معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی آلبانی به دنبال نفس کشیدن در گروه مرگ

از ساعت 22:30 امشب، مدافع عنوان قهرمانی ایتالیا برابر آلبانی قرار می‌گیرد. احتمالاً بسیاری از هواداران تیم ملی ایتالیا، با تیم آلبانی آشنایی ندارند. با خواندن این مقاله، می‌توانید با حریف ایتالیا در بازی نخست آشنا شوید.

1403/03/26 20:54 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی آلبانی به دنبال نفس کشیدن در گروه مرگ

با اینکه آلبانی در گروه مرگ مسابقات قرار دارد، اما نباید تصور کرد که برای تفریح، یا صرفاً برای دیده شدن و خلق آمار برای سایر تیم‌ها، به آلمان سفر کرده است.

از بین تیم‌های حاضر در یورو، فقط تیم تازه‌وارد گرجستان، در رنکینگ فیفا جایگاه پایین‌تری نسبت به آلبانی دارد.

در گروه مرگ، تقریباً اکثر کارشناسان یا فوتبال‌دوستان، آلبانی را تیم آخر گروه در نظر می‌گیرند و حتی برای صعود این تیم به‌عنوان بهترین تیم سوم، شانسی قائل نیستند. اما آلبانی در مرحله مقدماتی نشان داد که شکست دادن آن‌ها ساده نیست و با تکیه به استحکام دفاعی خود می‌توانند ترمز تیم‌های قدرتمند گروه B را بکشند.

این دومین حضور آلبانی در یک تورنمنت مهم ملی است. آلبانی سابقه حضور در جام‌جهانی را ندارد، اما در یورو حضور داشته.

آلبانی فقط در دفاع خلاصه نمی‌شود و مهاجم باشگاه چلسی، «آرماندو برویا» می‌تواند برگ برنده‌ی این تیم اروپای شرقی در خط حمله باشد.

البته آلبانی برای آغاز مسابقات، کار سختی در پیش دارد و باید برابر قهرمان دوره پیش، ایتالیا صف‌آرایی کند.

بنابراین نخستین بازی آلبانی، امشب شنبه ساعت 22:30 مقابل ایتالیا برگزار می‌شود. آلبانی در حال‌حاضر در رده 66 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر بازی‌های آلبانی در گروه 2 (B) مسابقات

کرواسی-آلبانی، چهارشنبه 30 خرداد 16:30

آلبانی-اسپانیا، دوشنبه 4 تیر 22:30

مربی تیم ملی آلبانی کیست؟

سیلوینیو سرمربی سابق تیم‌های لیون فرانسه و کورینتیانس برزیل

سرمربی برزیلی تیم ملی آلبانی، برای هواداران لیگ برتر انگلیس، چهره‌ای آشناست. او در دوران بازی به‌عنوان مدافع چپ، در آرسنال و منچسترسیتی بازی کرد.

مابین حضور در آرسنال و چلسی، مدتی نیز به بارسلونا منتقل شد و اگرچه یک تعویضی تقریباً محض بود، اما با این باشگاه، به 2 عنوان قهرمانی چمپیونزلیگ دست یافت. در فینال سال 2009 لیگ قهرمانان، اریک آبیدال به‌علت محرومیت حضور نداشت و سیلوینیو مدافع چپ بارسلونا در دیدار مقابل منچستر بود و در یکی از این قهرمانی‌ها، تأثیر مستقیم داشت.

سیلوینیوی 50 ساله در دوران مربیگری، پس از دو تجربه ناموفق در لیون و کورینتیانس، از سال 2023، هدایت آلبانی را قبول کرد و عملکرد معجزه‌آسایی با این تیم داشت.

او با کمک دستیاران خود «پابلو زابالتا» مدافع سابق آرژانتین و منچسترسیتی و «دوریوا» هافبک سابق میدلزبورو، باعث صعود آلبانی به یورو شد. این دستاورد موجب شد که «نشان طلایی عقاب» و تابعیت کشور آلبانی را دریافت کند. عقاب طلایی نماد کشور آلبانی است که برای فعالیت‌های قابل‌تحسین به آلبانی‌تبارها یا ساکنین آلبانی اعطا می‌شود.

از آغاز ژانویه 2023، سیلوینیو، 17 بازی هدایت آلبانی را بر عهده داشته که حاصل آن، 7 پیروزی، 3 تساوی و 3 شکست بوده، یعنی نرخ پیروزی %54 درصد.

در دیدارهای دوستانه پیش از یورو، آلبانی 3-0 از شیلی و 1-0 از سوئد شکست خورد، اما لیختن‌اشتاین و آذربایجان را برد. آخرین بازی آن‌ها پیش از یورو، پیروزی 3-1 بر آذربایجان است.

ستاره اصلی آلبانی؟

برات جیم‌شیتی 31 ساله با 54 بازی ملی و 1 گل.

همان‌طور که گفتیم ویژگی اصلی آلبانی، استحکام دفاعی آن‌هاست و بنیان این استحکام، مدافع آتالانتا است که این فصل با شکست لورکوزن قهرمان لیگ اروپا شدند: برات جیم‌شیتی (یا جیم‌سیتی).

این مدافع میانی، متولد سوییس است و تا زیر 21 سال نیز برای سوییس بازی می‌کرد، اما در سال 2015 پس از تغییر تابعیت خود به آلبانی، به دفاع ثابت این تیم تبدیل شد.

طبق اطلاعات پایگاه آمار و تاریخ فوتبال در 365 روز گذشته، جیم‌شیتی در ویژگی‌های هجومی، یک مدافع معمولیست، اما در برخی ویژگی‌های دفاعی همچون قطع توپ، ممانعت از شوت حریف (بلاک Block) و نبردهای هوایی، جزو 20 درصد برتر فوتبال اروپاست.

نحوه صعود به یورو

صعود مستقیم به‌عنوان تیم اول گروه E مقدماتی با 15 امتیاز شامل 4 پیروزی، 3 تساوی و 1 شکست، بالاتر از چک، لهستان، مولداوی و جزایر فارو.

بر خلاف تصور همگان، آلبانی در خاک خود، دو تیم اصلی گروه، چک و لهستان را مغلوب کرد (به‌ترتیب 3-0 و 2-0). آن‌ها در 4 بازی خانگی کلین‌شیت کردند تا به لطف این کلین‌شیت‌ها، با تفاضل گل در صدر گروه قرار بگیرند.

سابقه در یورو

فقط 1 حضور در یورو.

تنها حضور آن‌ها، در یورو 2016 و در گروهی بود که فرانسه، سوییس و رومانی نیز عضو آن بودند. آلبانی با شکست رومانی در بازی آخر گروهی، 1 پیروزی کسب کرد و به لطف همان پیروزی، در رده‌بندی نهایی یورو 2016، در رده 18 قرار گرفت.

تصویری از آلبانی در یورو 2016

سهم باشگاه‌ها

امپولی، ساسولو و لچه ایتالیا 2 بازیکن بیشترین سهم را در لیست تیم ملی آلبانی دارند. بقیه باشگاه‌ها نیز 1 بازیکن در لیست دارند.

کریستین اصلانی هافبک میانی اینترمیلان یکی از چهره‌های شناخته‌شده ترکیب آلبانیست.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | گل‌های نیمه اول بازی اسپانیا 3-0 کرواسی (اولین گل ملی کارواخال با پاس یامال)

🔹ویدیو | گل‌‌های بازی سوییس 3-1 مجارستان (گل زیبای میشل ابیشر هافبک سوئیس)

🔹رسمی؛ ترکیب تیم‌های ملی اسپانیا و کرواسی برای بازی امشب (ساعت 19:30)

🔹به مناسبت تولّد ۵۷ سالگی یورگن کلوپ؛ مروری بر لحظات خاطرانگیز آقای عادی

🔹ویدیو | خلاصه کامل بازی آلمان 5-1 اسکاتلند با گزارش انگلیسی

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7