تغییر پست پدری در تیم ملی اسپانیا؛ پدری در کدام پست بهتر بازی می‌کند؟ شماره 8 یا 10؟

پدری علی‌رغم فصل سختی که در بارسلونا داشت، در مسابقات دوستانه پیش از یورو، درخشان ظاهر شده است. در این خبر تحلیلی کوتاه، نگاهی داریم به پُست مناسب برای بازی پدری.

1403/03/21 13:45 بهروز شیعه‌یان

تغییر پست پدری در تیم ملی اسپانیا؛ پدری در کدام پست بهتر بازی می‌کند؟ شماره 8 یا 10؟

پدری در بازی دوستانه مقابل ایرلند شمالی، 2 گل از 5 گل تیمش را به ثمر رساند. این نخستین گل‌های پدری در تیم ملی اسپانیا بود. اما چه شد که پدری موفق به گلزنی و درخشش در این بازی شد؟ دلافوئنته سرمربی اسپانیا بر خلاف ژاوی، پدری را در موقعیت بالاتری قرار داد و از او به‌عنوان شماره 10 در پشت خط حمله استفاده کرد.

دلا فوئنته پس از این بازی گفت:

«پدری باید دوباره با پدری واقعی روبرو می‌شد! پدری برای ما بازیکن خیلی مهمیه و مطمئنم که چیزهای زیادی از او خواهیم دید.»

«من همیشه با اطمینان در مورد پدری صحبت کردم. وقتی میگم پدری باید با پدری واقعی روبرو بشه، منظورم اینه که باید از پتانسیل کامل خودش استفاده کنه. پدری اینقدر خوبه که مطمئن نیستم این بهترین سطحش باشه! امیدوارم در این سطح متوقف نشه و با پتانسیلی که داره، به رشد خودش ادامه بده. پدری میتونه کارهایی رو انجام بده که فقط از پدری بر میاد.»

دلافوئنته تغییر محل بازی پدری در تیم ملی اسپانیا را نیز تأیید کرد:

«مسئولیتی که من بهش می‌سپارم، متفاوت از مسئولیتی که در باشگاه داره. من می‌خوام پدری نزدیکتر به محوطه بازی کنه، می‌خوام بین خطوط حرکت کنه، پاس آخر رو دریافت کنه و شوت‌زنی کنه، یا ارسال‌کننده پاس آخر باشه. من پدری رو در این پُست می‌پسندم. البته پدری در هر پُستی بازی کنه، توانایی درخشش داره.»

پدری ذاتاً بازیکنی است که توانایی کنترل نبض بازی را دارد. می‌تواند از نیمه خودی توپ را دریافت کند، آرایش پرس حریف را تغییر دهد و فضا را برای حرکت مدافعان کناری باز کند، با توانایی دریبلینگ خود، تحت فشار بازی کند و با ارسال پاس مناسب برای هم‌تیمی‌هایش، آغازگر حملات باشد. در این سبک بازی، پدری بیش از اینکه ارسال‌کننده پاس گل باشد، ارسال‌کننده پاس‌های مهمیست که جریان بازی را تغییر می‌دهند، از جمله پاس‌های پیش از پاس گل. چیزی شبیه به یک شماره 8.

اما در پُست جدیدی که دلافوئنته در تیم ملی اسپانیا به او سپرده و هانسی فلیک سرمربی جدید بارسلونا نیز نسبت به آن اِبراز رضایت کرده، پدری لمس توپ کمتری دارد که شاید برای بازیکنی چون او، بدتر به نظر برسد، اما در عوض می‌تواند ازین مزایا بهره‌مند شود: نزدیکتر بازی کردن به دروازه حریف، ارسال پاس نهایی (یعنی پاس گل به جای پاس‌های پیش از آن)، گلزنی بیشتر و شوت‌زنی از کناره‌های محوطه جریمه. این نسخه از پدری، بسیار شبیه به جود بلینگام در رئال‌مادرید است. بلینگام اگرچه کمتر در بازی دیده می‌شود و نبض بازی را در دست ندارد، اما بسیار اثرگذار است.

در فصول 22-2021 و 22-23، نسخه تقریباً متوازنی از پدری را در بارسلونا دیدیم. در فصل 23-22 که بارسلونا قهرمان لالیگا شد، پدری هم با توپگیری از عقب و کمک به خروج از پرس حریف، به کنترل جریان بازی برای بارسلونا کمک می‌کرد و هم بارها او را در پشت محوطه حریفان دیدیم که باعث شد 6 گل و 1 پاس گل را از او شاهد باشیم. اما در 1 سال اخیر، جدا از آنکه پدری بخش زیادی از فصل را مصدوم بوده، سبک بازی او نیز ازین تعادل و توازن به دور بوده و ژاوی، در قسمت‌های عقب‌تر زمین از او استفاده کرده است.

از طرفی شنیده‌ها حاکیست که فلیک سرمربی جدید بارسلونا، قصد دارد پدری را به جمال موسیالای خود در بارسلونا تبدیل کند و از او به‌عنوان یک هافبک هجومی خالص در یک‌سوم هجومی استفاده کند، چون معتقد است پدری در این پُست بسیار مؤثرتر بازی می‌کند.

به نظر می‌رسد که پُست مناسب برای پدری، چیزی بین شماره 8 و شماره 10 باشد (چیزی بین ژاوی و اینیستا در دوران بازی)، اما برقراری این توازن ساده نیست. فیزیک پدری در حدی نیست که بخواهد به‌عنوان یک هافبک محوری مرکزی صِرف بازی کند و از طرفی بازی نگرفتن از او در یک‌سوم دفاعی و میانی زمین، می‌تواند تیم را از قدرت بازیسازی محروم کند.

اما در حال‌حاضر سرمربی اسپانیا، از او به‌عنوان شماره 10 استفاده می‌کند و یامال و ویلیامز نیز به‌عنوان وینگرهای راست و چپ، از او پشتیبانی می‌کنند. گویا خود بازیکن نیز از این تغییر خوشحال به نظر می‌رسد: «بازی در کنار نیکو و لامین عالی بود. با وجود اونا، ما گزینه بازی مستقیم رو هم داریم. وقتی در این پُست بازی می‌کنی، منتظر دریافت توپ میمونی و خیالت راحت که بازیکن‌هایی مثل نیکو و لامین در کنارت هستند.»


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹بایرن‌مونیخ در آستانه انعقاد قرارداد با ژوائو پالینیا

🔹در فاصله ۵ روز تا شروع یورو ۲۰۲۴؛ مروری بر آمارها و تاریخچه جام ملّت‌های اروپا

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی پرتغال به دنبال خاطره‌سازی در خداحافظی کریستیانو رونالدو

🔹چرا در تیم ملی آلمان دیگر خبری از مهاجمان زهردار همچون گرد مولر یا کلوزه نیست؟

🔹ویدیو | گل های بازی دوستانه برزیل 3-2 مکزیک (با گلزنی اندریک مهاجم رئال مادرید)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7