و با روحیه و انرژی تازه، یورو را آغاز کنند، می‌توانند به مراحل بالاتر جام صعود کنند.

نباید فراموش کرد که لهستان یک تیم در حال گذار است. لهستان در 9 ماه گذشته درگیر تغییرات ساختاری از جمله اخراج مربی بوده. فدراسیون فوتبال لهستان تصمیم گرفت پس از تنها 6 بازی، به همکاری با فرناندو سانتوس سرمربی سابق تیم ملی پرتغال پایان دهد.

از زمان انتصاب سرمربی جدید، لهستان هیچ بازی‌ایی را واگذار نکرده و اگرچه در گروه نسبتاً دشواری قرار دارد، اما دوست ندارد تماشاچی یورو باشد!

نخستین مسابقه لهستان، امروز یکشنبه ساعت 16:30 مقابل هلند برگزار می‌شود. لهستان در رده 28 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر بازی‌های لهستان در گروه 4 (D) مسابقات

لهستان-اتریش، جمعه 1 تیر 19:30

فرانسه-لهستان، سه‌شنبه 5 تیر 19:30

مربی تیم ملی لهستان کیست؟

میخاییل پروبی‌یِژ سرمربی سابق باشگاه‌های لهستانی همچون ویسوا کراکوف و تیم زیر 21 ساله‌های لهستان

پس از فاجعه لهستان در سال 2023 و سوم شدن این تیم در گروه مقدماتی، مدیران فدراسیون به این نتیجه رسیدند که زمان تغییر است. احساس کردند با تغییر، حداقل می‌توانند در پلی‌آف شانس صعود به یورو را داشته باشند. فرناندو سانتوس علی‌رغم تجربه قهرمانی در یورو 2016 و لیگ ملت‌های اروپا 19-18 با پرتغال، نتوانست خود را با محیط لهستان وفق دهد و پس از شکست 2-0 مقابل آلبانی، کاسه صبر فدراسیون لبریز شد و او را اخراج کرد.

پروبیژ 51 ساله که سرمربی زیر 21 ساله‌های کشورش بود، به جای سانتوس، به‌عنوان سرمربی جدید انتخاب شد و این جایگزینی، از آن زمان مؤثر واقع شده است. پروبیژ در 8 بازی با لهستان از سپتامبر 2023، 5 پیروزی و 3 تساوی داشته (نرخ پیروزی %62.5). لهستان حضور خود در آلمان را مدیون پروبیژ و هدایت او در مرحله پلی‌آف است.

در رده ملی، پروبیژ فاقد افتخار خاصیست، اما با باشگاه‌های مختلف لهستان موفق به فتح عناوین شده. او در سال 2010 به‌عنوان سرمربی سال لهستان انتخاب شد.

لهستان در آخرین دیدار دوستانه پیش از یورو، 2-1 بر ترکیه پیروز شد. پیش از آن نیز 3-1 اوکراین را شکست داده بود.

ستاره اصلی لهستانی‌ها؟

قطعاً رابرت لواندوفسکی 35 ساله با 149 بازی ملی و 82 گل.

این 6 امین حضور لواندوفسکی در یک تورنمنت مهم ملی است.

علی‌رغم اینکه بارسلونا، فصل خوبی را نداشت، ماشین گلزنی لهستانی، باز هم 26 بار برای بلوگرانا گلزنی کرد. با این‌حال کاهش آمار گلزنی لواندوفسکی نسبت به فصل پیش، باعث شده که بسیاری، او را یک مهاجم پا به سن‌گذاشته و کم‌فروغ بدانند.

کارشناس فوتبال لهستان کالیژوک نیز همین نظر را دارد: «در مقدماتی یورو، چیز خاصی از لواندوفسکی ندیدیم و بدتر از آن، مناقشه‌ای بود که بین اعضای تیم، بر سر دریافت پاداش صعود به یورو، در گرفت و لواندوفسکی، هم‌تیمی‌هایش را متهم به بی‌تفاوتی و کم‌کاری کرد!»

اما لوا علی‌رغم سن بالایش، هنوز انگیزه‌های زیادی برای یورو دارد، از جمله افزایش آمار گلزنی خود و قرار گرفتن در جمع 10 گلزن برتر دنیا در رده ملی.

در این راه، سایر بازیکنان لهستان نیز به او کمک می‌کنند. برای مثال یان بِدنارِک که با عملکرد دفاعی خیره‌کننده خود در پلی‌آف چمپیون‌شیپ، باعث صعود ساوتهمپتون به لیگ برتر شد. یا پیوتر زلینسکی هافبک ناپولی که فصل 23-22 با این تیم قهرمان سری آ و همزمان، بهترین بازیکن سال کشور لهستان شد.

لواندوفسکی، چه خوب باشد و چه بد، به‌علت مصدومیت اولین بازی لهستان مقابل هلند را از دست می‌دهد و سایر بازیکنان باید جور او را بکشند. درست مانند مَتی کش ستاره لهستان در باشگاه استون‌ویلا، با این تفاوت که مصدومیت کَش به‌حدی شدید بود که یورو را به‌طور کامل از دست داد!

نحوه صعود به یورو

صعود از طریق پلی‌آف

در کمال تعجب، عقاب‌ها در کسب سهمیه صعود مستقیم به یورو ناکام بودند و آلبانی به‌عنوان تیم اول گروه E مقدماتی به یورو صعود کرد. دومین سهمیه مستقیم نیز به چک رده دومی اختصاص یافت. لهستان با 11 امتیاز در رده سوم قرار گرفت و راهی پلی‌آف شد. این عملکرد ضعیف موجب انتقاد لواندوفسکی شد: «نمی‌دونم چه بلایی سر این تیم اومده! قبلاً با همین بازیکنا خیلی بهتر بازی می‌کردیم.»

انتصاب پروبیژ، به لهستان شوک وارد کرد و خواسته لواندوفسکی برآورده شد. در پلی‌آف، ابتدا 5-1 استونی را از پیش رو برداشتند و پس از تساوی 0-0 با ولز، با شکست این تیم در پنالتی‌ها، به یورو صعود کردند.

سابقه در یورو

4 دوره حضور. بهترین عنوان: رده پنجم

لهستان تا قرن 21 موفق به صعود به مرحله نهایی یورو نشده بود، اما از سال 2008، آن‌ها به‌طور منظم به یورو راه یافته‌اند.

بهترین عملکرد آن‌ها در یورو 2016 بود که به 1/4 راه یافتند. در 1/8 سوییس را در پنالتی شکست دادند، اما در 1/4 در پنالتی‌ها مغلوب پرتغال شدند. پرتغال در ادامه قهرمان مسابقات شد!

در 3 دوره دیگر، موفق به صعود به مرحله حذفی نشده‌اند.

تصویری از صعود لهستان به 1/8 یورو 2016 پس از شکست سوییس در ضربات پنالتی

سهم باشگاه‌ها

بولونیا، ورونا و امپولی ایتالیا، با 2 بازیکن بیشترین سهم را در لیست لهستان دارند. بقیه بازیکنان از سایر باشگاه‌ها هستند.

شزنی دروازه‌بان یوونتوس، یاکوب کیویور مدافع چپ آرسنال و نیکولا زالفسکی وینگر رم از جمله چهره‌های شناخته‌شده لهستان هستند.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹نکات آماری خواندنی و دست اول از بازی ایتالیا 2-1 آلبانی؛ از سریعترین گل تا گلزنی اینتری‌ها

🔹ویدیو | خلاصه بازی ایتالیا 2-1 آلبانی با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

🔹ویدیو | گل‌های بازی ایتالیا 2-1 آلبانی (گل زیبا و فنی نیکولو بارلا)

🔹نکات آماری جذاب از بازی اسپانیا 3-0 کرواسی؛ از پاس گل بارسایی یک رئالی تا بزرگی موراتا

🔹ویدیو | خلاصه بازی اسپانیا 3-0 کرواسی (اختصاصی فوتبال7- گزارش عربی)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7